Принципи словникової роботи. Характеристика методів і прийомів словникової роботи.

Опис документу:
В основі словникової роботи лежать чуттєвий досвід дитини, процеси відчуття й сприймання. Відчуття є первинною формою відображення об’єктивної дійсності в мозку людини, це відправний пункт пізнання. Відчуття і сприймання є єдиним джерелом наших знань про навколишній світ.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Принципи словникової роботи. Характеристика методів і прийомів словникової роботи.

В основі словникової роботи лежать чуттєвий досвід дитини, процеси відчуття й сприймання. Відчуття є первинною формою відображення об’єктивної дійсності в мозку людини, це відправний пункт пізнання. Відчуття і сприймання є єдиним джерелом наших знань про навколишній світ. Для того щоб засвоїти значення слова, дитина повинна відчути якості, властивості, ознаки, побачити їх «покуштувати», «доторкнутись».

Основним принципом словникової роботи є встановлення в свідомості дитини зв’язку між фактом дійсності і словом, що означає цей факт. Необхідною умовою відчуття і сприймання є безпосередня дія об’єктивного подразника (предметів та явищ) на аналізатори дитини. Відчуття і сприймання психологи називають сенсорикою, сенсорним досвідом дитини, сенсорним вихованням, яке і становить суть основного принципу словникової роботи. Виходячи з основного принципу словникової роботи дитина повинна засвоювати нове слово в такій послідовності: а) відчуття окремих властивостей та якостей предмета чи явища (холодна, мокра, прозора, чиста, ллється, можна налити, перелити, випити, зігріти). б) сприймання цілісного образу (вода); в) формування уявлення про предмет (образи пам’яті); г) відображення цього уявлення в слові. Уявлення за словами Є.І.Тихєєвої повинно передувати слову, але слово повинно обов’язково йти слідом за уявленням.

Отже, дитина має усвідомити значення слова шляхом практичного чуттєвого досвіду, а слово обов’язково повинно бути насичено змістом.

Наступний принцип словникової роботи - введення нових слів на основі активної пізнавальної діяльності. Центральне місце у дошкільному віці займає ігрова та продуктивна види діяльності. В іграх з предметами, іграшками, овочами діти знайомляться з їхніми властивостями, якостями, ознаками.(«Впізнай на смак»,»Нагодуємо ляльку», «Що з чого зроблено»), настільно - друковані ігри типу «Склади картинку», «Розрізни кубики»сприяють закріпленню родових назв і частин цілого (гілка, стовбур, листя, корінь – це дерево).

У ході трудової діяльності діти знайомляться з властивостями грунту, знаряддями праці, процесом праці. Дізнаються, що земля мокра, чорна, волога, її потрібно копати, рихлити, поливати. У молодшій та середній групах діти пізнають зміст праці переважно під час виконання окремих доручень. По закінчені роботи дитина розповідає вих.-лю, як вона виконала доручення. Такі розмови вих.-ль веде з усіма дітьми, а особливо з замкнутими, мовчазними, які мають недоліки мовлення. У старшому дошк віці зміст праці досить різноманітний і його можна використати для збагачення мови дітей новими словами та розвитку зв’язного мовлення без додаткової затрати часу. При такій методиці праця в природі може збагатити мову дитини 300-400 словами трьох основних лексичних категорій (іменники, прийменники, дієслова).

У ході образотворчої діяльності діти знайомляться з властивостями глини, фарб, пластиліну, матерії, паперу, засвоюють назви процесів (малювати, ліпити, вирізувати, вишивати, наклеювати).

Наступний пр-п - комплексне розв’язання всіх завдань словникової роботи в єдності: збагачення, уточнення та активізація словника на кожному занятті. Наприклад, під час спостереження за працею няні вихователь визначає такі завдання: збагатити словник дітей дієсловами (піклуватися, годувати, приносити, розливати, роздавати, мити, витирати, сушити), прислівниками (чисто, старанно, швидко, смачно)Уточнити значення слів няня, їжа;активізувати словник словами сніданок, обід, полудник, вечеря та назвами страв.

Останній пр-п словникової роботи - єдність навчальних, виховних та завдань словникової роботи в ході виконання програмних вимог з усіх розділів програми як на заняттях, так і в повсякденному житті. Кожний розділ програми виховання має свою специфічну лексику, з якою дітей можна познайомити лише на спеціальних заняттях: з математики (лічба, рахунок, лічити, більше, менше, порівну, лічба в межах десяти, кількісна, порядкова лічба)

З фізвиховання (біг, ходьба, стрибати, лазити, кидати, колода, обручі, скакалка, вправи, гімнастика, крокувати); з малювання (фарбувати, розмивати, пензлик, олівці, фарби); ознайомлення з природою (дощ, блискавка, повітря, вода, дерева)тощо.

Усі методи ознайомлення дітей з навколишнім поділяються на дві великі групи: методи безпосереднього ознайомлення дітей з навколишнім та опосередковані.

Безпосередні - спостереження, екскурсії - огляди розглядання предметів та бесіди про них, екскурсії за межі дитсадка, розглядання та бесіда за репродукціями картин, дид. ігри з предметами, іграшками, картинками, показ діафільмів, кінофільмів, різного виду театрів. В основі цих методів лежить чуттєвий досвід дитини. Всі вони супроводжуються наочністю. Дитина має можливість сама побачити, доторкнутись, понюхати, обстежити предмет чи явище.

Опосередковані методи - читання оповідань та віршів пізнавального змісту, бесіди, усна народна творчість, словесні дид ігри.

Спостереження – це цілеспрямований й організований процес, спрямований на пізнання, уточнення і закріплення знань про навколишнє. Спостереження може бути як на занятті так і в повсякденному житті.

Екскурсії-огляди – це невичерпне джерело збагачення знань та поповнення словника дітей. Вони проводяться в усіх вікових групах.

Одним із методів безпосереднього ознайомлення дітей з навколишнім є розглядання предметів та бесіда про них.

Екскурсії - Мета – збагачення словника новими словами, виділяти суттєві ознаки, частини цілого.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Малюк у світі економіки та фінансів»
Часнікова Олена Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.