Урок "ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКІВ"

Опис документу:
Формувати в учнів поняття міжособистісних стосунків та соціального оточення; розширити уявлення про позитивні і негативні впливи соціального оточення; ознайомити з видами підліткових компаній та ознаками небезпечних компаній; вчити способам протидії негативному соціальному впливу

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТЕМА. ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКІВ. ВИДИ ПІДЛІТКОВИХ КОМПАНІЙ. ОЗНАКИ НЕБЕЗПЕЧНИХ КОМПАНІЙ. СПОСОБИ ПРОТИДІЇ НЕГАТИВНОМУ СОЦІАЛЬНОМУ ВПЛИВУ.

Мета: Формувати в учнів поняття міжособистісних стосунків та соціального оточення; розширити уявлення про позитивні і негативні впливи соціального оточення; ознайомити з видами підліткових компаній та ознаками небезпечних компаній; вчити способам протидії негативному соціальному впливу.

Обладнання: Ілюстративний матеріал, картки, схеми, таблиці.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, встановлення позитивного настрою

Мешканці Гренландії під час зустрічі одне одному говорять: «Гарна погода!», навіть якщо за вікном мінус 40. Привітаймося по-гренландськи!

ІІ. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1.Запитання для учнів

- як позначаються на екрані фільми і передачі які:

а) заборонено дивитися дітям;

б) рекомендовано дивитися дітям тільки разом з дорослими;

в) дозволено для перегляду без вікових обмежень.

2. «Аукціон ідей»

Як можна зробити мінімальний вплив засобів масової інформації? Уявімо, що ви володієте такими можливостями.

III. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

1.«Асоціативний кущ»

Скласти «портрет» соціально здорового учня.

(Можливі відповіді: Доброзичливість, толерантне спілкування, повага до старших)

2.Вправа «Згоден чи ні?»

Учитель читає твердження, учні реагують, плескаючи в долоні: «згодні» – хлопок, «не згодні» - мовчок.

  • Родина, друзі – це ваше найближче оточення. (так)

  • Найближче оточення має завжди тільки позитивний вплив (ні)

  • Стосунки з родиною і друзями формуються самі по собі (Ні)

  • Дружба в підлітковому віці має особливе значення (Так)

  • У родині все має підпорядковуватися інтересам підлітка (Ні)

  • Основою спілкування є довіра (Так)

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

1.Слухання історії

ДВА ТОВАРИШІ

Жили-були два добрі товариші. В один момент вони посперечалися, і один з них дав ляпаса іншому.

Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».

Вони продовжували йти, і знайшли оазис, в якому вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув і його друг його спас. Коли він отямився, він написав на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».

Той, хто дав ляпаса і який врятував життя своєму другові запитав його:

- Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?

Друг відповів:

- Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли це стерти. Але коли хто-небудь робить що-небудь нам гарне та добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стерти це з нашої пам’яті.

2.Обговорення історії

- Чого навчає ця історія?

- Що є основою справжньої та вірної дружби?

- Чи можна такий висновок застосувати щодо стосунків у сім’ї, родині?

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

1.Аналіз «золотого правила» моралі

Поясніть, що означає «золоте правило» спілкування та міжособистісних стосунків?

2.»Ланцюжок»

- Які традиції існують у вашій родині?

- Які з них подобаються вам найбільше?

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Вступне слово вчителя

- Родина, друзі, однокласники, вчителі – це ваше найближче оточення.

Сім’я є первісним осередком суспільства, першою формою соціальної спільноти. Саме сім’я найсильніше впливає на поведінку і вибір підлітків. Одним із важливих напрямів сімейного виховання є формування здорового способу життя. Адже кожен з батьків бажає, щоб дитина виросла фізично й психічно здоровою, без шкідливих звичок. Багато в чому формування здорового способу життя залежить від традиційних складових цього впливу: стилю життя сім’ї, характеру взаємостосунків між батьками й дітьми, участі обох батьків у вихованні, спільного проведення родиною вільного часу тощо. Отже, спосіб життя сім’ї, в основному, обумовлює і спосіб життя дітей. Численні дослідження свідчать, що сімейні конфлікти між самими батьками, батьками й дітьми, застосування фізичних покарань, нерозуміння батьками дітей, нестача батьківської уваги, підтримки дитини, — все це стає причиною того, що процес становлення особистості підлітка проходить тяжче, ніж звичайно.

У родині, де не поважають старших, імовірно виростуть егоїсти.

2. Запитання для учнів

- Які життєві навички потрібно формувати в себе?

- Настільки цінним у спілкуванні є навички співчуття?

3.Типи міжособистісних стосунків

Міжособистісні стосунки – це взаємозв’язки, які суб’єктивно пер живаються, об’єктивно проявляються в характері. Науковці з'ясували таку закономірність: чим вищий рівень розвитку групи, тим сприятливіші умови вона створює для виявлення кращих прикмет особистості. І навпаки, чим нижчий рівень розвитку групи, тим більше існує можливостей для виявлення її негативних ознак.

4.Робота за підручником.

- Щоб мирно жити з людьми, треба враховувати особливості їх емоційного життя. Користуючись матеріалами підручника, продовжте опорний конспект щодо інших принципів побудови стосунків між людьми.

5.Оздоровлювальна вправа. Релаксація «Приємна спогада»

Мета: поліпшити настрій учасників.

Хід вправи.

Усі сидять у колі із заплющеними очима. Потім згадують ті речі, які несуть гарний спогад. Розплющують очі, встають і потягуються. Після закінчення вправи за власним бажанням можуть обговорити свої відчуття.

6. Аналіз метафори.

Вихователь – той самий садівник.

Працю вихователя можна порівняти з працею садівника, що вирощує різні рослини. Одна рослина любить яскраве світло сонця, інше - прохолодну тінь; одне любить берег струмка, інше - висохлу гірську вершину. Одна рослина найкраще росте на піщаному грунті, інше - на жирній глинистої. Кожному потрібен особливий, тільки для нього відповідний догляд, інакше воно не досягне досконалості у своєму розвитку.

  • Що мав на увазі автор?

  • Кого бачить філософ у ролі різних рослин?

VII ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  1. Самостійна робота «Моє найближче оточення»

Завдання: отримавши картку, учні мають написати на зображеннях силуетів людей статус та імена тих, хто становить їх найближче оточення. Наприклад: найближче оточення Артема – це мама Олена.

  • Чому стрілки між силуетами ілюструють двосторонній зв'язок?

2.»Аукціон ідей». Поведінка підлітка в найближчому оточенні.

- Які можете «Продати» ідеї щодо толерантної поведінки підлітка з людьми?

Слово – найзмістовніший засіб людського спілкування. Про вміння користуватися словом писали ще в давнину. Ще з «Одісеї» великого Гомера беруть витоки такі приказки: «Про одне слід говорити, а про одне мовчати»…

3.Складання порівняльної таблиці «Соціальні ризики для здоров’я в найближчому оточенні підлітків»

  • Чи завжди ваш життєвий досвід підтверджує думку про те, що найближче оточення тільки позитивно впливає на підлітка?

Родина

Друзі

Жорстоке поводження

Пияцтво

Паління

Паління

Пияцтво

Наркоманія

Наркоманія

Кримінальні порушення

Приниження

Прогулювання уроків

4.Робота в групах

Учні об’єднуються в три групи (плюс, мінус, судді)

Завдання: проаналізувати ситуаційні задачі.

Ситуаційна задача.

У сім’ї, крім Сашка, мешкають батьки та бабуся з дідусем. Іван та Софія проживають із батьками. А Наталка мешкає тільки з мамою. У якій сім’ї більш негативний (позитивний) вплив найближчого оточення на дітей?

5. Презентація роботи у групах. Обговорення.

Складання пам’ятки

  1. Ти не кращий за всіх, але й не гірший за всіх.

  2. Поважай тих, з ким мешкаєш.

  3. Дружба – це правда і чесність кожного.

  4. Ніколи нікого не обманюй.

  5. Навчися слухати людей, які тебе оточують.

  6. Будь терплячим.

  7. Якщо вмієш щось робити, навчи іншого.

  8. Успіху можна досягти тільки разом.

  9. Ходи до школи і хай вона буде тобі на радість.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Аналіз притчі про дружбу.

Справжній друг

Висунувши голову з гнізда, орля побачив безліч птахів, що літають внизу серед скель.

- Мамо, що це за птахи? - Запитав він.

- Наші друзі, - відповіла орлиця синові. - Орел живе на самоті - така його доля. Але й він часом потребує оточенні. Інакше який же він цар птахів? Всі, кого ти бачиш внизу, - наші вірні друзі.

Задоволений маминим роз'ясненням орлик продовжував з цікавістю спостерігати за польотом птахів, вважаючи їх відтепер своїми вірними друзями. Раптом він закричав:

- Ай-ай, вони вкрали у нас їду!

- Заспокойся, синку! Вони нічого у нас не вкрали. Я сама їх пригостила. Запам'ятай раз і назавжди, що я тобі зараз скажу! Як би орел ні був голодний, він неодмінно повинен поділитися частиною свого видобутку з птахами, що живуть по сусідству. На такій висоті вони не в силах знайти собі прожиток, і їм слід допомагати.

Всяк, хто бажає мати вірних друзів, повинен бути добрим і терпимим, проявляючи увагу до чужих потреб. Шана і повага добуваються не силою, а великодушністю і готовністю поділитися з нужденним останнім шматком.

  • Чого нас навчає притча?

Висновок: Позитивні стосунки з батьками, сприятлива та дружня атмосфера допоможуть утримати підлітків від небезпечної поведінки.

2.«Нагороди» епітетами, порівняннями.

- Хто з учнів класу, на вашу думку, працював на уроці краще? «Нагородіть» їх відповідними епітетами.

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати презентацію родинного свята.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»