Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Природотерапія для дітей, що постраждали внаслідок воєнних дій
»
Взяти участь Всі події

Вплив світла, тепла, води на розвиток рослин.

Позашкільна освіта

Для кого: 3 Клас, 4 Клас

29.01.2022

121

2

0

Опис документу:

Доброго дня, любі діти!

Давайте привітаємося, побажаємо один одному приємного дня і подаруємо квітку.

( Діти стають у коло, привітання починає керівник гуртка)

Добрий день, (Софія).Бажаю тобі приємного дня і дарую ось цю квіточку!

(Коли коло замкнеться, квіточка (штучна) знову повернеться до керівник гуртка.

Повідомлення теми заняття й з’ясування очікувань гуртківців.

Кожен отримує силует цибулинки і записує на ньому свої очікування від

заняття, а потім приєднує їх до дошки в нижній її частині і озвучує.

  1. Вправа "Погода" .

- Яка пора року настала?

-Що спричинило зміну пір року? (Обертання Землі навколо Сонця)

-Дайте характеристику погоди сьогоднішнього дня, використавши потрібні терміни. (небо ясне, хмарно, мінлива хмарність, туман, ожеледиця, дощ, град, морозно, повітря тепле, ураган, слабкий вітер, вітряно тощо).

  1. Актуалізація опорних знань

Робота на картках (диференційоване завдання)

Одного разу Лісовичок-Боровичок посадив квітку. Він так мріяв, щоб вона скоріше виросла і розцвіла. Щодня нею милувався. Але через декілька днів квітка захворіла. Він обурився: - Чого ж вона засохла? Невже їй не вистачало моєї любові і турботи?

-Давайте в нашій дослідницькій лабораторії допоможемо нашому другу розібратися, чого ж саме не вистачало квіточці і що необхідно рослинам для життя.

Бесіда:

-Де ростуть рослини?

-Що таке ґрунт?

- Що відбувається з опалим листям, залишками рослин і тварин?

Перегній - головна складова частина ґрунту. Він утворюється внаслідок перегнивання залишків рослин, тварин, коренів, листя, плодів. Восени і навесні ґрунт перекопують і перегній опиняється всередині ґрунтового шару. Там він розкладається і утворює мінеральні солі, поживні речовини необхідні для живлення рослин.

- Якщо в ґрунті багато перегною - ґрунт називається чорнозем.

Виходить, що квітці могло не вистачати поживних речовин.

А чого ще могло не вистачати квітці, ви дізнаєтесь самі, виконавши різні завдання.

Об’єднання в групи.

Завдання 1-і групи (в.р.)

-В охайних оселях воно в 25 разів брудніше, ніж назовні. Дізнатися, що це, вам допоможе підказка. (Повітря)

Завдання 2-ї групи (д.р)

Ця речовина найважливіша складова всього живого на нашій планеті. Ми можемо обходитися без їжі протягом декількох тижнів, а без неї здатні прожити лише 5-6 діб. • Наприклад, на душ її витрачається 114-230 літрів;• На чищення зубів – 18 літрів;• На миття посуду – 91 літр.• Людина щодня використовує 230 літрів ….(Вода)

Завдання 3-і групи (с.р.)

Енергія (Сонця) Безкоштовно потрапляє на Землю у величезній кількості. Без нього не існувало б життя. Воно джерело світла і тепла на Землі.

Підбиття підсумків: Тобто, що потрібно для існування і розвитку рослин ? (Світло,тепло, повітря, вода і поживні речовини ) До якої природи належать всі ці умови існування ? (до неживої)

-А що може впливати на життя рослин з живої природи? (люди, тварини, рослини, птахи, комахи) Тварини живляться рослинами, запилюють їх, розносять плоди і насіння. Великі рослини можуть затінювати менші. Деякі рослини використовують інші, як опору.

-Як можна назвати це все, що оточує рослину і впливає на ії життя? (Усе, що оточує живий організм у природі, називається навколишнє середовище)

Розгляньте фото рослин і скажіть, чи бачили ви їх на стежинах рідного раю?

Посадка вербы: выращивание вербы - Agro-MarketЛучшие сорта калины и их выращивание - GreenMarket

Погляньте на наступні фото рослин і скажіть, а їх ви зустрічали? Чому?

Пальма вашингтония нитчатая: уход в домашних условияхКактусы в природе

Ми вже багато знаємо про світ живої природи,

- Чим відрізняються всі ці дерева? Яка в них будова? (Всі вони мають і стовбур і гілки, листя і плоди)

-Чи однакові умови існування? (Ні)

— Чи рівномірно розподілені ці умови по поверхні Землі, чи скрізь на поверхні планети однакова кількість сонячного тепла, світла та води? (Ні.)

- У чому ж секрет? Чому ж в різних місцях ростуть різні рослини? І як вони пристосовуються до того,що їх оточує.

Повідомлення теми та мети заняття.

- Сьогодні під час нашої роботи в дослідницькій лабораторії ми дізнаємось нове про рослини, як вони пристосовуються до різних природних умов.

- Рослини, які живуть на Земній кулі, надзвичайно різноманітні. Не всі рослини живуть в однакових умовах. Одні рослини ростуть там, де багато вологи, інші у посушливих місцях, одні там, де багато світла, інші - у тіні.

Тож, щоб не загинути, рослини самі себе захищають і пристосовуються до різних природних умов. Тому тема нашого заняття звучить так: "Вплив світла, тепла, води на розвиток рослин".

Розгляньте кімнатну рослину (фіалка)

Доведіть, що рослина відноситься до живої природи

-Чому рослини, що ростуть у нас на підвіконні такі квітучі? Роздивіться і назвіть ті умови, що сприяють їх розвику і життю.

-Щоб рослина добре росла і розвивалась їй потрібні: повітря, вода, поживні речовини, сонце, тепло.

-До якої природи вони належать?

ВОДА

- Що відбувається з кімнатною рослиною, якщо її довго не підливати? (Засохне.)

Без води не може жити жодна рослина, бо вода входить до складу живих організмів. Рослини вбирають воду з ґрунту за допомогою коренів,

- Чому в одних рослин коріння довге, а в інших коротке? Чому в одних рослин стебла довгі, а в інших всього кілька міліметрів? Чому листки в одних рослин широкі, такі, що можна на них плавати, а в інших вузенькі або взагалі перетворилися на колючки? Від чого це залежить?

Подивіться на рослини, які живуть у посушливих місцях, де мало

вологи, порівняйте їх.

Шавлія. Зверніть увагу на коріння. Яке воно? Чому? (Довге коріння добуває

воду із глибини)

Шавлія лікарська | Cам собі агрономШалфей многокорневой: информация о лекарственных травах

Ковила. Яке коріння? А листки ? Чому? (Такі листки випаровують дуже

мало води)

Ковила - купити саджанці в Києві, ціна розсади рослини ковила в Україні | GreensadКовила де росте – Все квіти - Zasvetit.biz.ua

Очиток, молодило. Які листки? (Під час дощів запасається вода, яку в спеку

використовує рослина)

Sedum ewersii - Очиток Эверса | Суккуленты в саду чертовски … | FlickrМолодило: сорта и фото, история выращивания, советы по посадке

Розглянемо рослини, які ростуть на болотах, біля водойм, у воді, де надлишок вологи.

Латаття, рогіз, очерет. Яке коріння? Які листки? Чому? (Широкі, довгі листки випаровують надлишок вологи, яку всмоктує коротке коріння)

ВИЩІ РОСЛИНИ - БОТАНІКА 3 ОСНОВАМИ ГІДРОБОТАНІКИ - Гроховська Ю. Р. - 2010Очерет звичайний

У посушливих місцях рослини мають довге коріння, з допомогою якого видобувають воду з глибини; листки у таких рослин вузенькі, щоб менше води випаровувалося або широкі, щоб більше запасатися водою.

Рослини, що живуть на воді мають коротке коріння і величезні листки,щоб побільше випаровувати води.

-Чому в деяких рослин замість листя — колючки? (З голочок колючки волога майже не випаровується, і така рослина здатна жити навіть у пустелі.

ВИСНОВОК Не всі рослини мають однакову потребу в воді.

Дослідницька діяльність. СВІТЛО Порівняння двох рослин: що росли на підвіконні на світлі , і , що росли в темній шафі без сонячних променів.

-Для чого рослинам потрібне світло? Рослини можуть живитися вуглекислим газом повітря тільки на світлі.

Виявляється,не всі рослини гинуть без світла. Деякі пристосувалися і до таких умов, нестачі світла.

-Чи помічали ви коли-небудь, щоб листочки рухалися за Сонцем? Листки багатьох рослин можуть повертатися до світла (демонстрація: малюнка соняшника,). Це дає змогу краще вбирати сонячне проміння.

Чим рослина приваблює тварин? (Яскравим забарвленням, приємним запахом,солодким нектаром.) НАВІЩО? (для розмноження)

Пропоную відпочити 3 хвилини і продовжити заняття.

ТЕМПЕРАТУРА ПОВІТРЯ

Рослини пристосувались за допомогою різних ознак до різних природних умов. Рослини пристосувались і до зміни пір року.

- Одні живуть у теплих краях, інші пристосовані до життя в умовах холодного клімату.

- Як рослини пристосувалися до суворої зими?

Зима. Що відбувається з рослинами взимку? (Стан спокою) Весною? (Бруньки, листки, квітки) Літом? (Дозрівання плодів) Восени? (Насіння, листопад)

(Влітку вони ростуть, а назиму скидають листя, щоб урятуватися від холодного вітру і морозу.) (Відбувається явище листопаду, рослини переходять у стан спокою.)

Якби листяні дерева нашої місцевості не скидали на зиму листя, вони загинули б, тому що листя продовжувало б випаровувати воду, в той час як її надходження з мерзлого ґрунту припинилося. Ялина і сосна легко переносять узимку тимчасову нестачу води. Хвоя випаровує її набагато менше, ніж листки листяних дерев. Таким рослинам, як сосна, ялина, береза , допомагає переносити зимові холоди товста її пориста кора.

- Як ви думаєте, що є основною причиною змін, що відбуваються з рослинами у різні пори року?

Рослини пристосувалися до скорочення або збільшення світлового дня, зниження або підвищення температури повітря і ґрунту, кількості вологи та ін.

Захист. Рослина живе у світі, який постійно хоче її знищити. Це і тварини, оскільки тварини є споживачами рослин, це і людина, яка теж використовує рослини для своїх потреб а окремі рослини, такі як бур'яни, намагається постійно знищити. Рослини коренями приростають до одного місця і не можуть утекти так як тварини, тому вони

використовують інші засоби захисту.

Які ці засоби захисту ми з вами зараз виявимо. Я пропоную прочитати назви рослин, а ви

підберіть і напишіть у себе а аркушах паперу те, чим вони захищаються:

  • Шипшина, троянда, ожина, малина

  • Кропива

  • Полин, чистотіл

  • Мак, кульбаба

  • Пирій, конвалія, осот - розмноження кореневищем. Навіть з крихітної його частини виростають нові рослини.

    Це цікаво!!!

••• У своєму житті сучасна людина залежить від використання 1500 видів культурних рослин.

••• Деякі дерева спілкуються між собою , використовуючи хімічні речовини. Якщо жук нападає на якесь дерево , воно виділяє в повітря речовини, які підказують іншим деревам в околиці, щоб ті теж випустили отруту і відлякали тим самим від себе жуків.

••• Якщо ви поставите квітку у воду, що містить чорнило, вона може стати синьою або чорною!

••• Дерева ростуть від верхівки, тому якщо ви виріжете своє ім'я на дереві, коли ви (і дерево) ще маленькі, ваше ім'я залишиться на тій же висоті, коли ви станете старшими.

• Картоплю розводили раніше в якості квітки і обробляли її на клумбах перед палацами

Узагальнення і систематизація отриманих знань.

-А навіщо нам берегти рослини? Рослини мають величезний вплив на навколишнє середови­ще. Вони очищають повітря, поглинаючи вуглекислий газ і виді­ляючи кисень, зволожують його, випаровуючи вологу. Коріння рослин зберігає структуру ґрунту і оберігає його від руйнування. Рослини також змінюють склад ґрунту, поглинаючи з нього одні речовини й виділяючи в нього інші.

-Чому в природі не зникають бур’яни? (Тому що у них дуже багато насіння.)

Інтерактивна гра "Потрібно і шкідливо"

Пропоную перейти за посиланням і перевірити отримані сьогодні знання, що рослинам потрібно для росту і розвитку, а що може бути зайвим, а то і взагалі шкідливим:

https://learningapps.org/watch?v=p30dbswqt22

Інтерактивна вправа "Доповни мене"

Пропоную перевірити ті знання, які ви отримали сьогодні на занятті. Дайте відповіді на запитання:

  1. Рослини називають зеленим дивом Землі?

  2. Рослини — живі організми, тому що вони живляться, дихають, ростуть, розмножуються, відмирають?

  3. Щоб не загинути, рослини пристосувалися до різних умов життя в навколишньому середовищі?

  4. Пахучі квіти, гарне листя,— це ознаки, завдяки яким рослини виживають у різних природних умовах?

  5. Рослини не зникають зовсім, тому що... (продовж речення)

  6. Для тоги щоб рослина добре росла і розвивалася, ій потрібні поживні речовини, вода, повітря, тепло і світло?

  7. Охороняти потрібно тільки гарні рослини? Чому?

  8. Інтерактивна вправа "Очікувані результати". "Мікрофон"

- Дітки, вам сподобалась наша робота в дослідницькій лабораторії?

- Що ви сьогодні нового дослідили?

- Чи потрібно пристосовуватись рослинам до різних умов? Для чого?

-На рослини впливають всі живі організми, одже і людина також. А як же ми можемо домогти рослинам?

Давайте будемо друзями всьому живому на нашій планеті!Піклуймося про все, що нам дає Матінка-Природа!

Дякую за роботу! До нових зустрічей!

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.