Урок "СТРЕСОВА СТІЙКІСТЬ. ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ СТРЕСУ"

Опис документу:
Сформувати в учнів поняття “стресова стійкість”; ознайомити зі способами керування стресом та техніками самодопомоги та допомоги під час стресу; вчити застосовувати техніки самоконтролю. Урок формування вмінь і навичок

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТЕМА. СТРЕСОВА СТІЙКІСТЬ. ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ СТРЕСУ. КЕРУВАННЯ СТРЕСОМ. САМОДОПОМОГА І ДОПОМОГА ПІД ЧАС СТРЕСУ

Мета: сформувати в учнів поняття “стресова стійкість”; ознайомити зі способами керування стресом та техніками самодопомоги та допомоги під час стресу; вчити застосовувати техніки самоконтролю.

Обладнання: ілюстративний матеріал, геометричні фігури (зеленого, жовтого, червоного кольорів), схема-таблиця «Психічна саморегуляція в умовах діяльності», кольорові журнали, ножиці, клей, папір формату АЗ, А4, скринька.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1. Привітання, створення позитивного настрою

Вправа «Компліменти»

Інструкція. «Посміхніться одне одному і подаруйте компліменти, доторкнувшись до руки сусіда». (Учні дарують одне одному компліменти по колу або «ланцюжком».)

2. «Знайомство»

Закінчіть речення: «Якби я був (була) книжкою, то я був (була) би (б)... (повістю, детективом, романом, збіркою віршів, коміксом, І енциклопедією, словником тощо)».

  1. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ПРАКТИЧНОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

«Займи позицію «Так», «Ні»

«Все, що судилося людині, обов’язково трапляється з нею. Стреси слід сприймати як належне: покарання за поганий вчинок, випробовування сили духу, загартовування волі, тренування життєвих навичок тощо».

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

  1. «Мозковий штурм»

Пригадайте знайомі рекламні ролики. Чи є серед них ті, де б звучали подібні фрази: «Щоб уникнути стресу, ...», «Заспокоїтись, треба заспокоїтись...», «Залізні нерви...», «Як залишати спокій?..»

  1. Проблемне запитання

  • Що саме пропонують рекламодавці? Які способи боротьби зі стресами пропонують? (Переважно пропонують фармацевтичні препарати.)

Наука сьогодні не стоїть на місці і пропонує різні методи боротьби зі стресом. Але кожна людина з-поміж усіх може вибрати індивідуально свій, який їй найбільше підходить. Вибір методу — це вже особиста думка і справа кожної конкретної людини, адже скільки людей — стільки й думок, якими б суб’єктивними вони не були.

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

  1. Вступне слово вчителя

  • Щоб стрес нас не вбив, нам треба вміти з ним впоратися.

В англійській мові є спеціальний термін, що описує процес нашої взаємодії зі стресом, — «копінг» (coping), який можна перекласти як «подолання». Вміти оцінити рівень стресу, керувати ним (а не навпаки), засвоїти навички самодопомоги і допомоги у разі стресу — завдання нашого уроку.

  1. «Шкала актуальності»

  • Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, : ..., 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота з терміном. Копінг як фактор стресостійкості

У найширшому розумінні копінг — це процес, за якого ми намагаємося впоратися з обставинами, котрі ми сприймаємо як явне психологічне перевантаження, що часом перевищує наші внутрішні резерви. Ми можемо сказати: зусилля з подолання стресу виявилися успішними, коли завдяки їм наші фізіологічні реакції прийшли в норму, ми повернулися до звичайного життя, у нас зникли ознаки психологічного розладу, такі як підвищена тривожність або депресія. Очевидно, що успішність подолання стресу залежить від наших ресурсів — чим їх більше й чим вони різноманітніші, тим ліпше.

Зовнішні ресурси містять час, гроші, соціальну підтримку, а також інші радісні життєві події.

Внутрішні ресурси складаються з двох речей: властивого нам стилю подолання стресу й наших внутрішніх, особистих якостей. їх називають також стресостійкістю.

2. Стресова стійкість (ілюстративний супровід)

Стресами різного ступеня інтенсивності «багате» життя кожної людини. Проте одні вміють їм протистояти, а інші — ні.

Усіх людей умовно можна поділити на дві групи:

  • до першої групи належать ті, хто погано переносить шум, галас, поспіх, тобто головними стресочинника ми є надмірні подразники. Це так звані «черепахи», які не можуть ефективно працювати, якщо поруч хтось є, якщо на результати їхньої праці дуже чекають чи мають їх оцінювати. «Черепахи» віддають перевагу спокою, тиші, прагнуть працювати на самоті;

  • друга група — «скакові коні», навпаки, погано реагують на брак подразників, монотонну діяльність, обмеження в контактах. Цих людей дратує тиша, вони люблять працювати з увімкне- ним приймачем або телевізором. Якщо на виконання завдання лишається мало часу або хтось дуже чекає на результати їхньої роботи, вони краще концентрують увагу, швидше діють.

Фармакологи та фізіологи здавна знають, що слабкі подразники збуджують життєдіяльність, середні — підсилюють, а дуже сильні — паралізують. Усе залежить від індивідуальних рис особистості: той самий стресор може стати для однієї людини стимулом для саморозвитку, а іншу призвести до сильних переживань.

Організм кожної людини має межу, доки може протистояти стресу. Якщо вплив стресорів настільки сильний, що переходить межу, за якою людина вже не може боротися, говорять, що нервове напруження більше за стресову стійкість. Отже, стресова стійкість — це і є та межа, яку ще називають «порогом терпіння», «точкою кипіння», «останньою краплею». Світлини демонструють образні порівняння стресової стійкості: кипіння води відбувається тільки за 100 С, в атракціоні з молотком «Силомір» переможе той, хто вкладе в удар певний об’єм сили, додавання однієї краплі може спричинити розливання рідини за краї посудини тощо.

3. Аналіз притчі

ДВІ ЖАБКИ В ГЛЕЧИКУ З МОЛОКОМ

Жили були дві жаби, дві подружки. Одного разу забралися вони в льох і потрапили в глечик із молоком. Борсалися вони, борсалися, і ось одна жаба сказала: «Все! Досить! Все одно нам не вибратися, а сил уже немає, будь що буде...»,склала лапки і захлинулася в молоці.

А інша продовжувала борсатися, повторюючи про себе: «Краще померти в боротьбі за життя, ніж знати про те, що є шанс на порятунок, і ним не скористатися. Померти я встигну завжди...».

Так, із цими словами вона продовжувала борсатися, поки вже остаточно н& вибилася з сил, як раптом відчула під лапками щось тверде молоко перетворилося на масло. «О! Диво! Я врятована!»— вигукнула жаба, відштовхнулася лапками і вистрибнула з нещасливого, а, може, і щасливого глечика, оскільки тільки тепер жаба опанувала один урок: як би не було важко, за життя варто боротися до кінця.

Висновок. У стані емоційного збудження людина втрачає владу над собою, починає робити вчинки, які потім сама ж засуджує або пишається ними. Часто людина дивується своєму вчинку і сама не вірить, що їй це вдалося.

4. Інформаційне повідомлення

«Швидка допомога в разі стресів»

Щоб відповідно до ситуації прийняти рішення, треба заспокоїтися, опанувати себе. Наприклад:

  • зробити підряд 3-4 глибоких вдихи;

  • глибоко вдихнути через ніс, затримати повітря на кілька секунд і повільно видихнути повітря через рот;

  • полічити до десяти у зворотному порядку (10, 9, 8,...);

  • роблячи видих, із зусиллям непомітно стиснути, а на вдиху розслабити кулаки, перш ніж відповісти чи щось зробити.

Краще затриматися з відповіддю, аніж потім хвилюватися через те, що сказав (сказала) зопалу.

Пам’ятай! Тільки вольова, незалежна, самостійна людина, яка вміє керувати собою, досягає своєї мети в житті. Найважливіше — приймати відповідальні рішення у спокійному стані.

Переключення уваги

Раптове перенесення уваги з об’єкта думки, що хвилює, на інший

Самопідбадьорювання

Самопідтримка з метою зміцнення віри в себе, у свій успіх у роботі

Самонаказ

Наказ самому собі на дії в екстремальних, напружених ситуаціях

Самопереконання

Аргументована дискусія із самим собою, з доказами про здатність самостійно регулювати свої психічні стани та поведінку в колективі

Самонавіювання

Психотерапевтичний метод, який дає змогу за допомогою власних слів знімати нервове напруження, робити психічну розрядку

Аутогенний тренінг

Система прийомів свідомої психічної саморегуляції людини

5. Самодопомога в разі стресу (за схемою «Психічна саморегуляція в умовах діяльності»)

Методи самодопомоги (ілюстративний супровід)

Обов’язковим є налагодження режиму роботи та відпочинку. Відпочивати потрібно, чергуючи активну й пасивну діяльність. Кращий відпочинок — улюблена справа. Це може бути риболовля, туристичний похід, плавання, робота на дачній ділянці, малювання, будь-яка творчість тощо. Сон повинен тривати не менше 8-9 годин. Корисно дотримувати певної дієти з підвищеним вмістом вітамінів та мікроелементів згідно з віком, статтю, наявними хворобами.

До специфічних методів належать:

релаксація — метод, за допомогою якого можна частково або цілком позбутися фізичного та психічного напруження. Релаксація дуже корисний метод, оскільки опанувати її досить легко. Але є одна неодмінна умова — мотивація, тобто людина повинна чітко знати, для чого їй це треба.

Концентрація — передбачає виконання спеціальних вправ на зосередження уваги.

Ауторегуляція дихання — свідомо керуючи подихом, людина має можливість використовувати його для заспокоєння, зняття напруження: як м’язового, так і нервового.

Спробуймо виконати просту і корисну вправу. Вона допоможе втомленим — відпочити, напруженим — розслабитися, схвильованим — заспокоїтися.

Вправа «Веселка»

(на релаксацію, концентрацію, ауторегуляцію дихання)

Зручно сядьте, заплющте очі, глибоко і спокійно дихайте. Протягом 1-2 хвилин уявляйте легку, чарівну веселку, прекрасну гору барв і себе — у спокійному, приємному, розслабленому стані. Ви відпочиваєте. Вас поступово заповнює почуття спокою, розслаблення...

Роздивіться уважно всі барви веселки. Які кольори ви бачите? Зафіксуйте кожен колір. Відчуйте, як їх зміна (червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий) дає можливість радіти вашим душі та тілу. Відчувши повний спокій і задоволення, сконцентруйтеся на цьому стані. Розплющте очі, поділіться враженнями з іншими.

Аутогенне тренування — це вплив визначених розумових установок людини на зміну власних уявлень, переживань, відчуттів та інших психічних процесів, а також на стан окремих систем організму з конкретною метою. Тобто аутогенне тренування — це психофізіологічна саморегуляція без лікаря.

  • Які з названих методів показано на світлинах? Поясніть свою думку.

  1. Професійна допомога

Професійну допомогу у разі стресу та його наслідків може надати психолог, психотерапевт, а у важких запущених випадках — психіатр. За необхідності лікар призначить антидепресанти, ' заспокійливі препарати, снодійні, адаптогени, коректори імунної системи, ліки для покращення апетиту. Ефективними є гіпноз, фізіотерапевтичні процедури — гімнастика, ванни, електросон, фітотерапія, застосовування адаптогенів тощо.

  1. Оздоровлювальна вправа «Дерево» (на саморегуляцію)

Учасники стають у коло на деякій відстані одне від одного. Кожен учень сильно натискує п’ятками на підлогу, руки стискає в кулаки, міцно стиснувши зуби. Учитель говорить, звернувшись до кожного: «Ти — могутнє, міцне дерево, у тебе сильне коріння, І жодні вітри тобі не страшні. У складних життєвих ситуаціях, коли не знаєш, як вчинити, стань сильним і могутнім «деревом», скажи собі, що ти сильний, у тебе все буде гаразд, що все збудеться. Це поза впевненої людини». Потім учні беруться за руки, піднімають їх, продовжуючи натискувати п’ятками на підлогу. «Ми разом — велика сила. Самотньому дереву важко в негоду; набагато легше, якщо це цілий гай. Разом нам не страшні жодні проблеми».

Після цього вчитель пропонує дітям розслабитися, припинити натискувати п’ятками на підлогу, різко струснути руками, розслабити м’язи обличчя.

  1. Вправа «Карусель»

Робота за підручником (у парах). Взаємонавчання. За матеріалами підручника учні складають опорний конспект. Працюючи в парах, здійснюють консультування одне одного, коментують тощо.

  1. ПЕРВИННЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ (ПРОБНІ ВПРАВИ)

  1. Вправа «Мій улюблений відпочинок»

  • Психологи радять: щоб успішно долати стреси, корисно щодня робити щось таке, що вам особисто подобається. Подумайте, що ви любите робити. Розкажіть про це товаришеві та вислухайте його розповідь. (Учні працюють у парах)

  • Покажіть разом із товаришем за допомогою невербальних засобів (жести, міміка, пантоміма) свої улюблені способи відпочинку. (Варіанти: милування природою, риболовля, читання, в’язання, їзда на велосипеді, спів, прогулянка, спілкування з друзями, сон, перегляд фільму, турпохід тощо.)

  1. «Асоціативний кущ» до поняття «адекватна самооцінка»

Ми знаємо, що позитивна адекватна самооцінка сприяє оптимістичному мисленню, підвищує стресову стійкість. Які ознаки можуть вказувати на її сформованість у людини? (Варіанти: упевненість у собі та своїх можливостях, віра у свої сили, самокритичність, аналіз та оцінка своєї діяльності та вчинків, самостійність, відповідальність, прагнення до саморозвитку і самовдосконалення, здатність до об’єктивності, сприйнятливість, здатність до самоспостереження, відкритість новому, емпатії, соціальна зрілість тощо.)

  1. Робота у групах

Об’єднання учнів у чотири групи. Завдання:

  • «Психологи» — скласти поради щодо самодопомоги в разі стресу.

  • «Дизайнери» — створити колаж «Способи подолання стресу».

  • «Лікарі» — прочитати лекцію «Протистресовий стиль життя».

  • «Режисери» — створення соціальної реклами «Як діяти у стресових ситуаціях».

3.1. Демонстрування, обговорення.

Охочі беруть участь у випробовуванні прийомів самоконтролю та методів подолання стресу.

Поради психологів

Майже неможливо контролювати кожну стресову ситуацію в нашому житті, але можна контролювати більшість наших реакцій на стрес. Звісно, що це все дуже важко, але можливо. Отож основний принцип боротьби зі стресами — постійний самоконтроль. Декілька простих порад, дотримуючи яких, можна навчитися долати неприємні життєві ситуації:

  • Намагайтеся бути в житті філософом (а коли це необхідно — згадуйте про почуття гумору, через призму якого життя бачиться набагато легше).

  • Дивіться на все «ніби збоку». Так легше опанувати себе.

  • Ніколи не скаржтеся — від цього не стане легше. Але це не означає, що не треба розповідати про свої проблеми близьким, тим, хто вас розуміє та підтримує. Розмова допомагає зняти напруження та проаналізувати ситуацію оповідачу.

  • Не марнуйте дарма часу на тривоги та побоювання, шукайте позитивні сторони подій.

  • Намагайтеся любити себе більше, ніж ви до цього робили.

  • Не залишайтеся у стані нерухомості, шукайте вихід. Крім вас, нікому не вирішити вашу проблему.

  • Допомагайте іншим. Коли дбаєш про тих, кому погано власні негаразді здаються незначущими. Життєвий досвід може стати вам у пригоді.

  • Чудово, якщо у вас є хобі. Зазвичай улюблені захоплення допомагають розслабитися та приносять багато приємних емоцій.

  • Думайте позитивно. Налаштовуйте себе на позитивний результат, підсумок.

  • Іноді дуже корисно і необхідно покричати й поплакати.

  • Слухайте музику. Ніщо так не розслаблює і не заспокоює, як позитивна музика.

  • Прийміть гарячу ванну. Гаряча вода дуже гарно розслаблює.

  • Прогуляйтеся. Картина, яка тішить око, розслаблює та згладжує негатив.

Протистресовий стиль життя

Спосіб життя — це повсякденне буття людини з раннього ранку до пізнього вечора, щотижня, щомісяця, щороку. Складовими частинами активного і релаксаційного способу життя є і початок трудового дня, і режим харчування, і рухова активність, і якість відпочинку, і взаємовідносини з навколишнім середовищем та людьми, що оточують, і реакція на стрес. Саме від людини залежить, яким буде її спосіб життя — активним, продуктивним, здоровим або пасивним і безглуздим. Протистресовий стиль життя містить:

  • відстоювання власних прав і потреб;

  • ретельний вибір друзів і зав’язування відносин, які є підбадьорливими і спокійними;

  • участь у цікавій, спільній роботі, на яку чекає успіх;

  • врівноваження небезпечних подій корисними цілями і позитивними ситуаціями, до яких варто прагнути;

  • збереження гарної фізичної форми;

  • добре харчування, відмова від уживання алкоголю і тютюну;

  • витрачання енергії на види діяльності, які в цілому приносять почуття задоволення (робота, громадська діяльність, відпочинок, культурні заходи, сім’я, близькі друзі, за потреби перебування на самоті);

  • Насолода життям у цілому;

  • добре розвинуте почуття гумору;

  • ефективний розподіл часу, уникнення напружених ситуацій.

Як діяти у стресовій ситуації?

  1. З’ясуйте, що саме вас тривожить і зачіпає за живе. Розкажіть про те, що вас турбує, близькій людині.

  2. Сплануйте свій день. Учені помітили, що для людини, стан якої наближається до стресового, час прискорює свій біг. Тому вона відчуває непомірну завантаженість і нестачу часу.

  3. Навчіться керувати своїми емоціями.

  4. Не забувайте хвалити себе щоразу, коли вам удасться впоратися з хвилюванням. Наприклад, купіть собі що-небудь у подарунок. Причому робити це потрібно не стільки заради себе, скільки заради свого мозку. Ваша сіра речовина теж має потребу в подяці за чудово виконану роботу.

  5. Усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. У відповідь на вашу посмішку організм продукуватиме бажані гормони радості.

  6. Використовуйте агресивну енергію «в мирних цілях». Візьміть на озброєння японський спосіб боротьби зі стресами. Коли японець роздратований, він щосили б’є опудало свого шефа. А якщо у вас під рукою ляльки не виявилося, напишіть «обурливий» лист, і з усією люттю, на яку ви здатні, спаліть його або розірвіть на клаптики. Або докладіть сили до фізичної праці, від якої швидко отримаєте результат: «Я зараз покажу цим брудним вікнам! Вони в мене засяють!»

  7. Вживайте вітамін Е. Він підвищує імунітет і стійкість організму до стресів. До речі, цей вітамін міститься в картоплі, сої, кукурудзі, моркві, ожині, волоських горіхах.

  8. Є багато різних систем аутотренінгу. На жаль, щоб опанувати їх, у нас часто не вистачає терпіння й часу. А ось засвоїти кілька формул самозаспокоєння зовсім не важко.

  1. ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК У СТАНДАРТНИХ СИТУАЦІЯХ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)

  1. «Стоп-кадр»

  • Продемонструйте прийоми, що допоможуть угамувати бурхливі емоції. Наприклад, «лічба до 10» тощо.

(Демонстрація сценок методом стоп-кадру, обговорення.)

Наприклад: на вас кричать друзі за те, що, стоячи на воротах під час гри у футбол, ви пропустили вирішального гола. На практиці в подібній ситуації ми часто реагуємо декількома способами: виправдовуємося, проявляємо байдужість, іронізуємо, повчаємо або нападаємо у відповідь. Це природні реакції, але вони посилюють агресію. Щоб її нейтралізувати, потрібно керуватися такими принципами: говоріть спокійно, слухайте уважно, показуйте свій інтерес до проблеми, дайте всім виговоритися. Звертайтеся до фактів і, якщо вийде, пропонуйте конкретний вихід зі складної ситуації. Також можна скористатися наступними техніками: техніка підкреслення спільності («ми всі хочемо знайти вихід із цієї ситуації»); техніка озвучування своїх почуттів («мені щиро шкода, що це сталося»). Замість різких слів «мене інші підвели» або «ви самі не зробили» гасити емоційні сплески в мові можна фразами «шкода, що у вас склалося таке враження», «саме тому нам необхідно поговорити та потренуватися», «дякую, що ви порушили це питання» тощо.

  1. «Інтелектуальні прийоми керування стресами»

Відсторонитися в часі. Запропонуйте учням написати на аркуші паперу подію, яка нещодавно засмутила їх (отримав погану оцінку, посварився з батьками тощо). Попросіть їх скласти папірець навпіл і подумати, як вони ставитимуться до цієї події через рік. Чи матиме вона для них таке саме значення?

Порівняти свої проблеми з проблемами інших. Щоб знизити рівень стресу, іноді достатньо подумати про тих, хто страждає, — хворих, немічних, бездомних. Спробувати допомогти комусь.

Використати почуття гумору. Наприклад, складати жартівливі пояснення своїм вчинкам. Якщо хтось дуже боїться виступати перед публікою, йому рекомендують уявити тих, хто сидить у залі з кумедними носиками й вухами, у костюмах клоунів тощо.

  1. Вправа «Скринька з проблемами»

На аркушах паперу учні формулюють одну свою проблему й кладуть його у скриньку. Після перемішування їх кожен витягає один із аркушів і пропонує свій варіант вирішення проблеми. Так знаходять вирішення всіх ситуацій, можливо, спільними зусиллями.

  1. ТВОРЧІ ВПРАВИ

  1. «Формули для самозаспокоєння» (колективно)

Опанувати себе — значить володіти ситуацією. Складіть вербальні установки — формули для самозаспокоєння. Наприклад:

  • Відкинь цю думку.

  • Все буде добре.

  • Проблема вирішиться.

  • Це не варте хвилювання.

  • Я зосереджуюся на своєму диханні.

  • Я почуваюся здоровим (ою).

  • Я абсолютно спокійний (а).

  • Як я міг (могла) перейматися такими дрібницями?

  • Спокійно обмірковую свої подальші дії.

  1. Виконання релаксаційних вправ

  1. «Гора з плечей»: виконують стоячи, сидячи чи навіть ідучи. Максимально високо підніміть плечі, відведіть їх далеко назад і опустіть. Саме такою має бути щоденна постава.

Результат: знімає м’язове напруження в плечовому поясі та спині; підвищує впевненість у собі, поліпшує настрій.

  1. «Дихання животом». Вдихніть носом, рахуючи до 4-х (напружуючи, «надуваючи» живіт), видихніть через рот, рахуючи до 5-ти (живіт «здувається»). Виконуйте, доки не відчуєте заспокоєння. Результат: допомагає впоратися зі стресовими ситуаціями, заспокоює, знімає негативні емоції (гнів, страх, хвилювання).

  1. «Мозковий штурм». «Мій рецепт подолання стресу»

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Прийом «Кольорові знаки»

Учні вибором та підняттям догори геометричної фігури відповідного кольору показують наступне:

  • зелений — дізнався(лась) і зрозумів(ла) для себе багато нового;

  • жовтий — дещо залишилося для мене незрозумілим;

  • червоний — багато чого не зрозумів(ла).

  1. Узагальнювальне слово

Отже, можна зробити такий висновок. Питання стресу в житті людини є дуже актуальним на сьогодні, бо кожен із нас (хочемо ми того чи ні) піддається його впливу... І хоч повністю позбавитися від стресу неможливо, людина має всі внутрішні резерви організму для того, щоб боротися з ним, і суттєво зменшити його вплив. Завершити наше спілкування мені хотілося б словами Ганса Сельє: «Нехай для вас стрес буде ароматом і смаком життя...»

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

скласти «Рецепт підвищення стресової стійкості».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
1
дн.
0
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!