! В а ж л и в о

6 порад для адаптації до школи від сімейної психологині

Адаптація дитини до дитячого садочка чи школи – це завжди виклик. Як зменшити стрес від цього, радить сімейна психологиня Світлана Ройз.

Розуміння від батьків. Адаптація до нових умов завжди складна. Коли дитина йде до школи, складно й батькам. Вони мають розуміти, що дитина йде в нову для неї систему. Навіть, якщо це вже не перший її навчальний рік. Є такий процес, як «літній відкат» - коли дитина забуває, ховає трохи далі те, чим не користується. Це може бути відкат у звичках, відкат у режимі дня та навіть відкат у знаннях. Батьки мають це розуміти та не сварити дитину, а навпаки стимулювати повертатися у потрібну течію. Батькам не варто переживати, якщо за літо їхня дитина «розучилася навіть читати». Треба довіритися вчителю, адже перша чверть – це повторення пройденого. Варто також готуватися та поступово вводити нові правила в родині. Якщо, наприклад, дитина з російськомовної сім’ї збирається до школи, їй буде легше адаптуватися, коли в сім’ї підтримують українську мову: дивляться українські мультфільми, читають книжки українською, співають українські пісеньки.

Планування дня. Одне з найскладніших завдань в новому навчальному році – повернутися до режиму дня. При чому, це складне завдання як для дітей, так і для дорослих. І це ж правило працює для вихідних. Є так званий «синдром понеділка». В такі дні варто входити з відновленими ресурсами. Щоб налаштувати дитину на пробудження та на новий день, варто з вечора проговорити чи навіть прописати порядок дій. Тоді дитині буде легше зранку зорієнтуватися, що робити.

Ранок дитини. Дуже важливий момент – як дитина прокидається, так вона і входить в інші фази життя. Я завжди рекомендую вчителям дізнаватися, як прокидається дитина. І в залежності від цього, будувати комунікацію на уроках. Діти, які швидко та легко прокидаються, дуже легко справляються із завданнями. Про таких говорять «схоплює на льоту». Не факт, що вона робить все акуратно чи правильно. Опитувати таку дитину варто на початку уроку, бо такі діти так само швидко розряджаються та втрачають концентрацію. А дитина, що важко та довго прокидається, тільки в середині уроку повністю вмикається в навчальний процес. І, якщо є можливість, таку дитину варто опитувати саме в другій половині уроку.

На мій погляд, важливо годувати дитину зранку, щоб давати заряд. Особливо це актуально для першокласників, чи дітей, які тільки но прийшли в садочок. У людей є якісь природні звички чи інстинкти – людина будь-якого віку зазвичай відмовляється їсти там, де не відчуває безпеки. І перший ознака адаптації – коли людина на новому місці починає їсти, пити та ходити в туалет.

Боротьба авторитетів. Коли дитина йде до школи, вона зустрічається з новою для себе авторитетною особою. І це випробування не тільки для дитини, а й для всієї сім’ї. З кожним роком дорослішання дитини, її фокус авторитетності зміщується все далі від батьків. І для них інколи важко перенести, коли дитина починає надавати більше уваги саме вчителю. Якщо у батьків недостатньо розвинута самооцінка, вони починають боротися зі вчителем за авторитет у дитини. А якщо вчитель виходить з кола авторитету для дитини, дитина перестає за ним йти. Батьки мають дати зрозуміти школяру, що вони довіряють його іншому дорослому і вони впевнені в безпеці та надійності цього дорослого. І важливо також артикулювати, що вчитель може помилиться в чомусь, що теж нормально. Проте в такому випадку батьки будуть на стороні дитини.

Соціалізація. Для першокласників відбувається повна зміна всього життя. І навантаження на них велике і в фізичному плані, і в емоційному, і в психологічному. Добре, коли дитина йде в школу з дітьми, яких вона знала до цього. А якщо ні, то в неї немає досвіду спілкування з великою групою однолітків. І перша чверть для такої дитини буде присвячена не опановуванню новими якостями, а засвоєнню навичок дружби.

Я кожного року перед першим вересня нагадую батькам, що коли дитина в сім’ї одна, то будь-які дотики чужих людей, які абсолютно нормальні для дорослих, така дитина може сприймати як акт агресії. Тому такій дитині вдома потрібно давати більше тілесного контакту. Звісно ж, вона буде сильніше втомлюватися і їй треба давати більше часу на відпочинок. Для таких дітей важливо налагоджувати контакт з іншими дітьми й поза школою. Запрошувати однокласників в кіно, наприклад.

Встановлення кордонів. Дитині важливо мати своє місце. Якщо в класі не розсаджують дітей, варто дати можливість кожному обрати місце, де б він почувався комфортно. Можливо це буде навіть не місце за партою, а подушка в кутку відпочинку – це має бути його місце. Можна навіть покласти туди листочок з ім’ям. І важливо проговорити, що інший не може займати це місце без дозволу. Це дуже важливий момент – з цього виростає самоповага, повага до інших, повага до речей та навколишнього світу. Дитина вчиться оберігати та захищати своє. І, як би патетично це не звучало, сьогодні дитина не дозволяє втручатися в її місце, а потім вона не дозволить втручатися у свою країну.


Джерело: Радіо НВ

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Олімпіада «Всеосвіта Осінь – 2019»