Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Сучасні підходи до соціалізації дошкільника
»
Взяти участь Всі події

Семінар - тренінг для вчителів "Проведення дискусії"

Інноваційні технології навчання

Для кого: Дорослі

18.08.2021

76

2

1

Опис документу:
Найбільш ефективною формою опрацювання вчителями технології розвитку критичного мислення учнів є семінари – тренінги. Матеріалдля проведення семінару включає: тему, мету,обладнання, хід роботи, що поділяється на три частини –теоретичну(аналізуються та описуються застосовані інноваційні методи та прийоми),практичну (формування навичок та вмінь,практичне застосування запропонованих методів і прийомів для розвитку критичного мислення та інтерактивного навчання) та підведення підсумків.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

СЕМІНАР – ТРЕНІНГ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ


Тема: ПРОВЕДЕННЯ ДИСКУСІЇ

Мета: на практиці навчитись застосовувати методи і прийоми активного навчання ( проведення дискусії,обговорення)та формування критичного мислення.

Обладнання: роздруковані частини тексту оповідання,повний текст оповідання,форма «Павутинки» дискусії.

ХІД РОБОТИ

І. ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА.

Опис методів, що будуть використані:

«припущення на основі запропонованих слів (термінів)»: метод використовується для того, щоб учасники ( учні) спробували припустити, що відбудеться в оповіданні, яке вони зараз будуть читати, на основі кількох слів із цієї розповіді;

«спрямоване слухання та міркування»: метод використовується для того, щоб розповісти або прочитати всьому класу якусь розповідь, зупиняючись, щоб попросити учасників (учнів) висловлювати припущення, а потім обговорюючи з ними, якою мірою їхні припущення виявилися справед­ливими;

«метод спільного опитування»: метод обговорення, що скеровується вчителем, за якого ставиться колективові серія відкритих запитань, а потім просить учнів написати відповіді індивідуально. Викори­стання методу сприяє обговоренню серед учасників (учнів);

«павутинка дискусії»: прийом, при виконанні якого використовується графічний органайзер, а пари учасників (учнів) працюють з іншими парами, спочатку перераховуючи аргументи «за» та «проти» яко­гось твердження, а потім вступаючи в дискусію з іншою парою, тобто пари спільно доходять якогось висновку.

ІІ. ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

І етап АКТУАЛІЗАЦІЯ

Ведучий: для проведення дискусії ми візьмемо оповідання Віри Чапліної «Росомаха».

Під час актуалізації ми намагаємось розбудити допитливість учасників (учнів) і визначаємо цілі навчання. Для цього ми використаємо метод «припущення на основі запропонованих слів (термінів)».Прочитайте написані на дошці слова.

Росомаха, тайга, нора, малюки, вовки, бійка, зоопарк.

Усі вони з'являться в нашій розповіді, об'єднайтеся в пари та придумайте свої історії на основі запропонованих слів.

Через три - п’ять хвилин учасники розповідають історії ,ведучий їх аналізує.

Ось одна з них: «Жила собі в тайзі гарна тварина – росомаха. На весні вона вирила нору ,скоро там з'явилися малюки. Якось на них напали вовки,в бійці росомаха загинула. Малюків спасли дитинчат і віддали їх до зоопарку.»

Ведучий пропонує прослухати повний текст оповідання,порівняти його з власними історіями.



ІІ етап ПОБУДОВА ЗНАНЬ

Мета цього етапу заохотити учасників (учнів) « досліджувати» та осмислювати. Застосовуємо метод «спрямоване слухання та міркування», розбиваємо текст на частини.

Віра Чапліна

РОСОМАХА

Якось ранньої весни привезли до Зоопарку росомаху. Вона була схожа на величезну куницю: темно-бура, вкри­та довгою цупкою шерстю. Зловити росомаху дуже важко. Живе вона в глухій тайзі, виходить на полювання вночі й, хоча на перший погляд незграбна, спритно лазить по деревах.

Коли росомаху посадили до клітки, вона перш за все роз­глянулася, але, побачивши, що звідси не вийдеш, забилася в куток і навіть не вийшла звідти поїсти.

Із того кутка росомаха не з’являлася на люди цілісінькі дні. Вона лежала там, згорнувшись клубком, така понура, дика і, якщо хтось із відвідувачів надто наближався до її клітки, злісно гарчала, а очі у неї спалахували зеленими вогниками, від чого росомаха здавалася ще лютішою.

ПЕРША ЗУПИНКА

Ведучий веде діалог з учасниками, вислуховує їх міркування, просить вибрати ті припущення, що є найбільш імовірними.

Читаємо далі:

Так вона поводилася вдень. Зате ввечері, щойно закрива­ли Зоопарк за останнім відвідувачем, росомаха вилазила зі свого кутка. М’якими, безгучними стрибками кидалася по клітці, рвала зубами ґрати або починала рити лапами землю. Але ґрати були міцні, а під невеликим шаром землі вияви­лася цементна підлога, яку підкопати росомаха не мала сили. І все-таки щоночі вона наполегливо шукала виходу з клітки.

Росомаха погано їла і зробилася така худа, наче її зовсім не годували.

ДРУГА ЗУПИНКА

Ведучий пропонує учасникам висловити свої думки відносно того,що відбудеться надалі:

  • тварина загине від голоду;

  • росомаха знайде вихід і втече і т.д.

Обговорюємо варіанти,міркуємо,прогнозуємо.

Читаємо далі:

Минуло кілька тижнів і раптом поведінка звіра несподі­вано змінилася.

Росомаха більше не лежала в своєму кутку і весь час якось нервово метушилася. Копала то там, то там ямку, збирала туди різну підстилку, вкладала її, потім, чимось стриво­жена, знову копала і знову все перетягувала на нове місце.

Спочатку ніхто не міг зрозуміти, у чому річ. А тоді збаг­нули, що в росомахи, напевно, скоро мають народитися малята і вона шукає місця для лігва.

У клітку поставили будиночок. Він був просторий, схожий на собачу буду, а всередині мав перегородку, аби не завівав вітер.

Одначе росомасі будиночок не сподобався. Він був геть не схожий на ту нору, в якій вона звикла жити на волі, й росо­маха ніяк не хотіла в нього заходити.

Нарешті після тривалих пошуків вона облаштувала лігво під будиночком. Викопала невелику заглибину, вистелила її своєю шерстю, а за кілька днів звідти почулося пищання новонароджених.

ТРЕТЯ ЗУПИНКА

Ведучий:

- чи зміниться поведінка росомахи?

- що відбудеться на далі?

Обговорення.

Читаємо далі:

Відтоді росомаха майже не відходила від своїх малюків. Лежала біля них, гляділа, годувала, гріла і так старанно вилизувала, що їхня шерстка завжди була пухнаста й чиста.

Виходила росомаха зі свого лігва лише за кормом. Кине їй доглядач м’яса, а вона схопить його і бігом до малюків.

\ Г'!...

Тепер вона й не рвалася, як раніше, на волю. Якось догля­дач забув замкнути за собою двері, клітка залишилася відчиненою — і навіть тоді не пішла росомаха. Відколи народилися малеча, вона перестала сумувати і прагнути волі. А дитинчата лежали такі маленькі, пухнасті й чомусь завжди рядком і, щойно підходила до них мати, підводили свої тупі мордочки й тяглися до неї посмоктати.

Малюки були вгодовані, зате їхня матір що не день дедалі худнула. Їй давали стільки м’яса, що вистачило б навіть вов­кові, але вона майже нічого не їла. Усе, що їй кидали, вона відносила дітям, а сама голодувала

ш.

Її намагались годувати окремо. Відсаджували від малюків до іншої клітки та давали м’ясо, але росомаха рвалася назад до дітей і навіть не дивилася на корм.

.

ЧЕТВЕРТА ЗУПИНКА

Ведучий просить визначити які припущення виявились правильними. Продовження обговорення.

Читаємо далі:


Минуло зо два місяці. За цей час малюки підросли, зміц­ніли й уже самі вилазили з лігва. Вони були дуже кумедні, ці двоє малих росомашат: такі гладкі, незграбні, схожі чи то на цуценят, чи то на ведмежат. Цілісінькі дні вони вовтузи­лися одне з одним.

Коли дитинчата бавилися, мати сиділа поряд і спостері­гала за ними. Траплялося, що якесь із них відбігало далі, ніж дозволялось; тоді вона обережно брала його за загривок і приносила назад.

Якщо ж їй здавалося, що малятам загрожує небезпека, вона якось особливо гарчала, і дитинчата, немов за командою, ховалися під будиночок.

Особливо хвилювалася росомаха, коли малеча підходила до сусідньої клітки, де сиділи двоє вовків. Сірі хижаки давно полювали на її малюків. Якщо ті підбігали до ґрат, вовки злісно гарчали, шерсть у них настовбурчувалася, вони хапа­ли зубами сітку і скажено шарпали її, намагаючись схопити росомашат.

П'ЯТА ЗУПИНКА

Учасники висловлюють власні припущення щодо наступних подій.

Продовження обговорення.

Читаємо далі:

Удень вовків відганяв служитель. Зате вночі їм ніхто не заважав. І от якось, коли вовки, як завжди, шарпали сітку, та не витримала, порвалася, і двоє хижаків пролізли у клітку до росомахи.

Побачивши, що дитинчата в небезпеці, мати відчай­душно кинулася їх захищати. Вона була набагато слабша за двох вовків і, якби не мала дітей, напевне, спробувала б утекти.

Але хіба могла залишити своїх малят росомаха-мати?

Вона люто кидалася то на одного, то на другого вовка, ухи­лялася від їхніх укусів, кидалася знову, намагаючись не під­пустити їх до дітей.

Вовки неодноразово пробували пробратися до них під будиночок, і щоразу росомаха їх відганяла.

Та якось у тій бійці хтось перекинув будиночок. Двоє маленьких переляканих росомашат залишилися без при­криття. Жадібні до здобичі вовки вже ладні були схопити їх, але мати встигла затулити собою дитинчат. Вона всім тілом лягла на малюків і, хоч би з якого боку підступалися сіро­манці, вмить поверталася і зустрічала хижаків вишкіреною пащею.

Затуливши собою дитинчат, росомаха вже не могла ухиля­тися від укусів вовків і все-таки знаходила сили відбивати їхній напад.

Ведучий:

- міркуємо швидко!Ми вже досягли кінця історії.

- як будуть розвиватись події на далі?

Читаємо далі:

Невідомо, чим би скінчився цей нерівний бій, якби на шум не нагодився сторож.

Він швидко відчинив клітку і загнав вовків на місце. Потім полагодив сітку і підійшов до росомахи. Тварина так знесилилась, що навіть не могла підвестися. І все-таки, коли сторож хотів був подивитися, чи цілі її малюки, вона вищи­рилася і знову ладна була їх захищати.

Переконавшись, що малеча лишилася неушкодженою, сторож пішов, а росомаха насилу підвелася і заходилася ніжно прилизувати скуйовджену шерстку своїх дитинчат.

Обговорення кінцівки.

ІІІ етап КОНСОЛІДАЦІЯ


Ведучий: у Вас є елементарне розуміння цієї історії та настав час подивитися, шо Ви, шановні учасники, зробите з цим змістом. Які висновки можуть бути зроблені з тих ідей, які Ви шойно по­будували? Який вплив ці ідеї можуть здійснити на ваше життя?

Спочатку ми будемо використовувати «Метод спіль­ного опитування», а потім метод «Павутинка» дискусії». [1]

Запитання до учасників:

  • як попала до зоопарку росомаха?

  • чи варто було привозити росомаху до зоопарку?

  • в якому стані була тварина?

  • чи сподобалось тварині в зоопарку?

  • коли змінилась поведінка росомахи?

  • чи захистила клітка дитинчат росомахи від хижаків?

Ведучий: давайте зупинимось на питанні про зоопарки – для кого вони ?

Для тварин, чи для людей?

Учасникам роздаються схеми з «Павутинкою»дискусії, пропонується обговорити питання і визначити дві – три причини,з яких можна погодитись та не погодитись з запропонованим твердженням.


«Павутинка»дискусії

Зоопарки потрібні людям


Я згоден(згодна) Я не згоден(не згодна)


_________________ _____________________

_________________ _____________________

_________________ _____________________

Висновок


Учасники визначають записують аргументи за і проти. Наприклад:

- відновлення видів тварин - жахливі умови утримання

- порятунок тварин - неволя руйнує життя тварин

- ознайомлення з тваринним світом - не потрібні заради видовищ


Ведучий: ми отримали аргументи для ведення дискусії з обох боків

Зараз пари мають об'єднатися з іншими парами та створити групи з чотирьох осіб.

1.Спочатку назвіть один одному ті аргументи,які ви придумали у своїх парах.

2.Проведіть дискусію з цього питання

3.Зробіть висновок,з яким усі можуть погодитись.

4.Запишіть висновок.

На завдання даєтьсь 7 хвилин. Далі групи оголошують свої висновки та дискутують відносно двох точок зору.

Алгоритм виконання «Павутинки» дискусії:

  • підготувати продумане бінарне запитання. Бінарне запитання - це таке запитання, на яке можна дати дві відповіді, тобто або «так», або «ні», підкріпивши свою відповідь аргументами.

  • пари мають підготувати таблицю «Павутинка дискусії». Цим парам учасників дається чотири чи п’ять хвилин щоби продумати аргументацію та написати по три причини на підтримку обох сторін у дискусії Вони перераховують ці аргументи в таблиці «Павутинка дискусії».

  • кожна пара учасники об’єднується з іншою парою. Вони розглядають ті відповіді, які дали на підтримку обох сторін з цього запитання, і роблять доповнення до своїх списків.

  • чотири учасника обговорюють це питання, поки не дійдуть якогось висновку. Тобто у своїй четвірці учасники досягають згоди стосовно певної позиції з цього запитання та фіксують ті аргументи, які підкріплюють дану позицію. Свою позицію вони записують у комірку «Висновок» у таблиці «Павутинка дискусії».

  • ведучий: викликає кілька четвірок і просить їх стисло повідомити свою позицію й аргу­менти на її підтримку. Можна запропонувати групам провести дискусію одна з одною, якщо виявиться, що вони зайняли різні позиції з цього суперечливого питання.

ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ








Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили