Урок №37: "ВІТЕР "

Опис документу:
Мета: формувати знання про вітер і причини його утворення; розвивати практичні вміння визначати напрямок та силу вітру, будувати та аналізувати ро-зи вітрів; сприяти розумінню учнями важливості спостережень та вивчення вітрів; розвивати аналітичне мислення, вміння застосовувати знання з математики для характеристики природних явищ; виховувувати уважність, акуратність, відпові-дальність.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

6 клас

Урок №37

Дата:

ВІТЕР

Мета: формувати знання про вітер і причини його утворення; розвивати практичні вміння визначати напрямок та силу вітру, будувати та аналізувати рози вітрів; сприяти розумінню учнями важливості спостережень та вивчення вітрів; розвивати аналітичне мислення, вміння застосовувати знання з математики для характеристики природних явищ; виховувувати уважність, акуратність, відповідальність.

Обладнання: атласи, підручники, модель флюгера, схеми рози вітрів, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Утворення вітру».

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: називати причини утворення вітру, місцеві вітри, прилади для спостереження за вітрами, аналізувати та будувати рози вітрів, пояснювати важливість спостережень за вітрами.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Бліцопитування»

Що таке атмосферний тиск?

Який тиск вважають нормальним атмосферним тиском?

Для чого людині потрібні знання про атмосферний тиск?

Як називається прилад для вимірювання атмосферного тиску?

Перевірка домашнього завдання

Відповідь на питання, що таке монгольф’єр, як він обладнаний, коли вперше був випробуваний.

Монгольф’єр (фр. Montgolfiere) — аеростат з оболонкою, наповненою гарячим повітрям. Назву отримав за прізвищем винахідників Монгольф’є — Жозеля і Жак-Єтьенна. Перший політ відбувся у місті Аннонс (Франція) 5 червня 1783 року.

Прийом «Вірю — не вірю»

Чи вірите ви в те, що за допомогою барометра можна не лише виміряти атмосферний тиск, але й визначити висоту місцевості?

Чи вірите ви в те, що на вершині гори тиск менший, ніж біля її підніжжя?

Чи вірите ви в те, що нагріте повітря легше за холодне?

Чи вірите ви в те, що повітря переміщається з областей низького тиску в область високого?

Чи вірите ви в те, що зміна температури й тиску є причиною постійного переміщення повітря?

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Проблемне питання»

Пам’ятаєте мультфільм про Вінні-Пуха й П’ятачка та їхню бесіду про причини вітру? Вінні-Пух стверджував, що вітер піднімається тому, що дерева махають своїми гілками. Ні, заперечите ви, якраз нав паки! А який же тоді вічний двигун рухає повітря? Та як пояснити, що таке вітер?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1 Що таке вітер

Прийом «Мозкова атака». Варіанти записують на дошці.

Прийом «Найкращий вибір».

Аналіз запропонованих варіантів, формулювання остаточного визначення вітру.

Висновок 1. Вітер — це рух повітря в горизонтальному напрямку.

2 Причини утворення вітру

а) Аналіз схеми «Утворення бризу» в підручнику.

б) побудова логічного ланцюжка.

Висновок 2. Утворення вітру спричинено нерівномірним розподілом атмосферного тиску над земною поверхнею. Вітер завжди дме з області підвищеного тиску в область пониженого тиску.

3 Характеристики вітру та прилади для їх вимірювання (демонстрація слайдів)

Вітер характеризується швидкістю, силою та напрямком. Швидкість вітру вимірюють у метрах за секунду. Чим більша різниця між тиском, тим вітер сильніший. Швидкість вітру можна визначити за допомогою анемометра.

Силу вітру оцінюють у балах від 0 до 12 (шкала Бофорта) залежно від дій вітру на земній поверхні (наприклад, 0 балів — штиль, 12 балів — ураган).

Напрямок вітру визначають за допомогою флюгера та називають за тією стороною горизонту, звідки дме вітер (наприклад, з півдня — південний вітер). Напрямок вітру змінюється залежно від зміни атмосферного тиску.

4 Роза вітрів (робота з діаграмами в підручнику)

Наочне зображення вітрів різних напрямків у певному пункті за певний проміжок часу демонструють за допомогою діаграми рози вітрів. Діаграма являє собою чотири лінії, які вказують основні та проміжні сторони горизонту.

За результатами спостережень на лініях від точки їх перетину в масштабі відкладають кількість днів, протягом яких дув вітер певного напрямку. Кількість днів без вітру (штиль) указують у центрі графіка. Кінцеві точки відрізків з’єднують ламаною лінією та одержують геометричну фігуру, яка своєю формою наочно показує переважання певних вітрів.

Висновок 3. Інформацію про вітри, що переважають у даній місцевості, можна отримати за графіком, що називається «роза вітрів».

5 Місцеві вітри

Під місцевими вітрами розуміють вітри, характерні для певних географічних районів. Місцеві вітри дмуть порівняно над невеликою територією (від сотен метрів до десятків кілометрів). Виникнення місцевих вітрів пов’язана з різницею температури між водоймами і суходолом, особливостями рельєфу. Місцевими вітрами є бризи, бора, фени, гірсько-долинні вітри і деякі інші.

6 Використання енергії вітру

Прийом «Власні приклади»

Наведіть приклади, як люди використовують енергію вітру.

Демонстрація слайдів презентації.

Упродовж століть люди використовували енергію вітру, будували вітряки, які мололи зерно та качали воду. Вітер наповнював вітрила морських суден під час подорожей.

У Нідерландах і на сході Англії за допомогою вітряків відкачують воду й осушують болота. У багатьох частинах світу вони й сьогодні приводять у дію насоси, що відкачують воду з колодязів і дренажних канав.

Сьогодні енергію вітру використовують для вироблення електроенергії вітряними генераторами. Вітер — це таке джерело енергії, яке ніколи не вичерпується не забруднює навколишнє середовище.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Практична робота № 6. «Складання рози вітрів, її аналіз»

Завдання. Побудуйте та проаналізуйте розу вітрів за даними, наведеними в таблиці.

Напрямок вітру

Пн

ПнСх

Сх

ПдСх

Пд

ПдЗх

Зх

ПнЗх

Штиль

Тривалість, дні

10

1

1

3

2

2

4

4

3

Прийом «За і проти» (робота в парах)

Один учень формулює докази на користь негативних наслідків вітрів на життя та господарську діяльність людини, а другий — на користь позитивних.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Формулюють учні за допомогою питань, що ставить учитель.

Що таке вітер?

Назвіть головну причину утворення вітру.

Чому необхідно спостерігати та вивчати вітри?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний текст підручника.

2. Користуючись календарем погоди, скласти розу вітрів одного з місяців. Зробити висновки про переважання вітрів певного напрямку.

3. Провести власний дослід: налити в блюдце одну-дві чайні ложки води та поставити на підвіконня. Через день подивитися та записати результати.

4

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Впровадження веб-квестів в освітній процес»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн