Тема уроку: "Многокутники. Прямокутник, квадрат та їх периметр "

Опис документу:
Мета уроку: Освітня складова • Формувати уміння розпізнавати основні геометричні поняття й фігури; • Ввести поняття многокутника, закріпити поняття периметра на прикладах прямокутника і квадрата; • Формувати уміння та навички використання формул периметрів прямокутника і квадрата для знаходження невідомих елементів

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Конспект уроку. 5 клас .

Тема: «Прямокутник. Квадрат. Трикутник. Прямокутний паралелепіпед» - Урок перший з даної теми.

Тема уроку: Многокутники. Прямокутник, квадрат та їх периметр

Мета уроку:

Освітня складова

  • Формувати уміння розпізнавати основні геометричні поняття й фігури;

  • Ввести поняття многокутника, закріпити поняття периметра на прикладах прямокутника і квадрата;

  • Формувати уміння та навички використання формул периметрів прямокутника і квадрата для знаходження невідомих елементів.

Розвиваюча

  • Розвивати практичність мислення шляхом розв’язування прикладних задач;

  • Розвивати просторову уяву;

  • Вдосконалювати навички усних і письмових обчислень;

  • Розвивати уявлення про основні геометричні фігури та їх властивості.

Виховна

  • Виховувати готовність до взаємодопомоги при роботі в парах;

  • Виховувати стриманість, вміння слухати, уважне ставлення до думки однокласників.

Тип уроку: Комбінований урок.

Наочність та обладнання: Підручник для 5 класу «Математика», індивідуальні картки із завданнями для робіт в парах, задачами для колективної та самостійної роботи, засоби ІКТ.

Основні поняття: многокутник, прямокутник, периметр, ламана, відрізок, пряма, сторони многокутника, вершини, діагоналі.

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

ІV. Пояснення нового матеріалу

V. Формування вмінь і навичок застосування формул периметрів

VІ. Підведення підсумку уроку

VІI. Домашнє завдання

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Усні діагностичні вправи

Запишемо тему нашого уроку в зошити.

Щоб успішно розпочати вивчення нової теми, повторимо одиниці вимірювання довжини. Назвати їх. ( м, см, мм, км, дм)

В яких одиницях зручно й доцільно вимірювати відстані нам допоможе пригадати таке завдання:

Завдання 1. Виправити помилки:

- довжина класної кімнати - 11 мм

- довжина дороги від Славутича до Чернігова - 46 см

- довжина клітинки в зошиті - 5 дм

- довжина парти - 12 км

- довжина ручки - 15 м

ІІІ. Актуалізація опорних знань про геометричні фігури

Пригадати деякі відомості про геометричні фігури (фігури, з якими учні ознайомились у 5 класі) нам допоможе кросворд: «Загадкові геометричні фігури»

Уважно слухайте ці віршовані запитання-загадки. Хто заховався під кожним номером у кросворді? Виховуємо вміння слухати, щоб розуміти.

№ 1. Хоч вимірять мене зовсім не можна,

настільки я за розміром мала,

та все ж запевнить можу кожного,

що математиці я користь принесла.

Які ж іще мої прикмети?

Двох ліній буду я перетин! (ТОЧКА)

№ 2. Початок і кінець я маю

і точки часто сполучаю. (ВІДРІЗОК)

№ 3. Без кінця й без краю лінія оця.

Досхочу іди по ній, а нема кінця! (ПРЯМА)

№ 4. Один кінець я на відміну від прямої маю.

Скажи, ім’я моє ти знаєш? (ПРОМІНЬ)

№ 5. З відрізочків прямої я складаюсь,

і через це ла-ма-юсь. (ЛАМАНА)

№ 6. Мені вершина служить головою,

а те, що звете ви ногами

всі називають сторонами. (КУТ)

№ 7. Назву якої геометричної фігури ми отримали на перетині усіх слів по вертикалі? Рекомендуюсь я, і вас повідомляю,

що усього я по чотири маю.

Чотири сторони й вершини,

кутів прямих - чотири. (КВАДРАТ)

- Про що говориться у останньому вірші? Скільки можливих відповідей?

(учні повинні назвати ще прямокутник)

1Т

О

Ч

К

А

2В

І

Д

Р

І

З

О

К

3П

Р

Я

М

А

Д

4П

Р

О

М

І

Н

Ь

5Л

А

М

А

Н

А

6К

У

Т

ІV. Вивчення нового матеріалу

Вчитель демонструє учням спочатку многокутники, а вже потім - просту ламану, ланки якої не перетинаються між собою і ламану, в якої співпадають початок і кінець, підвівши учнів до означення многокутника.

Вчитель здійснює демонстрацію презентації: «Многокутник. Периметр прямокутника і квадрата». Слайд 1. Многокутники.

Слайд 2. Ламані. Чотирикутник.

Слайд 3. Елементи чотирикутника.

Слайд 4. Прямокутник, зображення й основні позначення.

Слайд 5. Периметр прямокутника і задача, як зразок.

Примітка: слайди №6, №9 - №11 будуть демонструватись на етапі

закріплення знань (при розв’язуванні задач)

Слайд 6. Периметр прямокутника: задача.

Слайд 7. Квадрат, його зображення і задача як зразок

Слайд 8. Периметр квадрата і задача, як зразок.

Слайд 9. Застосування знань про периметр

Слайд 10. Застосування знань про периметр.

Слайд 11. Застосування знань про периметр

Прочитаємо на с. 138 підручника означення многокутника.

Після презентації питання до учнів (із середнім рівнем знань):

- Яка формула периметра квадрата?

- Яка формула периметра прямокутника?

- Скільки сторін квадрата треба знати, щоб знайти його периметр ?

- А для прямокутника…?

V. Формування вмінь і навичок

3.1. (робота учнів у парах з роздатковими матеріалами)

Виміряти довжину й ширину даного прямокутника. Знайти його периметр.

3.2. (усно) Знайти периметри: 1). квадрата, якщо а=5дм; а=12дм;

2). прямокутника, якщо а=5см, в=4см; а=13м, в=7м; а=3м, в=200см.

№ 3.3. Яку відстань пройде вартовий, обходячи будівлю, якщо довжина доріжки навколо будівлі -120м, а ширина – 105м? Відомо, що основа будівлі прямокутна, і обхід потрібно робити 4 рази.

№ 3.4. Довжина й ширина прямокутника в сумі становлять 106см. Знайти периметр прямокутника.

3.5. (проблемна ситуація) Чи можна знайти периметр прямокутника, у якого відомі дві протилежні сторони - по 8 см?

- Яке одне слово можна замінити, щоб задача розв’язалась?

(треба підвести учнів до використання понять сусідніх і протилежних сторін, а також до висновку, що квадрат – це теж прямокутник).

Відповідь: 1) Замість слова «протилежні» беремо «сусідні»

2) Замість слова «прямокутник» беремо «квадрат»

Отримали дві задачі.

1) Знайти периметр прямокутника, у якого відомі дві сусідні сторони - по

8 см. 2) Знайти периметр квадрата, у якого відомі дві протилежні сторони - по 8 см?

3.6. (задача з презентації) Квадрат, периметр якого 96 см, розрізали на 4 рівних квадрати. Знайти периметр малого квадрата.

Задачі зі слайдів № 6, №9 – № 11

3.7. (задача з практики) Виготовлено огорожу для клумби довжиною 12 м. Яких розмірів можна зробити клумбу (в цілих метрах), щоб поставити цю огорожу?

3.8. (задача з практики) Чи зможе робітник засклити вибите вікно квадратної форми зі стороною 125 см, якщо в нього є квадратне скло, периметр якого 5 м?

Завдання з підручника № 813, 817.

VІ. Домашнє завдання: № 761, 780

VІІ. Підведення підсумку уроку

Використані інформаційні джерела

1. Барничка Ю.Ю., Кухар В.М. Цікава математика у 4 і 5 класах. [Текст] /

Ю.Ю. Барничка В.М. Кухар – К.: Радянська школа, 1975. 144с.

2. Бевз Г.П., Бевз В.Г. Математика: Підручник для 5 класу. [Текст] / Г.П. Бевз, В.Г. Бевз – К.: Зодіак – ЕКО, 2005. 352с.

3. Житомирський В.Г., Шеврін Л.М. Путешествие по стране геометрии. [Текст] / В.Г. Житомирський, Л.М. Шеврін – М.: Педагогіка, 1991. 176с.

4. Ільчук Л.М. Уроки математики у 5 класі. [Текст] / Л.М. Ільчук – Тернопіль: Підручники і посібники, 2006. 255с.

5. Мацько Н.Д. Формування геометричних понять в учнів 4-5 класів. [Текст] / Н.Д. Мацько – К. Радянська школа, 1988. 160с.

6. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. [Текст] / В.І. Садкіна – Х.: Основа, 2008.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн