Стаття "Декоративне малювання та декоративно-прикладна діяльність дітей з порушеннями зору"

Самоосвіта

Для кого: Дорослі

11.01.2021

114

0

0

Опис документу:
Декоративне малювання є тим видом образотворчої діяльності, який в основі своїй несе виховні функції. Для дітей з порушеннями зору реалізація педагогічного потенціалу даного виду діяльності може йти за двома напрямками, тісно пов'язаних один з одним.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Декоративне малювання та декоративно-прикладна діяльність дітей з порушеннями зору

Декоративне малювання є тим видом образотворчої діяльності, який в основі своїй несе виховні функції. Для дітей з порушеннями зору реалізація педагогічного потенціалу даного виду діяльності може йти за двома напрямками, тісно пов'язаних один з одним.

Перший напрямок укладена в залученні дитини до витоків народної творчості. Декоративне мистецтво та декоративно-прикладна діяльність є одними з найдавніших видів творчості: його виникнення відноситься до епохи верхнього палеоліту. Тут важливо відзначити, що декоративно-прикладна творчість призначалося насамперед для людей, і не просто для абстрактної маси, а для кожної конкретної людини. Результатами цієї діяльності людина могла користуватися. Предмети декоративно-прикладного характеру зазвичай передавалися з покоління в покоління (прядки, інша домашнє начиння, ювелірні вироби тощо). Відповідно кожна людина залишала на цій речі частину своєї інформації, а простіше сказати частину своєї душі. Таким чином створюється певна енергетична аура, яка є носієм інформації цілого покоління.

Крім того, споконвіку вважалося, що гарну річ можуть зробити тільки добрі руки. Людина, яка має цю річ, буде постійно стикатися з цією добротою.

Декоративне мистецтво несе в собі пізнавальний характер. Вивчаючи декоративну творчість, дитина вивчає історію свого народу, прилучається до розуміння краси навколишнього світу, знайомиться з загальним укладом життя наших предків, вчиться розуміти їх мудрість і красу.

Другий напрямок - це корекційне значення даного виду діяльності для дітей з порушенням зору. Пізнавальна сфера в цьому контексті передбачає розвиток пізнавальних здібностей у дітей за допомогою оволодіння тими прийомами, які лежать в основі всього декоративного мистецтва.

Потрібно відзначити, що дитині, а тим більше дитині з порушеннями зору, легше і простіше зображати те, що для нього є найбільш знайомим і зрозумілим. Декоративне мистецтво будується на основі простих і ясних образотворчих засобів, які дозволяють найбільш повно виразити свій внутрішній світ. За допомогою декоративно-прикладної діяльності людей з порушеннями зору дитина удосконалює уявлення про предмети навколишнього світу, так як неможливо стилізувати форму, не маючи адекватних уявлень про її реальний образ. Це, в свою чергу, тягне за собою розвиток чи вдосконалення процесу спостереження. В даному випадку простежується взаємозв'язок між малюванням з натури і декоративним малюванням.

Для того, щоб зобразити стилізований предмет, необхідно провести ряд розумових операцій:

  • цілеспрямовано вести спостереження предмета;

  • аналізувати конструкцію;

  • виділяти характерні ознаки (форма, колір, розмір);

  • відібрати найбільш виразні ознаки;

  • співвіднести ці ознаки з геометричними формами;

  • знайти найбільш виразну пластику і колірне рішення.

Таким чином, робота з формування правильних і повних уявлень про предмет є вихідним етапом при навчанні декоративно-прикладній діяльності дитини з порушенням зору.

Декоративна діяльність розвиває творчу активність і уяву. Відомо, що уява активно розвивається на базі чітких уявлень, а оскільки розвиток останніх у дітей з порушеннями зору має ряд особливостей, зумовлених порушенням зору, то, відповідно, і уява дітей з порушенням зору має свою специфіку. У вирішенні цього питання певну роль відіграє малювання з натури та декоративне малювання.

Якщо дитина не буде задоволена результатом своєї роботи, її активність і зацікавленість до даного виду діяльності може різко знизитися. Одним з рішень питання є доступність виконання завдань, доступність використання різних технік з урахуванням можливостей дитини, що має порушення зору.

Декоративне мистецтво та декоративно-прикладна діяльність дуже близькі дітям, і, насамперед, тому, що декоративність малюнків пов'язана з віковими особливостями молодшого шкільного віку.

Будучи засобом збереження традицій українського народу, декоративна діяльність дозволяє дитині з порушеннями зору в повній мірі долучитися до традиційної прикладної діяльності, розвиваючи і вдосконалюючи пізнавальні і творчі процеси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.