Бібліотека

Тема уроку: Компʼютерні віруси та антивірусні програми.

Опис документу:
Мета уроку: сформувати поняття: компʼютерний вірус, антивірусна програма; сформувати вміння працювати з антивірусними програмами; розглянути ознаки зараження вірусами. Тип уроку: комбінований. Обладнання: презентація, підручник, роздатковий матеріал, компʼютер.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: Компʼютерні віруси та антивірусні програми. Практична робота №5: «Захист компʼютерів від вірусів».

Мета уроку: сформувати поняття: компʼютерний вірус, антивірусна програма; сформувати вміння працювати з антивірусними програмами; розглянути ознаки зараження вірусами.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: презентація, підручник, роздатковий матеріал, компʼютер.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

«ЗАВЖДИ ВИКЛАДАЙСЯ НА ПОВНУ!»

Відомий вчений Альберт Ейнштейн розкрив секрет успіху. Він стверджує, що для того, щоб досягти успіху, потрібно докладати всіх своїх зусиль. І навіть досягнення бажаного результату ні в якому разі не означає, що ми можемо скласти руки і відпочивати. Для того, щоб постійно перебувати на гребені хвилі, ми повинні відточувати свої навички, поки вони не стануть досконалими. І навіть це не дає нам права зупинятися. Тому що цей божевільний світ ніколи не стоїть на місці.

То давайте і ми не будемо зупинятися на досягнутому, розвиватимемось і удосконалюватимемось.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Розгадайте кросворд.

1.

в

і

н

ч

е

с

т

е

р

2.

з

б

е

р

і

г

а

н

н

я

3.

я

р

л

и

к

4.

к

л

а

в

і

а

т

у

р

а

5.

п

і

к

с

е

л

ь

6.

д

и

с

к

е

т

а

1. Інша назва жорсткого магнітного диска.

2. Що спільного між папірусом, книгою та дискетою?

3. Значок на екрані, клацнувши мишею на якому можна відкрити деяку програму, документ або папку.

4. Який пристрій введення є найдревнішим в компʼютері, його прабабусею була друкарська машинка?

5. Мінімальний елемент зображення на екрані монітора.

6. Гнучкий магнітний диск.

ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Ключове слово кросворду «віруси», з цим поняттям ми і будемо сьогодні знайомитись.

Отже тема звучить так: «Компʼютерні віруси та антивірусні програми».

На уроці ми повинні відповісти на такі основні запитання:

  • Що таке компʼютерний вірус?

  • Які ознаки зараження вірусом?

  • Які основні джерела зараження вірусом?

  • Які є види вірусів?

  • Які існують програми захисту компʼютера від вірусів?

IV. Вивчення нового матеріалу.

Більшість з вас вже знайома з компʼютерним вірусом і його впливом на роботу компʼютера. Давайте детальніше зупинимось на цьому понятті.

Компютерний вірусце невеличка за розміром програма, яка самостійно дописується до інших програм, замінюючи їх зміст, що призводить до порушень у роботі програм та приладів ПК.

Ознаки зараження вірусом:

  • збільшення розміру зайнятої памʼяті;

  • уповільнення роботи компʼютера;

  • затримки при виконанні програм;

  • незрозумілі зміни у файлах, їх зникнення;

  • зміна дати модифікації файлів;

  • помилки при запуску Windows;

  • погана робота дисків.

Основні джерела зараження вірусом:

Класифікація вірусів.

За принципом поширення та функціонування:

  • Завантажувальні віруси – заражають завантажувальний сектор диска або сектор, що містить програму системного завантажувача вінчестера. Такий вірус заміщає собою програму в завантажувальному секторі, внаслідок цього потрапляє до оперативної памʼяті й перехоплює керування відразу під час завантаження операційної системи.

  • Файлові віруси – проникають у файли, що виконуються, у системні файли, файли драйверів, файли бібліотек, а також у ряд інших типів файлів. Після вкорінення файлові віруси починають розмножуватись під час кожного запуску файла.

  • Віруси-супутники – використовують імена інших файлів.

  • Віруси сімейства DIR – спотворюють системну інформацію про файлові структури.

  • Файлово-завантажувальні віруси – можуть проникати як у файли, так і в завантажувальні сектори.

  • Віруси-невидимки – фальсифікують інформацію, прочитану з диска так, що програма, якій призначена ця інформація, отримує неправильні дані.

  • Ретровіруси – заражають антивірусні програми, намагаючись знищити їх або зробити непрацездатними.

  • Віруси-хробаки – заражають невеликі повідомлення електронної пошти так званим заголовком, який по своїй суті є лише web-адресою місцезнаходження самого вірусу. При спробі прочитати таке повідомлення вірус починає зчитувати через глобальну мережу Internet своє «тіло», яке після завантаження починає свою деструктивну дію.

За деструктивними можливостями:

  • Нешкідливі – лише зменшують обсяг ОЗУ.

  • Шкідливі – призводять до серйозних порушень у роботі ПК.

  • Дуже шкідливі – призводять до втрати даних та програм, знищення системної інформації та прискорюють зношення рухомих складових механізмів (головок вінчестера та ін.).

За способом зараження:

  • Резидентні – при зараженні компʼютера вірус залишає в оперативній памʼяті свою резидентну частину, що потім перехоплює звернення операційної системи до обʼєктів зараження і вбудовується в них.

  • Нерезидентні – не заражають памʼять компʼютера і є активними обмежений час.

Антивірусні програми – це програми, які призначені для виявлення та знищення компʼютерних вірусів.

Програми-детектори – здійснюють пошук характерної для конкретного вірусу сигнатури в оперативній памʼяті й у файлах і при виявленні видають відповідне повідомлення.

Лікарі – знаходять заражені вірусами файли і «лікують» їх, тобто видаляють із файла тіло програми-вірусу.

Програми-ревізори – запамʼятовують вихідний стан програм, каталогів і системних областей диска тоді, коли компʼютер не заражений вірусом, а потім періодично або за бажанням користувача порівнюють поточний стан із вихідним.

Фільтри – невеликі резидентні програми, які призначені для виявлення підозрілих дій при роботі компʼютера, характерних для вірусів.

Вакцини – резидентні програми, які запобігають зараженню файлів.

«КРАЩИЙ СПОСІБ НЕ ХВОРІТИ – НЕ ЗАРАЖАТИСЯ!»

Мозковий штурм

Учням пропонується сформулювати головні засоби профілактики.

Очікувані відповіді:

V. Осмислення набутих знань.

Інтерактивна вправа «Так-ні».

1. Чому компʼютерний вірус є шкідливим?

а) може завдати школи здоровʼю користувача;

б) може завдати шкоди компʼютеру та інформації, що зберігається на ньому.

2. Як можна виявити та знешкодити компʼютерний вірус?

а) встановити та запустити антивірусну програму;

б) за допомогою помічника пошуку знайти та видалити з компʼютера.

3. Що є основним джерелом вірусів?

а) локальна мережа;

б) нові документи;

в) мережа Інтернет.

4. Чому деякі види вірусів називаються завантажувальними?

а) через те, що вони проникають у завантажувальний сектор диска;

б) через те, що вони завантажуються безперервно.

5. Де перебувають мережні віруси?

а) у компʼютерній мережі;

б) у принтері.

6. Яким шляхом здебільшого проникають віруси-хробаки у компʼютер?

а) електронною поштою;

б) телефонним дзвінком.

7. Як називають програму, в якій виявили віруси?

а) інфікованою;

б) заблокованою.

8. Які віруси називають невидимками?

а) ті, які не завдають ніякої шкоди;

б) ті, які маскуються, і їх важко виявити.

9. Яким чином файлові віруси інфікують файли?

а) записують свій код;

б) перейменовують.

10. Щоб програма антивірусу могла виявити нові віруси, потрібно:

а) часто її перезапускати;

б) оновлювати вірусну базу.

VI. Практичне завдання.

Інструктаж з техніки безпеки.

1. Ознайомитись з інтерфейсом антивірусної програми Avast.

2. Відкрити розділ ДовідкаНавчальна програма та переглянути запропоновані вказівки щодо користування програмою.

3. Перевірити власну папку на наявність вірусів та записати звіт перевірки у зошит.

VIІ. Рефлексія «ДЕРЕВО УСПІХУ»

Учням пропонується записати на стікерах закінчення фраз та прикріпити їх до «дерева успіху».

Я дізнався …

Я навчився …

Мені сподобалося …

Я хочу …

VIII. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф підручника і опорний конспект.

Підготувати реферат на одну з тем:

1. «Сучасні програми захисту від вірусів».

2. «Історія компʼютерних вірусів».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.