Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Розподільна властивість множення | |
1. Розкриття дужок: a(b + c) = ab + ас. 2. Винесення спільного множника за дужки: ab + ас = а(b + с) | Приклад 1. а) -5(а + 0,3) = (-5) · а + (-5) · 0,3 = = -5а + (-1,5) = -5a – 1,5; 2. а) 4 · (-3) + 4 · 7 = 4 · (-3 + 7) = 4 · 4 = 16; б) 5х – 4х = х(5 – 4) = х · 1 = х. |
Зведення подібних доданків:
а) щоб звести подібні доданки, треба правильно визначити їх коефіцієнти, а потім вже додавати ці коефіцієнти; під час зведення подібних доданків буквена частина не змінюється;
б) у виразі може бути не одна, а кілька груп подібних доданків. У цьому випадку спочатку окремо виділяємо кожну групу (традиційно підкреслюємо певною кількістю рисок кожну групу подібних доданків), а потім уже для кожної групи подібних доданків повторюємо п. а);
в) якщо даний вираз містить дужки, то перш ніж звести подібні доданки (тобто виконати додавання), треба розкрити дужки (тобто виконати множення, використовуючи або розподільну властивість, або правила), а потім уже дивись п. а) чи б);
г) якщо в алгебраїчній сумі є кілька (більше від одного) числових доданків, то їх також можна вважати подібними доданками (і не забуваймо їх додавати).
Письмові вправи
Зведіть подібні доданки:
а) 9a – 13a + 2a; б) 5a - 6a + 2a - 10a; в) -9х + 7х - 5х + 2х;
г) 2,8b – b + 2,8b - b; д) -4х – 7 – 5х + 10х; e) 5a + b – 7b + 3a;
ж) -7а + 5а – х – 6х; з) 12х – 11 + 4а – 7х; и) 8а – 9х + 4 – а + х.
Розкрийте дужки:
а) (х – у) · 5; б) (а + b – с) · 4; в) (2х – у) · (-3); г) -2a(b + 2с – 3m);
д) -a(6b - 5c); е)(-а + 3b + с)(-2х).
Спростіть вираз:
а) 3(-2х + 5) + 4(х – 2); б) -(2а – 3) - 2(3а – 1); в) -5(-3х + 2) - (9 - х);
г) (3b - 1) · (-5) + (4 + b) · (-2).
Спростіть вираз:
а) 0,7х - 0,9х + х; б) -b + 1b - b; в) а + b – b + 0,4a;
г) -7(а – 2b + 2) + (5а – 5) · (-2); д) а(3х - 2у + 5) – 2а(-2х - у);
є) -6+ 4а + 7b.
Додаткові вправи
Один робітник може виконати замовлення за 6 днів, а другий — за
15 днів. Спочатку 2 дні над замовленням працював перший робітник,
а потім закінчив другий. Скільки днів працював другий робітник?
Знайдіть значення виразу:
а) (3х)2, якщо х = 2; -2; б) а3 – 12, якщо а = -2; 3.
IV. Підсумки уроку
Заповніть пропуски:
а) 5a – 3a = ...; б) 5a - 3a + b = …; в) 5a - 3a + b - 2b = ...;
г) 5(a + b) - 3a = ..; д) 5(a + b) - (a - b) = …
VI. Домашнє завдання
Усні вправи
Назвіть подібні доданки у виразах:
а) х - 2у + 3х - у; б) 7b - a - 2ab + b - 3ab.
Зведіть подібні доданки: а) 5х - 4х; б) 4а - а; в) 5х - 7х; г) 4а - 5а + а.
Письмові вправи
Розкрийте дужки: а) 3(а - с); б) -6(2а + b); в) (-4а – 3b) · 5; г) а(3b - 4с);
д) (x + y - z) · (-a); e) -5a(-2b + 4c - d).
Зведіть подібні доданки:
а) 3с + 7с - 8с; б) 16а – 5а + 7а – 11а; в) -4t + 3t – 8 – 7t;
г) 8x – 8y + 2y - 6x; д) 4,5a - 7b - 1,5a + 1; e) –a + 3b - 4b + 1,5a.
Спростіть вираз: а) (5х - 3) · 2 – 5(3 – 2х); б) -(3а – 2) + 5(а – 2).
Один екскаватор може вирити траншею за 9 год, а другий цю ж траншею — за 6 год. Яку частину траншеї вириють екскаватори за 3 год спільної роботи?
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»