Урок №9 ВИЗНАЧЕННЯ НАПРЯМКІВ НА МІСЦЕВОСТІ.

Опис документу:
Мета - навчальна: удосконалити поняття «азимут», вміння визначати азимут за допомогою компасу, визначати напрямок руху на місцевості і дотримувати його, удосконалити знання про способи вимірювання відстаней на місцевості, показати практичну значущість математичних знань і тісний зв’язок наук, ознайомити з сучасними електрон ними системами визначення напрямків на місцевості;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

6 клас

Урок №9

Дата:

ВИЗНАЧЕННЯ НАПРЯМКІВ НА МІСЦЕВОСТІ.

Мета

- навчальна: удосконалити поняття «азимут», вміння визначати азимут за допомогою компасу, визначати напрямок руху на місцевості і дотримувати його, удосконалити знання про способи вимірювання відстаней на місцевості, показати практичну значущість математичних знань і тісний зв’язок наук, ознайомити з сучасними електрон ними системами визначення напрямків на місцевості;

- розвивальна: розвивати компетентність впевненої поведінки на місцевості на основі географічних знань, уміння застосовувати математичні знання у повсякденному житті, уважність, спостережливість, точність;

- виховна: виховувати акуратність, повагу до людських знань, бережливе ставлення до довкілля.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, компас, транспортир, рулетка.

Опорні та базові поняття: орієнтування, сторони горизонту, напрямок, кут, градус, азимут, відстань, ГІС.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

За можливості заняття проводиться на пришкільній ділянці. Учні класу об’єднуються у групи.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Інколи можна почути, що в наш час уміння орієнтуватися потрібно незначній групі людей, наприклад спортсменам-екстремалам, мешканцям малозаселених територій, мандрівникам. Але, по-перше, чи усі ми застраховані від несподіванки опинитися в незнайомому незаселеному місці. По-друге, орієнтування — це одна з базових здатностей людини, якою ми користуємося навіть у знайомих місцях не акцентуючи на цьому уваги. У будь-якому населеному пункті, людина з добрими здібностями орієнтування швидко обирає потрібний напрямок руху, ніколи не заплутається у розгалужених підземних переходах тощо. Та як усі здібності, ця теж потребує свого формування шляхом тренувань. Саме цим ми займемося сьогодні на уроку.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

- Навіщо уміти визначати напрямки на місцевості?

- Перелічіть усі відомі вам способи визначення напрямків на місцевості. Які з них ви вважаєте найнадійнішими?

- Що таке азимут?

- Як можна виміряти відстань на місцевості?

- Для чого автомобілісти користуються навігаторами?

- Завдяки чому можна визначити локацію користувача смартфона?

IV. ВСТУПНІ ВПРАВИ

Завдання 1. Визначити напрямок на певний предмет за компасом (разом з вчителем).

Завдання 2. Виміряти відстань від точки стояння до точки орієнтування кроками. Краще рахувати не кожен крок, а пари кроків.

1) Розрахувати довжину кроку за формулою:

Довжина кроку = Зріст у сантиметрах/4 + 37

2) Виміряти довжину кроку за допомогою рулетки: пройти відміряну відстань, підраховуючи кількість кроків. Визначити довжину одного кроку та пари кроків.

V. ПРОБНІ ТА ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ

Завдання 3. Групі за допомогою компасу визначити напрямок на місце стояння іншої групи, і навпаки. Двом групам порівняти отримані результати. Зробити висновок про напрямки руху в прямому й зворотному напрямках.

Завдання 4. Визначити азимути на ті самі точки. Розрахувати математичну залежність обох показників.

VI. ТВОРЧІ ВПРАВИ

Завдання 5. Визначити напрямки руху (азимути) та відстані на кожному з етапів складного маршруту (2-4 точки). Схематично накреслити маршрут із зазначенням напрямків. Визначити азимут з першої точки на кінцеву за допомогою компасу, а потім розрахувати його використовуючи дані проміжних вимірювань. Дані порівняти. Зробити висновок про виникнення похибки й необхідність максимально точних й акуратних вимірювань під час руху складним довгим маршрутом.

Спробуйте визначити напрямок на кінцеву точку, не користуючись компасом.

VІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Новітні способи й прилади орієнтування

Сучасні системи навігації використовують можливості штучних супутників Землі надточно визначати місцеположення об’єктів, систему детальних електронних карт та комп’ютерні програми для розробки індивідуальних маршрутів. Відображують ці маршрути пристрої — GPS (глобальні позиційні системи) — навігатори. Має й недоліки: залежність від електрики, видимості супутника, невідображені тимчасові перешкоди тощо.

VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

ХI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацюйте §§ 7-8.

Визначте азимути на характерні об’єкти навколишньої місцевості з вікна своєї кімнати. Нарисуйте відповідну схему.

Гуляючи на вулиці, визначте азимути і відстані кожної ділянки вашого руху від дому до школи. Складіть схему вашого руху, користуючись масштабом (знання з курсу природознавства) та транспортиром (знання з математики). За схемою визначте азимут від дому до школи. (Завдання підвищеної складності, виконують за бажанням, можна виконувати групою.)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стрес і стрес-менеджмент учасників освітнього процесу»
Левченко Вікторія Володимирівна
30 годин
590 грн