Зараз в ефірі:
Семінар:
«
Досягнення та перспективи розвитку дошкільної освіти в Україні
»

Збірник диктантів з української мови

Українська мова

Для кого: 7 Клас

11.06.2020

856

3

0

Опис документу:
Украї́нська мо́ва — національна мова українців. Належить до слов'янської групи індоєвропейської мовної сім'ї. Є державною мовою в Україні. Число мовців — близько 45 млн, більшість з яких проживає в Україні
Перегляд
матеріалу
Отримати код

В.В. Рибачук, О.С. Голюк

Вступ

Важливу роль у засвоєнні учнями орфоепічних, орфографічних і граматичних норм літературної мови відіграють диктанти.

Словниковий диктант дає можливість потренуватись у правописі слів на окремі орфограми.

Попереджувальний диктант характеризується з’ясуванням відповідних орфограм та пунктограм перед записом тексту.

Пояснювальний диктант проводиться під час вивчення та закріплення навчального матеріалу, пояснення правопису орфограм та пунктограм здійснюється після запису речення.

Коментований диктант використовується під час закріплення граматичного матеріалу.

Творчий диктант і його різновид диктант-завдання має дві мети: удосконалення навичок правопису і розвитку мовлення учнів шляхом заміни одних граматичних форм іншими, пояснення форм і конструкцій ужитих авторами, зміни граматичних форм.

Вибірково-розподільчий диктант вимагає від учнів одночасно вибирати і розділяти за групами вибрані слова, словосполучення, речення.

Диктант-переклад дає можливість вільно оволодіти рідною і російською мовами.

Вільний диктант вимагає від учня уміння виділити в тексті головне і записати своїми словами.

Диктант ”Перевіряю себе”, як і взаємо перевірний диктант, вимагає перевірки роботи в першому випадку самими учнями, у другому – товаришами.

Дієслово

Тексти диктантів до теми

Написання не з дієсловами”

Словниковий.

  1. Не бачив, не чув, не догнав, не писав, не читав, не казав, не спинив, не ходив, не бігав, не пішов, не вліз, не побіг, не літав, не їздив, не закрив, не зав’язав, не під’їхав не підійшов, не зробив, нездужати, недобачати, недочувати, ненавидіти, незчутися, нехтувати, неславити.

  2. Неславити, нездужати, недобачати, недочувати, неволити, нехтувати, ненавидіти, не був, не просили, не робили, непокоїтися, не вгавати.

Розподільний.

Завдання: записати подані дієслова, групуючи їх за значеннями (переміщення, мислення праці, прохання).

Думати, мислити, скопати, просити, запросити, полоти, крокувати, носити, слідкувати, розуміти, водити, кликати, мріяти.

Попереджувальний, пояснювальний.

I. 1.Тече вода в синє море, та не витікає. 2. Не спалося, – а ніч, як море. 3. Не гріє сонце на чужині. 4. Не вертаються три брати, по світу блукають. 5. Думи мої, думи мої, ви мої єдині, не кидайте хоч ви мене при лихій годині. 6. Не плач, небого, не журись. 7. Всього надбав, роботяга, та не придбав долі! 8. Не говорить, мовчить і гнеться, мов жива, в степу пожовкла трава.

(З творчості Т. Г. Шевченка)

II. 1. Правда і в морі не втоне. 2. Нинішньої роботи на завтра не відкладай. 3. Щастя в повітрі не в’ється, воно в боротьбі дістається. 4. Не чванься званнями, не чванься й знаннями. 5. весна ледачого на любить, вона проворного голубить. 6. Хто з правдою зрідниться, той і грому не боїться.

( З народної творчості)

Творчий.

Завдання: пригадайте правило, як пишеться не з дієсловами. Замінити подані групи слів одним словом з префіксом не. З кількома скласти речення.

  1. Примушувати, заставляти робити що-небудь проти волі (неволити)

  2. Відчувати до кого-небудь почуття ворожнечі (ненавидіти)

  3. Погано чути (недочувати)

  4. Не зовсім добре бачити (недобачати)

  5. Погано себе почувати (нездужати)

  6. Хвилюватися перед якоюсь подією (непокоїтись)

Вибірковий із творчим завданням.

Завдання: випишіть слова з не. Поясніть усно їх написання.

1. Нашої заслуги в тім не бачу,

Нашої не бачу в тім вини,

Що козацьку бунтівливу вдачу

Нам лишили предки з давнини

  1. Нам і те не добавляє слави,

Що вони од чужоземних сил

Заступили землю кучеряву

Горами високими ?

  1. Бо коли закохані в минуле

Прокуняємо свій великий час,

Наша лінь не розчулить,

Слава не та відмовиться від нас

  1. Спогади докучливі, як нежить,

Що тій славі принесуть нове?

Тільки тим історія належить,

Хто сьогодні бореться й живе

(Л. Костенко)

Тексти диктантів до теми „Часи дієслова”

Вибірковий диктант.

Завдання: виписати з наведеного тексту в три колонки дієслова теперішнього, минулого й майбутнього часу. Визначити число дієслів, у дієсловах теперішнього і майбутнього часу – особу, а в дієсловах минулого часу однини – рід.

І уявлялося Хариті вижата нива, а на ній стоять полукіпки і блищать проти сонця, як золоті. І сама Харитя стоїть на полі, дивиться на свою працю і думає, як би це звезти у стодолу. От що вона зробить: обійме його рученьками за шию і скаже: „Татку, мій любий та милий! Я вже вам бавитиму маленького Андрійчика, буду йому за няньку, тільки звезіть нам хліб та складіть у стодолу.

Диктант завдання.

Утворити й записати дієслова минулого часу в усіх формах. Виділити суфікси і закінчення.

Здійснити, заговорити, допомогти, слухати, вивчити, відвідати, летіти, стати, рухатися, жити, проголосити, бути, нести, привезти.

Диктант-переклад

Товарищи познакомляться, можно познайомиться, начнем строиться, город строится; поезда не встретятся, не должны встретится; ошибка исправится, должна исправится; должен позаботится , товариш позаботиться о семье.

Творчі диктанти

Прошукайте. Визначте дієслова у формі минулого часу. Замініть їх теперішнім. Запишіть.

Відцвіли сади і весняні першоцвіти. Затихають солов’їні трелі в садах і перелісках. Та не змарніла краса природи з відходом весни.

Буйною зеленню закучерявились ліси, гаї і парки. Наливаються соком яблука і груші. В лісах уже зашарілися рум’янцем принадні плоди суниць, з’явились перші боровики і лисички.

Попереджувальний диктант

1. Дощ немов надходить грозяно, кругом.

2. Пекучий день, щебечуть птиці, де яворів шумлять ряди.

3. В небі тихий місяць мете, ? у серці промені.

4. Хмарка пливе кучерява, тихо, як сон, розстає.

5.Скоро зійдуться хмари у сині, дощ поллє на поля золоті.

6. Загляне місяць крізь вершини, де буде кликати щастя соловей.

7. В небі жайворонок кружляє, піснею дзвенить.

8. Бруньки до сонця знов розкриють віти, і прилетять з-за моря журавлі.

Тексти диктантів до теми

Види дієслова”

Диктант-завдання.

  1. Завдання: утворіть дієслова доконаного виду. Запишіть.

Збирав, співав, грав, танцював, стрибав, розповідав, читати, розвивався, заспокоюватися, приймаю, розуміти, повідомляти, казати, брати, стукати, співати, гострити, пише, грає, купається.

II. Завдання: утворіть дієслова доконаного виду.

Вивчити, зачинити, привести, розв’язати, скликати, зчистити, привести, розв’язати, скликати, знести, допекти, сказати, намалювати, вивчити, зрадіти, ступити, заперти, розтерти, розібратися, заспокоїтися.

Попереджувальний.

  1. А земля лежить медова, а поля пожаті мріють, на городах достигають гарбузи зелено ребрі.

  2. Пролісок пробив листок торішній, аж зачудувалася трава. (за творчістю М.Рильського)

  3. Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном.

  4. Налило нам сонце знову вишні у садах.

Тексти диктантів до теми

I і II дієвідміни”

Розподільчий диктант.

Завдання: Записати в дві окремі колонки дієслова I та II дієвідміни.

Мати, говорити, горіти, везти, казати, іти, вчити, бігти, ходити, кричати, малювати, сидіти, працювати, спати, ненавидіти, любити, боротися.

Вибірковий

Прослухайте. Визначте дієвідміну дієслів. Запишіть їх у дві колонки.

  1. Теплий туман слався і наливав банку по самі вінця.

  2. Сила чаш по житах ллється розливається, сміється.

  3. Вартують зорі угорі. Схилились жита, поснули.

  4. Літо даленіє і шепочуть з вітром запізнілі квіти.

  5. Минають дні, минають ночі, минає літо. Шелестить пожовкле листя.

  6. цвітуть сади, біліють хати.

Розподільний диктант

Записати дієслова у дві колонки за дієвідмінами.

Мовчать, люблять, пишуть, стоять, перемагають, намагаються, сидять, можуть.

Попереджувальний диктант.

Реве та стогне Дніпр широкий”, - у грамофоні хор співа. (С. Пилипенко)

А слухаєш рядки пісенні і бачиш все, немов на сцені: „ Несе Галя воду, коромисло гнеться. За нею Іванко, як барвінок, в’ється” (Д. Білоус)

Тексти диктантів до теми

Способи дієслів”

Розподільний диктант.

Дієслова дійсного, умовного та наказового способів записати у три колонки.

Розказали б, говори, спілкуйся, балакайте, бесідував, перемовляються, верзе, скажімо, написала б, не торохти, виставила, говоритиме, теревенив би, замовкніть, домовились б, помовчала б.

Творчий диктант

Дібрати до поданих дієслів, змінюючи в них префікси. Визначити морфологічні ознаки утворених дієслів.

Виростити, зсипати, розширити, наблизитися, приблизитися, приближати, ділитися, дарувати.

Скласти розповідь про цілющі рослини, яким віддають перевагу у вашій родині, використовуючи дієслова.

Словниковий диктант

Стань, глянь, шикуйсь, рівняйсь, повір, вдар, відмір, їж, не мороч, пробач.

Диктант з коментуванням

Визначити способи дієслів.

Нехай трава росте поривно і осокір. Не затуляй мені, хмарино, долин і гір!

(В. Березовський)

Не забуваймо рідних гнізд, землі, що приросла до серця! (Я. Камінецький)

Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову і мову її солов’їну.( В. Сосюра)

І який би не був ти дрібен, по якій не ступав землі б, треба знати, що ти потрібен, що не даром їш свій хліб (Б. Мозолевський)

Попереджувальний диктант

Дієслова підкреслити. Визначити їх спосіб, вид, час, особу, число, де це можливо – рід.

Гора мене зупиняла. Гора піднімалася круто. І сонце було за горою, а воно мені до смаку. І я до гори звернувся: „О мій найвищий друже! Але ти –гора, ти буваєш один лиш раз на віку. І я не прошу полегшень. Я бути іти і вийду на самісінький твій вершечок…”

(Л. Первомайський)

Тексти диктантів до теми

Способи творення дієслів”

Словниковий диктант.

З’ясувати спосіб творення дієслів.

Приписати, від’єднати, віддати, розрісся, запасся, розпросторився, безчестити, роз’юшити, з’юрбитися, з’явитися, роз’яснити, відділити, наддерти.

Диктант-завдання.

Префіксальним способом утворіть слова. Запишіть. Доберіть синоніми до 5-6 дієслів.

  1. Бачитися, стелитися, сміятися, дивитися, вчитися, держатися, купатися, триматися, миритися, змагатися, летіти, друкувати, писати, знищувати, брати, мити, бити, їхати, цвісти, крити, робити.

Пояснювальний диктант.

Пояснити, від яких частин мови і яким способом утворені виділені дієслова.

Я хочу так жити прожити, віддати днів тугий налив, щоб зло страшне й несамовите останній подих спопелить. (А. Малишко)

І здалося, що світ помолодшав навколо на тисячу літ. (В. Симоненко)

Гей, поля жовтіють, і синіє небо, плугатар у полі ледве маячить.. (М. Рильський)

Хто якає й хвалиться, потім мучиться й кається. Хто зайця боїться, тому кущ троїться.

(Народна творчість)

Тексти диктантів до теми

Дієприкметник. Дієприкметниковий зворот”

Вибірковий диктант

Виписати дієприкметники

1. Де орач від напруженої роботи плаче, там жниця від гарної пшениці скаче. Земля зігріта – сій ярину. Ні плуга, ні рала – зате виспаний доволі. Спорожнілий колос довше всіх стоїть. Чим повніший колос, тим нижче схилений.

(Прислів’я. Приказки)

2. Не хвали кашу, коли просо не посіяне. Горох на ньому молочений. Достигле яблуко само з дерева падає. Де хата не метена, там дівка не плетена. Моя хата небом укрита, землею підбита, вітром загороджена.

(Приказки. Прислів’я )

Попереджувальні, пояснювальні диктанти

1. Вечірнє сонце кидало проміння на стіл, застелений білою скатеркою. На воді скрізь були розкидані острівці, оброслі високим очеретом та лозою. Через гілки берестів синіло море, блищала широка тераса над морем, заставлена столами й стільцями. Усі побігли по широкій греблі, обсадженій знизу вербами. Листя стало схоже на гору хрумкого печива, посипаного цукровою пудрою. На березі хвилястої Десни стояло місто, оповите в сни.

2. Біля входу в парк, порослому високою травою, царювала тиша. Учні вирішили з найкращих квітів, вирощених в саду, створити клумбу. Небо, обсипане ніби рожами, тихо гасло. Її маленька постать, облита м’якою зеленуватою тінню акацій, була надзвичайно граціозна. Скелі, розкидані купами понад берегом під кручами, далеко розсипаються в морі. Високі золотоверхі палати, збудовані в чудовім готичнім стилі, стояли на високому скелястому шпилі. На купи листя, згребеного напередодні, висіявся уночі легенький іній.

3. Добре відпочилі на степовому привіллі, серед первозданної тиші, під найяскравішими червоними зірками, учні встають бадьорі. Налиті здоров’ям, молодою красою, вони згадують свій перший день у школі. Зачарований світовою красою, ліс наче дрімає. Вражений несподіваною звісткою, Павло безсило притулився до паркана. Повитий срібним димком, ліс виднівся вдалині. Зарослий низеньким зеленим споришем, двір був просторий і чистий. Оповите туманом, місто поволі струшувало з себе морок.

Диктант з коментуванням

1. Скоро вуличка скінчилась, і перед їхніми очима відкрився невеликий, оточений різними неживими будівлями, кам’яний майдан. З настанням ночі ринули до висоти підводи, навантажені боєприпасами. Обабіч шляху лежали незнайомі поля, перекраяні вузькими довгими нивками. Хліба, змиті дощем, яскраво зеленіли. Ясні, охоплені багрянцем, гори стояли до самого небокраю.

Диктант «Перевіряю себе»

Баштан випливав, ніби з туману, на чудовому схилі, оперезаний зеленими лісосмугами. Знання літератури, тісно пов’язане з моральним вихованням людини, відбиває її духовний світ. (за І. Цюпою) Мова - це коштовний скарб, набутий віками нашим народом, його невичерпне духовне багатство. (П.Панч) Біля школи росла чудова береза, посаджена учнями в день свята. (П.Панч) А колос, викупаний сонцем, вклоняється ниві. (Ст.) Сизуватий колос, затиснутий з двох боків списами остюків, перегойдує на тонких білих ниточках жовто-зелені палички квіту (М. Стельмах)

Зорово-слуховий диктант

Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом, барвінком укрила;

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають

(Т.Шевченко)

Тексти диктантів до теми

Активні дієприкметники”

Пояснювальні диктанти

1. По тихих водах Дунаю, мов лебідь, поплив пароплав і виразно виткнувся на палаючому обрії (Коцюб.) Блукаючий погляд Титовича зупиняється врешті на вогнищі. (Коц.) Її учувся крикливий голос, палаючий погляд. (Мирний) Глянь з отим усміхом милим, чаруючим, втіхи, надій принеси, хоть краплиночку, виклич життя нове в серці сумуючім. (Граб.) Сідаюче сонце з-за садка пишно обливало своїм світлом чорне дворище. (Мирний) Понад синіючим долом мерехкотіли хвилі розігрітого повітря. (Франко) Весною в селі встають рано. Ще зорі поморгують у блідніючому небі, а вже чути, як хтось брязнув відром об цямрину (Тют.)

2. Усе навколо заснуло під владою чаруючої ночі. (Л.Укр.) Очі дівчини набули мигаючого сяйва, сліпучої радості (Гончар) пісня моя в невмираючій силі в моїм серці ясніє, живе. (Франко) На заході сонце зводило свої величезні сяючі будови. (Гончар) В оживаючих деревах підіймались нестримні весняні соки (Гончар) Тремтяче тепле повітка було наповнене дратуючими пахощами медової гречки (Собко) Тетяна дивилась на неї чистими своїми зоріючи ми очима (Коб.)

3. Шкільний сад стояв ліловий від розквітлого бузку. (Донченко) далеко під шпилем, оброслим густим гаєм, блищав ставок. (Н.-Левицький) Постарілий і посивілий стояв він перед дочкою. (Гончар) Перегоріле вугілля тліло, та вже не давало того світу. (Мирний) Вони несуть додому спечене, як і земля, а в складках одежі пахощі стиглого колоса (Коцюб.) Тріпоче осокір сріблом потемнілим, знімаючись у вогку височінь (Рильський) А вже на відпочилім небокраї прекрасний розгоряється пожар. (Стельмах) Він був чоловік із загорілим лицем і чорними блискучими очима.

Попереджувальні диктанти

1. Ніхто не подолає у нас цієї сили, народженої в ділі, змужнілої в бою (Рильський) Далеко під шпилем, оброслим густим гаєм, блищав ставок. (Н.-Лев.) Обмерзла кригою озимина ламалась під ногами бійців як зелене скло. (Гончар) У партизанській лісовій оселі на пережовклій стоптаній траві лежав я, вкритий листя пурпуровим. (Воронько) Тихо, мов потухаючі іскри, лягає той світ на мерзлу груду. (Мирний) Далі за річкою розіссатись невиорані лани, де блакитний край неба зливається з позеленілою далечиною (Мирний)

2. Прибулих друзів він притис до себе. (Бажан) Висохлий за літо потічок безшумно звився чорним вужиком серед пожовклих трав. (Стельмах) Звисає світлий квіт на тин, серед замислених долин весела котиться діброва. (Рильський) Між пожовклими стернями лежить битий осінній шлях (О.Олесь) Збляклі димчасті хмари летіли над полем по-осінньому низько і швидко. (Гончар) Там, за Лопанню, були озера, очерета, порослі (Кв.- Основ.)

Тексти диктантів до теми

Пасивні дієприкметники”

Попереджувальні, коментовані диктанти

1. Серед щасливих сестер ти щаслива – напоєна пахучими медом нива, залитий золотом розлогий лан, - моя Вкраїно (Рильський)

Був сонячний день, сповнений невгамовного пташиного щебетання і гудіння бджіл. (Донч.) У просторому, залитому сонцем кабінеті було затишно (Гончар) шумлять жита, оновлене село у воду видивляється узгір’я. (Рильський) Небо бринить, мов напнуте. (Гончар) Небо червоніло й жовтіло, ніби облите золотом, обсипане жаром. (Н.-Левицький)

2. Летить до вирію, до теплої мети гусей згуртованих черга ширококрила (Рильський) Стоять замислені дуби над тихою водою (Сосюра) Тут, серед ставів, пропалених і пропечених сонцем, Ліна частіше згадує батька. (Гончар) Вже минули село й поїхали течією, обсадженою густими старими вербами. (Н.-Левицький) Кругом не дуже широкої долини стояли гори, перетяті узенькими щілинами. (Н.-Левицький)

Словниковий диктант

Сяючий, спрямовуючий, оживаючий, чаруючий, немеркнучий, зростаючий, знемагаючий, виховуючий, зеленіючий, заквітлий, посивілий, дозрілий, розімлілий, пожовклий, недозрілий, постарілий, зблідлий, зів’ялий, посохлий, відчинений, уторований, розтоптаний, засіяний, навантажений, націлений, народжений, розкиданий, недремний, здійснений, незлічений, незчисленний, натхнений, розвіданий, посаджений, повитий, непокритий, розкутий, налитий, прикутий, митий.

Диктанти-завдання

1. Як утворюються активні дієприкметники?

Прослухайте. Утворіть активні дієприкметники від слів, що в дужках. Запишіть. Поясніть відмінкові закінчення. Виділіть суфікси.

Відблиск (згасити) вогнища, сторінки (захопити) книги), запах (квітнути) гречки), шелест (дозрівати) пшениці, серед (пожовтіти) трав, влада (чарувати) ночі, (зеленіти) очерет на березі, (висохнути) рілля на полі, (почорніти) поле восени, (зів’янути) листя.

2. Поясніть творення пасивних дієприкметників. Прослухайте. Замініть активні дієприкметники теперішнього часу пасивними. Запишіть. Виділіть суфікси і закінчення.

Збираючий, даруючий, сіючий, малюючий, співучий, закінчуючий, керуючий, виконуючий, захоплюючий, зрошуючий, гріючий

Творчий диктант

Прослухайте. Порівняйте наголоси в поданих словах. Визначте, де дієприкметник, а де прикметник, складіть з ними речення. Запишіть.

Ва′рений і варе′ний; то′вчений і товче′ний; пе′чений і пече′ний, у′чений і уче′ний; ле′жачий і лежа′чий; бере′жений і береже′ний.

Тексти диктантів до теми

Написання не з дієприкметниками”

Пояснювальний, попереджувальний диктант

1. На села, ниви і міста веселе сонце ллє проміння. За мир! – слова, що дзвоном віщовим усі серця нескорені скликають. Київ трудівничий шле Варшаві потиск незрадливої руки. Вимагає час новий, щоб ми діла вершили ще незнані. (З тв. М. Рильського)

2. Ніким не сходжені нас ждуть путі (Ющ.) Скрізь милували око рослини, не розповсюджені в цій країні, а привезені. (Смол.) На лугах Ще трава не кошена, у полях красуються жита. (Воронько) Галя йде по відкритій, не захищеній від пострілів, галявині. (Барто) Лише мох вкриває оте віковічне, ніким не займане каміння. (Шиян)

Диктант з коментуванням

Ми засвітили зорі непогасні (Сос.) Якщо бажаєш стати заможним, у праці будь непереможним. (Н.тв.) У льотчиків серце несхитне й тверде. (Бажан) Сашко увійшов, постояв збоку, ніким не помічений, і рішуче попрямував до столу. (Цюпа) Через усю Вербівку стеляться скупі городи та левади, не огороджені тинами.(Н.- Левицький) Здрастуй, сонячний килиме, ще не кошених трав! (Рильський.)

Творчий диктант

Пригадайте, як пишеться не з дієприкметниками? Прослухайте. До поданих словосполучень доберіть пояснювальні слова, щоб не з дієприкметниками писалось окремо. Запишіть.

Неполохані кулики – (не полохані мисливськими пострілами кулики). Небачена риба – (не бачена ніким досі риба). Місцевість недосліджена - (місцевість ця ніким не досліджена). Небороноване поле – (поле було не бороноване, а тільки зоране). Нескошені луги – (луги були не скошені косаркою). Невитрачена сила – (молодеча сила хлопця була не витрачена).

Контрольні диктанти

Сині проліски

  1. Постукала весна в прозорий кришталь вікон, торкнулася серця лоскітливим подихом травня і невтримно поманила в замріяний гай. А в гаю синіми пухнастими вогниками коливаються на тоненьких стебельцях проліски. Зірчатими клаптиками вологого неба здаються вони, напахані щемливим ароматом березового соку. І ще схожі вони на бірюзові намистинки, розгублені чиєюсь невинною рукою між вузеньких листочків боязкої травиці.

Може, то безжурний жайвір бризнув на галявину іскри невичерпного натхнення, і вони запалали, ці мерехтливі вогники, чи соромлива синичка розсипала зерна свого пестливого співу або сльози радості метушливої берізки скипіли на землі морськими бризками? А може, то сама весна, зачепившись ненароком за брунялу гілку, висіяла трохи синьки, яку приберегла, щоб по – святковому забарвити поблякле від хуртовин і морозів небо, вилинялі плеса озер та річок. (З газети)

2. Каштани… Крислаті велети й молоді дерева з широкопалим листям, з гіллям обважнілим від колючих, ніби їжачки плодів.

Чарівні київські каштани весною. Лопаються, ласкаво зігріті сонцем, набубнявілі лаковані бруньки, й відбувається чудо. Кожна перетворюється на рожево – білу пірамідальну квітку. Крони дерев тихо палахкотять пишними суцвіттями і поширюють довкола себе ледь вловимий ніжний запах, котрий віщує наближення літа.

Минає святковий травень, зів’ялі пелюстки запорошують асфальт і тільки родичі каштанів теплолюбові платони, скромно цвітуть за своїм субтропічним графіком.А на каштанах уже зав’язь. Однак, густозелені, ошатні дерева залишаються однією з найбагатших окрас міста.

Без каштанів не було б затінку на вулицях і в скверах, мальовничих краєвидів у парках, що їх увічнюють на полотні художники.

Без каштанів не можна собі уявити Києва. (З газети)

Тексти диктантів до теми

Дієприслівник. Дієприслівниковий зворот.”

Вибірковий диктант.

Виписати дієприслівникові звороти зі словами, до яких вони відносяться.

Звикнувши до гір там, але не заставиш їх тут, лелеки селилися на імітованих горах, точніше кажучи, на тутешніх подільських горбах. Тут степ переходив у Поділля, займаючи південні їх схили, які виходили бодай до маленької, та все ж води…

На горбах хати були сухі, як дзвін, а на рівнині вогкі кутки пахли цвіллю навіть улітку, надто, якщо хата потопала в чагарях. І все ж кмітливі господарі не боялися низу, багатіючи на буряках та пшеницях від року до року, поволі спихаючи бідаків із південних на північні схили… (В.Земляк)

Попереджувальні, пояснювальні диктанти

1. Далеко на обрії дорога вигиналася, зникаючи десь під самим сонцем. Хлопець замріяно слухав, розглядаючи високі стожари палаючого заводу. Поруч дзюркотів ясний струмок, стрибаючи по зеленім, оброслім мохом камінню. (З тв. О.Гончара)

2. Сонце спускалося до обрію, заливаючи багрянцем далекі поля й переліски. За вікном тихо шуміли вишні, навіваючи спокій. Вогонь у пічці гоготів, кидаючи на стіни темно-багряні плями.

Сонце, зупинившись посеред неба, здавалося, уже не рухається далі. ( З тв. І Цюпи)

Вільний диктант

Якого чорта ви прийшли до нас, греки? Чи це справді хтось сказав, чи всім тільки подумалося про це в сідлах? Ні, це таки сказав, обернувшись у бік моря отой насурмлений, з худим смаглявим обличчям фронтовик. Хижакувато згорбившись, сидить на ще не вичахлім після бігу коні, рука нервово стискає замість нагайки гіллячку дикої колючої маслини, зламаної на скаку.

Знову в порту чути чужу мову, хазяйнують чужі люди. Кого вже не бачив їхній порт за ці роки!.. Тепер ще ось греки, ці нещасні віслюки Антанти. Чого їх принесло сюди? Що їм тут треба на Україні?..

Високі тополі – то було перше, що бачили іноземні капітани, наближаючись з моря до Харлів...

Одначе не стільки їх вабила жива краса українських тополь, скільки вабило те, що відкривалося їхнім очам потім при вході до порту. Ряди величезних амабарів тіснилися понад берегом, гори степового золота – налитої сонцем пшениці, що її не вміщали сховища, розляглися просто неба, золотіючи між тополями по всій території порту.

(За О.Гончаром)

Взаємоперевірний диктант

Корова у нашому дворі

Не одне століття пройшла поруч з людиною її вірна супутниця – корова. В Індії ця тварина священна. Почесне місце посіли ці тварини і в українців. Йдучи за народними повір’ями, знаємо, що в Святий вечір корові повертається дар мовлення. Тоді вона обговорює з іншими тваринами чи добрий господар, чи дбає про тварин. Василь Скуратівський, згадуючи своє дитинство, пише: „... Серед спогадів дитинства осібне місце займає її величність – корова...

„На цьому тижні, - з погордою говорить тато, чи то до мами, чи то до самого себе, - повинна Лиска отелитися”. І, знявши зі стіни календар, ще раз примружився до запису...

а вдосвіта, як тільки просочились у вікна перші просвітки, кліпаю очима і визираю із-за комина. Ой леле, біля печі лежить телятко. Поспіхом злізаю і присідаю поряд нього. Підібгавши передні ніжки, воно боязко зирить на мене своїми великими довірливими очима”.

Зорово-слуховий диктант

Слово і народ

Рідна мова – це найособистіша і найглибша сфера обстоювання свого „я”. Своєї національної гідності.

Нещасна і несправедлива людина, що добровільно відмовляється від своєї мови, зрікаючись її. Нещасні і прокляті батько й мати, що сплоджують перевертнів, не навчивши дітей їхньої рідної мови. У рідному слові виявляється національна свідомість людини. Над словом може стояти тільки свідомість, а над свідомістю – тільки слово. Вони в крові, що, пульсуючи в грудях, живить мозок.

Слово не значок, не символ – це вогонь, а перефразовуючи уже відоме, - сорочка духу народу.

(За Б.Харчуком)

Творчий диктант

Прочитайте. Подані словосполучення замініть фразеологічними зворотами з дієприслівниками.

Сказати чистосердечно (поклавши руку на серце), дивитися пильно (не відриваючи очей), згодитися неохоче (згнітивши серце), слухати з напруженою уявою (нагостривши вуха), трудитися старанно (не покладаючи рук), працювати недбало (опустивши руки).

Вибірково-розподільчий диктант

Виписати дієприслівники у дві колонки, у першу – доконаного, у другу – недоконаного виду.

Усе довкола живе неньчиною присутністю. Ось і сапа, залишена нею, онде грабельки, певно, що, закінчивши працю, мати пішла порати хатнє господарство. Одшукую зі зворотного боку закривачку.

Задавнивши роками, хвіртка поскрипує хрипким поголосом в обійстях – присмерках,, що вже встигли роз сусідитися довкіл. Бачу найдорожчу поставу. Присівши на порозі і схиливши на обіруччя голову, зажурено спочиває ненька. Крізь прочинене віконце доноситься тиха мелодія, бентежачи її чутливу душу: „Рідна мати моя, ти ночей не доспала...”

Аби зненацька не потривожити її, йду тихо до матусі, удавно покахикуючи. Бачу, як ураз зводиться сива голова, сплескують долоні і прорізує тишу мамина окличка: „Синочку, мій дорогенький!..”

Контрольний диктант

Вода чиста й прозора. Сонце її пронизує зверху аж до самого дна. Вас так і потягло до чистої хвилі. Шубовсть!..

Заклекотіла, потемніла прозора товща. Широкі краги знялись по верху, розходячись на всі боки. Покотили один за одним, здіймаючи невеличкі бульки. Поперечні хвилі захиталися, подалися назад, стукаючись одна об одну. Пішли собі вистрибом, випереджаючи одна одну. Посеред того кип’ятку тільки біліє ваше тіло, подаючись під водою впоперек річки. Ви виринаєте з-під хвилі. Раді та веселі, струшуючи воду, розплющуєте очі. Перевівши подих, обдивляєтесь кругом себе. Вам стає гарно серед тієї рідкої прохолоди. Ви починаєте бавитись серед води. То ляжете на спину і колишетесь на тихій хвилі, задивляючись у синє небо. Перекидаєтесь на груди і , вимахуючи руками, пливете проти течії.

( За П.Мирним) 117 сл.

Тексти диктантів до теми „Прислівник”

Творчі диктанти

1. Прочитайте. Замініть словосполучення одним словом – прислівником

Бігти, переганяючи один одного (наввипередки) йти, не знаючи дороги (наздогад),

Повернутися додому в призначену годину (вчасно), брати участь у змаганнях перший раз (вперше), читати, протягуючи слова (співуче).

2. Доберіть до дієслів прислівники. Запишіть. Визначте головне і залежне слово

Зустрічати (по-дружньому, привітно, холодно, байдуже, весело) проголошувати (чітко, ясно, повільно, глухо). Відстоювати (гаряче, переконливо, схвильовано). Боротися (хоробро, мужньо). Навідуватися (часто, зрідка, інколи, просто).

Тексти диктантів до теми

Ступені порівняння прислівників”

Диктант-завдання

Від поданих прислівників утворіть вищий і найвищий ступені

Дешево, легко, близько, цікаво, тонко, густо, низько, тихо, коротко, високо, дорого, погано, далеко, мало.

Попереджувальний диктант

Сьогодні найнижче спустилися важкі сірі хмари. Найбільше любила білочка цукор (Збан.) книга й школа – що є глибше, як з наукою дружить. Все вперед та вище жінка наша йде. (Тич.) У сутінках блідого вересневого світання все виразніше окреслювалися контури будівель. (Гонч.) Граніт найчастіше залягає в землі. А сонце опускається все нижче та нижче, наближається до гори та все більше і більше.

Тексти диктантів до теми

Способи творення прислівників. Н і нн у прислівниках”

Словниковий диктант

Безвинно, безупинно, беззмінно, бездоганно, сумлінно, щоденно, законно, туманно, старанно, безпричинно, щохвилинно, натхненно.

Творчий диктант

До поданих прислівників у словосполученнях доберіть антоніми, у яких пишеться н , нн, поясніть правопис цих слів.

Йти швидко (повільно), слухати уважно (неуважно), говорити спокійно (збуджено), писати неохайно (акуратно), зробити ненароком (навмисне), відповідати чітко (плутано).

Тексти диктантів до теми „Творення прислівників за допомогою префіксів”

Коментований диктант

У дні врожайні, напередодні жнив, у нас один мотив – слава праці. Скільки світла сиплеться згори, що на землю сонце посилає. Пливе до нас назустріч лебідь по ставку зеленім. Життя шумить і грає, немов напровесні пливе потік бурхливий. Один у нас навіки голос, а разом сотні голосів. Уже вишневі зацвіли сади, і сніг пахучий падає додолу. Надя посадовила поруч із собою Соню.

Творчий диктант

Замініть прислівники іншими прислівниками (синонімами) з префіксом без- . Поставте наголос, виділіть суфікси і префікси.

Сміло (безстрашно), завжди (безперестанку), покірно (безмовно), незв’язно (безладно), нещадно (безпощадно), необмежено (безмежно), нахабно (безсоромно).

Тексти диктантів до теми

Не, ні з прислівниками”

Пояснювальний диктант

Серед темної ночі попереду несподівано піднялася багряна заграва. Сонце нерухомо стоїть над цим зеленим морем. Добро втратити – небагато втратити! Честь втратити – втратити багато! (За тв. О. Гончара)

Диктант з коментуванням

О кров, пролита нашими людьми, ти напоїла землю недаремно! (Малишко) Несхиблено, непереможно, прямо у дальню даль простують юнаки. Але найбільше диво – це людина, що творить тут, шукає ненастанно (За тв. М. Рильського)

Тексти диктантів до теми

Творення прислівників”

Попереджувальний диктант

Не лінися рано вставати і змолоду більше знати ( Н.тв.) Сивий мороз так і валить знадвору у відчинені двері. (Цюпа) Навшпиньках підійшов вечір. Засвітив зорі, прослав на травах туман. (Тич.) Чудовий Дніпро у тиху погоду, коли вільно і плавно мчить крізь ліси і гори повні води свої. Дивишся і не знаєш, іде чи не йде його велична широчінь...

Чудовий Дніпро і вдень, і вночі. Немає нічого на світі, що могло б прикрити його...

(За І.Сенченком)

Диктант-переклад

Искренне, вничью, вперегонки, впоследствии, втихомолку, навзничь, наотмашь, наспіх, нечаянно, настежь, сплошь, невмочь, вскач, прочь, непринужденно, незатейливо, исподлобья.

Тексти диктантів до теми

І та и в прислівниках”

Коментований диктант

Тимко мовчки потис руку комісара і вийшов. Дядько поволеньки зодяг шапку і, спершись на тин, очікувально дивився на Гната. (З тв. Тютюнника) Не провесінь, а вже справжня весна дихала навкруги. Океан місячної ночі розливається навкруги. (Гончар) ВАосениі горобець багатий (Н.тв.) Двічі літа не буває. (Н.тв.) Надворі було поночі. (Н.-Лев.) Прилітає зозуленька над ними кувати, прилітає соловейко вночі щебетати. (Шевченко)

Тексти диктантів до теми „Дефіс у прислівниках”

Пояснювальний диктант

Сяє наді мною високо-високо неба глибина. Де-не-де у вікнах світло янтаріє. (Сос.) З Давніх-давен у всіх війнах парламентери користувалися правом недоторканості. (Гончар) тяжко-важко в світі жити сироті без роду. (Шевченко) З шахтарями я здружився навік-віки. (мал..) Ліси дихали по-весняному вільно, струмуючи в небо прозорими цівками марева (Гончар) Чисте полуденне небо, і тихо-тихо, немов би все заснуло. (Довженко)

Диктант з коментуванням

Тяжко-важко сіромасі боротись з нудьгою. У неділю вранці-рано синє море грало (Шевченко) на обрії, ховаючись в імлі, ледь-ледь димки тремтять рожево-білі. (Бичко) Ще сніг кругом. Та сонце гріє дужче, пташиний голос чути де-не-де. (Сосюра) Блискавка миготіла раз у раз. (Н.-Лев.) В осоках покахкувала час від часу дика качка. (Тют.)

Словниковий диктант

По-літньому, по-весняному, по-дружньому, по-вовчому, по-ведмежому, ледь-ледь, неждано-негадано, по-справжньому, далеко-далеко, високо-високо, по-перше, міцно-міцно, давним-давно.

Контрольний диктант

Цвіте конвалія

Немає такої людини, яка б лишалася байдужою до краси конвалії. Своєю формою квітки конвалії нагадують маленькі дзвіночки, які завжди дивляться в землю. І це не випадково. Бо вони бояться і пекучих променів, і дощу. Тому опускають свої білі чарівні голівки.

Конвалія – багаторічна рослина. Вона має два, часом три великих листки, що виростають із повзучого підземного кореневища. Щороку кореневище утворює біля основи стебла невелику бруньку. За літо брунька поволі перетворюється на довгий підземний паросток. А навесні кінець паростка починає викидати зелені листочки. Але стебло з квітами з’явиться ще не скоро. Мине два-три роки, і біля стебла утвориться велика брунька. З неї проростає гнучка стеблина і вкривається білими квітами. Майже чотири роки росте, розвивається конвалія, поки на ній зацвітуть запашні дзвіночки.

(З газети) 122 слова

Тексти диктантів до теми Прийменник

Розподільний диктант

Розподілити подані прийменники спочатку на синонімічні й антонімічні ряди прийменників.

Біля, між, над, для, уві, коло, під, від, задля, через, з метою, перед, проміж, із, близько, до у, край, за, в, з, крізь, зі, серед, повз.

Вибірково-розподільний диктант

Записати прийменники у три колонки: а)разом; б)через дефіс; в)окремо

По/між, із/за, з/заду, на/в/круги, на/зустріч, з/по/серед, подібно/до, близько/від, на/чолі, по/серед, з/по/між, у/супереч, відповідно/до, за/винятком, з/під, по/близу, на/в/коло, за/дня, із/над, на/перед, з/поза, згідно/з.

Словниковий диктант.

Списати, розкриваючи дужки. Прокоментувати орфограму «Написання похідних прийменників разом, окремо і через дефіс.»

(За) для нас; (з) поміж нас; (по) між людьми; (на) чолі (з) учителями; (з) під опіки батьків; (на) зустріч щастю; (у) напрямку до площі; (на) передодні свята; (по) над деревами; (у) всі сні; (з) (по) над гір; (з) над вершин дерев.

Словниковий диктант.

З-під ніг, із-понад хмар; проміж нас; поміж високих трав; понад дорогою; поза парканами; з-поза тину; із-за лісу; попід березами; посеред вулиці; близько вікна; з-поміж листя; понад хатами; вздовж берега; з-перед очей; передо мною; із-поміж очеретів; з-поза хмар.

Попереджувальний диктант

  1. Лише з-над хмар часом прилине прощання з літом журавлине.

  2. Хилить вітер жита понад шляхом (З тв. Тичини)

  3. Край берега зеленіла свіжа трава та осока.

  4. Дорога в село йшла коло самого Кайдашевого городу.(Н.-Левицький)

  5. Сидить батько кінець столу, на руки схилився.

  6. Віє вітер-повіває, по полю гуляє.

  7. І пере до мною ніби море заступають широкії села з вишневими садочками і люди веселі.

(З тв. Т. Шевченка)

Тексти диктантів до теми „Сполучник”

Словниковий диктант

Записати слова, розкриваючи дужки. Пам’ятати їх правопис.

(Не) мов (би), а (би), що (б), все (таки), (через) те (що), ні (би), (з) по (між), дарма (що), (за) те, як (що), (незважаючи) на (те) що, так (що), із (за), (мов) би (то), як (би), (про) те, хто (небудь), тому (що), (для) того (щоб), ні (як), що (й)

Розподільний диктант

Розподілити сполучники за будовою. Поділити на прості, складні, складені.

Мов, якби, бо, через те що, після, того як, що, щоб, аби, зате, але, незважаючи на те що, хоча, проте, для того щоб, як, ніби, якщо, у зв’язку з тим що, наче, як тільки, нібито, коли, коли б, та , так що, начебто.

Попереджувальний диктант

  1. Довго співали дівчата, незважаючи на те, що другого дня треба було рано вставати.

  2. Краплі блищали і миготіли на сонці, неначе розсипані діаманти.

  3. Лице дівчини червоніло проти сонця, як півонія. ( тв. Н.- Левицького)

  4. Я тебе за те люблю найбільше, чого ти сам в собі не розумієш.

  5. Якби я була зіркою в небі, я б не знала ні туги, ні жалю.

  6. Вітерець весняний тихесенько дише, немов діток до сну колише.

  7. Якби знали ці люди, які то сумні дні без сонця, без місяця ночі.

  8. Якби я тепер хотіла у мале човенце сісти і далеко на схід сонця золотим маяком попливти.

(З тв. Лесі Українки)

Тексти диктантів до теми „Частка”

Розподільний диктант

Записати частки, розподілити їх у три стовпчики: а)модальні, б)заперечні;в) формотворчі.

Хай, нехай, би, те, ні, ані, хіба, чи, невже, що за, що то, ось, от, це, оце, ото, он, ген, саме, якраз, справді, точно, власне, хоча б, але, те, таки, уже, мов, мовби, годі, бодай, бо, давай.

Диктант з обґрунтуванням

Недо-вічний недороба,

Недоводьно до кінця,

Все йому не до вподоби,

Все йому не до мене!

” Не займай” – недочуває,

„Поможи” – недобачає,

Не доївши хліба –страв,

Недовзувшись, – геть подавсь…

Ох, у кого він удавсь –

Я і сам щось не добрав,

З ним і в школі теж морока,

Недоума, недовтне,

Недосидить уроку…

Не додому йде по зміні,

Не до книжки – на пусте…

Не доходить до хлопчини,

Що недоумком росте.

(Р. Куровський)

Пояснювальний диктант

Підкресліть орфограми, поясніть написання.

1.Червоні маки… Скільки сягало око, жевріли вони на луках, ніким несіяні. Але радуючи світ.

( О. Гончар)

  1. На луках ще трава не кошена, у полях красуються жита (П. Воронько)

  2. Чурек і сакля – все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто й не візьме за своє, не поведе тебе в кайданах( Т. Шевченко)

  3. Завжди прикрі будь-які незгоди й негаразди в одній сім’ї (Ю. Смолич)

  4. Ніхто не пам’ятав, щоб коли-небудь замерзав струмок. (О. Десняк)

Тексти диктантів до теми „ Вигук”

Попереджувальний диктант

  1. Ой лишенько, як страшно! Ха-ха-ха.

  2. Лукашу, гов! А де ти? (Л. Українка)

  3. Трінь-трінь, трінь-трінь!” –почулося в цей час і забриніло, затанцювало.

  4. Висота жила, обзивалася: „трра-а-та-та-та, др.-р-р-р-р” – чулося звідти і не переставало ні на хвилину, а все лютішало, скаженіло.

  5. Раптом десь за Ташанню долинуло оте хвилююче серце хлібороба півняче „кукуріку”

( Г. Тютюнник)

  1. „Цюрр! Цюру, цюру, цюрр! Ціп-ціп-ціп! Мої курчаточка!” – дзвенить в повітрі цей кучерявий пронизливий викрик (Н.-Левицький)

  2. Надривно, тривожно зазвучала трембіта: ту-ру-ру-ру-ру-у-у. (О. Вишня)

  3. Риби тут не ого-го-го.( П.Корнійчук)

  4. „Цить!” – крикнула Пріська (П. Мирний)

Диктант з коментуванням

  1. Ах, в артиста одне лише призначення – бути щирим, правдивим в природності

(П. Тичина)

  1. Агей, поети, глибше тон. (П. Тичина)

  2. А я у гай ходила по квітку ось яку! А там дерева – люлі! І все отак зозулі: ку-ку (Л.Українка)

  3. Охрім вимиває в мисці пшоно і висипає в казанок „Шм-ш-ш”, –вимовляє вода і випускає на поверхню білу піну. (Г. Тютюнник)

  4. Ой три шляхи широкії докупи зійшлися (Т.Шевченко)

  5. То ж такий бенкет буде, що гай-гай

(Кв. Основ’яненко)

Зміст

Вступ

Тексти диктантів до теми „Часи дієслова”………

Тексти диктантів до теми „Види дієслова”……..

Тексти диктантів до теми „I і II дієвідміни”……

Тексти диктантів до теми „Способи дієслів”….

Тексти диктантів до теми „Способи творення дієслів”……………………………………………

Тексти диктантів до теми „Дієприкметник. Дієприкметниковий зворот”…………………….

Тексти диктантів до теми „Активні дієприкметники”…………………………………

Тексти диктантів до теми „Пасивні дієприкметники”…………………………………

Тексти диктантів до теми „Написання не з дієприкметниками”………………………………

Тексти диктантів до теми „Дієприслівник. Дієприслівниковий зворот.”…………………….

Тексти диктантів до теми „Прислівник”……….

Тексти диктантів до теми „Ступені порівняння прислівників”…………………………………….

Тексти диктантів до теми „Способи творення прислівників. Н і нн у прислівниках”…………..

Тексти диктантів до теми „Творення прислів-ників за допомогою префіксів”………………….

Тексти диктантів до теми „Не, ні з прислівниками”…………………………………..

Тексти диктантів до теми „Творення прислів-ників” ……………………………………………..

Тексти диктантів до теми „І та и в прислівниках”

Тексти диктантів до теми „Дефіс у прислів-

никах”……………………………………………

Тексти диктантів до теми “Прийменник”……

Тексти диктантів до теми „Сполучник”……..

Тексти диктантів до теми „Частка”…………..

Тексти диктантів до теми „ Вигук”…………..

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.