• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Самоосвіта
  • Стаття "ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ДІТЬМИ З ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ"

Стаття "ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ДІТЬМИ З ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ"

Самоосвіта

Для кого: Дорослі

11.01.2021

115

0

0

Опис документу:
При порушеннях зору в учнів початкових класів спостерігається підвищена втомлюваність, що негативно відбивається на їх працездатності. Для попередження втомлюваності очей необхідно створювати відповідні гігієнічні умови.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ДІТЬМИ З ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ

При порушеннях зору в учнів початкових класів спостерігається підвищена втомлюваність, що негативно відбивається на їх працездатності. Для попередження втомлюваності очей необхідно створювати відповідні гігієнічні умови:

  • дотримання нормативів освітлення в класі;

  • використання спеціальних підручників та роздаткового матеріалу зі збільшеним шрифтом, спеціальних зошитів;

  • використання оптичних засобів корекції;

  • дотримання режиму зорового навантаження.

Загальновідомо, що штучне освітлення приміщень повинно бути від 500 до 1500 люкс. При зниженій освітленості приміщення створюються незадовільні умови для зорової роботи. Гострота зору різко знижується учні починають відчувати труднощі в навчанні, втомлюються, зменшується їх працездатність погіршується зір та загальний фізичний стан. Діти починають відчувати труднощі в процесі малювання, починають напружувати зорово- мускульний апарат ока і внаслідок цього постійного втомлення може виникати розлад навичок малювання.

Класні дошки обов’язково повинні мати штучне підсвічування, що забезпечує оптимальні умови для зорового сприймання.

Обов’язковою гігієнічною вимогою у класах для дітей з порушеннями зору є проведення фізкультхвилинок та гімнастики для очей. Вони повинні проводитись на кожному уроці та на заняттях з самопідготовки.

Важливою вимогою до уроку є умова дотримання безперервного зорового навантаження у класах для дітей з порушеннями зору. Недотримання його веде до втомлюваності учнів, до зниження гостроти зору та інших зорових функцій, до наростання внутрішнього гальмування, негативно відображається на функціональному стані всієї нервової системи.

Проте слід суворо дозувати не лише зорове навантаження, але й інтелектуальне, так як останнє може спровокувати не тільки розумове, але й зорове втомлення не лише у дітей з порушеннями зору, а і в дітей, що бачать нормально. В середніх і старших класах не повинне перевищувати 30 хвилин. Тому вчитель повинен підходити творчо до організації уроку, розумно поєднувати індивідуальну і фронтальну роботу.

При виготовленні роздаткового матеріалу теж враховуються індивідуальні особливості. Для дітей, у яких порушена фіксація погляду, що особливо чітко проявляється при горизонтальному чи вертикальному ністагмі та амбліопії, процес читання утруднюється (учні гублять рядки чи збиваються на читання попереднього або наступного слова), тому необхідно забезпечити для читання значно більший інтервал між рядками.

При звуженому полі зору не можна пропонувати дітям великий шрифт, особливо короткозорим учням, а тим у кого атрофія зорового нерву – дрібний.

Єдиною загальною вимогою при виготовленні карток є чіткий почерк та бажано чорні чорнила.

В малюнках, схемах потрібно наводити контури, виділяючи те, на що слід звернути особливу увагу.

Про працездатність дітей з порушеннями зору.

Під впливом освітнього навантаження у багатьох дітей значно знижується гострота зору та інших зорових функцій протягом дня та тижня. На четвертому уроці відзначається значне зниження зорових функцій, а впродовж тижня це зниження складає 12%. Все це відбивається на функціональному стані всієї центральної нервової системи. У зв’язку з перевтомою у одних дітей відзначається підвищена збудливість, іноді – неадекватна реакція на зауваження вчителя чи репліку товариша. Такі діти легко відволікаються, стають рухливо неврівноваженими. У інших, навпаки, відзначається загальмованість функцій, крайня повільність, подавлений стан. Для попередження таких станів рекомендується в кінці 4-го і 5-го уроків давати індивідуальні завдання, не пов’язані з зоровим навантаженням.

Посильна для дітей мускульна робота забезпечує на довгий час незмінність рівня зорових функцій.

Таким чином можна виділити окремі вимоги, які ставляться до уроку в сучасній школі для дітей з порушеннями зору.

  1. Потрібно забезпечити корекційно-компенсаторну спрямованість уроку: всебічно збагачувати учнів уявленнями про оточуючий світ, спираючись на їх попередній досвід, використовуючи для цього різноманітні дидактичні засоби, створювати конкретно-образну основу для розвитку мисленнєвої діяльності, забезпечувати компенсаторний вплив мислення на розвиток особистості учнів з порушеннями зору.

  2. Важливою вимогою сучасного уроку є активізація розумової діяльності шляхом організації самостійної роботи при вивченні нового матеріалу, розширення та закріплення отриманих знань, а також забезпечення цілеспрямованого керівництва пізнавальною діяльністю учнів при навчанні їх прийомам та способам сенсорної і розумової діяльності.

  3. Під час уроку в класах для дітей з порушеннями зору необхідно поєднувати слово та різноманітні види наочності, дотримуватися оптимальних умов її використання, виходячи з особливостей сприймання, осмислення, запам’ятовування та зорових можливостей кожного учня.

  4. Використовувати на уроках сучасні технічні засоби навчання.

  5. Потрібно формувати в учнів вміння та навички використовувати отримані знання на практиці, по можливості дотримуючись обов’язкового виконання ними практичних робіт

  6. Учитель має вести планомірний контроль якості засвоєння знань, контроль темпу роботи класу та окремих учнів та заохочувати будь-який успіх.

  7. На уроці учні та вчителі повинні дотримуватися правил гігієни зору.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.