• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Читання
  • Поезії для читання, слухання, що викликають різні емоції у дітей. Аналіз ліричного твору у початковій школі Осінні барви

Поезії для читання, слухання, що викликають різні емоції у дітей. Аналіз ліричного твору у початковій школі Осінні барви

Опис документу:
Сучасна освіта спрямовує свої зусилля на розвиток особистості. Важливим елементом розвитку особистості є розвиток емоцій, почуттів, переживань. Вірші – це один із ефективних засобів розвитку емоційно-чуттєвої сфери дітей.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Поезії для читання, слухання, що викликають різні емоції у дітей.

Аналіз ліричного твору у початковій школі

Осінні барви

Дощова осінь

Водить осінь хороводи,
Під мелодію дощів
На прогулянку виходять
Парасолі і плащі.
Там розмову парасолі
Із плащами завели:
«Ах, як довго у неволі,
У темниці ми були.
Та вернулися тумани, задощило в небесах, —
І ми знову у пошані,
Знов нас носять на руках…»
І прийшли тоді до згоди парасолі і плащі,
Що найбільша насолода —
Це коли ідуть дощі.

(Анатолій Качан)

« Дощова осінь», Анатолій Качан

1. Вступна бесіда.

- Яка зараз пора року?

- Якими б словами ви описали осінь?

- Які кольори переважали б у вашому описі?

- Як висловити своє ставлення до цієї пори року?

- Чи можна описати осінь іншими словами дізнаємося з віршу А.Качана

« Дощова осінь»

2. Первинне сприймання вірша.

Читання вірша учителем.

3. Первинне сприймання вірша.

- Діти, чи сподобався вам вірш? Чим?

- Що особливо сподобалось?

- Які картини уявили?

- Як ви думаєте, з яким почуттям поет малює ці картини?

4.Повторне читання.

Самостійна робота учнів із текстом вірша (самостійне читання). Вона потрібна для того, щоб школярі уважніше вчиталися у зміст, підготувалися до його аналізу. Для цього пропонуємо прочитати твір ще раз про себе і позначити олівцем малозрозумілі слова і вислови.

5 Аналіз прочитаного.

- Як автор описує осінь?

- З ким порівнює осінь?

- Прочитайте. За допомогою яких слів автор малює настрій парасоль і плащів?

- Чому вони так поважливо ставляться до осені?

- Якими рисами наділив автор осінь?

- Як ви розумієте вислів «водить осінь хороводи, під мелодію дощів»?

- Чому саме хороводи, а не інший танок?

- Який настрій у парасоль і плащів? Чому?

6 Вибіркове читання .

- Який настрій у вас виник під час читання цих рядків?

- Які слова допомагають автору створити такий настрій?

- Чому автор порівнює осінь з живою істотою?

- Як ви думаєте, для чого автор використовує цей засіб?

7 Творча робота на основі тексту.

- Уявіть собі, що ви художники. Яку картину ви намалюєте до першої частини вірша?

- Які фарби використаєте?

- Чим цей малюнок відрізнятиметься від малюнка до другої частини вірша?

- Що домалюєте?

8 Робота над засобами мовної виразності або основними компонентами інтонації.

- Поясніть значення словосполучення « мелодія дощів» .

- Як ви вважаєте, а яка вона по темпу?

- Що означає вислів «знов нас носять на руках»?

- Поясніть значення слова насолода.

- З яким настроєм читаємо цей вірш?

- Де логічно зробити паузи? Чому?

- Які слова потрібно виділити силою голосу? Чому?

- Що допоміг тобі зрозуміти поет?

9 Виразне читання вірша .

Холод позалягав

Холод позалягав, побілів, посклився.
Дерева повідчинялися
і стали прозорими.
Назбирала діброва
Осіннього жару,
Щоб не холодно жолудям було.

(Микола Воробйов)

« Холод позалягав» Микола Воробйов

1. Вступна бесіда.

- Розкажіть про свій стан, коли вам холодно.

- Як ми можемо сказати по-іншому, що нам холодно?

- А що може вас зігріти ?

2 Первинне сприймання вірша.

- Як ви вражаєте, чи стан дерев і жолудя під час холодної пори року схожий на ваш ? Чому?

- Які слова можуть це довести ?

Яку картину ви уявили ?

3Повторне читання.

4Аналіз прочитаного.

- Як автор описує прихід холоду?

- З чим порівнює дерева? Чому?

- Прочитайте. За допомогою яких слів автор малює осінь.

5Вибіркове читання .

- Який настрій у вас виник під час читання цього вірша ?

- Які слова допомагають автору створити такий настрій?

- Чому автор наділяє природу якостями людини? Знайдіть і поясніть їх.

- Як ви думаєте, для чого автор використовує цей засіб?

6. Творча робота на основі тексту.

Уявіть собі, що ви композитори. Яку музику ви написали б до цього вірша? Які музичні інструменти оберете для виконання?

7 Робота над засобами мовної виразності або основними компонентами інтонації.

- Якого кольору цей вірш? Чому?

  • А як потрібно читати мінорний вірш?

  • Де потрібно зупинитися ?

  • Які слова, на вашу думку, потрібно виділити силою голосу?

  • То , що ж хотів автор донести до нас цим віршем?

8. Виразне читання вірша .

Красива осінь вишиває клени...

Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: – Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить: – Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п'ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.

(Ліна Костенко)

« Красива осінь вишиває клени…» Ліна Костенко.

1. Вступна бесіда.

- Давайте пограємо у осінню гру « Вишиванка осені». Позмагаймося, хто назве більше осінніх кольорів чи їх відтінків.

- А що саме вам допомогло вірно підібрати кольори? За чим ви спостерігали?

2. Первинне сприймання вірша.

- Діти, чи сподобався вам вірш? Чим?

- Що особливо сподобалось?

- Які картини уявили?

- Як ви думаєте, з яким почуттям поет малює ці картини?

3. Повторне читання.

4. Аналіз прочитаного.

- Чому на початку роботи над віршем я обмовилась про осінню вишиванку?

- Чи можна сказати, що у цьому вірші йдеться саме про неї? Знайдіть підтвердження у творі.

- За допомогою яких речень побудовано цей вірш? Як ви думаєте, чому?

- Чому автор зіставляє емоції листя та ворон? Чи можна сказати, що це останнє прохання листочків перед зимовим сном?

- Чому воронам все одно від настання осені? Чи справді це так?

5. Вибіркове читання .

- Який настрій у вас виник під час читання цих рядків?

- Які слова допомагають автору створити такий настрій?

- Чому автор порівнює осінь із майстринею-вишивальницею?

- Чим іще захоплюється листя?

- Як ви думаєте, для чого автор використовує цей засіб?

6. Творча робота на основі тексту.

- Уявіть собі, що ви художники. Яку картину ви намалюєте ?

- Які фарби використаєте?

- Чим цей малюнок відрізнятиметься від малюнка двох останніх рядків?

- Що домалюєте?

6. Робота над засобами мовної виразності або основними компонентами інтонації.

- Прочитайте цей вірш протяжно. Чи доцільне таке читання ? Чому?

- Спробуйте прочитати його швидко. Що при такому читання вам не подобається?

- Як же його варто читати? Поясніть свою думку.

7. Виразне читання вірша.

Березовий листочок

Іще не сніг і навіть ще не іній,
ще чути в полі голос череди.
Здригнувся заєць — ліс такий осінній,
куди не ступиш, все щось шарудить!
Чи, може, це спинається грибочок?
Чи, може, це скрадається хижак?
То пролетить березовий листочок,
То пробіжить невидимий їжак…

(Ліна Костенко)

Восени

Що казати, восени радісно людині!
та вминає кавуни,
ця куштує дині.
Мова мамина палка
лине з відучора:
— З’їв би, синку, огірка,
спробуй помідора.
Голос тата чую теж у кімнатній тиші:
— Що ж ти яблуко жуєш,
грушку не скінчивши?
З’їв сливок я рівно сім,
персик в роті тане…
Доки я усе не з’їм,
зима не настане!

(Віталій Березінський)

Осінь

Давно вже попрощали нас
З-під неба журавлі,
Пташки замовкли у гаях,
І втихло на землі.
Вже ліс убрав багровий стрій,
Зів’ялий лист паде, —
В гостину з півночі до нас
Грізна зима іде.
Припали квіти до землі,
Туман наліг кругом,
Ще день, ще два — і вісі поля
Заснуть глибоким сном.
Лиш розгулялися вітри,
Лісами зводять шум,
На нивах стебла гнуть сухі
І ломлять, мов на глум.
У хату діточки біжать:
«Де ділася весна?
Чому вже сонечка-тепла
І радості нема?»
Вже темна осінь надійшла,
Зів’ялий лист паде,
По листю повагом до нас
Грізна зима іде.

(Сидір Воробкевич)

Осінь пензлика взяла

Осінь пензлика взяла,
малювати почала,
в білокорої берізки золотила довгі кіски.
Став багряним колір чуба
в мудрого дідуся-дуба.
Дві сестрички, дві осички
стали жовті, мов лисички.
А довкруг, довкруг травиця
тихо-тихо золотиться.
Ось палахкотять калина,
горобина і шипшина.
Не вгаває щедра осінь,
а малює неба просинь.
Ще — тоненькі павутинки,
сірий дощик і хмаринки…
Пензлик біга без упину —
гарна в осені картина.

(Марія Пономаренко)

Осінь

Осінь на камінчику
над ставком присіла.
Мило із промінчиком
осінь говорила.
Дав промінчик осені
золотої фарби,
щоб змінила господиня
довколишні барви.
Осінь розсміялася
Радісно, щасливо:
— Трішки постараюся —
Зроблю справжнє диво!
Зараз ось розбавлю
фарбу-жовтяницю,
уділю дві краплі
зеленій травиці.
А сосні не треба —
Хай зелено буде.
Згадувати літо
будуть звірі й люди.

(Марія Пономаренко)

Осінь

Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито
осінь жовтокоса на баскім коні.
В далечінь холодну без жалю за літом
синьоока осінь їде навмання.
В'яне все навколо, де пройдуть копита,
золоті копита чорного коня.
Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки печальні й розкида кругом.
Скрізь якась покора в тишині розлита,
і берізка гола мерзне за вікном.

(Володимир Сосюра)

Дихає прозора прохолода…

Дихає прозора прохолода,
Верболіз закутався в туман.
З лісу, з поля, з сивого болота
Тихо підкрадається зима.
Краснобоке літечко зів’яло,
Яблуком скотилось за поріг.
Листя золоте нечутно впало
Килимом пухким до наших ніг.
На ромашках відцвіли росини,
Відсюрчали коні-стрибунці.
Перелітний птах у небі синім –
Мов сльозинка тепла на щоці.
На ланах із ранку і до ночі
Крають землю гострі лемеші.
Не зів’яло літечко, бо хоче
Залишитись у моїй душі.

(Віктор Геращенко)

Осінь

… Осінь на узліссі
Фарби розбавляла,
Пензликом легенько
Листя фарбувала.

Вже руда ліщина,
Пожовтіли клени.
В пурпурі осіннім
Тільки дуб зелений.

Утішає ясен:
- Не сумуй за літом!
Геть усі діброви
В золото одіто.
П. Осадчук

Шипшина важко віддає плоди…
Шипшина важко віддає плоди.
Вона людей хапає за рукава.
Вона кричить: – Людино, підожди!
О, підожди, людино, будь ласкава.
Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!
Одна пташина так мене просила!
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
І просто осінь щоб була красива.
(Ліна Костенко)

Осінній вітре, що могучим стоном
Осінній вітре, що могучим стоном
Над лісом стогнеш, мов над сином мати,
Що хмари люто гониш небосклоном,
Мов хочеш зиму, сон і смерть прогнати;

Що у щілинах диким виєш тоном
І рвеш солому із сільської хати,
Зів'яле листя гоном-перегоном
По полю котиш, – вітре мій крилатий!

Я довго пильно слухав стону твого
І знаю, чом так стогнеш ти і плачеш:
Тобі жаль сонця, цвіту, дня літнього!
О вітре-брате! Як мене побачиш
Старим, зів'ялим, чи й по мні заплачеш,
Чи гнівно слід буття завієш мого?
(Іван Франко)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
2
міс.
0
0
дн.
0
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!