Урок №20 ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ

Опис документу:
Мета навчальна: удосконалити знання учнів про внутрішню будову Землі, сфор-мувати поняття «літосфера», сформувати знання про склад земної кори, її типи; розвивальна: формувати науковий світогляд, розвивати допитливість, твор-че й логічне мислення, уміння працювати з додатковими джерелами знань, роби-ти висновки й узагальнення, удосконалювати навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності, сприяти розвитку інтересу до наук геології, мінералогії;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

6 клас

Урок №20

Дата:

ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ

Мета

навчальна: удосконалити знання учнів про внутрішню будову Землі, сформувати поняття «літосфера», сформувати знання про склад земної кори, її типи;

розвивальна: формувати науковий світогляд, розвивати допитливість, творче й логічне мислення, уміння працювати з додатковими джерелами знань, робити висновки й узагальнення, удосконалювати навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності, сприяти розвитку інтересу до наук геології, мінералогії;

виховна: виховувати любов до природи Землі, її багатств, почуття взаємовиручки, уміння слухати товаришів, працювати в групах, парах.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручник, атлас, глобус, схема внутрішньої будови Землі, будови типів земної кори, колекція мінералів і гірських порід.

Опорні та базові поняття: літосфера, земна кора, мантія, астеносфера, ядро, гірська порода, материкова земна кора, океанічна земна кора.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

У курсі природознавства минулого року ви знайомилися з гіпотезами походження нашої планети Земля. Найбільшої популярності набула гіпотеза про утворення планет Сонячної системи з газопилової хмари. Як ця хмара перетворилася на кулю з океанами, горами і рівнинами? Чи закінчилося це перетворення? Як Земля стала такою, як є? Які сили все це роблять? Учені намагаються розгадати ці загадки, і деякі припущення вже не викликають сумнівів.

І ми починаємо знайомитися з ними. А деякі — викликають суперечки. І про них ми теж говоритимемо. Можливо, хтось із вас дасть точні відповіді на не з’ясовані питання.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

Що вам відомо про внутрішню будову Землі?

Стисніть міцно дві долоні або щосили натисніть ними на парту. Що ви відчуваєте?

Які агрегатні стани речовин ви знаєте?

Яка умова необхідна, щоб перетворити тверді метали на рідку масу?

Які мінерали та гірські породи вам відомі?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Внутрішня будова Землі

Ядро. R 3500 км, залізо- нікелевий склад (ось чому Земля — великий магніт), 17 % об’єму Землі.

Внутрішнє ядро R 1300 км, тверда речовина, t 5000 °С.

Зовнішнє ядро завтовшки 2200 км, розплавлено рідка речовина, t 4000 °С.

Мантія. Завтовшки ≈ 2900 км, тверді (внаслідок тиску) породи, 83 % об’єму Землі, t ≈ 4000°–1000 °С. Верхній шар — астеносфера завтовшки ≈ 50–250 км, розплавлено рідка в’язка речовина.

Земна кора. Завтовшки ≈ 5 (під океанами) — 70 (під горами) км. Разом з верхнім шаром мантії до астеносфери утворює літосферу.

2. Складові земної кори

Земна кора складена твердим матеріалом, який залежно від умов формування, має різний хімічний склад, внутрішню будову, зовнішні ознаки тощо.

Їх називають мінералами та гірськими породами.

Магматичні породи. Утворені з розплавленої речовини мантії.

Осадові породи. Утворені з уламків різних порід та решток організмів на земній поверхні внаслідок осідання, ущільнення.

Метаморфічні породи. Перетворені під тиском та високою температурою в надрах осадові та магматичні породи.

4. Типи земної кори

Гірські породи залягають шарами: базальтовий (переважно магматичні), гранітний (магматичні та метаморфічні), осадовий (осадові).

Океанічний тип. 5–10 км, базальтовий шар (застигла речовина мантії, розташована глибше), перекритий осадовим (зруйнована речовина базальтового шару, накопичений уламковий матеріал, принесений річками з суходолу, зруйнований водами океану матеріал країв материка).

Материковий тип. 30 км (під рівнинами) — 75–80 км (під горами). Займає близько 40 % поверхні Землі. Складений трьома шарами. Розділення між базальтовим та гранітним досить умовне. Товща осадового шару дуже різниться (в прогинах може бути завтовшки понад 20 км, а в окремих горах взагалі відсутній)

Породи, що становлять океанічну кору з урахуванням її потужності, більш пластичні порівняно з материковими. Це позначається на можливості кожного з типів кори до прогинань, зминань у складки, розривів, розтягувань.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Розташуйте назви шарів Землі в порядку залягання від центру зовні.

Поясніть кожне твердження — чи правильне воно. Обґрунтуйте свою відповідь.

а) Радіус ядра становить більше половини радіуса Землі, тому за об’ємом це більша її частина;

б) Літосфера складається із земної кори та верхнього шару мантії;

в) Більша частина речовини мантії перебуває в рідкому стані;

г) Верхній в’язкий шар мантії називають астеносферою; д) материкова земна кора потужніша, ніж океанічна, і складається з трьох шарів, а океанічна — з двох.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацюйте § 16.

Підготувати повідомлення (окремим учням) про погляди Альфреда Вегенера, Френка Б. Тейлора, Гарі Гесса щодо питань переміщень земної кори.

Почніть підготовку на передостанній урок з теми міні- проектів (форма захисту — повідомлення в супроводі презентацій) про унікальні форми рельєфу Землі.

3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.