Урок на тему "Поверхневі води. Характер водного режиму річок."

Опис документу:
На першому уроці ми звернемо свою увагу на річки і канали України.Тож пригадаємо що таке річка, а що таке канал? (Даю дітям можливість доповнити чи уточнити відповіді колег, також діти мають можливість скористатися словничком, який є у опорній схемі «Ріки України» перед кожним учнем).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 5.

Тема: Поверхневі води.Характер водного режиму річок.

Мета: систематизувати знання учнів про розташування рік України. Ввести поняття падіння та похил річки, річний стік, базис ерозії, твердий стік.

Обладнання: фізична карта України, опорні схеми «Ріки України», макети елементів річки, таблиці гірських і рівнинних рік, карта Ріки Кам’янеччини».

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.

Методи роботи: інтерактивна вправа—робота в парах, пошукова бесіда, робота з картами, опорними схемами.

Хід уроку.

1.Організаційний момент.

2.Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

—Який компонент природного комплексу ми закінчили вивчати? (Клімат).

Сьогодні ми починаємо вивчення такого компонента, як поверхневі води.

—Що належить до поверхневих вод? (Ріки, озера, болота, водосховища, канали).

На першому уроці ми звернемо свою увагу на річки і канали України.Тож пригадаємо що таке річка, а що таке канал? (Даю дітям можливість доповнити чи уточнити відповіді колег, також діти мають можливість скористатися словничком, який є у опорній схемі «Ріки України» перед кожним учнем).

—Діти, перед нами макети і таблиця, де зображені елементи річки, які ми вивчали у попередніх класах. Ви маєте можливість пригадати ці поняття.

Інтерактивна вправа (робота в парах) —учні об’єднуються в пари так, як сидять і , користуючись макетами, опорними схемами і знаннями з попередніх класів, швидко обговорюють елементи річки. Через 2 хвилини звучить ланцюжок відповідей: річкова долина, русло (річище), корінний берег, заплава, тераси,притоки, витік, гирло, річкова система, річковий басейн, водний режим річки, живлення річки, повінь, паводок, межень, льодостав, річкова ерозія, дельта, вододіл.

3.Вивчення нового.

а) Перед нами мета—вивчити ріки України. Отже, відшукаймо їх на карті.

—Яка найбільша річка України? (Дніпро).

—які ще є основні ріки? (Пд. Буг, Дністер, Дунай, Сіверський Донець, Зх. Буг).

Ці ріки мають багато своїх приток. Також, на півдні України, де дуже слабо розвинена річкова сітка, є невеличкі річечки, які течуть прямо до моря. Зверніть увагу, діти, до яких морів прямують наші річки? (До Чорного, Азовського і Балтійського).

—Що розділяє ріки одного моря від іншого? (Вододіл).

Користуючись атласом, відшукаємо вододіли рік. (Чорне море—Дніпро, Дністер, Пд. Буг, Дунай; Азовське море—Сіверський Донець; Балтійське море—Зх. Буг, Сян).

Звертаю увагу учнів, що Великий Європейський вододіл проходить через Львівську область, а також через наш Кам’янка-Бузький район.

б) Розповідь вчителя.

В Україні налічується більш, як 71000 річок і струмків. Всі вони дуже різняться своїми характеристиками. Так, 4000 річок завдовжки перевищує 10 км, 120 річок—100 км і тільки 8 річок завдовжки понад 500 км. Річки розрізняються не тільки за довжиною але й за повноводністю, швидкістю течії ( за цією ознакою вони поділяються на гірські та рівнинні) , живленням та режимом стоку.

Характеризуючи річку, ми будемо використовувати такий план:

1. Назва, географічне положення, витік, гирло, притоки.

2. Довжина загальна і в межах України.

3. Напрям, швидкість і характер течії в залежності від рельєфу.

4. Падіння, похил річки.

5. Живлення, режим.

6. Гідротехнічні споруди(Гес, водосховища, канали).

7. Значення річки.

(Даний план є в опорних схемах).

—Діти, чи ж не виникло у вас ніяких запитань при ознайомленні із цим планом? (Діти виявляють, що є невідомі поняття—падіння та похил річки. Демонструючи таблицю, ознайомлюю із цими поняттями).

Падіння річки—це різниця між висотами поверхні води біля витоку та гирла. Похил річки—це величина падіння, розділена на довжину річки.

адіння р.

Похил річки = ————

Довжина р.

в) Самостійна робота.

Розвязати задачу.

Обчисліть похил і падіння річки Дністер, якщо висота витоку становить 920 метрів, висота гирла 5 метрів, а довжина—1362 км.

  1. 920м – 5 м = 915 м —падіння річки.

915 м = 91500 см

2) 91500 см : 1362 км = 67 см/км —похил річки.

Учень, який справився, оголошує результат і отримує оцінку.

г) Розповідь вчителя.

Ріки класифікують, також, за витратою води.Витрата води—це обєм води, який протікає за певний час через поперечний переріз річки, і визначається у м3/с.

Q=FV

Q — витрата води

F — площа поперечного перерізу

V — швидкість течії.

Витрата води за рік називається річним стоком.

(Запишіть у зошит задачу, яку ви розв’яжете дома).

Який добовий стік річки, якщо її поперечний переріз становить 26 м2, а швидкість течії—1,2 м/с ?

  1. 26 м2 х 1,2 м/с = 31,2 м3/с

24 год х 60 хв х 60 сек = 86400 с—доба

2) 31,2 м3/с х 86400 с = 2 695 680м3/добу.

д) Робота з настінною картою та контурними картами учнів.

1) Показ на карті рік і підписування їх у контурних картах.

Дніпро (Десна (Сейм), Сула, Псел, Ворскла, Самара, Прип’ять (Стир, Горинь), Тетерів, Рось, Інгулець); Дністер (Стрий, Збуч, Серет); Дунай (Прут, Тиса);Сіверський Донець (Оскіл, Айдар); Південний Буг (Полтва).

  1. Розгляд карти «Ріки Камянеччини».

Кам’янка, Яричівський канал, Думна, Капелівка, Копанівка, Рудка, Барбара, Острівка (Горпинка), Брід, Баточка, Ясеницький рів, Бобрівка, Холоївка, Київський потік, Желдець—басейн Балтійського моря.

До Чорноморського басейну належить одна річка—Потонецький рів.

е) Бесіда.

Пригадайте, яку роботу виконують ріки? (Руйнівну і творчу).

Так, процес розмивання та змивання гірських порід називається водною ерозією.

Частинки зруйнованих річкою гірських порід, які переносяться з її водою, називаються твердий стік.

Рівень водойми, до якої річка впадає, називається базисом ерозії.

4. Закріплення вивченого.

—З якими новими поняттями ви ознайомилися сьогодні на уроці?

—Охарактеризувати одну з річок України.

—У якому регіоні річкова система найменш розвинута? Чому? (Вплив клімату).

—Чому більшість рік України належить до Азово-Чорноморського басейну? (Вплив рельєфу).

5. Підсумок.

Виявлення дітей, які показали найбільше знань, та їх оцінювання.

6. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 22 «Загальні поняття про поверхневі води» (Б.О.Чернов). пригадати в яких художніх творах, піснях оспівані ріки. Нанести на контурну карту канали.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.