і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Синдром емоційного вигорання вчителів

Опис презентації окремими слайдами:
Синдром емоційного вигорання вчителів Річ не в шляху, який ми обираємо, - обрати шлях змушує те, що всередині нас О.Генрі Нема лихішої долі, ніж уч...
Слайд № 1

Синдром емоційного вигорання вчителів Річ не в шляху, який ми обираємо, - обрати шлях змушує те, що всередині нас О.Генрі Нема лихішої долі, ніж учительська, Нема виснажливішої роботи, ніж учительська, Де нерви паляться, мов хмиз сухий, Де серце рветься в клекоті і чаді, Але нема щасливішої долі, Коли Людина з твоїх рук, Учителю, Іде у світ: на краплю світ людніє. Іван Драч Підготувала практичний психолог НВК «Павлиська ЗОШ І-ІІІ ст. – ліцей ім. В.О. Сухомлинського» Рижак О.В.

Синдром «емоційного вигорання» – це явище, що спостерігається у спеціалістів, професійна діяльність яких пов’язана з постійною взаємодією з людьми ...
Слайд № 2

Синдром «емоційного вигорання» – це явище, що спостерігається у спеціалістів, професійна діяльність яких пов’язана з постійною взаємодією з людьми і зобов’язує відповідати визначеним професійним вимогам. Сьогодні під професійним вигоранням розуміють захисну поведінку, спрямовану на уникнення або зменшення витрат на емоції. У людини зменшується сила волі, загострюються індивідуальні особливості й деякі риси характеру.

До основних факторів, які зумовлюють вигорання педагогів, відносяться: - дисбаланс між інтелектуально-енергетичними затратами та морально- матеріал...
Слайд № 3

До основних факторів, які зумовлюють вигорання педагогів, відносяться: - дисбаланс між інтелектуально-енергетичними затратами та морально- матеріальною винагородою; - напруженість і конфлікти в професійному оточенні; - недостатні умови для самовираження; - одноманітність діяльності; - відсутність позитивного оцінювання; - „непомітність” результатів роботи;

- невирішені особисті проблеми; - фемінізованість професії педагога - невмотивованість учнів; - поведінка «важких» школярів; - високий рівень відпо...
Слайд № 4

- невирішені особисті проблеми; - фемінізованість професії педагога - невмотивованість учнів; - поведінка «важких» школярів; - високий рівень відповідальності за учнів.

«Працю вчителя, — як підкреслював В.О. Сухомлинський, — ні з чим не можна порівняти, ні зіставити. Ткач уже через годину бачить плоди своєї роботи....
Слайд № 5

«Працю вчителя, — як підкреслював В.О. Сухомлинський, — ні з чим не можна порівняти, ні зіставити. Ткач уже через годину бачить плоди своєї роботи. Сталевар через кілька годин радіє з вогненного потоку металу. Хлібороб, сіяч через кілька місяців милуються колосками і жменею зерна, вирощеного в полі... А вчителеві треба працювати роки, щоб побачити предмет свого творіння, буває, минають десятиріччя і ледве-ледве починає позначатися те, що ти замислив. Нікого так часто не відвідує почуття незадоволення, як учителя, ні в якому ділі помилки і невдачі не ведуть до таких наслідків, як у вчительському. Учитель зобов'язаний — перед суспільством, перед батьками — працювати тільки правильно, тільки добре…».

Синдром емоційного вигорання розвивається поступово, за наростанням симптомів, постійно прогресуючи. СЕВ проявляється в перевтомі, емоційному висна...
Слайд № 6

Синдром емоційного вигорання розвивається поступово, за наростанням симптомів, постійно прогресуючи. СЕВ проявляється в перевтомі, емоційному виснажені, психосоматичних проблемах (коливання артеріального тиску, головний біль, захворювання травної та серцево-судинної системи, неврологічних розладах); безсонні, почутті байдужості; негативному ставленні до колег та власної діяльності; агресивних тенденціях (гнів і роздратованість); негативному ставленні до себе (негативне самосприйняття себе як професіонала); тривожних станах; песимістичних настроях; почутті провини.

Симптоми умовно можна розділити на п’ять груп: 1. фізичні симптоми (втома, фізичне стомлення, виснаження; зміна ваги; недостатній сон, безсоння; по...
Слайд № 7

Симптоми умовно можна розділити на п’ять груп: 1. фізичні симптоми (втома, фізичне стомлення, виснаження; зміна ваги; недостатній сон, безсоння; поганий загальний стан здоров'я, в т.ч. за відчуттями; ускладнене дихання, задишка; нудота, запаморочення, надмірна пітливість, тремтіння; підвищення артеріального тиску; виразки і запальні захворювання шкіри; хвороби серцево-судинної системи)

2. емоційні симптоми (недолік емоцій; песимізм, цинізм і черствість в роботі і особистому житті; байдужість, втома; відчуття безпорадності і безнад...
Слайд № 8

2. емоційні симптоми (недолік емоцій; песимізм, цинізм і черствість в роботі і особистому житті; байдужість, втома; відчуття безпорадності і безнадійності; агресивність, дратівливість; тривога, посилення ірраціонального занепокоєння, нездатність зосередитися; депресія, відчуття провини; істерики, душевні страждання; втрата ідеалів, надій або професійних перспектив; збільшення деперсоналізації своєї або інших – люди стають безликими, як манекени; переважає почуття самотності)

3. поведінкові симптоми (робочий час більше 45 годин на тиждень; під час роботи з'являється втома і бажання відпочити; байдужість до їжі; мале фізи...
Слайд № 9

3. поведінкові симптоми (робочий час більше 45 годин на тиждень; під час роботи з'являється втома і бажання відпочити; байдужість до їжі; мале фізичне навантаження; виправдання вживання тютюну, алкоголю, ліків; нещасні випадки – падіння, травми, аварії і ін.; імпульсивна емоційна поведінка)

4. інтелектуальний стан (падіння інтересу до нових теорій та ідей в роботі, до альтернативних підходів в рішенні проблем; нудьга, туга, апатія, пад...
Слайд № 10

4. інтелектуальний стан (падіння інтересу до нових теорій та ідей в роботі, до альтернативних підходів в рішенні проблем; нудьга, туга, апатія, падіння смаку та інтересу до життя; більша перевага стандартним шаблонам, рутині, ніж творчому підходу; цинізм або байдужість до нововведень; мала участь або відмова від участі в розвиваючих експериментах – тренінгах, освіті; формальне виконання роботи)

5. соціальні симптоми (низька соціальна активність; падіння інтересу до дозвілля, захоплень; соціальні контакти обмежуються роботою; мінімальні сто...
Слайд № 11

5. соціальні симптоми (низька соціальна активність; падіння інтересу до дозвілля, захоплень; соціальні контакти обмежуються роботою; мінімальні стосунки на роботі і вдома; відчуття ізоляції, нерозуміння інших і іншими; відчуття недостатності підтримки з боку сім'ї, друзів, колег).

В.Бойко виділяє три компоненти (етапи) СЕВ, кожний з яких поділяється на чотири групи симптомів: Перший компонент (етап) – «напруження» – характери...
Слайд № 12

В.Бойко виділяє три компоненти (етапи) СЕВ, кожний з яких поділяється на чотири групи симптомів: Перший компонент (етап) – «напруження» – характеризується відчуттям емоційного виснаження, втоми, викликаної власною професійною діяльністю. Це знаходить вияв у таких симптомах: - переживання психотравмуючих обставин – людина сприймає повсякденні умови роботи та професійні міжособистісні стосунки, як такі, що завдають психологічної травми. Високий рівень: 42, 7, 16 середній: 40, 34, 3, 19, 20, 30, 28, 24 - незадоволеність собою – незадоволеність власною професійною діяльністю та собою як професіоналом. Високий рівень: 21 середній: 3, 42, 18

- «загнаність у кут» – відчуття безвихідності ситуації, бажання змінити роботу чи професійну діяльність взагалі. Середній рівень: 21, 16 - тривога ...
Слайд № 13

- «загнаність у кут» – відчуття безвихідності ситуації, бажання змінити роботу чи професійну діяльність взагалі. Середній рівень: 21, 16 - тривога і депресія – розвиток тривожності у професійній діяльності, підвищення нервовості, депресивні настрої. Високий рівень: 40, 21, 19, 20 середній: 3, 2, 25, 12, 1, 22, 28, 8, 16

Другий компонент – «резистенція» – характеризується надмірним емоційним виснаженням, провокуючому виникнення та розвиток захисних реакцій, що робля...
Слайд № 14

Другий компонент – «резистенція» – характеризується надмірним емоційним виснаженням, провокуючому виникнення та розвиток захисних реакцій, що роблять людину емоційно закритою, відстороненою, байдужою. На такому тлі будь-яке емоційне залучення до професійних справ та комунікацій викликає у людини відчуття надмірної перевтоми. Це знаходить вияв у таких симптомах, як: - редукція професійних обов’язків – згортання професійної діяльності, прагнення якомога менше часу витрачати на виконання професійних обов’язків. Високий рівень: 36 середній: 21, 34, 19, 33, 2, 20, 25, 24, 8, 16

- емоційно-моральна дезорієнтація – розвиток байдужості, особливо у професійних стосунках. Високий рівень: 38, 21, 26, 32, 18; середній: 42, 14, 12...
Слайд № 15

- емоційно-моральна дезорієнтація – розвиток байдужості, особливо у професійних стосунках. Високий рівень: 38, 21, 26, 32, 18; середній: 42, 14, 12, 22, 28, 7 - неадекватне вибіркове емоційне реагування – неконтрольований вплив настрою на професійні стосунки. Високий рівень: 40, 43, 20, 28 Середній: 38, 21, 34, 3, 25, 22, 44, 29, 16 - розширення сфери економії емоцій – емоційна замкненість, відчуження, бажання згорнути будь-які комунікації. Високий рівень: 21, 34, 3, 19, 42, 2, 22, 32 середній: 20, 9, 36, 10, 8

Третій компонент – «виснаження» - характеризується психофізичною перевтомою людини, спустошеністю, нівелюванням власних професійних досягнень, пору...
Слайд № 16

Третій компонент – «виснаження» - характеризується психофізичною перевтомою людини, спустошеністю, нівелюванням власних професійних досягнень, порушенням професійних комунікацій, розвитком цинічного ставлення до тих, з ким доводиться спілкуватися з робочих питань, розвитком психосоматичних порушень. Тут виявляються такі симптоми, як: - особистісне відчуження (деперсоналізація) – порушення професійних стосунків, розвиток цинічного ставлення до тих, з ким доводиться спілкуватися при виконанні професійних обов'язків. Середній рівень: 21, 34, 3, 42, 8, 16

- емоційний дефіцит – розвиток емоційної нечутливості на фоні перевиснаження, мінімізації емоційного внеску у роботу, автоматизм та спустошення люд...
Слайд № 17

- емоційний дефіцит – розвиток емоційної нечутливості на фоні перевиснаження, мінімізації емоційного внеску у роботу, автоматизм та спустошення людини при виконанні професійних обов’язків. Середній рівень: 38, 40, 3, 19, 14, 20, 25 - емоційне відчуження – створення захисного бар’єру у професійних комунікаціях. Середній рівень: 22 - психосоматичні та психовегетативні порушення – погіршення фізичного самопочуття, розвиток таких психосоматичних та психовегетативних порушень, як розлади сну, головні болі, проблеми з артеріальним тиском, шлункові розлади, загострення хронічних хвороб тощо. Високий рівень: 40, 3, 19, 42, 12, 24 середній: 21, 34, 20, 25, 1, 22, 28, 32, 7, 16

Також у вчителів виявлені наступні можливі наслідки розвитку синдрому емоційного вигорання: 1). Складності в професійній взаємодії: високий рівень:...
Слайд № 18

Також у вчителів виявлені наступні можливі наслідки розвитку синдрому емоційного вигорання: 1). Складності в професійній взаємодії: високий рівень: 16 середній: 40, 21, 34, 3, 19, 42, 2, 20, 25, 36, 28, 7, 8   2). Емоційні складності із самоприйняттям та самопроявом: середній рівень : 38, 40, 21, 3, 19, 42, 14, 20, 12, 28, 18, 7

3). Неадекватність сприйняття ситуації, активізація реакцій психологічного захисту: середній рівень: 21, 20, 22, 28, 29, 16   4). Порушення психоло...
Слайд № 19

3). Неадекватність сприйняття ситуації, активізація реакцій психологічного захисту: середній рівень: 21, 20, 22, 28, 29, 16   4). Порушення психологічної рівноваги і проблеми зі здоров’ям: високий рівень: 40, 21, 3, 19, 42, 20, 12, 22 середній: 34, 2, 25, 36, 1, 28, 32, 7, 8, 16  

Хоч будь-який процес має початок свого розвитку і власну динаміку, але не завжди варто відпускати все на самоплив. Це стосується і розвитку “синдро...
Слайд № 20

Хоч будь-який процес має початок свого розвитку і власну динаміку, але не завжди варто відпускати все на самоплив. Це стосується і розвитку “синдрому емоційного вигорання”. Якщо на початкових стадіях він може сприйматися як звичайна виробнича втома, наслідки його останніх стадій не помітити складно. Це і зростаючі труднощі у повсякденній робочій взаємодії, і порушення психологічної гармонії взаємин із собою та з іншими людьми, і, як наслідок, поява проблем зі здоров’ям. Медиками і психологами давно доведена пряма залежність стану здоров’я від психологічного стану людини. Емоційне вигорання доволі сприяє розвитку психосоматичних хвороб: виразки шлунка, інфаркту, інсульту і навіть банальній застуді. Тому що людина особливо підпадає ризикові “підхопити вірус”, якщо занижено її захисний енергетичний потенціал. Це може бути пов’язано як із загальним ритмами (весняний авітаміноз), так і з індивідуальними (емоційне виснаження від надмірного спілкування).

За дослідженнями працівники бюджетної сфери порівняно з персоналом комерційних структур більш схильні до емоційного виснаження і мотиваційного виго...
Слайд № 21

За дослідженнями працівники бюджетної сфери порівняно з персоналом комерційних структур більш схильні до емоційного виснаження і мотиваційного вигорання. Це показує, що фактор, який визначає вигорання, - це не тільки комунікативне навантаження, але й більш низька матеріальна винагорода, а також пов’язане з цим незадоволення, почуття несправедливості і незахищеності, втрата соціального престижу і рольового статусу.

Загальні рецепти позбавлення від стресу: - Спробуйте розробити систему пріоритетів у своїй роботі, вчіться планувати (накопичення великої кількості...
Слайд № 22

Загальні рецепти позбавлення від стресу: - Спробуйте розробити систему пріоритетів у своїй роботі, вчіться планувати (накопичення великої кількості планів уроків, незакінчених проектів призводить до плутанини і тривоги; дезорганізація може привести до стресового стану); - Не ставте перед собою недосяжних цілей (мета повинна бути реальною та досяжною в часі, коли людина ставить перед собою надто глобальні або невизначені задачі, вона часто не може визначитись з чого почати здійснення своїх планів; тому доцільно масштабні цілі розбивати на кілька досяжних); - Не відкладайте надовго важливі справи (тягар незакінченої справи знижує адаптаційні ресурси);

- Уникайте нездорової конкуренції (в багатьох ситуаціях ми не можемо уникнути конкуренції, але занадто велике прагнення вигравати в багатьох галузя...
Слайд № 23

- Уникайте нездорової конкуренції (в багатьох ситуаціях ми не можемо уникнути конкуренції, але занадто велике прагнення вигравати в багатьох галузях попри будь-які обставини призводить до конфліктів, напруження і тривоги, робить людину агресивною); - Налагоджуйте ефективні взаємовідносини з керівництвом (від ефективності професійної взаємодії з керівництвом в значній мірі залежить адекватність оцінки професійної діяльності вчителя); - Зосередьтесь на позитивних якостях оточуючих, намагайтесь не критикувати інших (у позитивної особистості більш ефективні соціальні зв’язки та вищий рівень соціальної підтримки в колективі);

- Не ставтесь до себе як до жертви обставин (таке відношення знижує адаптаційні можливості організму, заважає прийняттю ефективних рішень). - Знахо...
Слайд № 24

- Не ставтесь до себе як до жертви обставин (таке відношення знижує адаптаційні можливості організму, заважає прийняттю ефективних рішень). - Знаходьте час для відпочинку; - Ведіть активний спосіб життя, виконуйте фізичні вправи (це підвищує стресостійкість та адаптаційні можливості організму).

Активізація ресурсів стресостійкості особистості - Розвивайте навички позитивного мислення. Позитивне мислення сприяє виокремленню корисних сторін ...
Слайд № 25

Активізація ресурсів стресостійкості особистості - Розвивайте навички позитивного мислення. Позитивне мислення сприяє виокремленню корисних сторін важкої ситуації і допомагає на цій основі скласти конструктивний план дій, не загострюючи увагу на негативних переживаннях і не перешкоджаючи пошуку нових альтернативних способів вирішення особистих та професійних труднощів. - Виражайте свої почуття та емоції соціально прийнятними формами. - Проявляйте гнучкість мислення та поведінки. В кожній ситуації, в яку ми потрапляємо, відображається наша стратегія розв’язання проблем.

- Якщо проблемні ситуації зустрічаються нам регулярно, варто звернути увагу на те, що ми робимо не так і бути готовими змінити своє ставлення до си...
Слайд № 26

- Якщо проблемні ситуації зустрічаються нам регулярно, варто звернути увагу на те, що ми робимо не так і бути готовими змінити своє ставлення до ситуації та способи поведінки. - Позбавтесь від ірраціональних переконань і суджень. Ірраціональні переконання лежать в основі неефективних моделей поведінки, вони призводять до неконструктивних переживань. Не сприяють подоланню стресу і підвищують ризик емоційного вигорання.

Ознаки ірраціональних суджень: 1) в них враховані лише 2 крайності „добре-погано”, „або- або”(третього не дано); 2) спираються на перебільшене узаг...
Слайд № 27

Ознаки ірраціональних суджень: 1) в них враховані лише 2 крайності „добре-погано”, „або- або”(третього не дано); 2) спираються на перебільшене узагальнення („так роблять всі”), а в наслідок – містять помилкові висновки; 3) їх супроводжують сильні негативні переживання – гнів, почуття безсилля, роздратування, приниження, агресивність тощо; 4) часто в них використовують слова „повинен”, „зобов’язаний”; 5) вони завжди песимістичні і спрямовані на невдачу („я цього не витримаю”, „я не зможу цього зробити”); 6) в них відсутня орієнтація на ціль („несправедливо, що мене не цінують...”); 7) часто базуються на перебільшенні фактів, впливові інших.

- Вчіться у будь-якій ситуації визначати власну мету, результат, якого ви хотіли б досягти. Для досягнення бажаного результату намагайтесь сформулю...
Слайд № 28

- Вчіться у будь-якій ситуації визначати власну мету, результат, якого ви хотіли б досягти. Для досягнення бажаного результату намагайтесь сформулювати мету за правилами позитивного мислення. Мета, сформульована таким чином, налаштовує на активну діяльність та пошук конструктивних способів розв’язання проблем. Правила формулювання мети: - Формулюйте мету від власного імені (чого я хочу); - Формулюйте мету позитивно (без частки „не”); - Мета повинна бути конкретною та досяжною в часі; - Врахуйте засоби досягнення мети (які ресурси мені потрібні для досягнення мети); - Визначте обмеження (що може завадити досягти мети); - Спрогнозуйте наслідки (що я отримаю не отримаю у випадку досягнення недосягнення результату).

  Що потрібно і чого не потрібно робити при вигоранні: • НЕ приховуйте свої почуття. Проявляйте ваші емоції і давайте вашим друзям обговорювати їх ...
Слайд № 29

  Що потрібно і чого не потрібно робити при вигоранні: • НЕ приховуйте свої почуття. Проявляйте ваші емоції і давайте вашим друзям обговорювати їх разом з вами. • НЕ уникайте говорити про те, що трапилося. Використовуйте кожну можливість переглянути свій досвід наодинці з собою або разом з іншими. • НЕ дозволяйте вашому почуттю сорому зупиняти вас, коли інші надають вам шанс говорити або пропонують допомогу.

• НЕ очікуйте, що важкі стани, характерні для вигорання, підуть самі по собі. Якщо не вживати заходів, вони будуть відвідувати вас протягом тривало...
Слайд № 30

• НЕ очікуйте, що важкі стани, характерні для вигорання, підуть самі по собі. Якщо не вживати заходів, вони будуть відвідувати вас протягом тривалого часу. • Виділяйте достатній час для сну, відпочинку, роздумів. • Проявляйте ваші бажання прямо, ясно і чесно, говорите про них сім'ї, друзям і на роботі. • Постарайтеся зберігати нормальний розпорядок вашого життя, наскільки це можливо.  

ЯК ПОДОЛАТИ “СИНДРОМ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРЯННЯ”? - Плануйте. Вибудовуйте посильні плани. Наявність великої кількості планів часто призводить до плутан...
Слайд № 31

ЯК ПОДОЛАТИ “СИНДРОМ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРЯННЯ”? - Плануйте. Вибудовуйте посильні плани. Наявність великої кількості планів часто призводить до плутанини, безпам’ятності й почуття, що незакінчені проекти висять над головою як дамоклів меч. Доцільно включати в плани не лише роботу, а й особисті справи. - Ставте перед собою досяжні цілі. - Розважайтесь. Іноді необхідно втекти від життєвих проблем і розважитись. Знайдіть заняття, що було б захоплюючим і приємним. - Будьте позитивною особистістю. Хваліть інших за ті речі, що вам у них подобаються. - Зосереджуйтесь на позитивних якостях оточуючих.

- Будьте поблажливі до слабкостей інших. Нетерпимість лише призведе вас до фрустрації і гніву. Спробуйте зрозуміти, що відчувають інші люди, це доп...
Слайд № 32

- Будьте поблажливі до слабкостей інших. Нетерпимість лише призведе вас до фрустрації і гніву. Спробуйте зрозуміти, що відчувають інші люди, це допоможе вам прийняти їх. - - Уникайте зайвої конкуренції. Занадто велике прагнення вигравати в багатьох галузях життя створює напруження і тривогу, робить людину агресивною. - Пам'ятайте про власне тіло. Оберіть прийнятні для себе продуктивні методи зняття напруги. - Розповідайте іншим про свої успіхи та невдачі. Знайдіть того, з ким можете бути відвертим. - Умійте бути щасливими. Тренуйте себе у тому, щоб звертати увагу на світлі сторони життя.  

Слайд № 33

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Презентація до виступу на психолого-педагогічному семінарі
  • Додано
    26.02.2018
  • Розділ
    Психологія
  • Тип
    Презентація
  • Переглядів
    692
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    KE594888
  • Вподобань
    0
Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь