Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд

Як прищеплювати дітям любов до природи? Думки експертів

"Всеосвіта" поговорила із фахівцями різних галузей, щоб дізнатись, як саме потрібно формувати в дітей дбайливе ставлення до природи.

Майбутній стан навколишнього середовища значною мірою залежить від успішного здійснення екологічного виховання, формування у підростаючого покоління нового, свідомого, відповідального, дбайливого ставлення до природи, розвитку екологічної етики. Ключова роль у формуванні знань і навичок з екології досягається закладами освіти безпосередньо через залучення дітей до гурткової роботи екологічного спрямування, участь в різноманітних заходах. Цікаво, що освіта і виховання в галузі навколишнього середовища стали на сьогодні одним із пріорітетних напрямів роботи з дітьми і молоддю, що відповідає Концепції Екологічної освіти України, Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Концепції національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року тощо. 

“Всеосвіта” вирішила дізнатися думку провідних експертів нашої країни, як саме дітям можна прищепити любов до природи. 

Ольга Клименко, керівниця відділу зовнішніх зв’язків Проктер енд Гембл Україна (P&G) 

Я мама Степана, якому 3 роки, і ось як я йому намагаюся прищеплювати любов до природи:

1. Ходимо у міні-походи з палаткою в ліс. Привчаємо правильно розпалювати багаття, вчимо його правильно гасити. Просимо допомогти прибрати за собою, коли їдемо додому.

2. Ходимо збирати гриби разом, вчимо які є рослини та звірі.

3. Повісили за вікном годівничку для горобців. Вони до нас тепер щоранку злітаються і ми з ними вітаємось.

4. Якщо ідемо в магазин, беремо з собой багаторазову торбинку, щоб не використовувати пластикові пакети.

5. Вчимо сортувати сміття, перетворюємо процес на гру – окремо пластик (вчимо розрізняти види пластика – РЕТ, HDPE), окремо папір, окремо скляний посуд та окремо органічні відходи.

6. Привчаю до відповідального споживання ресурсів: вимикаємо воду коли чистимо зуби, вимикаємо світло та електричні пристрої, коли йдемо з дому, навіть коли він мені допомагає запускати пральну машину, розповідаю, що краще обирати режим 30 градусів, тому що це допомагає берегти електроенергію. Даю Степану самому запускати прання, він цим дуже пишається.

7. На роботі ми щороку святкуємо День Землі та пропонуємо дітям намалювати своє бачення нашої планети, розповідаємо про відповідальне споживання на прикладі офісу та заводу, який у нас працює за принципом Безвідходного Виробництва Сухих Відходів, що означає 0 відходів на звалищах. Цього року запрошували Катерину Єгорушкіну до нашого заводу в Борисполі читати дітям співробітників еко-казку про песика Арчі, що сортував сміття. Дарували дітям книжки та розповідали про важливість сортування.


Чобан Алла, викладачка хімічних дисциплін

Я за освітою хімік. Тривалий час викладала в Чернівецькому університеті хімічні дисципліни. Та наприкінці 90-их років минулого століття за ініціативи свого вчителя, доктора хімічних наук, професора Костянтина Олександровича Червінського почала читати предмети хіміко-екологічного профілю. Я розповідала студентам про перетворення органічних ксенобіотиків у стратосфері й океанських глибинах, у ґрунтах та живих організмах. Цей спецкурс називався «Органічні речовини та охорона довкілля». Згодом перелік моїх еко-дисциплін доповнився курсами «Водопостачання, водовідведення, поліпшення якості води», «Утилізація та рекуперація відходів», «Органічні речовини та матеріали у промисловості». Власне ті предмети мої колеги переадресували мені, викладачеві-початківцеві, оскільки самі розглядали екологію як оповідання-страшилки. На жаль, їхня позиція залишилася майже незмінною навіть через багато років.

Потім збагнула, що пасивність моїх колег пов’язана з їхньою консервативністю та наслідками радянської освіти, де про екологію мовилося надто мало. Як наслідок, досвідченим технологам були нецікавими питання екологічної культури. Натомість відомі філологи не могли детально описати антропопресинг під час вранішніх гігієнічних процедур, включно із чищенням зубів або наслідки біоакумулювання токсичних речовин у живих організмах та їх передачу трофічними ланцюгами харчування. 

“Нові пригоди Кая”

Відтак я запитала себе, чи можу хоч щось зробити самотужки. І збагнула, що можу вплинути лише на дитяче ставлення до природи, оскільки вони ще здатні вболівати за природу й не керуються ще виключно матеріальними цінностями. Відтак почали з’являтися мої екологічні казки. Першою була казка «Нові пригоди Кая». Вона народилася у рік, коли я стала бабусею. Внук ріс, а я обростала все новими екологічними казками. Тривалий час вони лежали у столі. Та одного разу я запропонувала їх українському порталу «Пустунчик». Там є віртуальна школа. Тепер частина моїх казок міститься в розділі «Екології». З моменту їх розміщення в Інтернеті минув вже деякий час. З’явилися нові казки, частина з яких у співавторстві з учнями шкіл м. Чернівці. І ми не спиняємося, наші історії все цікавіші! І нам це приносить насолоду!


Анфіса Сметаніна, сценарист телеканалу «Надія»

У мене є шестирічна донечка Кароліна і ми з моїм чоловіком Германом з дитинства привчаємо її поважно ставитись до природи, і берегти її ресурси. Перше правило нашої родини у цій сфері не смітити на вулиці. Ми власним прикладом показуємо дитині, що для викиду сміття є спеціальні місця.

Крім того, наша дитина знає, що пластикове сміття (пляшки тощо) треба викидати в окрему урну. До того ж, ми підкормлюємо взимку птахів, робимо годівничку на балконі. Я також запитала дитину, навіщо треба берегти природу, вона відповіла наступне: «Якщо людина шкодить природі, то вона шкодить сама собі». 


Видатний педагог В. О. Сухомлинський стверджував, що природа лежить в основі дитячого мислення та творчості. Саме тому, “Всеосвіта” створила безкоштовний конкурс “Екологічна грамотність”, спрямований на перевірку знань з екології. У рамках цього конкурсу проходить екоакція “Створи годівничку  – врятуй пташку”. Всі учасники екоакції гарантовано отримають подарунки від нашого проекту, а найактивніші мають змогу виграти цінні подарунки від нашого надійного партнера “Mr.Playwood”. 

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти