і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

ВІЧНА ПРОБЛЕМА ВЛАДИ ГРОШЕЙ У ПЄСІ І.КАРПЕНКА – КАРОГО «СТО ТИСЯЧ

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: ВІЧНА ПРОБЛЕМА ВЛАДИ ГРОШЕЙ У ПЄСІ І.КАРПЕНКА – КАРОГО «СТО ТИСЯЧ»

Мета: на прикладі програмового твору І.Карпенка – Карого дослідити, як вирішується проблема влади грошей, удосконалювати навички роботи з драматичним твором; розвивати усне зв’язне мовлення учнів, уміння відстоювати свою думку, аргументувати, актуалізувати, робити висновки: виховувати почуття справедливості.

Тип уроку : урок – дослідження

Обладнання : малюнки учнів до комедії «Сто тисяч», портрет письменника, підручник, ілюстрації до твору, грошові купюри, презентація.

Методи і прийоми: диспут, колективна робота над текстом, виразне читання уривків з п’єси, інсценізація.

Епіграф: Гроші – добрий слуга, та поганий хазяїн..

Народне прислів’я

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Слово вчителя: Змінюється день за днем, але незмінними, вічними залишаються слова із Біблії: «Розкіш, багатство – марнота усе, не забудь про свою душу…»

Перед тим, як ми запишемо дату й тему уроку, давайте відгадаємо ключове слово, яке постійно звучатиме на уроці та є головним у темі нашого уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Гра «відгадай ключове слово»

Завдання: дати відповіді на питання, а перші букви відповідей підкажуть ключове слово уроку.

  1. Що означає прізвище головного героя Калитка? (Гаманець)

  2. Як називається елемент композиції художнього твору в епізоді, коли обдурений герасим у розпачі вішається, а його рятує Бонавентура? (Розв’язка)

  3. Укажіть літературний термін, який є зайвим у логічному рядку:

а. опера

б. драма

в. комедія

г. трагедія

(Опера)

  1. Назва станції, неподалік якої був зафіксований реальний випадок, коли один пройдисвіт продав чистий папір замість фальшивих грошей селянинові з сусіднього села. (Шостаківка)

  2. Літературознавче поняття. Основна думка твору, ядро задуму автора. (Ідея)

  • Отже, ключове слово – ГРОШІ.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Екскурсія в музей грошових купюр

Інсценізація

(До дошки виходить учень, який грає роль Невідомого.)

Невідомий: Ох-ох-ох… Трудно теперечки жить на свті. А через чево і трудно? Через того, що багато розумних понаставало… Усі торгують, а покупателі только глазами купують…

Ну все ж село усіяне лотками, палатками, «місцями…». Глянути тільки на наш славетний базар – ну ціле місто… Учора ж блукав там, думав і заночую біля прилавків…

Учитель: Шановний пане, чим ви так переймаєтесь? Що гнітить вас?

Невідомий: Та що? Якщо ж саме село перетворилось на базар, значить гроші у світі перемагають? А всі ж біди від них…

Учитель: Не сумуйте, незнайомцю! Я запрошую Вас на бесіду, яка трохи заспокоїть вашу душу, а, може, поставить ще низку питань про сутність грошей.

ІV. Оголошення теми й мети уроку

«Велика сила, братці, гроші,

З грошима й дурні прехороші,

Є в дурня гроші він і пан.

Є в нього золотий жупан…»

Л. Глібов

- Золоті слова сказав Леонід Глібов, а чи відповідають вони нашому уроку – вирішувати вам.

Отже, тема нашого уроку: «Вічна проблема влади грошей у п’єсі І.Карпенка – карого «Сто тисяч»». Спробуємо дослідити, як вирішується проблема влади грошей у творі і в чому її актуальність сьогодні ; з’ясуємо, як же сталося, що людина – «вінець природи», дійшла до того, що не цінує не тільки чуже життя, а й власне? «Краще смерть, ніж така потеря». Що штовхає калиток на такі вчинки? І чи дійсно, мішок з грошима – це смисл людського існування, мета життя?(Запис теми в зошити).

V. Основний зміст уроку

Слово вчителя: Гроші – один із геніальних винаходів людства, аналогів якому немає у живій природі, «чарівна загадка, що повторюється і змінює свої смаки». Безліч видатних людей свого часу, мабуть, переживши й побачивши, говорили різне про гроші:

«Швидкоплинні рядки»

  • «Багатство дуже добре, коли воно служить нам, і дуже погано, коли володіє нами». (Ф.Бекон)

  • А.А.Моруа переконався, що «для багача, як для завойовника, головне – уміння зупинитися вчасно…»

  • «Вважається, що любов до грошей – корінь усіх бід. Але те саме можна сказати про їх відсутність». (Е.Бошен)

  • «Під купою грошей може бути похована людська душа…» - такого філософського висновку дійшов Н.Готорн.

Епіграфом нашого уроку є коротке і містке українське народне прислів’я.

- Як ви його розумієте?

- Яка ваша думка щодо прослуханих висловів?

- Гроші - це добро чи зло?

- Хто з вас не любить гроші?

- Скільки вам потрібно грошей?

- А для чого вам потрібні гроші?

- Чи можна вивести формулу необхідної кількості грошей?

Проблема грошей – наскрізна і вічна у літературі, бо й у житті, чого гріха таїти, вона існує повсякчас. Напевно, мало можна зустріти тих, кому б не хотілося мати достатньо грошей. Однак, коли накопичення грошей, багатства стає самоціллю, - це небезпечно. Адже жадоба, скнарість руйнують людську душу, підточують її дух і фізичне здоров’я. наше завдання сьогодні – з’ясувати, чи справді гроші – то жовтий диявол, чи є якісь інші шляхи позбутися тієї магічної сили?

Перша редакція комедії мала назву «Гроші». Чому саме «Гроші»? прочитавши твір, ми зрозуміли, що для калитки найважливіше – купити землю, отже, потрібні гроші. Тому всі його вчинки спрямовані на здобуття грошей. А гроші, якщо вони керують людиною, - це основна причина всіх людських вад. Саме вони зробили Калитку крутієм, лицеміром і стяжателем.

Бесіда

  • Які функції виконують гроші у суспільстві? (засіб накопичення, міра вартості, засіб обігу, засіб платежу).

  • З чим пов’язане те, що одні люди «купаються у грошах», а інші стоять з простягнутою руко?

Диспут. Дослідження проблеми.

- Пригадайте початок п’єси – репліку Невідомого. Яку проблему порушує тут автор?

- А що ви можете сказати про актуальність цієї проблеми в наш час?

- Читаючи далі монолог Калитки, ми дізнаємось, що він дуже любить землю, хоча ця любов спотворена, нещира. Земля для Калитки – це що? (зачитайте уривок)

- Отже, щоб стати багатим, Калитці потрібна земля. Це його мета. А гроші - його засіб. Тому всі вчинки Калитки спрямовані на здобуття грошей. Який шлях він обирає для цього? Про яку проблему можна сказати?

- Як ми бачимо, одна проблема тягне за собою іншу. Що відбувається з Калиткою? Який він у ставленні до рідних йому людей, до робітників, до кума?

Інсценізація. Ява ХІ, дія ІІ.

- Яка проблема постає перед нами?

- Коли людина забуває про духовні цінності, то як ми називаємо таку людину?

- Наведіть ще приклади морального падіння Калитки.

- Як можна сформулювати проблему на основі вищесказаного? У чому її актуальність?

Робота з текстом. Проблема влади грошей у творі.

  • Калитка – кримінальний злочинець. (погоджується придбати фальшиві гроші)

  • Економить на собі. («Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму…»)

  • Неосвіченість, обмеженість героя. (Зневажливо ставиться до науки, досягнень культури. Розмови і вчинки зосереджуються навколо грошей і землі)

  • Ставлення до робітників, членів родини. (Шкода шматка хліба для наймита, шкода запрягти коней, щоб підвезти дружину до церкви…)

  • Мрії Калитки. ( Бажання скуповувати землю)

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

Бесіда

  • Як же так сталося, що Калитка перетворився із людини, яка любить землю, із хорошого господаря у таку обмежену хижацьку натуру, адже Герасим не завжди був багатим?

  • Коли і чому він попав під владу грошей?

  • Як гроші пов’язані з іншими героями твору? (Савкою, Параскою, Бонавентурою)

  • Як на ваш погляд, що єднає Герасима, Бонавентуру, савку? Наведіть переконливі аргументи.

  • За поданим зразком складіть асоціативний кущ «Вплив грошей на героїв твору»

Гроші - шахрайство, злість і грубість…

Вікторина «Хто з героїв?»

  • «Ох, земелько, свята земелько! Як радісно тебе загрібати до купи, в одні руки…приобрітав би тебе без ліку». (Калитка)

  • «Ха! Чож там бояться? Страшно тільки без грошей, а з грішми, сказано ж, і чорт не брат». (Савка)

  • «Бий, бодай тобі руки посохли! Я ззамолоду з синяків не виходила, бий і на старість! Харциз – коняку жаліє, а жінку бить збирається…» (Параска)

  • «Так я сібє видумал новую комерцію: хороший будєт гендель, єжелі удастся…» (Невідомий)

Літературно – соціологічне дослідження.

Учитель: У підготовці до уроку ви взяли інтерв’ю у близьких людей, родичів, незнайомців, пропонуючи їм відповісти на запитання:

- Що для вас значать гроші?

- Як вони впливають на людину?

- Чи хотіли б ви мати багато грошей і щоб з ними зробили?

Нам буде дуже цікаво послухати, якої ж думки про гроші, золото люди, що живуть поруч.

(Результати дослідження)

Різні думки, різні слова, бо ми всі теж різні, але об’єднує нас одне: душа повинна бути вищою від багатства. Я дуже рада, що вам не зустрілися такі «калитки».

VІІ. Підсумок уроку

Вільний мікрофон

- Пам’ятаєте, на початку уроку до нас завітав Незнайомий зі своїми проблемами? І ми збилися з пантелику: хто це – герой Карпенка-Карого чи наш сучасник?

Висловіться з приводу того, що ви сьогодні почули, побачили, відчули, зрозуміли. Чи необхідні ці твори нам сьогодні?

- У комедії «Сто тисяч» Карпенко - Карий ніби сміючись, а проте серйозно попереджає про небезпеку брудних грошей, які калічать душі, нехтують споконвічними уявленнями про добро й зло, спотворюють моральні основи, від яких залежить здоров’я нації.

Актуальність п’єси в тому, що автор показує нам яскраву картину пореформенної доби, яка дуже схожа з нинішньою. Образ Калитки застерігає, що багатство – це ще не щастя. Слушним з цього приводу є лист Карпенка – Карого до сина Назара: «Не забувай ніколи високих ідеалів! Ніщо в житті, мій милий сину, не дає такого задоволення, як хороша, чесна сім’я, котра, крім звичайних своїх інтересів і обов’язків, не забуває служіння вищим ідеалам загального добра».

І все ж «Без грошей як без рук». У реальному житті усі мої колеги, ваші батьки заробляють гроші чесним шляхом. І ми закликаємо вас, шановні наші учні, діти, наслідувати наш приклад. Ким би ви не були в житті: бізнесменами, лікарями, механізаторами,намагайтеся завжди робити так, щоб ваша совість була чистою, думки світлими, а праця улюбленою. Можливо, це «високі» слова для вас сьогодні, але ви подорослішаєте і переконаєтесь у цьому самі. Пам’ятайте, що справжнім багатієм є не той, хто має вдосталь грошей, а той, хто має здоров’я, друзів, волю. Такі багатства неоціненні, вони коштують більше, аніж «сто тисяч». Нехай не гроші будуть вашим господарем, а ви володітимете ними…

Рефлексія

  • Сьогодні на уроці я зрозумів, що….

  • Мені найбільше запам’яталось….

  • Найкраще відповідав і був активним….

Оголошення результатів навчальної діяльності.

VІІІ. Домашнє завдання. Оцінювання.

Написати твір-роздум на одну з тем:

  1. «Персонажі п’єси Карпенка-Карого “Сто тисяч» у пошуках щастя».

  2. «Гроші - гарний слуга, але поганий хазяїн».

  3. «Хижацька натура Герасима Калитки».

  4. «Вічна проблема влади грошей у трагікомедії «Сто тисяч» , у світовому мистецтві та реальному сучасному житті».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
на прикладі програмового твору І.Карпенка – Карого дослідити, як вирішується проблема влади грошей
  • Додано
    02.03.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    1840
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    6
  • Номер матеріала
    RH876854
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь