Тема уроку. Прямокутна система координат. Координатна площина

Опис документу:
Мета уроку: виховувати культуру записів; сформувати уявлення учнів про координатну площину й пов'язані з нею поняття, закріпити вміння побудови точок на координатній площині й уміння знаходити координати точок, побудованих на площині; активізувати розумову діяльність учнів під час участі кожного з них у грі; розвивати пізнавальний інтерес учнів. Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

План-конспект уроку

з математики в 6 класі

Тема уроку. Прямокутна система координат. Координатна площина

Мета уроку: виховувати культуру записів; сформувати уявлення учнів про координатну площину й пов'язані з нею поняття, закріпити вміння побудови точок на координатній площині й уміння знаходити координати точок, побудованих на площині; активізувати розумову діяльність учнів під час участі кожного з них у грі; розвивати пізнавальний інтерес учнів.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Вітання вчителя з учнями. Звіт чергового учня.

"У математиці є своя краса, як у живописі й поезії".

Жуковський

"Щоб щось пізнати, треба вже щось знати"

Станіслав Лем

Зверніть увагу на епіграфи нашого уроку. Сьогодні ми будемо доводити, що математика – це не суха наука, що з її допомоги можна створювати красиве.

  1. Перевірка домашнього завдання

  2. Актуалізація опорних знань

    1. Які прямі називаються паралельними?

    2. Які прямі називаються перпендикулярними?

    3. Визначить на ваш погляд, які прямі перпендикулярні? Паралельні? Яким інструментом можна перевірити ваші відповіді?

c d

a

b

m

n

  1. Яка пряма називається координатною?

  2. Якими числами визначаються координати точок, розташованих справа від початку координат? Зліва від початку координат?

  3. Яку координату має початок координат?

  4. Скільки чисел визначають положення точки на координатній прямій?

  1. Вивчення нового матеріалу

Звертаю вашу увагу на другий епіграф нашого уроку: «Щоб щось пізнати, треба вже щось знати». Ми вже знаємо, як визначати положення точки на прямій і це допоможе нам пізнати, як визначати положення точки на координатній площині.

Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: Координатна площина (слайд 1).

Звертаючись один до одного, люди часто говорять: «Залиште свої координати». Для чого? Щоб людину можна було легко знайти. Це може бути: номер вашого телефону, домашня адреса, місце роботи. Суть системи координат полягає в тому, що це правило, за яким визначають положення об’єкта. Системи координат оточують нас усюди. Наприклад, ми купили квиток до кінозалу. Там обов’язково вказано ряд і місце. Приведіть ще подібні приклади:

  • система географічних координат (широта – паралелі і довгота – меридіани);

  • шахова дошка;

  • поле для гри «Морський бій»;

  • географічні та зоряні карти;

  • координатна сітка для пілотів, моряків…

(відповіді супроводжуються показом рисунків (слайд 2)).

Ми з’ясували, що системи координат оточують практичне життя людини. Ідея координат зародилася в стародавні часи в зв’язку з потребою астрономії, географії, живопису. Математика як наука виникла зі спостережень за навколишнім світом і потреби визначити закономірності цього навколишнього світу мовою чисел.

Звернемось до лінії часу.

  1. В ІІ ст. н.е. відомий давньогрецький астроном Клавдій Птоломей провів у своїй «Географії» сітку координат, обчислених в градусах, де широта вимірювалась від екватора, а довгота – від самої західної точки відомого тоді світу. Ідеєю координат користувались для визначення положення світил на небі (слайд 3).

  2. Використовувати координати в математиці вперше почав П’єр Ферма (1601-1665) і французький філософ, математик Рене Декарт (1596-1650). В 1637 році вийшла книга Рене Декарта «Міркування про метод». В ній він запропонував новий метод – метод координат, який дозволив переходити від точки в координатній площині до пари чисел – її координат. Система координат дозволяє визначити положення того чи іншого об’єкту. На честь Декарта прямокутну систему координат називають ще прямокутною декартовою системою координат (слайд 4).

  3. Більш ніж за 100 років до нашої ери грецький учений Гіппарх запропонував провести на карті Землі паралелі (слайд 5).

Що ж таке система координат? (слайд 6)

Побудуємо дві перпендикулярні прямі – осі координат, вкажемо на них додатні напрямки, початок координат, одиничний відрізок 1 клітина.

Прямі х і у називають осями координат, точку О – початком координат. Горизонтальну координатну пряму називають віссю абсцис і позначають буквою х, вертикальну координатну пряму називають віссю ординат і позначають буквою у. Прямі кути, отримані осями координат називаються координатними кутами – чвертями (І, ІІ, ІІІ, ІV) або квадрантами.

Положення точки на координатній площині визначається парою чисел (х;у), які називаються координатами точки. Першу координату точки називають абсцисою точки, а другу координату – ординатою. І навпаки, кожній парі чисел (х;у) відповідає тільки одна точка на площині.

Термін абсциса походить від латинського слова abscissus, що означає відрізаний, відокремлений, а буквально перекладається як «відрізок» на осі х. Слово ордината походить від латинського слова ardinatus – упорядкований. Ці терміни в їх сучасному розумінні ввів у кінці ХVІІ ст. німецький учений Готфрід Лейбніц.

Координати точки записуємо в дужках через крапку з комою, причому першою завжди записують координату х, другою – координату у. А не навпаки: «Не став воза попереду коня».

Давайте розглянемо алгоритм визначення координат точки на площині (слайд 7).

Давайте розглянемо алгоритм побудови точки на площині (слайд 8).

Назвіть координати зображених на екрані точок (слайд 9).

А тепер спробуйте самостійно позначити точки на координатній площині (слайд 10).

Наступне ваше завдання ви бачите на екрані (слайд 11). Впорались? Молодці! Давайте перевіримо результат (слайд 12).

5. Закріплення вивченого матеріалу

На екрані ви бачите таблицю з точками, які вам необхідно позначити на координатній площині, де зазначені координати вузлових точок (слайд 13). Їх треба з'єднати послідовно, після правильного виконання завдання ви отримаєте певний рисунок. Ну що ж, вперед! Результат перевіряємо на екрані! (слайд 14)

Усі ми любимо твариний світ, свої улюблені іграшки чи побутові предмети. Давайте спробуємо їх на рисувати за допомогою координат. Перед вами нове завдання (слайд 15). Перевіряємо (слайд 16)!

Ось у нас уже й все виходить! Ну що ж, прямуємо далі! (слайд 17-32).

6. Домашнє завдання

Щоб створити чи в поезії, чи в живописі щось прекрасне, треба багато працювати. От і ви сьогодні добре попрацювали й домоглися успіху. А щоб закріпити свій успіх, ви одержуєте домашнє завдання.

Опрацювати §44, виконати № 1284, 1286 або намалювати на координатній площині малюнок, який складається з ламаних та «зашифруйте» його за допомогою координат. (слайд 33)

7. Підсумок уроку

Знаючи, як знайти точку на координатній прямій, ми пізнали сьогодні, як знаходити положення точки на координатній площині (звернення до епіграфу уроку).

Отже,

  1. Скільки чисел треба вказати, щоб задати положення точки на координатній площині?

  2. Як називаються числа, які вказують положення точки на координатній площині?

  3. Як називається перша координата?

  4. Назвіть координати точки Р, якщо її абсциса дорівнює 0, ордината 5?

  5. Чому дорівнює ордината точки А(-1;4)?

Завтра наше знайомство з координатами на площині продовжимо.

Ви до знань зробили новий крок.

В навчанні бажаю вам удачі.

Хай цікавим буде кожен наш урок.

І розв’язуються правильно задачі.

Подорож закінчилася. Чи сподобалась вона вам?

Д
іти підводять підсумки своєї роботи на уроці, зображуючи "смайлики", відповідні до їх настрою на полі свого робочого зошита.

6

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.