Урок №22: " ЗЕМЛЕТРУСИ"

Опис документу:
Мета: поглибити та систематизувати знання про внутрішні процеси Землі; формувати знання про землетруси та райони їхнього поширення; розвивати вміння працювати з картами та схемами атласу, визначати райони їхньої найбі-льшої інтенсивності; розвивати вміння розпізнавати передвісників землетрусів, діяти під час землетрусів; виховуват....

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

6 клас

Урок №22

Дата:

ЗЕМЛЕТРУСИ

Мета: поглибити та систематизувати знання про внутрішні процеси Землі; формувати знання про землетруси та райони їхнього поширення; розвивати вміння працювати з картами та схемами атласу, визначати райони їхньої найбільшої інтенсивності; розвивати вміння розпізнавати передвісників землетрусів, діяти під час землетрусів; виховувати відповідальність за своє життя, пізнавальний інтерес до професії сейсмолога.

Обладнання: підручники, атласи, карта «Будова земної кори», комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Землетруси», контурні карти.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні зможуть пояснювати зміст понять «землетруси», «епіцентр», «сейсмограф», наводити приклади і показувати на карті сейсмічні пояси, пояснювати причини сейсмічної активності в їхніх межах.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Бліцопитування»

Що таке літосферні плити?

Чому літосферні плити рухаються?

Що є причиною руху літосферних плит?

Які види рухів літосферних плит ви знаєте?

З якою метою вивчають рухи літосферних плит?

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Відстрочена відгадка»

Час від часу в засобах масової інформації з’являються повідомлення про землетруси, які відбуваються в різних куточках нашої планети. Серед усіх стихійних лих, за даними ЮНЕСКО, землетруси займають перше місце у світі за заподіяною економічною шкодою і кількістю загиблих.

Ви вже знаєте, що причини виникнення землетрусів пов’язані з рухами літосферних плит. Водночас, рухи літосферних плит відбуваються постійно, повільно. Та іноді внутрішні сили Землі виявляють свою силу в раптових катастрофічних руйнуваннях. Глибокі тріщини розколюють земну поверхню. Унаслідок підземних поштовхів руйнуються будинки в містах і селах, під уламками яких гинуть тисячі людей. І все це відбувається за лічені секунди. Саме такі явища називають землетрусами і вони є розривними рухами літосфери.

Де і чому вони трапляються? Чи можна передбачити та спрогнозувати землетруси? Чи трапляються землетруси в України? Як поводитися під час землетрусу?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1 Причини землетрусів

Землетруси — це раптові підземні поштовхи і струси земної поверхні, що виникають у результаті розривів та зсувів земної кори.

Прийом «Мозковий штурм»

Пошук відповіді на питання: які причини землетрусів?

Причинами землетрусів є раптові розриви та зміщення пластів у глибинах земної кори і навіть у верхніх шарах мантії, які передаються на значні відстані і викликають струси земної кори.

Енергія, що звільнюється внаслідок цих зміщень, дорівнює за потужністю вибуху кількох десятків ядерних бомб. Вона поширюється сейсмічними (від грецького слова «сейсмос» — землетрус) хвилями від вогнища землетрусу (гіпоцентру) до поверхні Землі як хвиля від кинутого у воду каменя.

Місце на поверхні Землі, що міститься над осередком, називають епіцентром землетрусу. Руйнування тут найбільші. Чим далі від нього, тим сила землетрусу слабшає.

Висновок 1. Землетруси спричинені внутрішніми силами Землі, які рухають літосферні плити та спричиняють їхні раптові зміщення.

2 Райони найбільшого поширення землетрусів

Прийом «Картографічний практикум»

За картою «Будова земної кори» установіть райони найбільшого поширення землетрусів.

Найчастіше землетруси трапляються на межі літосферних плит, у зонах розломів. Райони їхнього поширення — сейсмічні області — розміщені по земній кулі нерівномірно. Найчастіше ці природні явища спостерігаються в Альпійсько-Гімалайському (53 % землетрусів) і Тихоокеанському (39 %) сейсмічних поясах.

Висновок 2. Більшість землетрусів відбуваються в межах рухливих ділянок земної кори.

3 Виміровання сили землетрусів та їхнього прогнозування

Для оцінювання інтенсивності землетрусів користуються дванадцятибальною шкалою.

Сейсмологія — наука, що вивчає землетруси, встановлює їхні причини, зв’язок з тектонічними процесами, можливість прогнозування.

Сейсмограф — прилад для автоматичного запису коливань земної поверхні, зумовлених сейсмічними хвилями.

Передбачити наближення землетрусів дуже важко. Для вивчення цього явища природи будують сейсмічні станції, що розташовані глибоко під землею, в шахтах.

Високочутливі прилади цих станцій — сейсмографи фіксують найменші коливання земної кори.

4 Цунамі

Одним з катастрофічних наслідків землетрусів під дном океанів є велетенські хвилі заввишки до 60 м, що набігають на океанські узбережжя. Вони мають назву цунамі. У відкритому морі висота цих хвиль невелика. Найбільшої висоти цунамі досягають у вузьких бухтах. У перекладі з японської мови «цунамі» означає «хвилі в гавані».

5 Протидія землетрусам

1) Постійне спостереження за коливаннями земної кори. Кожні 30 секунд інформація від сейсмографів надходить до спеціальних центрів.

2) Спостереження за поведінкою тварин. На сьогодні вдалося виявити близько 70 видів тварин, які відчувають наближення землетрусів і виразно реагують.

3) Будівництво сейсмостійких будинків.

4) Навчання правильної поведінки під час землетрусів.

Висновок 3. Землетруси можуть мати руйнівний, катастрофічний характер. У районах, де трапляються землетруси, проживають люди. Тому важливо вести постійні спостереження за інтенсивністю підземних поштовхів, конструювати будівлі з урахуванням коливань земної кори, правильно поводитися під час землетрусів.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Картографічний практикум»

На контурній карті, де підписані найбільші літосферні плити, позначте місця найбільшої інтенсивності землетрусів (практична робота № 4).

Прийом «Проблемне питання»

Чи можливі землетруси на території України? Якщо так, то в яких місцях їх слід очікувати?

Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)

Розробіть правила поведінки під час землетрусів

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Вивчення рухів літосферних плит дає вченим можливість складати прогнози щодо того, на яких територіях та якого масштабу землетруси можливі.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний текст підручника.

2. Скласти план до тексту параграфа.

3. Зробити макет вулкана.

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

Щороку на нашій планеті відбувається в середньому 800 тис. землетрусів, з яких близько 100 руйнівної сили. Першість за кількістю землетрусів поділяють Японія та Чилі. Географи звуть їх «гамаками земної кулі». У кожній з цих країн щороку відбувається в середньому по кілька тисяч землетрусів. Так, в Японії — 7–8 тис. землетрусів на рік, але більшість із них слабкі, їх фіксують за допомогою приладів.

Катастрофічні землетруси, що відбулися за останні роки

Виникають землетруси переважно в рухомих зонах земної кори — сейсмічних поясах. В Україні землетруси силою 7–9 балів траплялись у Карпатах і Кримських горах, які розташовані в ме жах Альпійсько-Гімалайського сейсмічного поясу.

Але іноді вони бувають і на платформах — зокрема і на Східноєвропейській (куди належить і більша частина України). Так, у межах нашої держави вони зафіксовані в літописах з XI століття: в 1091, 1108, 1122, 1170 роках і пізніше. Наприклад, у «Воскресенской летописи» описано сильний землетрус у Києві 1196 р., під час якого «коливалися церкви і люди від коливання землі і страху падали на землю».

Сильний землетрус зафіксовано і в літописі 1230 року, який був не тільки в Києві, а й в Ростові, Суздалі, Володимирі, Переяславі і Новгороді. Судячи з усього, епіцентр його був десь у Карпатах і мав силу мабуть не менше 10–11 балів, якщо брати його по шкалі МSК-64. У Печерському монастирі були дуже пошкоджені церква і трапезниця.

4

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Стрес і стрес-менеджмент учасників освітнього процесу»
Левченко Вікторія Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.