Урок на тему: "«Поняття комп'ютерного вірусу."

Опис документу:
Мета: розглянути: • ознаки ураження ПК вірусами; • методи захисту ПК від вірусів; • принципи вибору антивірусної програми; ввести поняття: • комп'ютерного вірусу; • антивірусної програми; • карантину; розвивати вміння: працювати з антивірусними програмами; виховувати бережливе ставлення до комп’ютерної техніки

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

«Поняття комп'ютерного вірусу.

Історія та класифікація вірусів.

Призначення, принцип дії та класифікація антивірусних програм»

Урок з інформатики в 9 класі

УРОК ЗА КАЛЕНДАРНИМ ПЛАНОМ №_____

Тема. Поняття комп'ютерного вірусу. Історія та класифікація вірусів і троянських програм. Призначення, принцип дії та класифікація антивірусних програм. Робота в середовищі антивірусної програми. Правила профілактики зараження комп'ютера вірусами.

Мета:

розглянути:

  • ознаки ураження ПК вірусами;

  • методи захисту ПК від вірусів;

  • принципи вибору антивірусної програми;

ввести поняття:

  • комп'ютерного вірусу;

  • антивірусної програми;

  • карантину;

розвивати вміння:

працювати з антивірусними програмами;

виховувати бережливе ставлення до комп’ютерної техніки.

Базові поняття й терміни: вірус, антивірусні програми.

Структура уроку

    1. Організаційний етап (2—3 хв)

    2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку (3-5 хв)

    3. Вивчення нового матеріалу (20-25 хв) Комп'ютерні віруси:

  • історія виникнення комп’ютерних вірусів

  • ознаки ураження ПК;

  • класифікація вірусів. Антивірусні програми:

  • принципи вибору антивірусної програми. Профілактичні засоби щодо ураження ПК вірусами.

  1. Тестування по вивченому матеріалу (10 хв)

  2. Домашнє завдання (2-3 хв)

  3. Підбиття підсумків уроку. Оголошення оцінок (2-3 хв)

Хід уроку

    1. Організаційний етап.

Привітання, перевірка відсутніх учнів на уроці, представлення гостей. Інструктаж з техніки безпеки у комп’ютерному класі.

    1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку

Я думаю, вам відоме поняття «комп'ютерний вірус». Хто з вас

може відповісти на питання: що називають комп'ютерним вірусом? Коли з'явився перший вірус? Хто створює комп'ютерні віруси? (Відповіді учнів.) На сьогоднішньому уроці ми спробуємо розглянути ці та інші питання.

    1. Вивчення нового матеріалу

До вашої уваги презентація «Історія виникнення комп’ютерних вірусів», яку підготував учень ________________

З поняттям «Комп’ютерні віруси» познайомить нас учень ______________

Заповнення першої частини – «Риби»

Комп'ютерні віруси

Багато хто принаймні чув про комп'ютерні віруси і про те, яких прикрощів вони можуть завдати користувачеві ПК. Дії вірусів можуть бути не дуже небезпечними: несподівані звукові або графічні ефекти, перезавантаження комп'ютера, зміна функцій клавіш на клавіатурі тощо. Однак існують віруси, які можуть спричинити серйозні збої у роботі комп'ютера: псування даних на дисках, втрату програм, видалення інформації, необхідної для роботи комп'ютера, і навіть переформатування жорсткого диска.

Комп'ютерний вірус — це програмний код, що може несанкціоновано формуватися, запускатися й само відтворюватися.

Пояснимо ці властивості вірусів. Оскільки комп'ютерні віруси є програмами, вони можуть виявитися лише під час запуску на виконання. Поки вірус не запущений, він може досить довго знаходитися на диску у «сплячому» стані і не завдавати ніякої шкоди. Важливо знайти вірус ще до того, як він встигне виявити себе. Це принцип роботи всіх антивірусних програм, призначених для боротьби з вірусами.

Після свого запуску вірус може створювати власні копії, тобто нові фрагменти програмного коду. Ці копії можуть не збігатися з оригіналом. Розмноження вірусу відбувається, як правило, через оперативну пам'ять комп'ютера. Код вірусу потрапляє в пам'ять разом із завантаженим зараженим файлом і звідти починається зараження інших файлів, передусім файлів операційної системи (файлові віруси). З пам'яті вірус може переміщатися також у завантажувальні сектори дисків (завантажувальні віруси). Щоб зрозуміти, яку шкоду спричиняють віруси, потрібно розібратися в їх класифікації.

Класифікація вірусів

Об'єкти, до яких вносяться комп'ютерні віруси, називаються середовищем існування вірусів. Залежно від середовища існування розрізняють такі типи вірусів.

  • Файлові віруси — проникають у файли, (exe, com, bat), у системні файли, файли драйверів (sys, drv, vxd), файли бібліотек (DLL), а також у ряд інших типів файлів. Після вкорінення файлові віруси починають розмножуватися під час кожного запуску файла.

  • Завантажувальні віруси — заражають завантажувальний сектор диска (Вооt сектор) або сектор, що містить програму системного завантажувача вінчестера (Master Boot Record). Такий вірус заміщає собою програму в завантажувальному секторі, внаслідок цього потрапляє до оперативної пам'яті й перехоплює керування відразу під час завантаження операційної системи.

  • Файлово завантажувальні віруси можуть проникати як у файли, так і в завантажувальні сектори. До таких вірусів належать, зокрема, стелс-віруси і найнебезпечніші екземпляри поліморфних вірусів.

  • Макровіруси проникають у файли документів (пакет Microsoft Office) й інші файли, підготовлені в додатках, що мають свою мову макрокоманд. Формально ці віруси є файловими, але заражають вони не файли, що виконуються, а файли даних. Небезпека макровірусів не стільки в їхній руйнівній дії, скільки в поширеності документів, підготовлених у популярних системах Word і Excel.

  • Мережні віруси поширюються по комп'ютерній мережі. Особливість цих вірусів полягає в тому, що вони заражають тільки оперативну пам'ять комп'ютерів і не записуються на носії інформації. Можлива класифікація вірусів не тільки за середовищем їхнього існування, а й за іншими характеристиками, за способом зараження, за руйнівними можливостями, за алгоритмом роботи.

У зв'язку з існуванням різних способів зараження часто використовують терміни «резидентний» і «нерезидентний» вірус.

  • Резидентні віруси потрапляють до оперативної пам'яті комп'ютера і можуть постійно виявляти свою активність аж до вимикання або перезавантаження комп'ютера.

  • Нерезидентні віруси, навпаки, до пам'яті не потрапляють і активні лише протягом часу, пов'язаного з виконанням певних завдань. Класифікація вірусів за алгоритмом їхньої роботи неможлива через велику кількість (десятки тисяч) вірусів. Алгоритми роботи нових вірусів набагато витонченіші від алгоритмів вірусів, що створені десять років тому. До вірусів зі складним алгоритмом роботи належать поліморфні віруси.

  • х важко виявити, тому що вони мають зашифрований програмний код, який є ніби безглуздим набором команд. Розшифровування коду виконується самим вірусом у процесі його виконання.

Вірусами зі складним алгоритмом є також стелс-віруси. Їх неможливо побачити під час перегляду файлів засобами операційної системи. Стелс-віруси можуть перехоплювати звернення до операційної системи. Під час відкриття ураженого файла вони негайно видаляють із нього свій програмний код, а під час закриття файла відновлюють його.

Висновок, що таке віру:

Комп’ютерний вірус – це програмний код, що може несанкціоновано формуватися, запускатися й самовідтворюватися

Антивірусні програми

Для захисту від вірусів розробляються спеціальні антивірусні програми, що дозволяють виявляти віруси, лікувати заражені файли й диски, запобігати підозрілим діям. Сучасні антивірусні програми — це комплекси, що поєднують функції детектора, ревізора й охоронця. До таких комплексів належить широко відома програма Norton Antivirus, а також пакет Ami-Viral Toolkit Pro (скорочено AVP). Останній — найпопулярніший у країнах СНД — створено в Росії в лабораторії Є. Касперського.

Профілактичні заходи

З вірусами можна боротися не тільки після їхньої появи, а й шляхом виконання певних профілактичних заходів, які зменшують ймовірність зараження або вірусної атаки.

Мозковий штурм

Спроба учнів сформулювати головні профілактичні засоби. Очікувані відповіді:

  • Перед використанням чужих носіїв інформації обов'язково перевіряйте їх на наявність вірусів. Не запускайте неперевірені файли, які отримані з мережі та електронною поштою.

  • Слід регулярно виконувати копіювання цінної інформації на зовнішні носії.

  • Завжди майте під рукою завантажувальний диск із антивірусною програмою.

  • Виконуйте періодичну перевірку пам'яті та всіх дисків вашого комп'ютера за допомогою свіжих версій антивірусних прогарам.

  • Вчасно оновлюйте свої антивірусні програми. Тільки за постійного відновлення версій антивірусних програм можна встигнути за «творцями» нових вірусів і бути впевненими, що ваші дані й диски не будуть уражені.

  • Якщо, незважаючи на вжиті заходи, ваш комп'ютер заражений вірусами, скористайтеся будь-якою антивірусною програмою.

Заповнення другої частини «Риби»

Тестування – оцінки за знання теорії, розглянутої на уроці, ви будете заробляти на комп’ютері, проходячи тестування з вивченого питання.

Ознайомлення з оцінками з тестування

Під час виконання тестів у вас могли виникнути запитання щодо теоретичного матеріалу. Сподіваюся, що відповіді на них ви знайдете в підручнику, готуючись до наступного уроку.

  1. Домашнє завдання вивчити ПАРАГРАФ ______,

Опрацювати конспект.

  1. Підбиття підсумків уроку

Оголошення оцінок.

5

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Воркшоп як інноваційна освітня технологія»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.