Урок Розробка виховної години (гри)

Опис документу:
Плани конспекти уроків навчання грамоти у початковій школі що можна використовувати як за старою програмою, так і за програмою нової української школи. Розроблені щоправда за старою програмою. Плани конспекти уроків навчання грамоти у початковій школі що можна використовувати як за старою програмою, так і за програмою нової української школи. Розроблені щоправда за старою програмою

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

1.Програма гуртка

«Основи віршування»

(34 год.)

Головні ознаки поетичної мови: закономірне повторення певних мовних елементів, наявність у них ритму, рими, стоп, строф, розміру.

Слухання віршів, малювання за текстом поезій.

Три основні форми римування: парне (суміжне чи паралельне), перехресне й оповите (кільцеве чи опоясуюче). Вправи на найпростіше римування: складання чистомовок, веселих рим.

Звуконаслідування. Зоовірші. Природничий алфавіт.

Найуживаніші тропи: епітети, порівняння, метафори. Імпровізації на основі метафоричних рядків. Розігрування психологічних етюдів.

Строфа. Моностих (монорим), дистих (двовірш).

Буриме, нескінченні вірші, паліндром, тавтограма, хоку, акровірші.

2.Примірне календарне планування

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1.

Вступне заняття «Поезія- це диво неповторне»

1

2.

Головні ознаки поетичної мови

1

3

Ритм

1

4

Вправи на розвиток ритмічного слуху

1

5

Рима

1

6

Основні типи римування

1

7

Парне римування

1

8

Перехресне римування

1

9

Кільцеве римування

1

10-11

Вправи на побудову римованих рядків

2

12

Складання чистомовок

1

13

Стопи: двоскладові, трискладові

1

14

Віршовий розмір

1

15

Вправи на розрізнення віршованих розмірів

1

16

Творчі вправи на створення поетичних рядків різного розміру

1

17

Веселі рими

1

18

Поняття строфи

1

19

Відновленя строф за набором слів (творчі ігри)

1

20

Монорим (моностих)

1

21

Дистих (двовірш)

1

22-23

Звуконаслідування (звукозапис)

2

24

Найуживаніші тропи:епітети, порівняння, метафори

1

25

Порівняння у віршах

1

26

Імпровізації на основі метафоричних рядків

1

27-28

Зоовірші

2

29-30

Буриме,тавтограма

1

31

Паліндром,хоку

1

32

Акровірші

1

33

Складання природничого алфавіту

1

34

Конкурс власної поетичної творчості дітей

1

3.Матеріали до проведення занять

Віршування , або версифікація (з лат. «вірш,роблю») – це мистецтво творення поетичних текстів та наука про нього, тобто система певних правил побудови віршового твору.

ПОНЯТТЯ ПРО РИМУ

Рима - це однакове звучання закінчень віршових рядків.

Рима буває:

  • точна / коли всі звуки римованих складів збігаються/:

річка – стрічка,

серця – озерця;

  • неточна / коли збігаються лише деякі звуки : плечі - вечір, вниз – сліз

Є три основні форми римування :

1) парне / суміжне, паралельне/ - коли римуються суміжні рядки;

Сонечко встало, /а/

Людей привітало. /а/

Всіх воно любить, /б/

А дітей голубить. /б/

2)перехресне - коли перший рядок римується з третім, а другий з четвертим;

Он повзе мурашка , /а/

Ось хлюпоче річка. /б/

Не зривай ромашку /а/

Не топчи травичку. /б/

А.Камінчук

3) кільцеве(оповите) – коли перший рядок римується з четвертим, а другий з третім

Біжать струмки, розбуджені весною /а/

Уже й верба спросоння зацвіла /б/

Земля чекає засіву й тепла, /б/

Намерзнувшись під ковдрою сніжно. /а/

І. Гнатюк

Ось як розповів про риму американський

поет Джон Чіарді.

Дві пташки дивовижні

У моїй скриньці є:

І якщо хочеш, то зіграй

В цю гру, дитя моє.

Але, щоб гру могли почать,

Затям, мій друже ,ти,

Що різні ці мої птахи,

Та схожі в них хвости!

Спіймать оцих чудних пташок

Дуже нелегкий труд.

Імення дивно в них звучить

Їх римами зовуть.

І справжні птахи жвавії

Начистять дзьоба свого-

І почнуть витягувать

То те, то інше слово.

Одна дістала слово «цвях»,

А інша ним забила «дах».

Одна дістала слово «слон»,

А інша «тон» і «телефон».

Одна дістала слово «край».

А інша - фразу «Ну, прощай».

-Тепер, - кричать мені вони,-

Зіграти з нами ризикни!

Слова ми будем діставати,

А ти повинен римувати.

Вправи на побудову римованих рядків

Прочитай діалог казкових героїв

(з книги В.Носова “Пригоди Незнайки”)

Незнайко:. Привіт , Квітик! Навчи мене писати вірші. Я теж вирішив стати поетом.

Квітик: А в тебе здібності є?

Незнайко: Звичайно. Якби не було, я б не приходив!

Квітик: Це треба перевірити. Ти знаєш, що таке рима?

Незнайко: Рима – це… Ні, не знаю.

Квітик: Рима – це коли два слова закінчуються однаково. Придумай риму до слова «палка».

Незнайко: Палка – ручка.

Квітик: Яка ж це рима? Тут рими ніякої немає.Незнайко: Це чому ж пал-ка, руч-ка? Слова закінчуються однаково.

Квітик: Цього мало.Потрібно, щоб слова були схожі за звучанням. Так, щоб було складно:палка-балка, палка-скакалка, книжка-шишка, коржик- моржик.

Незнайко: зрозумів, зрозумів!

Квітик: Придумай риму до слова «пакля»

Незнайко: Пакля – шмакля

Квітик: А хіба є таке слово?

Незнайко: А що немає? Ну тоді - рвакля.

Квітик: А це що таке?

Незнайко: А це коли щось рвуть.

Квітик: Вигадуєш ти все. Такого слова не буває.

Незнайко: Ну тоді пиши вірш сам.

Незнайко порізав листочок з віршовими рядками на вузенькі стрічки і збирався їх наклеїти в альбом. Раптом Пилюлькін рвучко відкрив вікно і стрічки з рядочками розсипались по підлозі. Незнайко розплакався… Давайте допоможемо йому відновити вірші, якими він так хотів порадувати друзів.

«Бджілко! – крикнула зозуля

В холодку весною!

Сядь, спочин ь зі мною.

Любо , мило спочивати,

Як земля радіє,

Будем звідси ми дивитись,

Як садок біліє.

Як горить і сяє сонце,

Як степи співають,

Будем слухати з тобою,

Як вітри гуляють»

Як шумлять широкі ріки,

І натішимось весною,

Зацвітуть квітки.

І наслухаємося пісень.

Темний гай зазеленіє,

Підем ми тоді з тобою

Скоро сонечко пригріє,

в ліс на цілий день

потечуть струмки.

Доведіть , що наведені нижче уривки написані віршованою мовою і розбийте їх на рядки вірша.

а/ Із гілочки – вербового мізинця, що я колись у луках посадив, зросла верба, якій так часто сниться її веснянки першої мотив. Кошлатились над нею заметілі, спливали в повінь снігові горби і, дочекавшись вербної неділі, приходив я до рідної верби.

б/Вже похилили верби тихі набряклі віти до води. Уже парують чорні стріхи і розбруньковуються сади. Вже сурми чуючи побідні, сівач проходить по ріллі, - це з вирію на гнізда рідні свій шлях верстають журавлі.

Л. Первомайський

« Веселі рими»

Ти уважно придивись,

Доримуй і посміхнись.

Йшла Мариночка до річки

Загубила …../черевички/.

У Миколи гарні вуха.

Та порад чомусь …. /не слуха/.

Їжачок побачив грушку,

Та її надїла … / мушка/

Червоніє моє личко,

Бо на грядці їв …. /сунички/

Малювала тигра внучка,

Замість тигра вийшла… /Жучка/

Кіт –рибалка у човні

Мріє на світанні:

От якби зловить… / мені/ Карася в … /сметані/”.

Гра «Луна»

Змінюйте слова, залишаючи правильними лише закінчення

сонечко – віконечко

калина – ... сім”я- ...

діти - ...

крок - ...

ліс – ...

Гра «Будівельники»

Поставити цеглинки на місце .Визначте вид римування

Гра «Доповни рядки» /в риму/

День осінній і негожий...

(Він на що вам , діти, схожий?)

Прийшла весна, усі чекали...

(А з чим її ви порівняли?)

Ми - берізки і кленці...

(На що схожі стовбурці?)

Складіть природничий алфавіт за зразком:

Буква Є

Яка ж вона ?

Наче скибка кавуна.

Кавуна хлоп”я просило,

Двічі скибку надкусило.

Буква “К– це пів жучка,

Бо немає півбічка.

Продовжити чистомовку

Ко-ко-ко – випивай все молоко

Ка-ка-ка - напились ми молока

Ту-ту-ту - всі дерева у цвіту

Ой-ой – ой –втім далеко наш герой

Чок-чок-чок – засмутився їжачок

Му-му-му –...

Та-та-та- ...

Ос-ос-ос – ...

Складіть вірші за поданими римами

гуси …хвилі

ключами …шумлять

русий …милі

степами …сплять

квіти …дні

пісні …мені

заповіти …мить

голосні …летить

синок …полями

казок …прилетиш

розкрив …піснями

збудив …задзвениш

Веселий вірш

Вставте слова замість букви А

От А-А-А так А-А-А

Їжачок маленький плаче

Хоче з”їсти А-А-А

Так його нема у нас.

Хоче взяти А-А-А

Так його забрав А-А.

Поетичні розминки від Хмаринки- веселинки

Знайдіть помилки. Вкажіть рими.

На столі гречана чаша,

Їсть її охоче Саша.

Якщо зіб”єш ліктя раптом,

Приклади до ранки хату.

Влітку ми відпочивали

І в заметі ночували.

В баскетбол ми граєм влітку

Закидаєш м”яч у тітку

Дмитрик ґаву заварив,

Всих до столу запросив.

Гра «Нісенітниця»

Лікар булки випікає,

Пекар хворих оглядає.

Комбайнер вірші складає,

А поет врожай збирає.

Волосся батько заплітає

А Юля цвяхи забиває

Юрасик посудом гримить

Матуся у колисці спить.

Гра «Складно – нескладно»

Вода – руда лисичка- сестричка

Вода – спирт зірка -м”яч

Робота- ворота коса- роса

Робота – тин слово – полова

Незнайко-пізнайко тепер-вечір

Гра «Підбери риму»

Коса- роса, оса …

Грається – пишається,…

Матуся - горнуся, …

Весна – вона,…

Квіти – віти , …

Гра «Доповни прислів”я»

Вода текла, весну … /принесла/

Грак на зорі – весна на …/дворі/

Зробив діло - гуляй … /сміло /

Поспішиш, людей … /насмішиш/

І сам не гам, і другому не…/дам/

На язиці густо, а на ділі …/пусто/

«Звуконаслідування» /звукозапис/

Поет пише такими словами, які підходять не лише за змістом, а ще й за звучанням. Він пише звуками. І секрет цей називається «звукозапис».

Муррлика мурркоче –

Моррозива хоче.

Муррлико рруденький,

Замеррзнеш, дуррненький.

Г.Бойко

Кіт-ворркіт біля воріт

Чеше лапкою живіт

З'ївши мишку – побіганку,

Що робити по сніданку? А.Малишко

-Які «котячі» звуки почули? Спробуйте «почути» звуки, які відтворюють трава, вітер:

Шепче вітер: «Ша-ша-ша»!

Шубку білочка знайшла!

Шелестить трава похила:

«Шубку білочка купила!

Шепчеш ти і вірю я:

«Шубка в білочки своя».

Г.Чубач

Відгадайте про кого йдеться у віршах

1. Що за крик біля води?

Ква-су, ква-су нам сюди.

Ква-су, ква-су простокваші.

Нам вода набридла наша.

-Що допомогло вам дізнатися, що це жабки?

Ось який віршик склали діти:

Квака жабка цілий день,

Квасить на зиму щавель.

Квасить, квасить, промовляє:

«Ква-квасець хороший маю»

2.Не дзижчу, коли сиджу.

Не дзижчу , коли ходжу.

Не дзижчу, коли труджусь

А дзижчу, коли кручусь.

3.Карр-раул! Карр-тину вкрали!

Раптом пташка закричала.

-І карр-тину , і карр-тон,

І смачненький макар-рон!

4.Друг у мене є Тимур

Він говорить: мурр-мурр-мурр.

Любить вилізти на мурр

І хвалитись : «Я - Ти-мурр!»

Що допомогло вам відгадати загадки?

Порівняння

1.Порівняння – це зіставлення двох або кількох предметів, дій, між якими є якась подібність.

2.Що можна порівнювати :

* зовнішній вигляд /хмаринка, мов лебідь/

*ознаки, властивості/червоний як мак/

* дії /стрибає, як заєць/

3.Слова, які вживаються у порівняннях:

Мов, немов, немовби, як, наче, неначе, ніби

Все на світі на щось схоже.

Човник в морі – на калоші.

Змія – на ремінець тоненький,

Місяць - на пиріг кругленький

Кіт смугастий - на піжаму

Я - на тата, ти – на маму.

Плутаниця

Хмаринка наче в клітці

Поле в”ється, як змія

Стежка немов ведмедик

Щічки ніби шматок полотна

Серце б”ється червоніють, мов сунички

Голос тремтить як струн

Знайдіть порівняння у віршах

І пухнасті і легенькі,

І сріблясто- білі,

Спали котики маленькі

На вербовім гіллі.

Котики-коточки-

Всі немов клубочки.

О.Полійчук

А над ланом із колосся,

Де ще спала сива мла.

Ясне сонце підвелося,

Мов жар-птиця із кубла.

В. Ладижець

Про хлопчика – Прокопчика

У Прокопки

Ніс, мов кнопка.

Оченята –

Зоренята.

В манній каші щоки й губи,

А у роті – зо три зуби.

В. Ладижець

До нас, наче фея, влетіла вона –

В зеленому одязі, в квітах - весна

Серед лісу, ніби діти,

Бавляться весняні квіти.

Мамочко єдина,

Ти немов калина.

Доберіть порівняння

Ось пливе легка хмаринка –

Ну сравжнісінька –...

Прийшла казкова нічечка,

І річка стала як та –...

Ось який у нас метелик!

Подивіться, діточки.

Він літає, в небі грає.

Крильця, наче -...

На ... / метелик / схожа квітка.

Сяє ... /сонцем/ жовта ріпка.

М”ячик .../мов клубочок /скаче

.../Як дитина /сова плаче.

А зеленая ялинка

Схожа на міцну .../драбинку/

Двовірш (дворядкова стопа)

Спи, мій малесенький, спи, мій синок…

Я розкажу тобі безліч казок.

О.Олесь

Закінчити вірші

Хто нам скаже, а коли...

...

Хто нам скаже, а куди..

...

Хто нам скаже, а кому..

...

Хто нам скаже, а чому..

...

Про що згадав осінній вітер?

...

Про що задумався мій зошит?

...

Чом зажурилася школярка?

...

Над чим замислився мій тато?

...

МОНОРИМ (ОДНОВІРШ)

Монорим - вірш на одну риму. Їх із задовленням складають діти. Прикладом такого вірша є дитяча поезія Оксани Забужко „Лісова пісенька”

Зеленіє ген лісок-

Скік-скок.

Вибігла білка на моріжок-

Скік-скок.

Тут грибок і там грибок-

Скік-скок.

Є й багато ягідок-

Скік-скок...

Скоромовка

Обережно хитрий лис

До нори вечерю ніс.

Біг додому лісом лис,

Шелестів над лісом лис.

А.Качан

Закінчити побажання

Бажаємо у щасті жити,

... не тужити,

... робити,

... ходити.

Скласти віршик

Зайчик ... ліс,

... ніс.

... ріс,

... віз.

Встав пропущені слова

Дуже гарно шиє бабуся,

... навчуся.

... беруся,

... лялька Рус

ПАЛІНДРОМ

Паліндром – слова, вислови, вірші, які читаються однаково зліва направо і справа наліво.

Прочитайте

Я несу гусеня.

Продовжіть рядок паліндромів

Анна, Пилип, дід, біб, ...

Вірші – раки

У цьому вірші кожен окремий рядок є паліндром.

На ринок дід Кониран

сіно ніс,

Курка – біб, а крук

сир і рис.

Кіт утік.

Існують такі вірші, які є суцільними паліндромами.

Карикатура-казка,

Рак за кару таки рак.

Н.Гончар

АКРОВІРШ

Акровірш – поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка згори вниз утворюють слово чи фразу.

Малює квіти волохаті

Отам на шибі майстер-дід,

Роздягнуті не йдіть із хати-

Ох, ущипне сердитий дід!

З ним жартувать ніяк не слід.

Г.Чорнобицька

Вставте пропущені слова в акровірш-загадку

В. Довжика

Там за селом, де тополі,

Ралить землю в ... полі.

А в гарячу косовицю

К... траву-луговицю

... жнива, то жне ... .

Опадуть ... під ноги-

... всім дороги.

За зразком складіть вірш про своє ім'я

«Айстри гарно виглядають,

Ніс їх у садок Антон.

Тільки в однієї квітки,

Ось-ось-ось впаде бутон.

Неси квіти обережно, Антон!

Складіть акровірш про школу

Школа радо зустрічає

К

О

Л

А

Складіть вірші за римами

* * *

……………………………. вода.

……………………………. викида.

…………………………….. молода.

…………………………….. ожива.

* * *

……………………………. блукає,

……………………………. літає,

……………………………. співає,

……………………………. грає.

* * *

……………………………. педалі

……………………………. далі

……………………………. не відпускаю,

……………………………. я знаю.

* * *

……………………………. красна

……………………………. весна

……………………………. пташки

……………………………. навкруги.

* * *

……………………………. найгарніше

……………………………. запашне

……………………………. роси

……………………………. чарівне.

Тавтограма

Тавтограма – різновид акровірша, в якому всі слова починаються з однієї літери. Ось де потрібен словниковий запас!

«Павук павутину плете,

Пісня по парку пливе…».

Хоку

Японські хокку – особливий вид поезії, який відрізняється незвичною будовою за формулою 5-7-5. В першому рядку – 5 складів, в другому – 7, а третьому – знову 5.

Хоку про природу:

«Сні-жин-ки ле-тять

Круж-ля-ють , ра-ду-ють нас.

Як по-да-рун-ки!»

Нескінченні вірші

Це вправа на зразок нескінченної казки, можна повторювати знову і знову, аби в риму.

Спочатку добираємо декілька римованих слів: горобець, олівець, молодець, вітерець, хлівець…, потім римуємо. Наприклад,

«Сів горобець на олівець -

Ось який я молодець!

Ні, злітай, горобець,

Не сідай на олівець.

Олівець – малювець

Не для тебе, горобець!

Я візьму олівець

Намалюю вітерець

Ні-ні-ні, не намалюю

На дворі його «почую».

Ти сідай, горобець,

Ось тут на хлівець.

Я візьму олівець

Намалюю хлівець

І тебе, горобець!

Та не слухав горобець,

Знову сів на олівець.

«…є серед нас мільйони істот, які всі як один люблять вірші, тішаться ними, не можуть без них обійтися. Це – діти, особливо маленькі. З – поміж дорослих натхненний поет – це рідкісне явище, диво своєї вітчизни, а серед дітей 99% - поети. …Вірші для них – норма людського мовлення, природнє висловлення їх почуттів і думок».

К.Чуковський

Пам'ятаймо про це!

Використана література

1.Бандура О.М. Вивчення елементів теорії літератури в 4-7 класах. Посібник для вчителів. – К.: Рад.школа, 1981. – 128 с.

2.Літературознавчий словник-довідник/ За ред. Р.Т.Громяка, Ю.І.Ковалева, В.І. Теремка. – К.: ВЦ «Академія», 2006. – 752 с.

3.Невінчана Н. Теорія літератури в школі: У двох частинах. – К.: Редакція загально- педагогічних газет, 2004.

4.Пахаренко В.І. Основи теорії літератури. – К.: Генеза, 2009. – 296 с.

5.Противенська О.Г.,Мещерякова М.І., Теміз Я.В.

Українська література у схемах і таблицях. – Х.:

Видавнича група «Академія», 2000. – 100 с

31

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСПАНСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
1
0
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!