Свято "Цариця всіх наук"

Математика

Для кого: 3 Клас

26.01.2022

83

2

0

Опис документу:

Поглибити і розширити знання учнів з математики; викликати пізнавальний інтерес до математики; розвивати логічне мислення учнів, допитливість, творчу активність; показати учням практичне застосування математичних знань у житті; виховувати упевненість у власних силах, взаємоповагу, культуру поведінки, любов до точних наук; сприяти гармонійному розвитку особистості учнів.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Свято МАТЕМАТИКИ

Є математика царицею наук”(Гаус).

Мета: поглибити і розширити знання учнів з математики; викликати пізнавальний інтерес до математики; розвивати логічне мислення учнів, допитливість, творчу активність; показати учням практичне застосування математичних знань у житті; виховувати упевненість у власних силах, взаємоповагу, культуру поведінки, любов до точних наук; сприяти гармонійному розвитку особистості учнів.

Обладнання: переносна дошка, зображення ребусів, фломастери, м’яч, палиця, музичний супровід.

Хід свята

(на сцену під музику виходять ПРОФЕСОР і МАТЕМАТИКА)

ПРОФЕСОР Всім добрий день, друзі!

Дівчата й хлоп’ята,

Ми раді вас в залі

Сьогодні вітати.


Журнал особливий

І зовсім незвичний:

Він усний, до того ж

Ще й математичний.


ПРОФЕСОР На всіх вас чекають

Журналу сторінки.

На них слід нам буде

Робити зупинки.

………………………..

О, математико земна,

Поваги і хвали ти гідна.

У різних справах – голова!

Ти всім наукам мати рідна!


За розрахунками твоїми

Летять у космос кораблі.

Не задля пустощів-забави,

А задля гордості Землі!


В століттях славою овіяна –

Життя закони розкриває.

Тебе царицеб величною

Недарма кожен називає.


Ти строга, мудра й багатюща,

З давніх-давен до нас дійшла,

А твоя слава невмируща

В віках безсмертя віднайшла!

…………………………………….

Ось першу сторінку нам слід відкривати.

Вона – Історична: не можна втрачати!

Увага на екран!

…………………………………………………….





Історична сторінка

ПРОФЕСОР . Математика з'явилася ще в давнину. Коли люди хотіли  знати скільки у них тварин, скільки зброї, то вони робили зарубки на скелях та на деревах. Потім навчилися показувати на пальцях.


Про те, як люди в давнину записували числа, ви дізнаєтеся з нашого журналу.

А зараз послухайте жартівливий вірш про дитячий садочок який був тоді, коли лічити ще не вміли, але вже винайшли спосіб порівнювати кількість предметів.


(СЦЕНКА «Дитсадок»)

У первісних джунглях під гуркіт там-таму

Відкрито було дитсадок.

І вранці ведуть туди первісні мами

Маленьких своїх діточок

Хоч діти ідуть в дитсадок дуже рано,

Та не вередують вони.

І кожна дитина несе по банану,

Для чого – дізнаєтесь ви.

Всміхаючись лагідно няня вітає

Маленьких первісних дітей,

Відразу ж банани у них забирає

І в сумку велику кладе.

Весь день з дітьми няня все джунглями ходить

Між різних дерев і трави,

І сумку з собою весь час вона носить,

Для чого – дізнаєтесь ви.

Серйозна це справа – дітей доглядати,

Відчути це їй довелось

Та день закінчився, і слід з’ясувати,

Чи звірі не з’їли когось.

І няня дітей поруч себе шикує

І сумку свою дістає,

І кожній дитині банан пропонує,

І кожна, звичайно, бере.

І як не залишилось в сумці бананів,

То впевнена няня: ВСІ є!

  ПІСНЯ «Вместе весело шагать по просторам…»

…………………..

ПРОФЕСОР. Поступово люди стали обмінюватися між собою предметами,  наприклад міняли дві шкури звірів на дві кам’яні сокири – з’явилася потреба в лічбі.


І коли людина помітила, що у двох шкур, двох паличок, двох пальців є щось спільне, вона зробила один з найвидатніших винаходів за всю історію людства – винайшла число!


ПРОФЕСОР. І сувора й солов’їна

Математики країна.

Праця тут іде завзято,

Вмій лиш спритно рахувати.


Увага! Увага!

Ось друга сторінка журналу

І всім вона звична,

а назва її – Арифметична.


(на сцену під музику виходить АРИФМЕТИКА)

Арифметика – один з важливих розділів математики. Це наука про числа та

їх властивості.


 ПРОФЕСОР. Ми  знаємо багато стародавніх держав. Індію, Єгипет, Вавілон, Грецію… Ми знаємо приблизно, коли вони утворилися. А чи можемо ми відповісти на питання, коли утворилась Математична держава.

Мабуть ні. Ми лише можемо судити, що вона дуже давня. Адже про неї згадується і в Вавілоні, і в Індії,  і в Єгипті, і в Греції. От чому Математична держава найдавніша.

Вчені вважають, що сучасні цифри виникли в Індії. Коли Індію підкорили араби, вони і запозичили від них ці цифри.

(на сцену під музику виходять ЦИФРИ)

Ми Цифри-друзі.

Нас десять усього.

А станемо в ряд –

Натуральними Числами

Нас називатимуть.


Знайте всі: без одиниці,

Хоч вона таки й мала,

Не могло б на світ з’явитись

Ні єдиного числа.

Числам тісно, їх немал!

Збільшенню межі нема.

Та всі числа, щоб ви знали,

Одиниця нам дала.


Хто каже — числа безсловесні?

Вони ідуть назустріч веснам.

В далекій тундрі і аулі

Ми їхню мову всюди чуєм.


Звучать вони, які пісня слави,

Як велич нашої держави.

В них мрія серця ожива.

У них дерзань палкі слова.



Яскравим сонцем, щедро вмиті

Знаменні цифри історичні.

Вони, немов розквітлі віти,

ласкаво дивляться в обличчя.


Дарма, що цифри без прикрас,

Вони — змагання наші й сила.

У титанічний гордий час —

До щастя зоряного крила!


А ось і Нуль! Він — особливий з чисел,

Він має неповторні, надзвичайні риси.

Ніяке з інших чисел на таке не здатне:

Нуль — ні від'ємний, ні додатний,

А так вміститися на числовій осі,

Щоб на два класи поділяти числа всі!..


А ще нуль має надвисокий чин:

Від нього починають відлік величин —

І відстаней, і швидкостей, і мас,

Шляхів наземних, і небесних трас.

У тім признаймося відверто й прямо,

Що гроші кращі ті, які з нулями.


Отож підстав немає для дилем:

Чи без нуля нам бути, чи з нулем.

Число це із глибоким і значущим смислом,

Нуль — не ніщо, а найпотрібніше із чисел!

Нуль серед чисел — не король,

Одначе знає свою роль.

(СЦЕНКА «Нуль та Одиниця»)

Веселий нуль прошепотів
Сусідці-одиниці:
— З тобою поруч я б хотів постояти, сестрице!
Та одиниця каже: «Ні, ти — нуль, число нікчемне.
Не стій зі мною, бо мені це зовсім неприємно!»
А нуль на це: «Я знаю сам, що в світі значу мало...
Та якби поруч стати нам, десятка б з тебе стала!
Поглянь на себе — ти ж у нас мала та худорлява.
Нехай не кажуть, що нулі такі нікчемні та малі:
Із двійки — двадцять зробим ми,
Із трійки — зробим тридцять,
З четвірки — сорок, а з семи — аж сімдесят, дивіться!»
Отож, хоч нуль - ніщо й ніхто, та два нулі на місці
Із одиниці зроблять сто,
А з двійки — цілих двісті!


Ми користуємось арабскими цифрами. Подивіться на екран і ви дізнаєтесь, ЯК виглядають цифри народів світу.

***

А чи знаєте ви, що 7 –таємниче число? Яким його тільки не вважають: і священним, і божественним, і магічним, і щасливим.

 ПРОФЕСОР. Сім - число духовного порядку, священне число.  Відповідно до Священного Писання, сім - досконале число.  Воно править часом і простором. Всі народи світу приділяли числу сім особливу увагу.

 Цифру «7» ми зустрічаємо в Біблії, в якій стверджується, що Бог створив все суще на Землі за сім днів.  І далі - сім таїнств, сім дарів святого духа, сім вселенських соборів, сім зірок у вінці, сім мудреців на світі. Число сім згадується в Старому і Новому Завітах 700 (!) Разів. 

О, Математико!

Ти визнана давно главою всіх наук –
Потрібна нам ти скрізь, завжди і всюди.
Без математики ми нині, як без рук.
З тобою з казки дійсність творять люди.


Дорогі діти, уважно роздивіться ілюстрації і скажіть, як називають казки, в яких є цифра «три». (показують ІЛЮСТРАЦІЇ КАЗОК)


Вірно! Молодці!


А чи знаєте ви, що в прислів’ях та приказках теж зустрічають числа? Ось послухайте! (числа по черзі промовляють прислів’я та приказки)


  • У березні сім погод надворі.

  • Влітку один тиждень рік годує.

  • Восени день блисне, а три кисне.

  • Краще раз побачити, як тричі почути.

  • Ідеш на день - бери хліба на три дні.

  • Кінь на чотирьох і то спотикається.

  • Сім п'ятниць на тиждень.

  • Де три, там і четвертому місце знайдеться.

  • Сім раз відмір, а раз відріж.

  • У семи няньок - дитя без нагляду.


ПРОФЕСОР. Наук на світі є багато,
Їх навіть важко полічити,
Та нам їх треба добре знати
Щоб всесвітом оволодіти.

З давніх часів називають Математику царицею наук тому, що математика застосовується в різноманітних галузях знань. Увага на стенд!

Ми бачимо математику в музиці, в живописі, в архітектурі, в медицині,

у фізиці, в природі тощо.


ПРОФЕСОР. Незвична краса панує в царині математики, краса подібна не так до краси мистецтва, як до краси природи.


  1. Найвище дерево в світі - австралійський евкаліпт. Його висота -152 метра.

  2. Одна квітка кульбаби дає 200 насіння.

  3. Найбільше листя у пальм. Вони досягають 19 метрів в довжину.

  4. На дубі росте 250 000 листків.

  5. Ученим відомо 100 видів сосни.


Наступну сторінку

Нам слід відкривати.

Прийшла до нас Алгебра,

Щоб нас привітати.

(на сцену під музику виходить АЛГЕБРА)

Алгебра – це розділ математики, що вивчає рівняння та властивості дій.

(на сцену під музику виходять ЗНАКИ ДІЙ)

Якщо ми між числами станемо -

Вийдуть вирази арифметичні.

А якщо букви ще приєднати,

Формулами, алгебраїчними виразами

Нас будуть називати.


Мелодій немає без знаків музичних,

Пісень не складають без слів поетичних,

Як їжі немає без запаху й смаку,

Нема в математиці дії без знака.


Плюс.

Все що є на світі, я можу додати,

На ваші прибутки я можу вказати.

Великі учені, гравці, бізнесмени.

Ніяк обійтися не можуть без мене.

Завжди пам’ятай намотавши на вус:

Хрещатий мій знак називається „плюс”.


Мінус.

Дія моя протилежна плюсу,

Маю я велич свою і красу.

На відніманні я розуміюсь

Ця паличка – знак мій,

Ім’я моє „мінус”!

Знак ділення: 

Я знак найщедріший,

І знають це діти.

Усе справедливо я вмію ділити,

Як навіть у прикладі буде остача,

То впораюсь я всеодно, - не заплачу!


Знак множення.

Ось хрестик косий,

А ось множення точка,

Із ними ви числа помножите точно,

Та кожний з цих знаків раптово зникає,

Як буквенні множники добуток має.


ПІСНЯ «Дважди два – четире»


Я прийшла не з пустими руками. Я принесла для вас математичні ребуси.

І чекаю, що ви проявите кмітливість.


( знаки дій показують картки з РЕБУСами)


г1на ві3на ак3са 100лиця

пі2л 40а

мі100 100рінка


Яку б науку ви не вивчали, яку б професію не обрали, всюди обов'язково потрібні математичні знання.


Математика дозволяє людині розвинути важливі розумові якості, тренує пам'ять та покращує інтелект.


ПРОФЕСОР. Останню сторінку нарешті гортаємо.

Її Геометрією називаємо.


(на сцену під музику виходить ГЕОМЕТРІЯ)

ПРОФЕСОР. Геометрія – це наука про властивості геометричних фігур. Слово „геометрія" – грецьке, у перекладі на українську мову означає „ землемірство". Така назва зумовлена застосуванням геометрії до вимірювання на місцевості.

Геометрія, що вивчається в школі називається евклідовою, за ім'ям давньогрецького вченого Евкліда, який створив перший підручник з математики "Начала", ще в ІІІ ст. до нашої ери. Тривалий час геометрію вивчали за цією книжкою. (СЛАЙД)



(СЦЕНКА «Лінійка і Циркуль»)

Хвалилася Лінійка:

- Я, мов струна, пряма,

Прямішої від мене

у Всесвіті нема.

Зі мною всі відрізки

будують і круги…

тут обізвався Циркуль:

- А коло провести?

Так, так – звичайне коло,

кругленьке. Далебі,

як не старайсь, ніколи

не провести тобі!

Ні кола, ані круга…

А я у цім мастак.

Тож не хвались, подруго,

Не зазнавайся так!

Давай триматись спільно,

немов сестра і брат –

від того здатність наша

помножиться стократ!


Геометрія широко застосовується на практиці. її треба знати і робітнику, і інженеру, і архітектору, і художнику. Одним словом, геометрію треба знати всім. Увага на екран!

А зараз зустрічайте Геометричні фігури!

(на сцену під музику виходять ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ)

Ось і сторінка загадкова.

Вам відгадати треба слово.

Уважно слухайте загадку,

Відповісте – і все  в порядку!



По ній довго можна йти,

Кінця-краю не знати.

І початку теж нема.

Бо ця лінія – … (пряма)



Щоб довжини виміряти,
Інструмент цей треба мати.
Як будуємо пряму – 
Цей же прилад я візьму.
Вийде не пряма, а змійка,
Як загубиться … (лінійка)




Якщо кутник в руки взяти,

Більший кут обмалювати,

Вийде результат такий:

Кут одержимо …(прямий)


Як назвати нам такий

Кут, що менший ніж прямий?

Відгадати дуже просто:

Називається він …(гострий)


Зазвичай буває в центрі населеного пункту,

Вимірюється в квадратних одиницях,

В прямокутнику – добуток довжини на ширину… (площа).


Молодці! Всі загадки розв’язали, всі завдання виконали. Але прийшов нам час прощатися. Дякуємо вам за активну участь, за кмітливість, за старання.

ПРОФЕСОР. Прийшов непомітно прощатися час,

Сторінки журналу, виходьте до нас!


Якщо хочеш досягнути у житті своїм вершин,

Математику збагнути мусиш тонко до глибин.

Калькулятор і комп'ютер - хто сьогодні їх не зна?

Та над ними взяти гору може світла голова!


Якщо хочеш бізнесменом після школи, друже, стать,

Аксіоми й теореми мусиш добре пам'ятать.

Не махай на все рукою, не лінуйся, а учись.

Бо чого навчишся в школі, знадобиться ще колись.


Нехай не станеш Піфагором ти,
Яким у мріях вирости бажаєш.
Та будеш ти людиною завжди
І Україну вславиш добрими ділами.


Ми бажаємо Вам успіхів у вивченні дисциплін фізико-математичного циклу.

І навіть тим, хто не дуже любить і розуміє математику, вона потрібна. Адже, як сказав М.В.Ломоносов: «Математику уже навіть для того треба вчити, щоб вона розум до ладу приводить».


  ПІСНЯ «То ли еще будет…»


ПРОФЕСОР. Дякуємо за увагу! До нових зустрічей!





Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.