Урок №14 ГЕОГРАФІЧНІ КАРТИ, ЇХНІ ЕЛЕМЕНТИ. ЛЕГЕНДА КАРТИ. МАСШТАБ КАРТ. ГЕОГРАФІЧНІ АТЛАСИ. ПРАКТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ КАРТ.

Опис документу:
Мета навчальна: розширити знання учнів про карти як найважливіші джерела географічної просторової інформації, про умовні знаки картографічних зобра-жень, сформувати стійке розуміння причин відмінностей умовних знаків плану та карти, сформувати уявлення про атлас як комплексний картографічний твір, удосконалити вміння та навички користуватися масштабами на картах, удоскона-лити знання про головні відмінності карт від планів, сформувати уявлення про науку картографію, показа...

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

6 клас

Урок №14

Дата:

ГЕОГРАФІЧНІ КАРТИ, ЇХНІ ЕЛЕМЕНТИ.

ЛЕГЕНДА КАРТИ. МАСШТАБ КАРТ.

ГЕОГРАФІЧНІ АТЛАСИ.

ПРАКТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ КАРТ.

Мета

навчальна: розширити знання учнів про карти як найважливіші джерела географічної просторової інформації, про умовні знаки картографічних зображень, сформувати стійке розуміння причин відмінностей умовних знаків плану та карти, сформувати уявлення про атлас як комплексний картографічний твір, удосконалити вміння та навички користуватися масштабами на картах, удосконалити знання про головні відмінності карт від планів, сформувати уявлення про науку картографію, показати практичне значення карт у різних сферах життєдіяльності людини;

розвивальна: розвивати просторову уяву, навички систематизації матеріалу, інтерес до сучасних географічних карт, створених за передовими технологіями, розвивати вміння бачити за зображенням карти місцевість, інтерес до практичних взаємозв’язків географії та математики;

виховна: виховувати повагу до людських знань, повагу до товаришів, зацікавленість географічними науками, акуратність у роботі з картографічними джерелами знань.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атласи, карти різних масштабів, різного призначення, карта світу, карта України, карта своєї області.

Опорні та базові поняття: карта, масштаб, картографічна генералізація, картографічні спотворення, картографічні умовні знаки, легенда карти, атлас.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Розшифруйте складений удома вашим товаришем опис маршруту подорожі, замінивши умовні знаки підписами їхніх значень.

Від чого залежить ступінь зменшення зображення на плані?

Для чого створюють плани?

Як на плані дізнатися про напрямок на схід?

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Під час вивчення курсу природознавства, історії ви вже ознайомилися з багатьма картами. Чи не здається вам, що розповідь учителя в супроводі карти стає зрозумілішою. Один погляд на карту із зображеними на ній античними державами дає більше можливостей зрозуміти їхнє розташування і сусідство, ніж кілька параграфів пояснень. І в той же час помилкова карта може привести до помилкових висновків. Колумб так і не дізнався, що відкрив нову частину світу, адже карти того часу запевняли його, що він досяг Індії. Про значення карт у житті людини та їхнє різноманіття ми дізнаємося сьогодні багато нового.

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

Назвіть одні з перших відомих людству карти. Якими ученими вони були створені?

Порівняйте карти і плани у вашому атласі. У чому їхня схожість, а чим вони відрізняються?

Чи можна шкірку апельсина розкласти на площині без розривів?

Чи можете ви на карті світу побачити свій обласний центр? А на карті України? А на карті своєї області? Чи однаково він зображений на них?

У якому випадку на планах використовують масштабні умовні знаки, а в якому — позамасштабні?

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1 Особливості географічної карти

1) Зменшене зображення земної поверхні.

2) Місцевість відображена умовними знаками. Здебільшого позамасштабними. Можна відобразити те, чого на місцевості не видно, наприклад, родовища корисних копалин.

3) Можуть відображувати великі ділянки Землі й навіть усю її, тому їх складають за допомогою різних математичних способів, що дозволяють частково врахувати кривизну Землі. Немає карт без спотворень.

4) Зображують не всі елементи місцевості, зміст карт відбирають і узагальнюють — генералізують — відповідно до призначення та масштабу карти.

Карта — узагальнене, зменшене в масштабі, побудоване за математичними законами на площині, виконане в умовних знаках зображення земної поверхні.

Елементи карти: картографічне зображення, легенда та зарамкове оформлення.

Електронні карти — комп’ютерні версії паперових карт з можливістю керувати ними. Переваги: можливість швидко знаходити об’єкт (позиціонувати), вносити оновлену інформацію, великий обсяг даних, спрощують процес зіставлення даних, можна легко змінювати масштабування тощо. Недоліки: користування тільки за наявності відповідної комп’ютерної техніки з програмним забезпеченням.

2 Легенда карти

Лінійні знаки — позначають об’єкти, які мають лінійну протяжність (кордони, річки, шляхи). Спосіб якісного фону — позначення кольорами об’єктів чи явищ з однаковими властивостями чи ознаками. Спосіб ізоліній — лінії, які з’єднують однакові показники, наприклад температури. Лінії руху — стрілки, які показують напрямок руху, наприклад течій. Умовні знаки до карти чи до атласу з підписами їхніх значень утворюють легенду.

3 Масштаб карт

Великомасштабні (більше 1 : 200 000) — топографічні (для вимірювань, розрахунків), середньомасштабні (від 1 : 200 000 до 1 : 1 000 000) — оглядовотопографічні, дрібномасштабні (1 : 1 000 000 і менше) — оглядові (як наочне уявлення).

4 Географічний атлас

Атлас — це не просте зібрання карт. Це систематизована збірка карт, пояснювальних матеріалів, які відповідають певній темі чи задачі.

5 Практичне значення карт

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Чому на карті виникають спотворення?

Назвіть суттєві відмінності плану та карти.

Знайдіть пари умовних позначень, які відображують однакові об’єкти місцевості на плані та на карті.

Класифікуйте 2–3 карти вашого атласу за масштабом.

На фізичній карті України знайдіть приклади кожного виду умовних знаків, представлених у легенді.

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацюйте §§ 12-13.

Довідатися, які карти є у вас удома й для чого вони використовуються.

Ознайомтеся з легендами усіх карт, уміщених у ваших атласах.

Складіть задачу на визначення масштабу карти за даними про відстань на місцевості та відрізком на карті, що відповідає цій відстані.

3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація інклюзивного середовища в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.