ВІРШОВАНІ ПРАВИЛА на УРОКАХ МОВИ

Опис документу:
Віршовані правила, які можна використати на уроках української мови під час вивчення таких тем: "Частини мови (іменник, прикметник, дієслово, займенник, прийменник, прислівник), " Будова слова!, "Споріднені слова", "Перенос слів", " Апостроф", "Текст".

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ВІРШОВАНІ ПРАВИЛА на УРОКАХ МОВИ

Українська мова, діти,

наче річечка дзвінка.

Одинадцять, чотирнадцять –

це уже не дивина:

у числівниках із – надцять

наголошується – на-.

Говори завжди виразно,

вибудовуй діалог,

щоб звучали непоказно

кілометр і каталог,

застібка, русло, шовковий,

олень, ікло, осока

наша мова барвінкова,

як діброва говірка.

Кидати, живопис, босий,

листопад і кропива

рідна мова стоголоса

словом правильним жива

Будова слова

Основа слова

Я  –  чарівна  основа  слова,

І  без  закінчення  чудово

Існую  я,  та,  зокрема,

Є  в  мене  корінь  –  голова,

І  префікс  є  і  суфікс  є,

Ніщо  мій  настрій  не  псує!

Щоб отримати слова основу

Виділіть закінчення у слові.

 

Префікс

Я  –  префікс,  утворюю нові слова,

 Працюю важко  так,  що  кругом  голова,

Я  з  міри  роблю  вимір,

З  єднання  –  роз’єднання.

Із друга я подругу   утворю,

Хто здогадався, друзі, як  я  це  роблю?

Префікс перед коренем стоїть,

Для утворення нових слів служить.

Дуже гордий норов маю –

Перед коренем сідаю .

Префікс роз- і префікс без-

Ти пиши без букви «ес».

Тільки «зе», ти добре знай,

Роз- і без-, запам’ятай!

«Зе» чи «ес»? Не поспішай!

Правило скоріш згадай!

Якщо х, п, т, ф, х

Після префікса стоїть,

То нехай твоя рука

Префікс «ес» напише вмить.

А якщо їх там нема,

«Зе» -вагатися дарма.

Суфікс

Компанійську маю вдачу -

Після кореня я скачу.

Якщо закінчення там є,

То між ними –місце моє.

Будемо з тобою ми дружити,

Якщо зможеш правильно нас вжити.

За коренем нам місце залишай

І нове слово швидко називай.

 

Закінчення слова

Якщо змінюєш ти слово,

то незмінна там основа.

Ту частину, що міняли,

ми закінченням назвали.

Спільнокореневі слова

У дерева могутнього,

у лагідної квітки

обов’язково корінь є.

Запам'ятайте, дітки.

Та якщо корінь відірвати,

чи шкоду з ним зробити,

не буде дерево стояти,

не може квітка жити.

Не тільки корінь у рослин –

У слові теж він є….

Через слова, через віки

несе він значення своє.-

Батько, батьків, Батьківщина.

Діти, діточки, дитина.

Ось росте, зрости, зростив.

Веселився, звеселив.

Перенос слів

Якщо слово в рядку не вміщається,

То на склади швиденько розбивається.

А далі перенось з рядка в рядок.

Уважним будь, щоб не зробити помилок. 

Одна буква від слова  не відривається

і в попередньому рядку не залишається.

При переносі слід всім пам’ятати:

Й та ь від попередньої  не можна відривати.

Апостроф

Схожий на кому цей  знак  розділовий,

і  відомий  усій  дітворі.

Та  в  словах  української  мови

Пишеться він  не  внизу, а  вгорі.

Цей  особливий  знак,

не  вимовляється  ніяк.

Для роздільної вимови вживається

Апострофом називається.

Якщо префікс у кінці

Має звук не голосний,

Перед я, ю, є та ї

Став апостроф там мерщій!

Іменник

Хто? Сестричка, ненька, батько,

Пташка, білочка, зайчатко,

Що? Земля, ріка, діброва,

Книжка, зошит, ручка, школа...

 

Назви предметів означає,

На питання хто? і що? відповідає.

Кожен учень з ним знається,

Бо він іменником називається.

Рід іменника

Тато – мій, мама – моя,

Це і є наша сім’я.

Сонце, озеро – моє,

Рибка там уже клює.

Так рід іменника вивчаєм

Він, вона, воно до нього добираєм.

Дієслово

Дію предмета воно означає,

Що робить?, що зроблять? відповідає.

 

Якщо дієвідміну хочеш взнати –

Постав у 3 особу множини, мій брате.

А далі на закінчення дивись,

Уважним будь, не помились.

До дієслова особу і число підставляй

Та більше про це слово узнавай.

 *******************

Неозначена форма дієслова –

це форма початкова.

Про це всі знають:

Що робити? Що зробити –

вона відповідає

На –ти та ть слова свої кінчає.

 **************

Якщо вже дія закінчилась,

тоді завершена вона.

А та, яка й досі триває

Незавершеною себе величає.

 

Не пиши окремо з дієсловами.

Не хвались, не кричи, слухайся маму.

 

Прикметник

Яка,   який, чия  і  чий?

Я  –  рідний,  синій  та  малий.

Я -  голуба,  весела,  шумна,

Легка,  зелена  та  розумна.

А ще я можу буть чиє, яке?

Пташине, щире, молоде.

Ознаку предмета називає

Який, яка, яке? - відповідає.

Кращий друг його іменник,

Здогадались? Це -…( прикметник)

 

Прийменник

Прийменник  –  це  маленьке слово,

Попереду стає і все готово.

У,  по,  від,  над,  за,  із-за,  перед,

Про,  понад,  через,  до,  посеред!

А ще вам, друзі, треба знати:

Окремо слід його писати.

Займенник

Предмет, ознаку, кількість означає,

Але ніяк не називає.

Питання дав їй друг – іменник,

Впізнали це і є - …(займенник)

Вивчимо частину мови,

Вивчимо обов’язково,

Бо вона потрібна дуже

І мені, й тобі, мій друже.

Я до тебе усміхнусь

І з тобою подружусь.

Він, вона, воно сміється

Тут нам весело живеться.

Прислівник

Ознаку дії називає,

А також місце, час, причину

Цієї дії визначає,

І кожен цю частину знає.

Бо це прислівник – всім відомий.

Незміна ця частина мови.

На запитання як? коли?

Готова всім відповісти.

Сміється сонце як? – ласкаво,

Мандрує небом величаво,

А небо голубіє дивно,

Пливуть хмарини тихо, мрійно.

Текст

Текст - це розповідь зв’язна

Про будь-що на світі.

Про березу, сонце, клас,

Про бабусю і про нас.

Зв’язне висловлювання,

Що з речень складається

В  мові нашій

Текстом називається.

Текст зачином починається,

А кінцівкою кінчається.

А між ними головна

Частина тексту – основна.

Текст, в якому про щось повідомляється

Розповіддю називається.

А опис – це зовнішній вигляд предмета,

В цьому, звичайно, немає секрета.

 

Твердження і доказ в тексті цьому є.

На питання чому? Він відповідає.

З ним познайомитись є у вас бажання?

Здогадались? Це – текст – міркування.

 

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«ZOO-психологія: як навчитися розуміти тварин»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.