і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Професійне самовизначення старших школярів

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №IU829085
За публікацію цієї методичної розробки Рижак Ольга Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №IU829085
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Опис презентації окремими слайдами:
Слайд № 1

Професійне самовизначення старших школярів «Якщо людина не знає, до якого порту вона пливе, жоден вітер не буде їй попутним» Сенека Підготувала практичний психолог НВК «Павлиська ЗОШ І-ІІІ ст. – ліцей ім. В.О. Сухомлинського» Рижак О.В.

Слайд № 2

Самовизначення — процес і результат вибору особис­тістю своєї позиції, завдань і засобів самореалізації в конкретних обставинах життя; основний механізм набуття та виявлення людиною свободи

Слайд № 3

Професійне самовизначення – складний, перманентний процес професійного вибору. Це процес самопізнання та об’єктивної оцінки школярами власних індивідуальних особливостей, зіставлення своїх професійно важливих якостей і можливостей з вимогами, необхідними для  оволодіння конкретною професією. В основі правильного професійного самовизначення лежить протиріччя між прагненням молодої людини до самостійності й неготовністю школяра до здійснення обґрунтованого вибору професії.

Слайд № 4

Професійне самовизначення - процес, який охоплює весь період професійної діяльності особистості: від виникнення професійних намірів до виходу з трудової діяльності.

Слайд № 5

. Етапи професійного самовизначення: · Первинний вибір професії (характерний  для учнів молодшого шкільного віку) - малодиференційовані уявлення про світ професій, ситуативне уявлення про внутрішні ресурси, необхідні для даного роду професій, нестійкість професійних намірів;  · Етап професійного самовизначення (старший шкільний вік) - виникнення і формування професійних намірів та первісне орієнтування в різних сферах праці;  · Професійне навчання - здійснюється після отримання шкільної освіти для освоєння обраної професії;  · Професійна адаптація - формування індивідуального стилю діяльності, переважання системи виробничих та соціальних відносин;  · Самореалізація в праці - виконання або невиконання очікувань, пов'язаних з професійною працею.

Слайд № 6

.

Слайд № 7

1) Позиція старших членів сім'ї.  Турбота старших про майбутню професію своєї дитини зрозуміла, вони несуть відповідальність за те, як складається її життя. Дуже часто батьки надають дитині повну свободу вибору, вимагаючи тим самим від неї самостійності, відповідальності, ініціативи. Трапляється, що батьки не згодні з вибором дитини, пропонуючи переглянути свої плани і зробити інший вибір, вважаючи, що вона ще маленька. Правильному вибору професії часто заважають установки батьків, які прагнуть, щоб діти компенсували їхні недоліки в майбутньому, у тій діяльності, в якій вони не змогли себе повністю проявити.

Слайд № 8

2) Позиція товаришів, подруг (однолітків). Дружні відносини старшокласників вже дуже міцні і вплив їх на вибір професії не виключено, тому що увага свого професійного майбутнього однолітків також зростає. Саме позиція мікрогрупи може стати вирішальою у професійному самовизначенні.

Слайд № 9

3) Позиція вчителів, класного керівника. Кожен вчитель, спостерігаючи за поведінкою учня тільки у навчальній діяльності, весь час «проникає думкою за фасад зовнішніх проявів людини, ставить свого роду діагнози щодо інтересів, схильностей, помислів, характеру, здібностей, підготовленості учня». Учитель знає безліч тієї інформації, яка невідома навіть самому учневі.

Слайд № 10

4) Особисті професійні плани. У поведінці та житті людини уявлення про найближче і віддалене майбутнє відіграють дуже важливу роль. Професійний план або образ, уявне представлення, його особливості залежать від складу розуму і характеру, досвіду людини. Він включає в себе головну мету та цілі на майбутнє, шляхи і засоби їх досягнення. Але плани різні за змістом і те, які вони, залежить від людини. 

Слайд № 11

5) Здібності.  Здібності, таланти учня старших класів необхідно розглядати не тільки в навчанні, а й до всіх інших видів суспільно цінною активності. Так як саме  здібності включає в себе майбутня професійна придатність.  6) Рівень вимог на суспільне визнання. Реалістичність домагань старшокласника - перший ступінь професійної підготовки. 

Слайд № 12

7) Інформованість - важлива, неспотворена інформація - важливий фактор вибору професії.  8) Схильності проявляються і формуються в діяльності. Свідомо включаючись в різні види діяльності, людина може змінювати свої захоплення, а значить і напрямки. Для старшокласника це важливо, тому що до професійних захоплення - шлях до майбутнього.

Слайд № 13

В 9-х класах було проведено тестування з метою визначення переважаючого мотиву вибору професії. За цією методикою мотиви умовно поділяються на: Внутрішні індивідуально значущі мотиви: задоволення, що прино­сить робота завдяки її творчому ха­рактеру; можливість самореалізації. Внутрішні соціально значущі мотиви: можливість допомагати іншим, задоволення від спілкування, керування іншими людьми. Внутрішня мотивація виникає з потреб самої людини, тому на її основі людина працює із задоволенням, без зовнішнього тиску. Перевага внутрішніх мотивів най­більше ефективно з погляду задо­воленості працею і її продуктив­ності. Зовнішні позитивні мотиви: матеріальне стимулю­вання, можливості просування по службі, схвалення колективу, пре­стиж, тобто стимули, заради яких людина вважає за потрібне докла­сти зусилля. Зовнішні негативні мо­тиви: впливи на осо­бистість інших людей шляхом тиску, покаран­ня, критики, осуду й інших санкцій негативного характеру.  

Слайд № 14

9-А 9-Б

Слайд № 15

9-ті класи

Слайд № 16

  Одна з необхідних умов здійснення особистісного підходу до вибору професії - самопізнання. Пізнання самого себе йде через порівняння себе з іншими людьми, шляхом усвідомлення своїх можливостей, досягнень і порівняння їх з успіхами і досягненнями оточуючих людей. В. О. Сухомлинський писав: "Поглиблене пізнання світу й самого се­бе, самоутвердження й самовиховання як визначальні риси духовного життя в роки отроцтва неможливі без самоутвердження в праці… В отроцтві до людини має прийти, оволодіти її свідомістю думка: "Хто я? Де моє місце в житті? Де мій життєвий шлях? На що я здатна?" Ця думка може прийти до люди­ни лише тоді, коли вона у чомусь виявила, виразила себе, чимось захо­пилася, в чомусь досягла значних для свого віку результатів" Самопізнання - це усвідомлення людиною самої себе, свого «Я». Усвідомити самого себе - значить дати звіт собі відносно своїх сил, можливостей, особистих якостей, рівня їх розвитку, тобто оцінити їх належною мірою. 

Слайд № 17

Самооцінка - оцінка, яку людина дає сама собі, своїм можливостям, відповідним або не відповідним специфіці професії. У старшокласників самооцінка переслідує дві мети:  · самовиховання;  · прогнозуванню майбутньої професії. 

Слайд № 18

Рівні адекватності самооцінки:  · Високий рівень притаманний тим учням, чия самооцінка інтересів, здібностей, особистих якостей повністю збігається з оцінкою вчителів і батьків. Це підтверджується діяльністю з досягнутими успіхами учня в різних видах занять.  · Середній рівень спостерігається в тому випадку, коли учні частково переоцінюють або недооцінюють свої можливості в порівнянні з оцінкою дорослих. Професію школярі обирають на основі пізнавального інтересу до шкільних предметів без обліку своєї придатності.  · Низький рівень має місце тоді, коли помітна різка переоцінка або недооцінка своїх інтересів, здібностей, особистих якостей в порівнянні з оцінкою вчителів, батьків. По суті, вибір професії на даному рівні самооцінки відбувається необгрунтовано.

Слайд № 19

Профорієнтація здійснюється на всіх вікових етапах: Емоційно-образний (діти старшого дошкільного віку). Формування позитивного ставлення до світу професій, до людей праці. На цій стадії професії відомі дітям лише за назвами і деякими зовнішніми ознаками (форма одягу, манери поведінки, оцінка оточуючих людей). Пропедевтичний (І-IV класи). Розвиток інтересу до професії батьків, до найбільш масових професій. Формування любові і сумлінного ставлення до праці. У молодших школярів ще немає підстав для здійснення серйозного професійного вибору, часто відсутні виражені інтереси і нахили. Вони легко змінюються на інші.

Слайд № 20

3. Пошуково-зондуючий (V-VII класи). Формування професійної спрямованості при усвідомленні інтересів, здібностей, цінностей, які пов'язані з вибором професії і визначенням свого місця у суспільстві. В цих учнів можуть мати місце особливо раптові переміни в інтересах, що викликано істотнім підйомом пізнавальної активності у цьому віці. Але саме в цьому віці можуть виникнути інтереси, які можуть мати вихід на професійну діяльність.

Слайд № 21

4. Формування професійної свідомості (VIII-IX класи). Формування особистісного сенсу вибору професії, уміння співвідносити суспільні цілі вибору сфери діяльності із своїми ідеалами, уявлення про цінності зі своїми можливостями. На цьому етапі учень повинен вже реально сформулювати для себе задачу вибору майбутньої діяльності з урахуванням наявного психологічного і психофізіологічного ресурсів. Підсилюється увага до вироблення у школярів бажання до постійного навчання. Профорієнтаційна робота з ними планується з урахуванням можливості продовження освіти в професійно-технічних, середніх спеціальних навчальних закладах чи у середніх загальноосвітніх школах.

Слайд № 22

5. Період уточнення соціально-професійного статусу (Х-ХІ класи). Формування знань, умінь у визначеній сфері трудової діяльності. На даному етапі в сучасній системі освіти старшокласники уточнюють відповідність своїх професійно важливих і інших якостей, стану здоров'я вимогам професійної діяльності, що обирається. Мета професійної орієнтації учнів слід розглядати в загальному зв'язку з ширшими цілями і завданнями трудової підготовки школярів.

Слайд № 23

З огляду на важливу роль у професійному самовизначенні учнів їхніх батьків особливе значення має співпраця в профорієнтаційній роботі школи і сім'ї. Тому школа повинна направляти зусилля батьків на створення умов для розвитку інтересів, схильностей і здібностей їхніх дітей. Здійснювана в школі цілеспрямована робота з професійної орієнтації учнів є частиною навчально-виховного процесу

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Презентація до виступу на психолого-педагогічному семінарі
  • Додано
    26.02.2018
  • Розділ
    Психологія
  • Тип
    Презентація
  • Переглядів
    463
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    IU829085
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1800 грн
540 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №IU829085
За публікацію цієї методичної розробки Рижак Ольга Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №IU829085
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти