Сьогодні відбулась
онлайн-конференція:
«
Роль закладів освіти у формуванні нульової терпимості до корупції та вихованні доброчесності в Україні
»
Взяти участь Всі події

Технології змін і трансформацій у сучасному закладі: змішане та дистанційне навчання

Біологія

Для кого: 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас

21.10.2021

54

2

0

Опис документу:

Покоління Z або центеніали, до яких відносяться мої учні, вільні від забобонів, відстоюють свої інтереси та права. Вони займаються тим, що їм подобається та серйозно сприймають інтернет, активно та прагматично використовують соціальні мережі, ведуть власні блоги. Сучасні підлітки володіють культурою геймефікації та активно її впроваджують.

Геймефікація просочилася в дитячу реальність та виробила навички балансувати між власними вміннями та складністю завдань. Нове покоління живе в епоху метамодернізму, в постійному пошуку, в умовах, які постійно змінюються. Молодь своє мислення розповсюджує на різні сфери життя і при цьому має розмиті межі між онлайн та оффлайн активністю.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

[Введите текст]


Технології змін і трансформацій у сучасному закладі: змішане та дистанційне навчання




Покоління Z або центеніали, до яких відносяться мої учні, вільні від забобонів, відстоюють свої інтереси та права. Вони займаються тим, що їм подобається та серйозно сприймають інтернет, активно та прагматично використовують соціальні мережі, ведуть власні блоги. Сучасні підлітки володіють культурою геймефікації та активно її впроваджують.

Геймефікація просочилася в дитячу реальність та виробила навички балансувати між власними вміннями та складністю завдань. Нове покоління живе в епоху метамодернізму, в постійному пошуку, в умовах, які постійно змінюються. Молодь своє мислення розповсюджує на різні сфери життя і при цьому має розмиті межі між онлайн та оффлайн активністю.

Цінності моїх учнів, як показують спостереження, разюче відрізняються від того, що їм може запропонувати школа.

Ідея необхідності змін у викладанні власних уроків біології наклюнулася і вже була на поверхні. Ситуація із карантинними обмеженнями та переходом на дистанційну та змішану форму навчання лише прискорила цей процес, зробила навчання більш диференційованим та особисто зорієнтованим.

Ігрові технології – не нове явище в освіті. Змішане навчання дало мені, як вчителю, новий поштовх для розвитку цього напрямку при вивченні біології.

Існує думка серед вчителів, що ігрова діяльність добре працює тільки на уроках в початкових класах. Педагоги забувають, що оцінки, рейтинги – також елементи прихованої геймефікації. На моє глибоке переконання ігри на уроках біології можна та потрібно використовувати не тільки серед підлітків, але й учнів старших класів. Головне – дібрати відповідну.

Гра на моїх уроках дає змогу перетворити нудний процес навчання на цікаву справу та створює мотивацію завершити розпочате. Дитина добре засвоює матеріал тільки тоді, коли вона використовує його, що підтверджено власним досвідом .

Технологія «перевернутий клас» чудово себе зарекомендувала на практиці під час проведення змішаного навчання. Учні вивчають матеріал, поданий у вигляді презентацій, відео-матеріалів, а потім закріплюють його під час зустрічей онлайн в ігровій формі. Очі дітей сяють зацікавленістю. В учнів виникає безліч запитань, на які вони хочуть дізнатися відповіді.

Власні глибокі роздуми над тим, як зробити так, щоб гра була продуктивною та результативною у навчанні, привели до висновків, що вона повинна мати такі ж компоненти, як онлайн ігри:

  • механіка (показує рівень гравця, його прогрес);

  • нагорода (перемога, віртуальне нагородження);

  • зрозумілий принцип оцінки результатів;

  • отримання задоволення від процесу.

Почалися творчі роздуми. Переді мною постала проблема створення або пошуку готового цікавого та корисного геймплею, який можна використовувати на уроках біології.

Існує упередження, що підготовка уроків з ігровими елементами забирає багато часу. Як показує мій досвід, це не завжди так. Методом спроб та помилок, за власними спостереженнями я зрозуміла: найголовніше для учнів, наскільки цікаво та емоціонально вчитель подасть ту чи іншу ідею, на скільки він сам зацікавлений у грі. Цю ідею було поставлено мною на вищий щабель.

Занурення у гру відбувається швидше, коли є відповідна обстановка. На уроках біології легко створити інтерактивний дизайн навіть без використання ігрового процесу. На своїх уроках я використовую фото цікавих тварин, рослин, біологічних процесів, які пробуджують цікавість учнів.

Для мотивації та активації, як показала практика, добре працюють ігри, які не потребують багато часу на підготовку:

  • гра «Спіймай злодія». Я використовую її, як на початку заняття, для активації учнів, так і в середині, коли увага дітей знижується, та виникає потреба в руховій активності. Правила дуже прості. Вчитель називає перелік однотипних ознак, в яких обов’язково є зайві елементи. Учням потрібно «зловити» зайвий термін плескаючи в долоні.

  • словесна гра-мініатюра для розвитку пам’яті «Я беру з собою у подорож» дозволяє закріпити та розширити знання моїх учнів про різноманіття живих організмів. Гра не потребує додаткової підготовоки, адже має дуже прості правила. Кожен учень повторює слова «Я беру з собою у подорож ….» і називає одного представника типу Членистоногі, наприклад, муху хатню. Другий учень повторює фразу «Я беру з собою в подорож муху хатню і додає свій приклад. Кожний наступний учень повторює попередні приклади і додає свій. Гра закінчується, коли учні не зможуть згадати всі попередні приклади.

Мій досвід показав, що достатньо створити мету та мінімальний геймплей і можна говорити про геймифікацію. Наступні типи ігор застосовувую з учнями як самостійну гру або частину повноцінного геймплею.

  • Розгадування кросвордів під час онлайн уроків перетворюю в цікаву гру. Якщо клас сильний, то розгадування пропоную у вигляді квесту: повідомляю учнів, що оголошується квест і передаю свій хід одному з учнів. Дитина відповідає на питання кросворду та передає право ходу наступному учаснику.

  • Біологічний тір дуже подобається моїм учням. Діти отримують 10 запитань (можна 5), які розташовані за ступенем складності. Найпростіше запитання під номером 1, найскладніше під номером 10. Оцінювання відбувається від 1 до 10 балів.

  • Розгадувати загадки – найулюбленіша справа учнів 6-7 класів. Цей елемент я використовую для активації учнів або як мотивацію до вивчення теми.

  • Завдання «Збери ціле» потребує попередньої підготовки. Завчасно до уроку готую картки із частинами біологічних зображень. Пропоную дітям завдання із малюнками під номерами і вони збрають цільне зображення. Наприклад, у 7 класі при вивченні теми «Процеси життєдіяльності тварин» потрібно зібрати із частин кровоносну систему птахів.

  • Гра «Слухай, не зівай!». На своїх уроках я помітила, що учням дуже подобається користуватися онлайн-маркерами і вирішила задіяти цей інтерес в навчальних цілях. Демонструю учням на екрані декілька різних біологічних об’єктів, називаю, наприклад, тип кореневої системи, жилкування, вид плоду для учнів 6 класу, клас тварини для учнів 7 класу, систему органів для учнів 8 класу. Діти використовують онлайн-маркери ставлять крапочки на потрібному малюнку. Або розподіляю малюнки між учнями та при відповідному оголошенні учні плескають в долоні або піднімають руки (реально або віртуально).

  • Гра «Знайди пару». Підготовка до ЗНО на моїх уроках починається з першого дня вивчення біології. Гра «Знайди пару» - це геймифіковані тести на відповідність. На екрані діти бачать зображення біологічних об’єктів та назви під номерами. Учням потрібно швидко знайти відповідність. Наприклад, рослини та їх назви, органи людини та їх назви. Ведучий називає номер картки, а діти швидко знаходять відповідь. Результати ми з учнями записуємо в чат або говоримо вголос. Зручно користуватися онлайн-маркерами.

  • Доміно Ліннея допомагає моїм учням засвоїти бінарну номенклатуру. На екрані діти бачать два види карток: з родовою та видовою назвою рослин або тварин під номерами.Завдання: скласти правильно пару.

  • Гра «Знайди помилку» потребує попередньої підготовки та часу, але результат того вартий. Мої учні на практиці розуміють зв’язок біологічних наук із життям. Під час перевірки домашнього завдання або на етапі закріплення нового матеріалу демонстую фото або відео-фрагмент з біологічною помилкою. Потрібно її знайти. Наприклад, учням пропонується фрагмент або фото із кінофільму «Роксолана», на якому зображені актори, які виконують ролі султана, Роксолани та їхнього сина. Учні шукають помилку, якої припустився режисер. (Актори, які виконують ролі батьків – блакитноокі, а син кароокий, що неможливо з генетичної точки зору).

На моє глибоке переконання, повноцінний геймплей неможливий без чіткої та зрозумілої мети вкупі з динамікою. Достатньо створити легенду. З цією метою використовую придумані історії з несподіваними сюжетними лініями. Учні повинні відчувати, що від їхнього рішення залежить подальша доля подій.

Наприклад, на уроках біологї проводжу особисте змагання або між командами, вікторини, настільні ігри, ділові, рольові, онлайн-сторітеллінг, віртуальну подорож.

Гру-змагання проводжу як командно так і індивідуально. Заздалегідь ознайомлюю учнів з правилами. За кожне завдання вони отримують віртуальні монети. Перший бонус надається за виконання домашнього завдання. Діти бачать презентацію з різними категоріями питань. Кожна із них має свою вагу, тобто рівень складності. За правильні відповіді учні отримують віртуальні монети та накопичують їх у свою скарбничку.

Віртуальна подорож. Заздалегідь створюю цікавий контент у вигляді презентації, відео, розробляю легенду за якою учням потрібно: 1) знайти скарби на піратському острові; 2) знайти ліки для хворої чарівної істоти та т.п. Кожна станція має завдання, які необхідно виконати. За кожний правильно виконаний крок учні отримують бали або віртуальні монети. Можна використовувати завдання різного рівня, які враховують індивідуальні можливості кожної дитини.

Найважче на уроці – утримувати увагу. Щоб постійно підтримувати інтерес учнів до вивчення біології, поступово змінюю цілі від простої до найскладнішої, підтримуючи мотивацію учнів, адже для дітей гра – це змодельована реальність.

Зворотний зв’язок на онлайн-уроці не тільки дає можливість отримати оцінку своїх дій, але й вчасно виправити можливі помилки.

Впровадження геймеризації на уроках біології мотивує учнів до розвитку пізнавальної діяльності та стимулює до самоосвіти, готує до змін, формує професійний універсалізм. Таке знайоме і рідне слово «вчитель» поступово уступає місце новій ролі – ментора, коуча, тьютора та дає змогу моїм учням вчитися самостійно здобувати знання.

Можливо, вже завтра ми скажемо своїм учням: « Дістаньте, будь ласка, свій гаджет та перейдіть за посиланням!»





Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.