6 ефективних ігор для вчителів НУШ, які допоможуть розвинути в учнів сприймання

1241
12 червня 2020 о 17:29
Добірка корисних ігор, спрямованих на розвиток сприймання в учнів початкових класів.

Починаючи працювати з дітьми в групах інтелектуального розвитку, педагог прагне, щоб малюк, досягнувши шкільного віку, мав не лише необхідні знання та вміння, але й високий рівень пізнавальних процесів: сприймання, уваги, пам’яті, мислення, уяви, а також мовлення – те, що допоможе дитині краще справитись зі шкільною програмою. Завдяки неоціненному досвіду спілкування з маленькими розумниками можна стверджувати, що гра – це обов’язкова умова успішного розвитку і саморозвитку дитини.

Добірку корисних ігор, які можна використовувати вчителям НУШ, запропонувала Тетяна Здравчева, дефектологиня, практична психологиня, вчителька початкових класів. Вона є засновницею та керівницею дитячого клубу раннього розвитку дітей в м. Києві. 

Навчання побудовано у школі так, що дітям доводиться багато запам’ятовувати, а на процес сприймання, на мою думку, звертається не достатня увага, – зазначила психологиня. – Не зважаючи на те, що провідною діяльністю школяра у початковому класі є навчання, гра залишається важливим елементом і доповненням до освітнього процесу.

Експертка запевнила, якщо вчитель підбере правильну гру, враховуючи вікові норми учнів, й визначить чітку мету, то позитивний результат не змусить себе чекати:

Усі пропоновані ігри та вправи, спрямовані на розвиток в учнів сприймання. Що це таке?

Сприймання, – пізнавальний психічний процес, який полягає у відображенні людиною предметів і явищ у сукупності всіх їхніх якостей при безпосередній дії на органи чуття. Сприймання стосується скоріше когнітивних процесів, а сприйняття є їхнім результатом.

Гра №1 «Нумо, повтори»

Підготуйте аркуш паперу формату А4, копіювальний або кольоровий папір й використані кулькові ручки.

Інструкція: зігніть один аркуш паперу так, щоб утворилась «листівка», і вкладіть всередину копіювальний папір робочою стороною вниз. Сядьте з дитиною за стіл один навпроти одного. «Листівку» покладіть між собою на однаковій відстані. Проведіть горизонтальну лінію, щоб утворилось два ігрових поля.

Попросіть дитину уважно спостерігати за тим, що ви будете малювати на своєму полі, яке ближче до вас.  Використаною кульковою ручкою намалюйте будь-яку фігуру. Потім запропонуйте учневі відтворити ваш малюнок на його полі. Після цього відкрийте «листівку» та перевірте результат.

Якщо вчитель малює фігуру чи зображує схематичний нескладний малюнок предмета, літеру тощо, потрібно відірвати ручку від паперу, зробити паузу та продовжувати малювати, щоб дитина зрозуміла, де закінчується одна лінія і починається наступна. А використання копіювального паперу спрощує перевірку результатів, – прокоментувала пані Тетяна.

Коли діти гарно засвоять гру, спробуйте поділити їх на пари, щоб вони пограли одне з одним.

Гра №2 «Мішень»

На аркуші паперу А4 вчитель малює мішень. Малюк повинен запам'ятовувати місце розташування мішені на папері. Після чого дорослий перегортає аркуш зворотною стороною, а дитина повинна проткнути аркуш ручкою (олівцем чи іншим гострим предметом) в тому місці, щоб потрапити у мішень на зворотному боці паперу.

Коли гра засвоєна можна ускладнити цей вид роботи пропонуючи запам’ятати відразу кілька мішеней. Експертка порадила цю гру, як і попередню, проводити у парах.

Гра №3 «Дивовижна мотузочка»

Для гри знадобиться кілька мотузочок розміром 1,5-2 метри кожна. На підлозі або на килимі складіть мотузку у вигляді контуру предмета, якого легко впізнати (фігура, предмет, тварина) і попросіть учнів вгадати, що вийшло. Потім запропонуйте кожному з них по черзі викладати зображення задуманого предмету.

Якщо кількість мотузочок достатня, можна організувати гру в парах або ж розділити дітей на команди й організувати змагання. Одна команда створює зображення, а інша вгадує і навпаки.

Обов’язково обговорюйте зображення. Ставте запитання, чому саме дитина побачила в зображенні той чи інший предмет. Заохочуйте творчу уяву та оригінальне сприймання форми дітьми, – порадила психологиня.

Зверніть увагу! Під час гри учень має виконувати завдання за зразком вчителям.

Гра №4 «Спостерігач»

Завдання учнів знайти на малюнку ті елементи, про які говориться в інструкції:

  1. Який предмет (деталь) на поданому малюнку найбільший/ найменший?

  2. З якого (яких) матеріалів зроблено предмет?

  3. Яку функцію виконує предмет на поданому малюнку? Яку нову функцію можна придумати заданому предмету? Яке нове призначення?

  4. Який предмет (деталь) важчий або легший?

  5. Що на малюнку є найдовшим, що найкоротшим?

  6. Які предмети на картинці можуть потонути у воді? Які будуть триматися на водній поверхні?

  7. Які предмети, що зображені на поданій картинці, можуть згоріти, а які не горять?

  8. Що на малюнку може розірватись, а що розбитись, що можна зім’яти?

Згодом будь-яку картинку можна знайти в читанці чи в підручнику з природознавства. Замість картинок можна розглядати інтер’єр класної кімнати або вміст дитячих шкільних наплічників, одяг і т.д.

Гра №5 «Саме так, а не інакше»

Гра містить прозору плівку та набір фігур різного розміру.

Учитель демонструє учневі фігуру і просить запам’ятати її розмір, а потім намалювати фігуру з пам’яті, відтворивши її розмір. Малюку дається для цього кілька спроб, після чого вчитель пропонує фігуру іншої форми та розміру.

Зображуйте фігуру маркером на прозорій поверхні. Це допомагає спростити перевірку результату. Надалі можна запропонувати малювати не лише фігури, а й контури предметів, – поділилась ідеєю пані Тетяна.

Гра №6 «Проникливе вухо»

Розкладіть перед учнями декілька предметів. Це може бути книжка, склянка, згорнутий шматок паперу, дзвіночок тощо. Тепер сховайте їх торкніться до кожного окремо: постукайте долонею чи пальцями, пошарудіть тощо. Попросіть учнів впізнати, який предмет видає той чи інший звук.


Більше ідей та детальних роз'яснень про використання ігор в освітньому процесі Тетяна Здравчева розповіла під час вебінара. Переглядайте відео в будь-який час та замовляйте сертифікат з підвищення кваліфікації!

Усі вебінари містять програму підвищення кваліфікації. З документом можна ознайомитися на сторінці конкретного вебінара!

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/igri-ta-vpravi-na-rozvitok-sprijmanna-v-pocatkovih-klasah-nus-210.html

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Сподобався матеріал? Поділіться та залишете коментар!

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00