Актуальність теми дослідження: Діяльність психологів і педагогів в системі освіти дуже часто протікає на тлі конфліктних ситуацій. Як наслідок набуває актуальності проблема підвищення компетентності та обізнаності педагогічних працівників у сфері запобігання, профілактики та конструктивного вирішення конфліктів в системі освіти.
Освітній стандарт вищої професійної педагогічної освіти включає в себе загальні курси педагогічного, психологічного, і соціологічного напрямків, в змісті яких розглядаються сучасні проблеми міжособистісних відносин, психології малих і великих груп, міжгрупові відносини та взаємодія. Разом з цим, результати опитувань, тестувань, а також спостереження за діяльністю молодих педагогів у закладах освіти показують, що загальної психологічної та соціально-педагогічної підготовки, передбаченої стандартом замало. В першу чергу, це має відношення до знань і вмінь педагогів з профілактики, попередження та вирішення конфліктів. Для педагога вміння конфліктувати означає здатність втілювати власні бажання і потреби без заподіяння шкоди здобувачам освіти. Пасивне поводження або страх перед конфліктом призводить до того, що педагог не може виразити себе адекватно і внаслідок цього дозволяє собі уникнути, не звернути певної уваги, перехитрити або залякати1. У методичному арсеналі сучасного вчителя в основному активно використовуються традиційні методи врегулювання конфліктів, відмовитися від яких (особливо вчителю зі стажем) буває надзвичайно складно, а іноді неможливо. Але при роботі з конфліктними ситуаціями об’єктами яких є сучасні здобувачі освіти слід застосовувати сучасні методи психолого-педагогічного впливу, одним з яких є медіація.
Як технологія врегулювання конфліктів в закладах освіти, медіація стала застосовуватися відносно недавно (80-90-ті роки XX століття). Зарубіжні дослідники стверджують, що вперше вона з'явилася в Америці та поступово стала поширюватися по всьому світу.
1Анцупов, А.Я., Шипилов, А.И. Конфликтология [Текст] / А.Я. Анцупов, А.И. Шипилов. – М.: Издательский дом Академия, 2014. – 596 с
На початку XXI століття в багатьох країнах світу медіація вже є офіційно визнаною професією2, але в сучасній Україні поки що медіація вивчається і дуже поступово входить в освітній процес. В останні десятиліття в закладах освіти все частіше стали виникати конфліктні ситуації, які останнім часом стають все більш небезпечними. Вихід із цього становища бачиться в залученні в освітній процес процедур медіації, що сприяють запобіганню і вирішенню конфліктних ситуацій. Медіація є досить новою практикою освітнього закладу.
Тому медіація грає велику роль і є актуальною проблемою, яка потребує детального розгляду та вивчення.
Мета дослідження: вивчити медіацію як сучасний спосіб вирішення конфліктів, зокрема в закладах освіти.
Об'єкт дослідження — медіація.
Предмет дослідження — практика проведення медіацій в КРЕМЕНЧУЦЬКОМУ ПРОФЕСІЙНОМУ ЛІЦЕЇ ІМ. А. С. МАКАРЕНКА.
Методи дослідження: аналіз літературних джерел з даної теми, синтез, узагальнення, абстрагування, спостереження, аналіз.
Структура роботи. Робота складається з вступу, двох розділів, що включають в себе параграфи, висновків та списку використаної літератури.