і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

ВІЧНА ПРОБЛЕМА ВЛАДИ ГРОШЕЙ У ПЄСІ І.КАРПЕНКА – КАРОГО «СТО ТИСЯЧ

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1800 грн
540 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №RH876854
За публікацію цієї методичної розробки Польська Олена Анатоліївна отримав(ла) свідоцтво №RH876854
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: ВІЧНА ПРОБЛЕМА ВЛАДИ ГРОШЕЙ У ПЄСІ І.КАРПЕНКА – КАРОГО «СТО ТИСЯЧ»

Мета: на прикладі програмового твору І.Карпенка – Карого дослідити, як вирішується проблема влади грошей, удосконалювати навички роботи з драматичним твором; розвивати усне зв’язне мовлення учнів, уміння відстоювати свою думку, аргументувати, актуалізувати, робити висновки: виховувати почуття справедливості.

Тип уроку : урок – дослідження

Обладнання : малюнки учнів до комедії «Сто тисяч», портрет письменника, підручник, ілюстрації до твору, грошові купюри, презентація.

Методи і прийоми: диспут, колективна робота над текстом, виразне читання уривків з п’єси, інсценізація.

Епіграф: Гроші – добрий слуга, та поганий хазяїн..

Народне прислів’я

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Слово вчителя: Змінюється день за днем, але незмінними, вічними залишаються слова із Біблії: «Розкіш, багатство – марнота усе, не забудь про свою душу…»

Перед тим, як ми запишемо дату й тему уроку, давайте відгадаємо ключове слово, яке постійно звучатиме на уроці та є головним у темі нашого уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Гра «відгадай ключове слово»

Завдання: дати відповіді на питання, а перші букви відповідей підкажуть ключове слово уроку.

  1. Що означає прізвище головного героя Калитка? (Гаманець)

  2. Як називається елемент композиції художнього твору в епізоді, коли обдурений герасим у розпачі вішається, а його рятує Бонавентура? (Розв’язка)

  3. Укажіть літературний термін, який є зайвим у логічному рядку:

а. опера

б. драма

в. комедія

г. трагедія

(Опера)

  1. Назва станції, неподалік якої був зафіксований реальний випадок, коли один пройдисвіт продав чистий папір замість фальшивих грошей селянинові з сусіднього села. (Шостаківка)

  2. Літературознавче поняття. Основна думка твору, ядро задуму автора. (Ідея)

  • Отже, ключове слово – ГРОШІ.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Екскурсія в музей грошових купюр

Інсценізація

(До дошки виходить учень, який грає роль Невідомого.)

Невідомий: Ох-ох-ох… Трудно теперечки жить на свті. А через чево і трудно? Через того, що багато розумних понаставало… Усі торгують, а покупателі только глазами купують…

Ну все ж село усіяне лотками, палатками, «місцями…». Глянути тільки на наш славетний базар – ну ціле місто… Учора ж блукав там, думав і заночую біля прилавків…

Учитель: Шановний пане, чим ви так переймаєтесь? Що гнітить вас?

Невідомий: Та що? Якщо ж саме село перетворилось на базар, значить гроші у світі перемагають? А всі ж біди від них…

Учитель: Не сумуйте, незнайомцю! Я запрошую Вас на бесіду, яка трохи заспокоїть вашу душу, а, може, поставить ще низку питань про сутність грошей.

ІV. Оголошення теми й мети уроку

«Велика сила, братці, гроші,

З грошима й дурні прехороші,

Є в дурня гроші він і пан.

Є в нього золотий жупан…»

Л. Глібов

- Золоті слова сказав Леонід Глібов, а чи відповідають вони нашому уроку – вирішувати вам.

Отже, тема нашого уроку: «Вічна проблема влади грошей у п’єсі І.Карпенка – карого «Сто тисяч»». Спробуємо дослідити, як вирішується проблема влади грошей у творі і в чому її актуальність сьогодні ; з’ясуємо, як же сталося, що людина – «вінець природи», дійшла до того, що не цінує не тільки чуже життя, а й власне? «Краще смерть, ніж така потеря». Що штовхає калиток на такі вчинки? І чи дійсно, мішок з грошима – це смисл людського існування, мета життя?(Запис теми в зошити).

V. Основний зміст уроку

Слово вчителя: Гроші – один із геніальних винаходів людства, аналогів якому немає у живій природі, «чарівна загадка, що повторюється і змінює свої смаки». Безліч видатних людей свого часу, мабуть, переживши й побачивши, говорили різне про гроші:

«Швидкоплинні рядки»

  • «Багатство дуже добре, коли воно служить нам, і дуже погано, коли володіє нами». (Ф.Бекон)

  • А.А.Моруа переконався, що «для багача, як для завойовника, головне – уміння зупинитися вчасно…»

  • «Вважається, що любов до грошей – корінь усіх бід. Але те саме можна сказати про їх відсутність». (Е.Бошен)

  • «Під купою грошей може бути похована людська душа…» - такого філософського висновку дійшов Н.Готорн.

Епіграфом нашого уроку є коротке і містке українське народне прислів’я.

- Як ви його розумієте?

- Яка ваша думка щодо прослуханих висловів?

- Гроші - це добро чи зло?

- Хто з вас не любить гроші?

- Скільки вам потрібно грошей?

- А для чого вам потрібні гроші?

- Чи можна вивести формулу необхідної кількості грошей?

Проблема грошей – наскрізна і вічна у літературі, бо й у житті, чого гріха таїти, вона існує повсякчас. Напевно, мало можна зустріти тих, кому б не хотілося мати достатньо грошей. Однак, коли накопичення грошей, багатства стає самоціллю, - це небезпечно. Адже жадоба, скнарість руйнують людську душу, підточують її дух і фізичне здоров’я. наше завдання сьогодні – з’ясувати, чи справді гроші – то жовтий диявол, чи є якісь інші шляхи позбутися тієї магічної сили?

Перша редакція комедії мала назву «Гроші». Чому саме «Гроші»? прочитавши твір, ми зрозуміли, що для калитки найважливіше – купити землю, отже, потрібні гроші. Тому всі його вчинки спрямовані на здобуття грошей. А гроші, якщо вони керують людиною, - це основна причина всіх людських вад. Саме вони зробили Калитку крутієм, лицеміром і стяжателем.

Бесіда

  • Які функції виконують гроші у суспільстві? (засіб накопичення, міра вартості, засіб обігу, засіб платежу).

  • З чим пов’язане те, що одні люди «купаються у грошах», а інші стоять з простягнутою руко?

Диспут. Дослідження проблеми.

- Пригадайте початок п’єси – репліку Невідомого. Яку проблему порушує тут автор?

- А що ви можете сказати про актуальність цієї проблеми в наш час?

- Читаючи далі монолог Калитки, ми дізнаємось, що він дуже любить землю, хоча ця любов спотворена, нещира. Земля для Калитки – це що? (зачитайте уривок)

- Отже, щоб стати багатим, Калитці потрібна земля. Це його мета. А гроші - його засіб. Тому всі вчинки Калитки спрямовані на здобуття грошей. Який шлях він обирає для цього? Про яку проблему можна сказати?

- Як ми бачимо, одна проблема тягне за собою іншу. Що відбувається з Калиткою? Який він у ставленні до рідних йому людей, до робітників, до кума?

Інсценізація. Ява ХІ, дія ІІ.

- Яка проблема постає перед нами?

- Коли людина забуває про духовні цінності, то як ми називаємо таку людину?

- Наведіть ще приклади морального падіння Калитки.

- Як можна сформулювати проблему на основі вищесказаного? У чому її актуальність?

Робота з текстом. Проблема влади грошей у творі.

  • Калитка – кримінальний злочинець. (погоджується придбати фальшиві гроші)

  • Економить на собі. («Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму…»)

  • Неосвіченість, обмеженість героя. (Зневажливо ставиться до науки, досягнень культури. Розмови і вчинки зосереджуються навколо грошей і землі)

  • Ставлення до робітників, членів родини. (Шкода шматка хліба для наймита, шкода запрягти коней, щоб підвезти дружину до церкви…)

  • Мрії Калитки. ( Бажання скуповувати землю)

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

Бесіда

  • Як же так сталося, що Калитка перетворився із людини, яка любить землю, із хорошого господаря у таку обмежену хижацьку натуру, адже Герасим не завжди був багатим?

  • Коли і чому він попав під владу грошей?

  • Як гроші пов’язані з іншими героями твору? (Савкою, Параскою, Бонавентурою)

  • Як на ваш погляд, що єднає Герасима, Бонавентуру, савку? Наведіть переконливі аргументи.

  • За поданим зразком складіть асоціативний кущ «Вплив грошей на героїв твору»

Гроші - шахрайство, злість і грубість…

Вікторина «Хто з героїв?»

  • «Ох, земелько, свята земелько! Як радісно тебе загрібати до купи, в одні руки…приобрітав би тебе без ліку». (Калитка)

  • «Ха! Чож там бояться? Страшно тільки без грошей, а з грішми, сказано ж, і чорт не брат». (Савка)

  • «Бий, бодай тобі руки посохли! Я ззамолоду з синяків не виходила, бий і на старість! Харциз – коняку жаліє, а жінку бить збирається…» (Параска)

  • «Так я сібє видумал новую комерцію: хороший будєт гендель, єжелі удастся…» (Невідомий)

Літературно – соціологічне дослідження.

Учитель: У підготовці до уроку ви взяли інтерв’ю у близьких людей, родичів, незнайомців, пропонуючи їм відповісти на запитання:

- Що для вас значать гроші?

- Як вони впливають на людину?

- Чи хотіли б ви мати багато грошей і щоб з ними зробили?

Нам буде дуже цікаво послухати, якої ж думки про гроші, золото люди, що живуть поруч.

(Результати дослідження)

Різні думки, різні слова, бо ми всі теж різні, але об’єднує нас одне: душа повинна бути вищою від багатства. Я дуже рада, що вам не зустрілися такі «калитки».

VІІ. Підсумок уроку

Вільний мікрофон

- Пам’ятаєте, на початку уроку до нас завітав Незнайомий зі своїми проблемами? І ми збилися з пантелику: хто це – герой Карпенка-Карого чи наш сучасник?

Висловіться з приводу того, що ви сьогодні почули, побачили, відчули, зрозуміли. Чи необхідні ці твори нам сьогодні?

- У комедії «Сто тисяч» Карпенко - Карий ніби сміючись, а проте серйозно попереджає про небезпеку брудних грошей, які калічать душі, нехтують споконвічними уявленнями про добро й зло, спотворюють моральні основи, від яких залежить здоров’я нації.

Актуальність п’єси в тому, що автор показує нам яскраву картину пореформенної доби, яка дуже схожа з нинішньою. Образ Калитки застерігає, що багатство – це ще не щастя. Слушним з цього приводу є лист Карпенка – Карого до сина Назара: «Не забувай ніколи високих ідеалів! Ніщо в житті, мій милий сину, не дає такого задоволення, як хороша, чесна сім’я, котра, крім звичайних своїх інтересів і обов’язків, не забуває служіння вищим ідеалам загального добра».

І все ж «Без грошей як без рук». У реальному житті усі мої колеги, ваші батьки заробляють гроші чесним шляхом. І ми закликаємо вас, шановні наші учні, діти, наслідувати наш приклад. Ким би ви не були в житті: бізнесменами, лікарями, механізаторами,намагайтеся завжди робити так, щоб ваша совість була чистою, думки світлими, а праця улюбленою. Можливо, це «високі» слова для вас сьогодні, але ви подорослішаєте і переконаєтесь у цьому самі. Пам’ятайте, що справжнім багатієм є не той, хто має вдосталь грошей, а той, хто має здоров’я, друзів, волю. Такі багатства неоціненні, вони коштують більше, аніж «сто тисяч». Нехай не гроші будуть вашим господарем, а ви володітимете ними…

Рефлексія

  • Сьогодні на уроці я зрозумів, що….

  • Мені найбільше запам’яталось….

  • Найкраще відповідав і був активним….

Оголошення результатів навчальної діяльності.

VІІІ. Домашнє завдання. Оцінювання.

Написати твір-роздум на одну з тем:

  1. «Персонажі п’єси Карпенка-Карого “Сто тисяч» у пошуках щастя».

  2. «Гроші - гарний слуга, але поганий хазяїн».

  3. «Хижацька натура Герасима Калитки».

  4. «Вічна проблема влади грошей у трагікомедії «Сто тисяч» , у світовому мистецтві та реальному сучасному житті».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
на прикладі програмового твору І.Карпенка – Карого дослідити, як вирішується проблема влади грошей
  • Додано
    02.03.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    224
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    RH876854
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1800 грн
540 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №RH876854
За публікацію цієї методичної розробки Польська Олена Анатоліївна отримав(ла) свідоцтво №RH876854
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти