Прикметники - антоніми, прикметники - синоніми.

Опис документу:
Вчити учнів уживати прикметники у мовленні; формувати вміння добирати синоніми й антоніми; збагачувати словниковий запас школярів: розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. ПРИКМЕТНИКИ-АНТОНІМИ, ПРИКМЕТНИКИ-СИНОНІМИ

Мета: вчити учнів уживати прикметники у мовленні; формувати вміння добирати синоніми й антоніми; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.

Обладнання: демонстраційний матеріал

Тип уроку: комбінований

Девіз уроку:

Активно працювати!

Каліграфічно писати!

Правильно відповідати!

Рідну мову вивчати

Хід уроку

І. Організаційний момент

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він весняний та цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей,

Усміхнемось і промовим: "Добрий день!"

- Сядьте зручніше! Покладіть долоню на серце. Відчуйте, як воно б'ється? Таке маленьке, а так багато працює! Ось і ми попрацюємо.

- Передайте свою впевненість і готовність до праці одне одному.

Продовжіть речення

Триває урок...

Українська мова - наша...

Цією мовою розмовляють...

Українську мову ми любимо,..., ....,

Ми вивчаємо рідну мову для того, щоб ...

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда

- Сьогодні на уроці ми поєднаємо творчі та граматичні сторони нашого мовлення. Повторимо вивчений матеріал.

- Діти, яка зараз пора року?( весна)

Із давніх-давен в Україні урочисто відзначали настання весни. Наші пращури розпочинали відлік Нового року з перших весняних днів. Вони уявляли весну вродливою дівчиною з вінком квітів на голові.

  • Які ви знаєте природні явища весни?

( сокорух, повінь, приліт пташок, льодохід на річках, збільшення тривалості дня)

2.Каліграфічна хвилинка

В в В в вв ве ес сн весна

Яка орфограма є у слові весна? ( ненаголошені голосні)

Як перевірити?

Скільки у слові літер, звуків?

Весна - це пора року, що настає після зими. Слово "весна" утворено від слова весантас, що в перекладі означає "ясний день"

3. Запис народної мудрості у зошит

Сухий березень, теплий квітень, мокрий травень - буде хліба врожай.

Які слова в прислів'ї допомогли дати ознаку кожному місяцеві? Підкресліть їх.

- Яка це частина мови?

- Що вам відомо про прикметник?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .

Повідомлення теми, мети уроку.

1. Загадка

Є у мене менший брат.

Все у нас із ним невлад:

Він білявий, я — чорнявий.

Я меткий, а брат мій млявий.

Я високий і тонкий,

Брат товстенький і низький.

З братом я живу у парі,

Та не в злагоді — у сварі.

Робимо усе ми залюбки,

Тільки завжди навпаки.

  • Про яких братів ідеться в загадці? (Про слова, протилежні за значенням, - антоніми)

  • Сьогодні на уроці ми будемо вчитися добирати слова, близькі і протилежні за значенням.

2. Визначення мети уроку

Ми поговоримо ....

Дізнаємось...

Навчимось....

Завжди цінуємо...

IY. Робота по темі уроку

1. Робота за підручником ( ст. 127 впр.304)

- прочитайте народні прикмети;

- до виділених прикметників доберіть антоніми;

- запишіть слова парами.

Ранній - пізній, теплу - холодну, ясні - похмурі.

Ранній - [ран':ій]

гол.[а і]

пр. [р н: й]

пр. дзв. [р н: й]

2. Фізкультхвилинка

По двору лелека ходила,

Маленьких діточок учила:

- Підніміть крильця і усміхніться,

Ясному сонечку поклоніться,

Крила вгору піднімайте,

Та нікого не займайте.

3. Творча лабораторія

Про кого йшлося у нашій фізхвилинці?

Чи зустрічали ви лелек?

Що ви про них знаєте?

Давайте складемо про них загадку, дібравши потрібні слова й антоніми.

Птахи ці весною до нас .....( прилітають),

І двір наш вони .... (звеселяють).

Пір'я .... ( біле) й (чорне) мають,

Від ... ( горя) дім оберігають,

А ... (щастя) до нас закликають.

4. Творча робота

Казка

Жив-був король Сонце. Його палац знаходився за найвищими хмарами. Король ніколи не спускався на Землю, але посилав до людей своїх доньок - Зиму, Весну, Літо. Осінь. Найбільше король любив наймолодшу красуню Весну. Але те, що вона була такою гарною, знав тільки батько, а люди були зайняті своєю роботою й не хотіли цього помічати. Тоді король попросив письменників, поетів. художників, музикантів допомогти Весні. Вони прихопили з собою олівці, пензлі. фарби, музичні інструменти і пішли на Землю помилуватися красою природи для того, щоб потім розповісти про це людям.

- Чи хотіли б ви стати письменниками?

ст. 127 впр. 305

  • Прочитайте текст.

  • Змінюючи виділені прикметники на антоніми.

  • Як змінився зміст тексту? Який настрій він викликає?

  • Саме такий текст написав автор.

5. Поетична хвилинка

А ось як поети оспівують красу весни.

Була весна весела, щедра, мила.

Промінням грала, сипала квітки.

Вона летіла хутко, мов стокрила.

За нею вслід - співучії пташки.

Леся Українка

Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом.

Барвінком укрила.

Т.Шевченко

6. Музична хвилинка

Послухайте відображення весни в музиці.

7. Гра " Мовний палац"

Розподіли на групи синоніми і антоніми

8. Робота з підручником ст.128. впр.306

Доберіть із довідки до кожного прикметника синоніми

Правдивий, чесний, справедливий.

Лагідний, ніжний, тихий.

Культурний, увічливий, чемний.

Коричневий, бурий, каштановий.

Безмежний, неосяжний, безкраїй.

Y. Узагальнення і систематизація опорних знань

1. Гра "Закінч речення"

Доберіть потрібні синоніми чи антоніми.

Сніг білий, а вугілля ...

Зима холодна, а літо ...

Дорога широка, а стежка ....

День був сонячний і ....

Руки матусі теплі й ...

Мій товариш чесний і ....

2. Добери слова-синоніми до фразеологізмів

На сміх брати - ...( кепкувати)

Слізьми вмиватися - ...(плакати0

Намотати на вус - ....(запам'ятати)

Втоптати в болото - ... (принизити)

Взяти у тямки - ... (зрозуміти)

Шкірити зуби - ...(сміятися)

Ні пари з вуст - ...(мовчати)

Знайти спільну мову - ...( домовитися)

Раків пекти - ...(червоніти)

YI. Підсумок уроку

Рефлексія

  • Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

  • Що найбільше сподобалося?

  • Які завдання було виконувати складно?

YII. Домашнє завдання ст.128 впр. 307

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.