Тема « Історія математики »

Опис документу:
Мета Розширити знання учнів про математику і математиків. Готуючись до гри, учні опрацьовують літературу і знаходять відповіді на запитання з тем : 1. Магія чисел. 2. Способи усної лічби в різних народів в давнину. 3. Визначні математичні задачі. 4. Математики України. 5. Математика в інших науках та професіях.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема « Історія математики »

Мета Розширити знання учнів про математику і математиків.

Готуючись до гри, учні опрацьовують літературу і знаходять відповіді на запитання з тем :

  1. Магія чисел.

  2. Способи усної лічби в різних народів в давнину.

  3. Визначні математичні задачі.

  4. Математики України.

  5. Математика в інших науках та професіях.

Література

1.А.С.Зоря, С.М.Кіро. Про математику і математиків. – К . Радянська школа, 1981.

2.И.Я.Депман,Н.Я.Виленкин. За страницами математики, - М. Просвещение, 1989.

3.А.Г.Конфорович. Визначні математичні задачі, - К. Радянська школа, 1981.

4.Г.И.Глейзер. История математики в школе. – М. Просвещение, 1964.

5.В.Л.Минковский. За страницами учебника математики. – М. Просвещение, 1966.

6.Г.М.Возняк. Математики –дійсні члени наукового товариства ім.. Т.Г. Шевченка у Львові. –Тернопіль , 1994.

7.М.П.Маланюк. Матеріали з історії розвитку шкільної математичної освіти в Україні. –Київ –Тернопіль , 1995.

8.Вірченко Н. Нотатки з Міжнародного форуму пам`яті Михайла Кравчука// Математика. -2002. -№33. –С. 19-22 .

9.Пташник Б. Поет математичних формул//У світі математики. -2002.-Т. 8., вип.,4.-С .86-91.

1 гейм. «Хто більше»

1.Кому належить вислів «Числа правлять світом» ? ( Піфагору )

2.Для чого , в основному, користувались числами в Єгипті і Вавілоні ?

( Для вирішення практичних задач )

3.В історії математики відомі дуже ранні прояви математичних здібностей. В трьохрічному віці помітив помилку зроблену батьком, в розрахунках. В 7 –річному віці знайшов суму чисел від 1 до 100 за короткий час усно. Про якого видатного математика йде мова? ( Карл Гаус )

4.На якому принципі ґрунтується римська система числення ? (Якщо менша цифра стоїть після більшої, то вона додається до більшої, а якщо менша цифра стоїть перед більшою, то вона віднімається від більшої. )

5.Якою системою числення ми користуємось ?

( Десяткова позиційна система числення. )

6.Яку систему числення використовували стародавній народ шумери ?

( Шістдесяткову )

7.У 1799 році був виготовлений еталон метра у вигляді платинового стержня. В якій країні ? ( Франція )

8.Скільки нулів в запису числа квадрильйон ? ( , 15 )

9.Якої премії удостоєна одна із праць С.В.Ковалєвської ?

( Паризької Академії наук )

10.Які числа називаються досконалими ?

( Числа, які дорівнюють сумі всіх своїх дільників, за винятком самого числа,

6=1+2+3, 28=1+2+4+7+14 )

11.Піднесіть усно до квадрата 95. ( 9025 )

12.Чи ділиться число 23 123 456 на 8 ?

( Так. Число складене з трьох останніх цифр 456 : 8. )

13.Які числа називаються фігурними ?

( Залежно від того, якою геометричною фігурою моделювалося дане число, воно вважається трикутним , чотирикутним, …)

14.Що привело до появи десяткової системи числення ?

( Лічба за допомогою 10 пальців рук. )

Завдання для другої команди.

1.На якому острові народився Піфагор ? ( Самос, в шостому ст..до н.е. )

2.Французський математик, який жив в 18 ст., написав першу наукову роботу в 13 років, а в 18 років, був затверджений науковим працівником Паризької Академії наук. Хто він ? ( Алексіс Кларо )

3.Скільки нулів в запису числа секстильйон ? ( , 21)

4.В 13 років прочитав, написану англійським ученим Ньютоном, «Загальну арифметику» і поступив в університет. В 22 роки був призначений професором університету. Хто він ? ( Англійський математик 19 ст. Гамільтон )

5.Що стало основою для створення 20 –ї системи числення ?

( 10 пальців рук і 10 пальців ніг )

6.Яке походження має слово «арифметика» , що воно означає ?

( Має грецьке походження і означає «мистецтво рахувати» )

7.Що означає запис 1 : 10 000 000 на карті України ?

( Масштаб. 1 см на карті відповідає 10 000 000 см на місцевості )

8.Чи ділиться число 71 237 456 на 4 ?

( Так. Число складене з двох останніх цифр 56 : 4. )

9. Піднесіть усно до квадрата 65. ( 4225 )

10.Дружбу піфагорійців символізують пари дружніх чисел. Які це числа ?

( Це числа кожне з яких дорівнює сумі дільників іншого.

220=1+2+4+71+142; 284=1+2+4+5+10+20+11+22+44+55+110. )

11.Що означає слово «метр» ?

( Походить від грецького слова «метрон», що означає міра. )

12.Про яку систему числення йде мова в праці математика аль –Хорезмі ?

( Індійська позиційна система числення )

13.Хто такі абацисти ?

( Загальна назва середньовічних обчислювачів і математиків, які використовували абак в своїх арифметичних операціях.)

14.Який кут утворюють сторони журавлиного ключа ? (тупий)

  1. гейм.

Завдання командам задає ведучий. Команди по черзі відповідають. Якщо члени команди не знають відповіді, то відповідають болільники.

Завдання для 1 команди.

1.Коротко розкажіть про талановитого математика Мирона Онуфрійовича Зарицкого.

2.Наведіть приклади зв’язку математики з іншими науками та професіями.

Завдання для 2 команди.

1.Коротко розкажіть про Михайла Пилиповича Кравчука –одного з творців математичної культури України.

2. .Наведіть приклади зв’язку математики з іншими науками та професіями.

  1. гейм. «Ти мені –я тобі»

По два запитання з історії математики задають команди одна одній.

  1. гейм. « Наші гості»

Презентація роботи «Подорож у світ цілих чисел» учениці 9 –Б класу Луценко Наталії

Завдання для команд.

1.Яке основне джерело дає змогу робити висновок про математичну культуру Стародавнього Єгипту ?

( Папіруси.)

2.Який папірус зберігається в Московському музеї образотворчого мистецтва ім. О.С .Пушкіна ?

( Московський )

3.Як називають папірус, який зберігається в Британському музеї ?

( Папірус Райнда )

4.Скільки задач в папірусі Райнда ? ( 85 )

5. Скільки задач в Московському папірусі ? ( 25 )

6.Яка різниця між рахівницею і «китайським» абаком ?

( «Китайський» абак називається суан- пан ; на відміну від рахівниці він має на кожній дротині по 7 кісточок, розділених поздовжньою перегородкою 5 і 2 кісточки.)

  1. гейм. Стародавні задачі.

Задачі Метродора входили в рукописні збірники і в свій час були дуже поширені. Метродор увійшов в історію математики, як автор цікавих задач, складених у віршованій формі.

1.Надгробок Діофанта

Прах Діофантова гробниця ховає: вдивися і камінь

Мудрим мистецтвом розкриє покійного вік:

З волі богів шосту частину життя був він дитина,

А ще половину шостої –стрів із пушком на щоках.

Тільки мила сьома, з коханою він одружився,

З нею п’ять років прожив, сина діждався мудрець.

Та півжиття свого тішився батько лиш сином.

Рано могила дитину у батька забрала.

Років двічі по два батько оплакував сина.

А по роках цих і сам стрів кінець свій печальний…

(, Діофант прожив 84 роки )

2.Пори дня.

«О премудрий часознавче,

Яка частина дня пройшла вже?» -

«Що пройшло вже з сеї днини,

Візьми з того дві третини,

А на все дозвілля своє

Матимеш ще стільки вдвоє.

(, x=)

3.Учні Піфагора.

Піфагоре благородний,

Геліконських муз потомку,

НА моє скажи питання,

Скільки учеників годних

Маєш ти у своїм домі,

Що, немов борці на площі,

Раді премії добиться?

«Радо скажу Полікрате.

Бачиш, учнів половина

Математику зглибляє,

А натомість четвертина

На безсмертную природу

Свої досліди звертає:

Сьома часть ніщо не робить,

Лиш заховує мовчання,

Знай, ховаючи навчання».

Ще додай до тих три жінки,

Що встають не дуже рано, -

Серед них найвизначніша

Моя любая Теано.

Ось і всі, яких по змозі

Я по мудрості довожу, -

Може, муз їм пієрійських

Позискаю ласку божу.

( , x=28 )

4. Загадка

Раз мул ішов з ослицею шляхом,

Обоє опаковані вином

.Під тягарем ослиця застогнала,

Та мул, якого від коня вона за сина мала,

Питає: «Мамо, що це за причина,

Що заскиглила ти, як молода дівчина?»

Вона відмовила, що потяжко їй двигать.

«Еге, хотіла б ти ще мов дівчина плигать!

Я більше двигаю, й мені не дуже гірко;

Якби від тебе взяв одно, то мав би в двоє стілько,

А якби ти одно та відняла мені,

То мали б ми обоє по рівні».

Хто хоче тії числа відгадати,

Не треба пальців обох рук зачисляти.

( Мул ніс 7 мішків, ослиця 5. )

Оцінювання результатів учасників гри.

  1. гейм – 1бал за правильну відповідь на питання.

  2. гейм – по 2бали.

  3. гейм –питання і відповідь по 2 бали.

  4. гейм -1бал за правильну відповідь на питання.

  5. гейм –за правильно розв’язану задачу 2 бали.

Презентація роботи «Подорож у світ цілих чисел» учениці Луценко Н.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
3
міс.
2
4
дн.
0
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!