Урок №24 ЗОВНІШНІ ПРОЦЕСИ, ЯКІ ЗУМОВЛЮЮТЬ ЗМІНУ ЗЕМНОЇ КОРИ. ВИВІТРЮВАННЯ

Опис документу:
Мета: навчальна: поглибити знання про літосферу завдяки вивченню процесів зо-внішніх сил Землі, сформувати поняття «вивітрювання», уявлення про роботу зовнішніх процесів, їхні причини та наслідки, показати взаємозв’язки між дією зовнішніх сил та формами рельєфу;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

6 клас

Урок №24

Дата:

ЗОВНІШНІ ПРОЦЕСИ, ЯКІ ЗУМОВЛЮЮТЬ

ЗМІНУ ЗЕМНОЇ КОРИ. ВИВІТРЮВАННЯ.

Мета:

навчальна: поглибити знання про літосферу завдяки вивченню процесів зовнішніх сил Землі, сформувати поняття «вивітрювання», уявлення про роботу зовнішніх процесів, їхні причини та наслідки, показати взаємозв’язки між дією зовнішніх сил та формами рельєфу;

розвивальна: формувати науковий світогляд, розвивати допитливість, уміння спостерігати за процесами на земній поверхні, логічне мислення, уміння робити висновки, розуміння практичності набутих знань;

виховна: виховувати повагу до людських знань, здатність працювати в колективі, бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, фото- та відеоматеріали прояву зовнішніх сил природи.

Опорні та базові поняття: руйнування, транспортування, ерозія, акумуляція, вивітрювання, фізичне вивітрювання, хімічне вивітрювання, органічне вивітрювання, карст, печери, сталактити, сталагміти, сталагнати.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Завдання 1. Продовжте речення.

Висока температура та величезний тиск у магмі спричинюють такі явища, як...

Процес виходу магми на поверхню Землі називають...

Канал, яким виходить магма з надр Землі, —...

Магма, яка виливається на поверхню, — це… Вона…

За діяльністю вулкани поділяються на...

Вулканізм часто супроводжено...

Підземні води поблизу вулканів.., тому спостерігаються…

Завдання 2. Складіть схему «Сейсмічні пояси», використовуючи підказки: сейсмічні пояси, Тихоокеанський, Альпійсько- Гімалайський, серединні океанічні хребти, Ключевська Сопка, Фудзіяма, Гекла, Везувій, Етна.

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Усім вам відомий процес ліплення фігурок із пластиліну, глини. Людину, яка це робить, називають скульптором. Як працює скульптор? Він завжди ліпить двома руками. Природа Землі — також скульптор, вона невтомно «ліпить» і створює образ поверхні нашої планети. Робота однієї «руки» — внутрішні сили Землі, які зминають земну кору величезними складками чи розривають глибокими тріщинами. А що ж робить «друга рука» природи?

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

Що відбувається зі скляною банкою з водою, яку забули в морозилці?

Що робить вода з гірською породою — кам’яною сіллю? Які речовини називають розчинниками, а які — розчинними?

З курсу природознавства пригадайте, що називають хімічними процесами.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Зовнішні процеси, які зумовлюють зміну земної кори

Зовнішніми, або екзогенними процесами (від грецьк. — «зовні» та «походження») називають процеси, що протікають внаслідок взаємодії літосфери із зовнішніми оболонками (атмосферою, гідросферою, біосферою).

Проявляються на поверхні земної кори та на незначних глибинах.

Загалом діяльність зовнішніх процесів спрямована на вирівнювання (нівелювання) нерівностей поверхні, створених діяльністю внутрішніх сил: руйнування піднять, виступів і заповнення зруйнованими породами западин, улоговин тощо.

Суттєва відмінність від внутрішніх процесів: менша масштабність проявів, але з більшою швидкістю (окрім землетрусів та вулканічної діяльності); діють постійно скрізь на земній поверхні.

Постійно відбуваються три основні етапи діяльності: руйнування раніше створених форм рельєфу (денудація, ерозія) — перенесення (транспортування) зруйнованого матеріалу — накопичення нагромаджених уламків (акумуляція). В процесі цих етапів відбувається зміна гірських порід (пісок, щебінь) та підготовка до нових перетворень (ущільнення, зміна здатності до хімічних реакцій, подальша метморфізація тощо).

2. Енергія зовнішніх сил природи

Головне джерело енергії — сонячна енергія (напряму, або перетворена на енергію інших явищ та процесів), енергія організмів, енергія процесів земного тяжіння.

3. Вивітрювання

Процес руйнування гірських порід та мінералів під дією вологи, температури, живих організмів — це вивітрювання.

Фізичне. Унаслідок поперемінного нагрівання та охолодження порід або замерзання та танення води в пустотах порід під дією зміни температур повітря (щебінь, пісок, пил).

Хімічне. Шляхом хімічних процесів під впливом води, повітря та інших активних хімічних речовин. Найпоширеніший процес — розчинення водою, зокрема карст. У результаті утворюються печери з красивими натічними формами (сталактити, сталагміти, сталагнати).

Органічне. Перетворення мікроорганізмами, руйнування землерийними тваринами, коренями рослин тощо.

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

У чому схожість та протилежність дії внутрішніх та зовнішніх сил природи?

У чому різниця між різними видами вивітрювання за причинами, дією та наслідками?

Назвіть негативні та позитивні наслідки вивітрювання в діяльності людини.

Спробуйте уявити, якою б була наша планета, коли б діяли тільки внутрішні сили Землі або лише зовнішні?

VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ

VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацюйте § 21.

Підготувати «шпаргалку» за зовнішніми процесами.

3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.