Урок №52 тема: БОЛОТА

Опис документу:
Мета: формувати знання про болота, їхнє утворення, походження, поши-рення; сприяти розумінню корисності боліт, їхньої ролі в природі; розвивати вміння та навички знаходити необхідну інформацію, готувати повідомлення від-повідно до заданих критеріїв, сприяти набуттю публічного виступу, організації групової роботи; виховувати почуття відповідальності, взаємодопомогу, толера-нтність, екологічну культуру.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

6 клас

Урок №52

Дата:

БОЛОТА

Мета: формувати знання про болота, їхнє утворення, походження, поширення; сприяти розумінню корисності боліт, їхньої ролі в природі; розвивати вміння та навички знаходити необхідну інформацію, готувати повідомлення відповідно до заданих критеріїв, сприяти набуттю публічного виступу, організації групової роботи; виховувати почуття відповідальності, взаємодопомогу, толерантність, екологічну культуру.

Обладнання: підручники, атласи, дидактичні картки, комп’ютер, мультимедійна презентація «Болота».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні зможуть називати суттєві ознаки поняття «болото»; виділяти відмінності між низинними, верховими та перехідними болотами; пояснювати роль боліт у природі.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Географічна розминка» — «Так — ні»

Учитель (учень) загадує назву одного географічного об’єкта, учні за допомогою навідних запитань намагаються розгадати його.

Обмін «чомучками» (робота в парах)

Обмін запитаннями, підготовленими вдома.

Загадки

Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)

Навкруги вода, а з питвом — біда. (Море)

Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка)

ІIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Наша мандрівка дивовижною країною під назвою «Гідросфера» продовжується. Ми вже просолилися хвилями безмежних просторів океанів, пронеслися порогами бурхливих річок, помилувалися блакиттю численних озер. А сьогодні вирушаємо в мандрівку до...

Я пропоную вам відгадати назву цієї складової поверхневих вод гідросфери, прослухавши загадку:

Мене завжди боялись люди:

То лишаєм мене прозвали.

То духів злих в мені шукали.

Та все ж в природі я безцінне:

Даю початок я струмкам,

Вологу милим озерцям,

Торфяні добрива — людям.

Якщо мене ви упізнали,

Скажіть про це, щоб усі знали.

Ви здивувалися? Що це за мандрівка болотами? У багатьох людей навіть слово «болото» спричиняє жах. Запевнюю вас, після нашого уроку ваше ставлення до боліт зміниться.

Пропоную спочатку подивитися презентацію «Болота».

Методичні поради: на слайдах є зображення та підписи, але нема коментарів.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)

Методичні поради. Усі групи отримають картки з однаковими питаннями. Бажано, щоб в групі було п’ять учнів (за кількістю питань).

Завдання 1. За допомогою тексту підручника та презентації, що була переглянута, потрібно підготувати коментарі до слайдів (не більше трьох реченнь до кожного питання).

Що таке болото? Які умови потрібні для утворення боліт?

Які бувають типи боліт за живленням?

Де поширені болота?

Які рослини та тварини мешкають на болотах?

Яке значення мають болота для навколишнього середовища?

Завдання 2. Напишіть вірш — синквейн (сенкан) про болото.

Методичний коментар. Дидактичний синквейн отримав розвиток у практиці американської школи як ефективний метод розвитку образної мови. Написання синквейна є формою вільної творчості, що вимагає вмінь знаходити в інформаційному матеріалі найбільш істотні елементи, робити висновки, коротко їх формулювати.

Синквейн (сенкан) — це вірш, що складається з п’яти рядків. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (зазвичай це іменник). Другий рядок — це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники). Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (зазвичай це дієслова). Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, у ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Наприклад:

Болото...

Топке, вологе...

Живить, накопичує, оберігає...

Болото природі дуже потрібно!

Комора!

Виступи груп із коментарями до презентації

Конкурс синквейнів

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Тест «Болота»

Учні виконують індивідуально, завдання на слайді.

1. Болота є частиною:

А Світового океану; Б вод суходолу; В штучних водойм; Г вод атмосфери.

2. В Україні найбільше боліт:

А на Поліссі; Б в Карпатах; В Криму; Г на сході.

3. Які болота мають найбільший шар торфу?

А Низинні; Б верхові; В перехідні; Г мохові.

4. Що є причиною заболочення території?

А Прохолодний клімат; Б низовинний рельєф;

В дощі; Г надмірне зволоження.

5. Яке головне джерело живлення мають верхові болота?

А Атмосферні опади; Б підземні води; В річковий стік; Г несправний водогін.

6. Що є основною причиною утворення низинних боліт?

А Близьке залягання до поверхні ґрунтових вод; Б вихід джерел на поверхню;

В випадання дощів; Г зростання вологолюбних рослин.

7. Яка корисна копалина накопичується в болотах?

А Вугілля; Б крейда; В торф; Г вапняк.

8. Яка рослина є типовою для боліт Українського Полісся?

А Суниця; Б журавлина; В полуниця; Г малина.

9. Який птах є типовим для боліт у пониззях Дніпра?

А Рябчик; Б глухар; В чапля; Г куріпка.

10. Яку функцію виконують болота?

А Дають початок річкам і струмкам;

Б накопичують вологу;

В є середовищем проживання своєрідних організмів;

Г усі вищевказані відповіді правильні.

11. До яких наслідків призводить осушування боліт?

А Знижується рівень ґрунтових вод; Б підвищується вологість місцевості;

В пом’якшується клімат; Г зменшуються посухи.

12. Який гідрографічний об’єкт може перетворитися на болото?

А Море; Б озеро; В річка; Г океан.

Самоперевірка

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Б

А

А

Г

А

А

В

Б

В

Г

А

Б

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Обговорення результатів роботи, оцінювання.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати текст § 45 підручника (т.г.Гільберг).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

У надрах боліт утримується в п’ять разів більше прісної води, ніж у всіх річках світу.

В Україні найбільше низових боліт. Найбільші з них утворилися на Поліссі, в долині Дніпра та його приток, плавнях Дунаю.

Найбільше верхове болото в Україні розташоване в Карпатах — у зниженні на Полонинському хребті на висоті близько 1800 м.

Найбільше болото на земній кулі — Васюганське — розташоване в Росії. Площа болота 53 тис. км2 (для порівняння: площа Швейцарії — 41 тис. км2), протяжність із заходу на схід — 573 км, з півночі на південь — 320 км. Васюганське болото виникло 9 тис. років тому, займало площу «всього» в 45 000 км2 і складалося з 19 окремих ділянок. Дотепер усі 19 раніше самостійних боліт перетворилися на один величезний масив, і процес цей далеко не закінчений. Встановлено, що зростання трясовини продовжується і зараз. Болота є основ ним джерелом прісної води в регіоні (запаси води — 400 км2), тут розташовано близько 800 тисяч невеликих озер, безліч річок беруть початок з болота.

Болота поглинають частки пилу, який у безвітряну погоду пересувається в напрямку нижчої температури. А температура над поверхнею боліт завжди нижча, ніж навколо. Один гектар боліт може «проковтнути» до трьох тонн пилу!

Болота очищають воду від отруйних речовин та хвороботворних мікробів.

Саме на болотах досі росте єдиний на землі релікт льодовикової епохи, ще одна комахоїдна рослина — товстянка альпійська. А те, що збереглося в торфі, доходить до наших днів у первісному вигляді.

У торфі знаходять відбитки скелетів дивовижних тварин та химерних видів рослин. Якби на Землі не було боліт, ми б не дізналися, що в Ґренландії і на Шпіцбергені колись росли магнолії і пальми.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн