Сьогодні відбувся
Марафон. День 3:
«Сталий розвиток: від освіти до світу»

Стаття "ВІРШИКИ І СМІШИНКИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ"

Самоосвіта

Для кого: Дорослі

15.01.2021

129

0

0

Опис документу:
Запропонований матеріал навчить ваших дітей емоційно, зацікавлено сприймати і відгукуватись на красу творів малих фольклорних форм, слухати й емоційно розігрувати їх. Також інсценізування віршиків активізує точки на долонях і пальцях, поліпшує самопочуття, покращує роботу головного мозку, допомагає створити сприятливі умови для розвитку мовлення та піднесеного настрою дитини, яка має порушення зору.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ВІРШИКИ І СМІШИНКИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ

У сучасних умовах швидкої зміни інформаційного та фізичного простору людині для успішної діяльності та адаптації в оточуючому середовищі є необхідним володіння розвинутим й постійно вдосконалюваним вмінням орієнтуватися в довкіллі. Тому в умовах постійного сенсорного обмеження для дитини з порушенням зору опанування цим складним вмінням є життєво необхідним завданням у процесі підготовки до самостійного життя. З самого раннього дитинства, коли розвиток рухової сфери відіграє провідну роль у фізичному, психічному і розумовому розвитку, дуже важливо навчати дітей даної категорії орієнтуватися у малому і великому просторі, допомогти їм подолати страх перед величезним і незнайомим простором, навчити прийомам захисту в процесі пересування та пошуку предметів, навчити обстежувати приміщення та ін. Для дошкільнят з вадами зору (тотально сліпих і сліпих із залишковим зором) характерні недоліки розвитку рухової сфери і знижена рухова активність. У свою чергу це викликає труднощі просторового орієнтування, а недоліки її розвитку обмежують надалі самостійність і активність дітей з вадами зору у всіх сферах діяльності. В порівнянні з нормальнозорими у сліпих дітей значно гірше розвинені просторові уявлення, можливості практичного мікро- і макроорієнтування, майже відсутні словесні позначення просторових відносин. Притаманне їм порушення окорухових функцій викликає помилки в процесі визначення дітьми форми, величини, просторового розташування предметів. Тому дуже важливо розвивати і використовувати збережені аналізатори для поліпшення просторового орієнтування. Адже діти з вадами зору без сторонньої допомоги не можуть самостійно опанувати навичками просторового орієнтування, і мають потребу в систематичному цілеспрямованому корекційно-компенсаторному навчанні.

Запропонований матеріал навчить ваших дітей емоційно, зацікавлено сприймати і відгукуватись на красу творів малих фольклорних форм, слухати й емоційно розігрувати їх.

Також інсценізування віршиків активізує точки на долонях і пальцях, поліпшує самопочуття, покращує роботу головного мозку, допомагає створити сприятливі умови для розвитку мовлення та піднесеного настрою дитини, яка має порушення зору. Сприяє розвитку вміння обігрувати будь-які твори, розвиває зорову та слухову увагу, навчає підтримувати бажання брати участь у перших кроках до творчості.

ТВАРИНИ

  1. «Коза» (В. Паронов)

Кізонька рогата (дитина показує руками на голові ріжки),

Кізонька хвостата (рукою махає, де у кізки хвостик),

Каблучки на ніжках (стукає п’ятками).

Ме-е-е! —співає, весело стрибає (під музичний супровід наприкінці вірша дитина стрибає).

  1. «Босоноге гусеня» (А. Костецький)

Гусенятко, гусенятко!

Чом у тебе босі лапки?

  • А тому, що я багато

Люблю плавати, пірнати.

А пірнати в черевичках

І не зручно, і не звично.

  1. «Жабка» (І. Малкович)

(У дитини в рукахіграшкова жабка.)

Біля озера щодня

Бавить жабка жабеня (на витягнутих руках показує слухачам жабку)-.

Обіймає лапкою (дитина обіймає іграшку- жабку),

Називає жабкою.

  1. «Зайчик» (В. Павлович)

На землі сніжок лежить (дитина рукою показує на підлогу),

Зайка по снігу біжить (дитина біжить на місці, ручки складені, як у зайчика).

Мерзнуть вушка (імітує руками на голові вушка, рухаючи пальчиками),

Мерзнуть лапки (по черзі потирає однією рукою іншу)

Без калошок (показує на ніжки руками)

І без шапки (долоні кладе на голову).

Ой! (Стрибає до вихиду.)

  1. «Є у мене киця Мурка» (П. Воронько)

Є у мене киця Мурка (показує іграшку-«котика»)

Дуже мудра кішка (вказівним пальчиком ніби свариться: «Ну-ну-ну»),

Тільки скажеш: «Замазурка!», —

вмиється хоч трішки. (Дитина ручками імітує вмивання обличчя.)

А синок її Васько

Муркне: «Мила нене,

Я вип’ю молока,

Вмийся ти за мене».

  1. «Добрий вечір, зайчику» (Т. Демченко)

  • Добрий вечір, зайчику, куди йдеш?

Скажи мені правдоньку, де живеш?

  • Отут живу в хатонці край води (вказівним пальчиком однієї руки свариться на іграшкову лиску),

А ти туди, лисонько, не ходи.

  1. «Котик і козлик» (П. Воронько)

Ось котик вусатий в садку собі бродить,

А козлик рогатий за котиком ходить.

І лапкою котик вмиває свій ротик,

А козлик рудою трясе бородою.

  1. «Що ти, козлику, робив?» (естонська народна пісенька)

Дорослий. Що ти, козлику, робив?

Дитина (у масці козлика)

Жито в клуні молотив,

Кожен снопик ніжками (руки на поясі, тупає ногами),

Кожен снопик — ріжками. (Крутить головою, нахиляючи її до підлоги.)

Зерно хвостиком замів (руки на поясі, крутить сідницями то праворуч, то ліворуч),

У засіки поносив,

Тепер ходжу-походжаю (руки на поясі, ходить по колу, витягуючи ноги по черзі вперед),

Весело співаю: «Кеки-меки, кеки-меки, кеки- меки, кеки-меки».

  1. «Курочка-рябушечка» (російська народна пісня)

Дорослий. Курочко-рябушечко, куди ти пішла?

Дитина (в масці курочки). На річку.

Дорослий. Курочко-рябушечко, по що ти пішла?

Дитина. По водичку.

Дорослий. Курочко-рябушечко, навіщо тобі водичка?

Дитина. Курчаток поїти.

Дорослий. Курочко-рябушечко, як курчатка просять пити?

Дитина. Пі-пі-пі.

ЯВИЩА ПРИРОДИ

  1. Чистомовка «Вітер восени»

Хутко вітер налетів (рухи рук у різні сторони),

Він шумів, шумів, шумів: «Ш-ш-ш! Ш-ш-ш!».

Листя із дерев летіло (рухи рук ізгори донизу),

Під ногами шелестіло: «Ш-ш-ш! Ш-ш-ш!».

  1. «Дощик» (В. Паронов)

Дощик малюків лякає і гуляти не пускає (дитина голівкою і пальчиком показує — ні).

Парасолькою новою (дитина показує парасольку)

Я накриюсь з головою,

Чобітки високі взую (дитина рукою показує на свої черевики),

По калюжах потанцюю. (Під музику, що нагадує дріботіння дощика, дитина танцює, глядачі аплодують.)

  1. «Морозець» (Г. Бойко)

Морозець, морозець!

Не щипай за щічки! ('Дитина пальчиками торкається декілька разів до своїх щічок.)

Теплі валянки у нас (дитина показує руками на свої ніжки),

Шубки (торкається і проводить пальчиками згори вниз по тілу)

й рукавички. (Простягає руки вперед долонями догори, ніби у неї одягнуті ру­кавички.)

Морозець, морозець!

Плещемо в долоні! (Дитина плеще в долоні.)

У дівчаток і хлоп’яток

Носики червоні. (Дитина вказівними пальчиками кожної руки декілька разів торкається до кінчика свого носа.)

  1. «Зима» (В. Паронов)

Сніг біленький і м’який —

Подивитись любо! (На простягнутих руках дитина показує слухачам муляж снігу, зроблений із вати, і наприкінці речення підкидає його вгору.)

І дерева, й малюки

Одягають шуби. (Дитина показує рукою у вікно.)

  1. «Заметіль» (Т. Золотувська)

Заметіль-хурделиця

По землі гуляла (руками імітує заметіль то ліворуч, то праворуч),

Порошила снігом (витягує руки вперед і рухає пальчиками, ніби сипле сніг),

Вітром повівала. (Руки догори, рухаються то праворуч, то ліворуч.)

Цілий день вона літала (кружляє по кімнаті),

У віконце дула (набирає повітря і дмухає на малят),

А під вечір натомилась,

Сіла і заснула. (Дитина на останніх словах присідає, складає дві руки долоньками одна до одної і ніби лягає голівкою на них.)

  1. Чистомовка «Щоб ротик був слухняний»

Вітер дмухав і стогнав: «В-в-в!».

Гілку з дерева зламав.

Дув сердито і бурчав «Ф-ф-ф!».

І дерева все гойдав: «Ф-ф-ф!».

ПІЗНАЮ СЕБЕ

  1. «У нашого хлоп’ятонька» (О. Олесь)

У нашого хлоп’ятонька

Блакитні оченятоньки (дитина вказівними пальчиками, ледь доторкуючись, показує на собі очі),

Волоссячко м’якесеньке (погладжує декілька разів себе по голові),

А личенько білесеньке (коловими рухами, долонею, імітує «вмивання» щік).

І зайчики, і пташечки,

Й маленькії комашечки (дорослий, називаючи живу істоту, бере в руки таку ж іграшку, показує її малюку)

Хотіли б з ним погратися,

Та страшно їм озватися.

  1. «Хвалилася дівчинка»

Хвалилася дівчинка:

«В мене коса до пояса (дитина проводить у повітрі рукою ззаду від голови до пояса згори донизу).

В мене личко, як яблучко (коловими рухами долонею імітує вмивання щік).

В мене очі, як терночок (вказівними пальчиками обох рук ледь торкається до повік).

В мене брівки, як шнурочок (вказівними пальчиками обох рук проводить по бровах ізсередини, потім іззовні).

  1. Веселі малюки

Нумо, дітки, стали в коло, подивилися навколо.

Рученятами малими оченята ми закрили,

І відкрили оченята. А тепер почнуть малята

У долонечки плескати. Наші ніжки: туп-туп-туп

І до іграшок ідуть. Будемо ми гратися, з ними розважатися.

  1. Очі

Очі, очі, оченята! Як заплющу — буду спати,

Як розплющу — все побачу, а насварять— я заплачу.

  1. Голова

В мене кругла голова: ока два і вуха два,

Ніс — один, і рот маленький, і волоссячко тоненьке.

  1. Ніс

Вушками я слухаю, носиком я нюхаю.

Ніс — горбочок невеличкий посередині обличчя.

  1. Рука

Це — рука, п’ять пальців має.

Ложечку вона тримає.

По голівці гладить брата, обіймає маму й тата.

  1. Шия

Шийко, шийко! Що з тобою?

Нащо крутиш головою?

Назавжди запам’ятай: рівно голову тримай!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.