Перші кроки в світ мистецтва.

Опис документу:
В посібнику «Перші кроки в світ мистецтва» розкриваються завдання, методи, прийоми ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з репродукціями художніх картин українських художників. Пропоную роботу по ознайомленню старших дошкільників з світом мистецтва, відомості про художників та проведення роботи за їх картинами.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Управління освіти Шепетівської міської ради

Методичний кабінет

Перші кроки в світ мистецтва

Кратова Галина Дмитрівна

вихователь Шепетівського дошкільного

навчального закладу(ясел-садка) №5 «Казка»

Упорядник: Кратова Г.Д.- вихователь ДНЗ №5 «Казка»

м..Шепетівка Хмельницької обл.

Рецензент: Мамчур Н.П. – вихователь-методист ДНЗ №5 «Казка»

м..Шепетівка Хмельницької обл.

В посібнику «Перші кроки в світ мистецтва» розкриваються завдання, методи, прийоми ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з репродукціями художніх картин українських художників.

Автор пропонує систему роботи по ознайомленню старших дошкільників з світом мистецтва, відомості про художників та проведення роботи за їх картинами.

Перші кроки в світ мистецтва

Мистецтво – саме життя,і воно безсмертне Оскард Уайль

     Дошкільний вік - яскрава, неповторна сторінка життя кожної людини. Саме в цей період починається процес соціалізації, встановлюється зв'язок дитини з провідними сферами буття: світом людей, природи, предметним світом. Відбувається залучення до культури, до загальнолюдських цінностей. Дошкільна дитинство - час початкового становлення особистості, формування основ самосвідомості та індивідуальності дитини.

   Знайомство дошкільників з світом мистецтва  - одне із важливих завдань Базового компонента дошкільної освіти, у якому дошкільник "сприймає і усвідомлює мистецтво як результат творчої діяльності людини, виявляє емоції і почуття від побачених і почутих мистецьких творів; вибірково ставиться до окремих видів мистецької діяльності. Сприймає твір мистецтва цілісно, елементарно аналізує засоби художньої виразності."

       У дошкільному віці процес пізнання у дитини відбувається емоційно - практичним шляхом. Кожен дошкільник - маленький дослідник, з радістю і здивуванням відкриває для себе навколишній світ.

           При спілкуванні з мистецтвом у дітей пробуджуються особливі емоції, зовсім не схожі на ті, які вони відчувають, коли радіють або сумують. Ці емоції здатні творити чудеса: вони долучають дітей до вищих духовних цінностей, розвивають їх здібності і розсовують обрії свідомості.

           Дуже часто розуміння краси до дитини приходить через смакові оцінки дорослих, в процесі діалогічного спілкування дорослого і дитини. Твори для естетичного сприйняття дітей повинні бути художніми, приносити задоволення своєю красою і передавати почуття, настрій, думки, доступні дітям.

     Сприйняття маленької дитини відрізняється від сприйняття дорослої людини тим, що це - розгорнута діяльність, яка потребує зовнішніх опорах. Загальновідомо, що «живе» спілкування з мистецтвом нічим замінити не можна. Але в умовах нашого міста така можливість практично відсутня. Заповнити прогалину в естетичному розвитку дитини, сформувати у нього інтерес до образотворчого мистецтва, навчити любити і розуміти його можливо на заняттях в міні-музеї, організованому в дошкільному закладі.

Ознайомлення дошкільників з художніми картинами

Художня картина відображає дійсність в образній формі. Художній образ не є простим копіюванням дійсності, він повніше і глибше відбиває суть речей та явищ довкілля на основі узагальнення художником характерних рис того, що він спостерігає. У художніх картинах відбито природу, народні звичаї, життя народу (трудову діяльність, відпочинок, побут тощо).

Специфікою сприймання творів живопису є його цілісність, вміння сприймати не тільки зміст картини, а й засоби художньої виразності (композицію, тло, колір, світлотінь, симетрію).

Під час ознайомлення дітей з репродукціям художників розв'язуються такі завдання:

- формування здібності художнього бачення картини, цілісного сприймання її змісту;

- виховання інтересу до творчості художників; збагачення словника дітей образними виразами.

Розглядання картин супроводжують читанням художніх творів, оповідань, віршів, слуханням пісень, легенд.

Вихователь коротко розповідає про життя художника. Далі проводить порівняльну бесіду за картиною та змістом вірша. У бесіді використовують уривки з інших віршів. Запитує, який настрій передає картина, які фарби переважають у картині, чому.

Обговорюючи картину зі старшими дошкільнятами, варто передусім запропонувати визначити її настрій. Діти відчують його досить легко, пильно вдивившись у полотно.

Знайомі репродукції картин українських художників виставляють у залі, влаштовують виставку, яку оглядають з дітьми старшого дошкільного віку.

Завдання, методи і прийоми

при ознайомленні дошкільників з репродукціями художніх картин

У процесі ознайомлення дошкільників з репродукціями художніх картин розв'язуються такі завдання:

– формування здібностей художнього бачення картини;

– формування цілісного емоційного сприймання її змісту;

– розвиток естетичних уявлень і почуттів;

– виховання оцінювального сприймання змісту картин;

– збагачення словника яскравими образними виразами, епітетами, метафорами, порівняннями.

Методи і прийоми,

які використовуються при ознайомленні з творами образотворчого мистецтва:

– розглядання репродукцій картин;

мовчазне сприймання картини;

– запитання вихователя за змістом картини;

– самостійні висловлювання дітей;

– складання описових розповідей про певні частини картини;

– розповідь вихователя;

– уточнення, пояснення, доповнення;

– читання віршів, уривків прозових творів, які по змісту співпадають з певним твором живопису;

– виставки художніх творів;

– вікторина на закріплення знань про художників та їх твори;

– екскурсії в музеї, на виставки, у картинну галерею;

– пригадування картин, літературних творів за подібністю;

– порівняння, зіставлення зображеного на картині з власним досвідом;

– знаходження фрагмента, зображеного на картині, відповідно до опису вихователя чи художнього слова;

– «входження» дітей у світ картини; виокремлення об'єктів, зображених на картині, та встановлення різного рівня залежностей між ними (хмаркою - небом, гілкою - стовбуром, снігом - ялинкою тощо);

– занурення в образ людини на портреті;

– «уявна подорож» за змістом картини;

– персоніфікація неживих об'єктів; (Наприклад: «Я - річка, Я багато чого бачу на своєму шляху, бо течу по горах і долинах, через ліси і поля, міста і села»...);

– уявлення себе на місці конкретного героя та розповідь від його імені (що він відчуває, як би він себе повів...);

– метод адекватних емоцій, які відповідають стану зображеної людини;

– інтерактивний метод «мікрофон»;

– метод акцентування на частинах зображеного (очі, руки, обличчя, одяг, взуття тощо);

– експериментування з картиною (заміна героїв, зміна зовнішнього вигляду героя, внесення в картину нових елементів, вилучення об'єктів живої-неживої природи тощо);

– складання віртуальних (уявних) діалогів між героями картини;

– вихід за межі зображеного на картині (Що відбувалося до, і що могло б відбутися з героями, природою, погодою після зображеного на картині);

– уявне обстеження картини (відчути запах, почути звуки, доторкнутися до предмета чи об'єкта тощо);

– метод багатоканальної діяльності (задіюванням різних аналізаторів при сприйманні картини);

– вирішення проблемних завдань за змістом картини (- Як ви здогадалися? Що могло б статися далі? В яку пору дня художник малював картину? Який настрій був у художника? Якою була погода?); інтерактивний метод «Дерево рішень» або метод розв'язання проблем;

– придумування своєї назви картини (пошук іншої, біль вдалої і точної назви твору живопису);

– ствердження - провокація (навмисна помилка вихователя при описі картини чи її частини);

– метод творчих завдань (Наприклад, порівняти вираз обличчя мами до того, як ти зробив приємне або неприємне, і після цього);

– введення нового героя (об'єкта) в картину;

– порівняння 2-3 картин за змістом;

– опора на власний досвід дитини (прийом апперцепції);

– метод музичного супроводу;

– пластичний етюд (дітям пропонується увійти в стан героя: повторити його позу, міміку, а потім розповісти про свої відчуття);

– придумування компліментів (яблуку, вазі, листочку, берізці, річці тощо);

– дидактичні ігриЗа допомогою цих методів і прийомів ознайомлення з картинами закладається базис особистісної культури дошкільника. Дитина усвідомлює себе суб'єктом творчості, митцем, здатним не лише відтворювати

здобуті враження, а й переносити їх у життя, збагачувати власним досвідом

-

Методика ознайомлення дітей із художньою картиною

Перший етап ознайомлення з картиною

Мета: створити інтерес до живопису, до картини художника, формувати вміння уважно її розглядати, емоційно відгукуватись на її зміст.

Основним прийомом щодо ознайомлення старших дошкільників з живописом є мистецтвознавча розповідь педагога.

Структура мистецтвознавчої розповіді:

- повідомлення назви картини та прізвища художника;

- про що написана картина;

- що найголовніше в картині (виділити композиційний центр, колір, побудову, розміщення);

- що відображено навкруги головного у творі та як із ним поєднано деталі (саме так іде заглиблення в зміст картини, при цьому встановлюється зв'язок між змістом твору та засобами виразності);

- що саме красивого показав своїм твором художник;

- про що думається, згадується, коли дивишся на цю картину;

Методичні прийоми на першому етапі такі:

- використання (постановка) вихователем конкретних питань;

- прийом «входження в картину» (це коли вихователь пропонує дітям уявити себе героєм картини та відповісти на запитання: Що відчуваєш?, чуєш?, Що хвилює тебе?;

- відтворення подій попередніх та наступних творів (а саме: вихователь пропонує дітям, розглядаючи картину, уявити, що було до того, як художник намалював картину, що може бути ще зображено);

- різноманітні емоційні форми підбиття підсумків заняття щодо ознайомлення з живописом.

Другий етап ознайомлення з картиною

Мета: розвивати вміння аналізувати картину, виділяти виразні засоби, формувати вміння читати картину, мотивувати емоційно-особистісне ставлення до твору.

Методика змінюється:

Дітей на другому етапі вчать аналізувати картину, виключають мистецтвознавчу розповідь, починають розглядати картину із запитань:

- Про що, саме картина?

- Чому думаєш так, розкажи?

- Як би ви назвали картину?

- Чому саме так?

- Порівняйте з авторською назвою.

- Що саме красивого та цікавого передав художник в образах людей, пейзажі, предметах?

- Як саме він зобразив це в картині?

- Який настрій викликає картина?

- Чому саме такий настрій викликає картина?

- Що хотів сказати своєю картиною художник?

- Що особливого виділив, щоб саме це ми побачили в картині?

Ці запитання спрямовують увагу дітей не на переказування зображеного, а на встановлення та пояснення зв’язку між змістом та засобами виразності.

Вони допомагають розвивати вміння розмірковувати, доводити, аналізувати, робити висновки на рівні узагальнення.

Такі запитання вихователь ставить у тому разі, якщо діти навчилися уважно розглядати картину та набули вміння її аналізувати.

Третій етап ознайомлення з картиною

Мета: формувати особистісно-емоційне ставлення дітей до твору, який вони сприймають. Закріпити вміння емоційно, образно висловлювати судження про твір зображувального мистецтва у формі розгорнутого оповідання, розповіді, контролювати стійкість сформованого вміння логічно виражати свої думки,

читати картину, створювати умови для перенесення дошкільниками знань, умінь, які в них є щодо розглядання творів у нові ігрові вміння.

На третьому етапі вводяться нові методичні прийоми, які сприяють формування творчого сприймання дітьми творів живопису. До таких прийомів відносяться:

- порівняння;

- класифікація картин;

- створення особистої картини в уяві за назвою картини художника;

- різноманітні дидактичні ігри.

Методичні

кроки ознайомлення дошкільників з художньою картиною

Крок 1. Виділення об’єктів картини.

Мета: визначення складу картини. Виявити найбільше об’єктів і схематично зафіксувати їх у кружечках на дошці.

Гра « Шукаю родичів».

Мета: учити дітей класифікувати об’єкти на картині й активізувати словник узагальнюючими поняттями. Знайти «родича» конкретному об’єкту за принципом;

-природний світ;

- рукотворний світ;

- жива – нежива природа;

- ціле – частка;

- за місцем перебування;

- за функціями.

Крок 2. Встановлення різного рівня зв’язків і взаємодій між об’єктами.

Гра « Живі картинки».

Мета: Знайти місце своєму об’єкту серед інших об’єктів, зображених на картині. Скласти зв’язне оповідання щодо місцезнаходження об’єкта.Закріплення просторових понять.Кожній дитині, згідно ролі, необхідно пояснити своє місцезнаходження у двовимірному просторі, потім змоделювати картину в 3-х мірному.

Крок 3. Прийом входження до картин за допомогою різних аналізаторів.

Крок 4. Опис картин засобами прямої і символічної аналогії.

Гра « Знайди таке ж саме за кольорами».

Гра « Порівняй за формою».

Крок 5. Створення оповідань-фантазій з використанням прийому переміщення об’єктів у часі.

Гра « Відставай-Забігай».

Крок 6. Складання оповідань від імені якого-небудь героя чи об’єкта. Різні точки зору.

Гра «Перетворення з допомогою чарівника».

Добірка

орієнтовних творчих запитань для роботи з картиною

- Як ви здогадалися, що художник змалював осінню (зимову, весняну, літню) природу?

-Які почуття відчував художник, коли писав картину? Який настрій був у художника?

- Як художник ставиться до героїв (персонажів) своєї картини? Кого він любить (розуміє, засуджує)?

- Яку погоду зобразив художник? Як ви здогадалися? Якими кольорами передано осінь (весну літо, зиму)?

- Про що мріють (згадують) герої картини? Чому на картині так багато жовтого (білого, зеленого, сірого, синього) кольору?

- Що тебе радує на картині? Що тебе засмучує на картині? Що добре, а що погано на картині?

-Що ти знаєш про це дерево (кущ, тварину)?

- Яку назву цій картині дав би ти?

- Що вам подобається у цьому куточку картини?

- Скільки живих об'єктів на картині? Скільки неживих об'єктів на картині?

- Що ти можеш розповісти про...?

-Чому падає листя з дерев?

- Що б ви хотіли додати на картині? Що забрати? Чому?

-Про що перемовляються між собою берізки (дуби, яблучка, полуниці, ведмеді, ялинки під снігом, листочки на деревах тощо)?

- Як би ти вчинив на місці дівчинки (хлопчика, ведмедика, річки тощо);

-Як поводилися герої картини? Чому? Що б ти порадив хлопчику? Що б ти порадив дівчинці? Що відбулося раніше? Що може бути пізніше?

- Чи правильно вчинив (вказати героя картини)? Чому ти так вважаєш?

- По чому видно, що погода вітряна (сонячна, дощова, морозна, тепла, холодна, похмура)? Як називаються картини про природу? (пейзаж). Картини, на яких зображено «тихе життя» натури? (натюрморт). Картини із зображенням людей? (портрет).

-Які кольори переважають на картині? Чому? В якому куточку картини тобі хотілося б зупинитися (посидіти, присісти, відпочити, пострибати)?

- Що відбувається з листям на деревах (травою, бурулькою, квітами)? Чому осінь називають золотою?

- Що ти можеш сказати про воду в річці (засніжену ялинку; персики на столі; )?

-Що найбільше тобі подобається на картині? Що найбільше привернуло твою увагу?

- Що саме на картині художник зобразив частково, не повністю? (річка, дерево, дорога, кущ, небо, озеро і т.д.)?

- Що художник не намалював, а воно є? (сонце, блискавка та ін.)? Як ти здогадався? (бо тінь біля дерева; бо у дівчинки розтріпане волосся і гнуться дерева тощо)

- Якими кольорами можна передати радість, смуток, гнів?

- Чому сумує небо?

-Що бачить у сні сніговичок? Про що він мріє?

- Чому сумує восени ялинка? Чому для неї осінь не підготувала свою сукню?

- Про яку таємницю розповів ялинці вітерець?

Орієнтовний

перелік картин українських художників, з якими варто ознайомити дошкільників

М.Івасюк «Весна», «Вечір», «Жнива», «Біля криниці», « Вїзд Богдана Хмельницького в Київ», «Мати», «Відпочинок». Т.Яблонська «Скирти», «Ранок», «Весна», « Яблуні в цвіту», «Застудилися», «У парку», «В українському дитячому садку» . С.Шишко «Осінь», «Осінь над Дніпром», «Соняшники», «Осінній мотив», «Київська сюїта». О.Шовкуненко «Повінь. Конча-Заспа», «Натюрморт з синім глечиком». І. Бродський «Опале листя», «Біля колодязя». А.Дейнека «Майбутні льотчики». І.Марчук «Зима», «Останній промінь». К.Білокур «Натюрморт», «Осінь», «Натюрморт», «Натюрморт з хлібом», «Кавун. Морква. Квіти», «Калина». М.Глущенко «Зимовий день», «Квітучий сад». К. Трутовський «Колядки на Україні», «Одягають вінок», «Сорочинський ярмарок», «Дівчина з снопами». В. Ященко «Рання весна». М. Пимоненко «Різдвяне ворожіння», «Портрет Раїси доньки художника», «Портрет Ольги доньки художника», «Портрет сина художника», «Автопортрет», «Квіткарка».

І. Бродський «Опале листя». Є. Гапчинська «Я на морі», « Пустомелики», «Слухаю море», «Я щаслива». П. Левченко «Біла Хата», «Село зимою», «Водяний млин», «Хор імені Верьовки», «Хлібчик з салом».

М. Тимченко «У морі», «Райський птах». М. Приймаченко «Стародавній болотяний звір», «Вчені коні», «Чарівний птах», «Квіти». О.Новаківський «Натюрморт». О. Коренна «Зима»

.В. Павленко «Калина». Т. Пати «Зозуля на калині». С. Бондар «Садок вишневий коло хати». М. Глущенко «Ранок», «Блакитний березень» . Т. Шевченко «Автопортрет», «Селянська родина». В.Брек « Берези на косогорі». А.Рилов «У блакитному просторі», «Золота осінь». Г.Світлицький « Рибалка».

Ф.Полонський «Сонячний промінь», «Натюрморт з піоніями», «Зима», «після дощу».

Орієнтовна

система роботи по ознайомленню старших дошкільників з світом мистецтва

Вересень

Тема: Подорож у світ мистецтва Мета: Дати знання про те, хто створює твори мистецтва; про роль образотворчого мистецтва в житті людини; розповісти, де зберігаються справжні витвори мистецтва, як поводяться люди в музеях. Розвивати здатність дітей сприймати твори мистецтва, належно їх оцінювати, емоційно відгукуватись під час їх розгляду. Виховувати у дітей інтерес, емоційну чуйність до творів мистецтва.

Матеріал: Репродукції картин різних жанрів, скульптура, книжкова графіка, твори прикладного мистецтва. Ілюстрації із зображенням різних професій людей мистецтва.

Тема:На гостини до художника Мета:Ознайомити дітей з професією і творчістю художника.Вчити самостійно називати жанр твору, характер, настрій картини.Познайомити дітей з твором живопису особливим дитячим світом, життєрадісними, дещо кумедними малюками, які викликають добру усмішку та симпатію, позитивні емоції у дітей, радісний настрій, спонукати їх до висловлювання припущень щодо наступних дій дійових осіб, зображених на картині.Виховувати у дітей повагу до праці художника.

Матеріал:Репродукції картин відомих художників: Є.Гапчинська «Пустомелики» , «Я на морі», «Я щаслива», «Слухаю море».

Жовтень

Тема:Про що розповідає пейзажна картина

Мета:Розвивати художньо-образне мислення, уяву і бачення не тільки змісту картин, а й образної мови, використаного художником для передачі змісту картини. Розширити і закріпити уявлення дітей про пейзаж як жанр живопису, познайомити з його видами: природний, морський, казковий, анімалістичний, космічний,побутовий, вигаданий, історичний, сільський. Викликати у дітей емоційний відгук на стан і настрій пейзажних картин. Сприяти тому, щоб діти співвідносили побачене з власними почуттями і переживаннями, особистим досвідом спілкування з природою, висловлювали естетичні судження й оцінки.

Матеріал:Репродукції картин А.Дейнека «Майбутні льотчики»,М. Івасюка «В*їзд Богдана Хмельницького в Київ», К. Трутовського «Колядники на Україні», П. Левченко «Біла хата», М. Приймаченко «Стародавній болотяний звір», М. Тимченко « У морі»,А.Рилова« Золота осінь».

Тема:Розгляд картин про осінь

Мета:Розвивати у дітей інтерес до пейзажного живопису, співпереживання настрою художнього твору. Викликати у дітей емоційне, радісне ставлення до художнього зображення яскравою осінньої природи. Вчити аналізувати і порівнювати художні твори не тільки за змістом, але і за мовою живопису.Розвивати у дітей бачення художнього образу в єдності його змісту і засобів художньої виразності - малюнка, колориту, композиції, порівнюючи задум художника і вибір засобів художньої виразності.Розглянути з дітьми деякі особливості побудови картин: композицію, особливості формату полотна, використання художником лінії горизонту, лінійних планів (заднього, середнього, переднього), способи виділення головного в картині.

Матеріал: Репродукції картин: К. Білокур «Осінь» , І. Бродський «Опале листя», С Шишко «Осінь».

Листопад

Тема:Натюрморт (або як художник створює натюрморт ) Мета: Розширити і закріпити уявлення дітей про натюрморті як жанр живопису, познайомити з його видами. Розвивати у дітей асоціативне мислення, емоційну чуйність на художній образ натюрморту, вміння спілкуватися з приводу побаченого. Дати уявлення про те, як художник придумує композицію для своєї картини. Показати роль колірного фону для натюрморту. Повправлятися дітей у складанні композиції з різних предметів.

Матеріал: Репродукції картинК.Білокур «Натюрморт з хлібом», «Кавун. Морква ,Квіти», О. Новаківського «Натюрморт». Фрукти, овочі, квіти, ягоди, посуд, таця, ваза, тканина, схема натюрморту.

Тема:Таємниці натюрморту

Мета: Вчити дітей бачити єдність засобів виразності - малюнка, колориту, і композиції - в передачі відносини художника до краси навколишнього світу.Викликати у дітей інтерес до нового, більш складного виду натюрморту, що включає зображення живих об'єктів.Узагальнити уявлення дітей про колір як засіб виразності в натюрморті, звернувши увагу на те, що художник за допомогою кольору може показати настрій картини; познайомити дітей з поняттям «колорит в живопису», його особливостями, поєднанням холодних і теплих тонів. Вчити дітей порівнювати твори одного виду мистецтва за настроєм. Підвести дітей до розуміння того, що зрозуміти натюрморт можна, якщо уважно його розглядати і побачити гармонію живого світу. Матеріал:Репродукції картин Ю.Камишного. «Кожному мила своя сторона», К. Білокур. «Кавун.Морква.Квіти», О. Шовкуненко «Натюрморт з синім глечиком».

Грудень

Тема:Знайомство з картиною К. Білокур «Натюрморт»

Мета:Познайомити з творчістю великої української художниці Катерини Василівни Білокур, її твором ,,Натюрморт”. Удосконалювати уміння сприймати сюжетну картину, відчувати її настрій. Сприяти глибокому емоційному сприйняттю засобами метод «занурення у картину».Учити дітей складати невеликі описові розповіді за структурно – синтаксичною схемою про овочі та фрукти від першої особи, добирати рими до віршованих рядків. Спонукати дітей до активних висловлювань, перевтілення і фантазування, уміння тонко відчувати певний образ. Виховувати інтерес до українського живопису, почуття гордості за талановитий український народ.

Матеріал :Репродукція картини української художниці Катерини Василівни Білокур ,,Натюрморт”. К. Білокур. «Кавун. Морква. Квіти», О. Шовкуненко «Натюрморт з синім глечиком».Фрукти, овочі, квіти, блакитна тканина, схема натюрморту

Тема: Ознайомлення дітей з творами Ф. Полонського.

Мета: Продовжити знайомити дітей з творами видатного художника з Кропивницького Ф. Полонського. Вчити аналізувати і порівнювати художні твори. Розвивати у дітей бачення художнього образу в єдності його змісту і засобів художньої виразності - малюнка, колориту, композиції, порівнюючи задум художника і вибір засобів художньої виразності.Розглянути з дітьми деякі особливості побудови картин: композицію, особливості формату полотна, використання художником лінії горизонту, лінійних планів (заднього, середнього, переднього), способи виділення головного в картині. Викликати у дітей емоційне, радісне ставлення до художнього зображення яскравою зимової природи. Виховувати акуратність, самостійність, відповідальність за виконання поставленого завдання живопису. Матеріали: мольберти дитячі настільні, мольберт тринога, репродукції картин Ф. Полонського, пензлі, аркуші паперу, гуаш, серветки, склянки з водою, музичний супровід, дошка-екран, фото художника, натюрморт, картини Ф. Полонського.

Січень

Тема:Зустріч з дивовижними картинами М.Приймаченко Мета: Організувати виставку картин народної художниці, познайомити з її власним художнім світом ,що став оригінальним напрямком українського народного живопису.Розвивати

Матеріал Репродукції картин М. Приймаченко «Стародавній болотяний звір», «Вчені коні»,

Тема: «Зимовий день ...»

Мета: Викликати у дітей емоційний відгук на художній образ зимового пейзажу, асоціації з власним досвідом сприйняття зимової природи. розширювати і збагачувати уявлення дошкільників про красу природи рідного краю, пробуджувати інтерес до творів живопису, формувати колористичну культуру старших дошкільників; вправляти у швидкому асоціюванні кольорів та їх відтінків з природним довкіллям; Розвивати художнє сприйняття пейзажних картин, бачення змісту і засобів художньої виразності живопису:колорит зимового стану природи, що викликають відповідне їх настрою; малюнок, передають характер образів; композиційні побудови картин. Матеріал : Репродукції картин М. Глущенка «Зимовий день», О.Коренної «Зима», І. Марчук «Зима» ,удіо-запис твору П. Чайковського «Пори року».

ЛЮТИЙ

Тема: Витончені розписи Марфи Тимченко (петриківський розпис)

Мета:Вчити розглядати сюжетні картини, засновані на сюжеті казки, формувати вміння правильно сприймати, відчувати настрій картини . Вчити описувати побачене, фантазувати по картині, придумуючи для кожного героя невелику розповідь про те, що він бачить, чує, думає. Ознайомити дітей з творчою манерою художниці, звернути увагу на декоративність, святковість, життєрадісність, оптимізм, відчуття світла, простору і ритму, зв'язок її малюнків з народною українською творчістю.

Матеріал : Репродукції картин «У морі», «Рибки», «Півень та метелик», «Райський птах».

Тема: По землі іде зима

Мета:  Викликати у дітей емоційний відгук на художній образ зимового пейзажу, асоціації з власним досвідом сприйняття зимової природи. Розвивати художнє сприйняття пейзажних картин, бачення змісту і засобів художньої виразності живопису колоритзимового стану природи, що викликають відповідне їм настрою; малюнок, передають характер образів; композиційні побудови картин.

Матеріал : Репродукції картин О.Шовковського «Повінь .Конча - Заспа»,І. Марчук «Зима», П. Левченко «Село зимою. Останній промінь».

БЕРЕЗЕНЬ

Тема:Український вернісаж.

Мета:Вчити бачити головне в картині, замислюватися над тим, що викликало у художника інтерес при сприйнятті весняного пейзажу, співвідносити зміст картини із засобами виразності, відчувати весняне пробудження природи. Розвивати у дітей емоційний відгук на весняні прояви природи, естетичні почуття і переживання, вміння співвідносити побачене з досвідом власного сприйняття весняної природи

Матеріал :Репродукція картини «Садок вишневий коло хати» С. Бондар. «Мати» І. Івасюка.

Тема:Сонячні крила весни. Мета: Дати уявлення про сюжет, передає зміст твору мистецтва. Ознайомити дітей з категорією «трагічного» в мистецтві. Дати уявлення про те, що сюжет може бути пов'язаний з викладом приємного, цікавого змісту, що викликає позитивні почуття, а також трагічного, змушуючи людей задуматися про пережиті події героїв творів мистецтва.

Матеріал : Репродукції картин М. Глущенко «Блакитний березень», Т.Яблонської, «Ранок».

КВІТЕНЬ

Тема:Про що розповідає портрет

Мета: Вчити дітей сприймати візуально і називати настрій, що відбивається на обличчях людей в житті і на картині. Викликати співпереживання емоційному

стану художніх образів. Розвивати у дітей емоційну чуйність на художній образ, вмінняспілкуватися з приводу побаченого. Розширити і закріпити уявлення дітей про портрет як жанр живопису, познайомити з його видами(дитячий, автопортрет, груповий, сімейний). Вчити дітей уважно розглядати обличчя, міміку, позу, щоб зрозуміти внутрішній стан, настрій людини, його соціальну характеристику. Розвивати зв’язне мовлення та зорове сприйняття.

Формувати у дітей уміння дітей уважно розглядати зображення і порівнювати з дійсністю, знаходити головні деталі портрета. Допомагати складати усну розповідь від імені зображуваного, будити фантазію Матеріал :Репродукції картин української художниці Євгенії Гапчинської «Пустомелики» , «Я на морі», «Я щаслива», «Слухаю море».

Тема:Чарівні птахи у творчості української художниці Марії Приймаченко.

Мета: ознайомити з творчістю української художниці М. Приймаченко; вчити аналізувати картину, помічати цікаве, відчувати аромат квітів, уявляти можливі звуки співу пташок, та малювання дрібних деталей; добирати потрібні кольори та форми з паперу; зображувати квіти, бруньки, листя, гілки, заокруглені й прямі лінії та крапки; вчити мислити і спостерігати, уважно розглядати силуети чарівних птахів; розвивати уяву, творчість у малюванні, дрібну моторику руки; сприяти формуванню естетичного смаку, викликати позитивне емоційне ставлення до творів мистецтва, вміння бачити і відтворювати красу навколишнього світу за допомогою уявних образів.

Матеріал: репродукції картин М. Приймаченко, паперові силуети птахів, клей, пензлик, серветка, фломастери, різнокольорові ручки, основа бежевого відтінку, «сонячна пташка» із паперу. Дидактичні ігри, («Весняні зелені птахи», «Уквітчана пташка», «Порівняй силуети птахів», «Домалюй крила пташці»).

ТРАВЕНЬ

Тема. Брейн - ринг.

Мета: Розвивати пам'ять, фантазію, мовлення, креативність, сміливість; виховувати любов до мистецтва, дружні стосунки; закріпити з дітьми раніше отримані знання. Учити застосовувати їх і користуватися ними. Викликати веселий піднесений настрій.

Матеріал: репродукції картин, предметні картки.

Відомості про художників

Приймаченко

Марія Овксентівївна

Марія Овксентіївна Приймаченко майстер українського «наївного мистецтва», через усе життя пронесла жагу творити, неминучу потребу ділитися своїми відкриттями з людьми, вона з тих митців, які створювали неповторний світ власних образів, світ краси, мистецьки висловлювала ті почуття, що живуть в народі, в його фольклорі, в його думах.Доля народної художниці дуже тісно пов’язана з рідною землею. Болотня на Київщині — рідне село Марії Приймаченко. Це невгамовна фантазерка. Вона вчилась у природи, добре знала її та водночас створювала неповторні, небачені, неймовірніобрази, що тішать нас і викликають теплу усмішку.

Робота з картиною художниці Марії Приймаченко

«Чарівні птахи»

Тема. Чарівні птахи у творчості української художниці Марії Приймаченко.

Хід заняття І. Органіація дітей до заняття. 2. Ігровий момент. –Діти сьогодні до нас в гості завітали чарівні птахи. Вони добрі, милі, чарівні. Це не прості птахи , а придумані мною. А надихнуло мене виготовити ці птахи, картини Марії Приймаченко, яка творила казки. Я вам пропоную завітати до світу казок.Закривай те очки,підставляйте долоньки,і чарівні птахи нас перенесуть туди. Вправа: «Відгадай». Вихователь пропонує розглянути репродукцію картини М. Приймаченко і визначити: - якого кольору птахи; - якої форми хвіст; - як розміщені птахи; - чим прикрашені; - якого кольору основа. Чи подобаються птахи, зображені на картині, чим саме? Розглянути паперові силуети пташок синього кольору і запропонувати створити «схожу картину», уявити себе художником.

3. Основна частина.

-Малята, казка завжди приходить до мрійних людей,які вірять у неї, які люблять фантазувати,придумувати. Коли художниця брала до рук пензлика,то завжди виникав казковий світ фантастичних істот .Коли дивишся на картини Марії Приймаченко, хочеться всхміхнутися й самій пофантазувати. А ви хочете пофантазувати? Вправа: «Придумай казкову тварину Вправа: «Чарівна паличка»

Творчі завдання.

1. Творча гра «Розкажи про своїх чарівних птахів».

2. Намалюйте силуети птахів на основу так, як на картині, або свої намалюйте.

3. Намалюйте очі та дзьоби.

4. Намалюйте «корону» із квітів та бруньок так.

5. Прикрасіть крила і хвіст квітами, бруньками.

6. Тулуб розмалюйте паралельними лініями і зобразіть крапки – «насіння».

7. Посередині між птахами намалюйте гілки з листям.

8. Дайте назву власнійкартині .

4. Фізкультхвилинка «Політ чарівного птаха». Запропонувати дитині довільно порухатися, «змахуючи крилами» з тканини, прикрашеними квітами.

5. Практична робота. У майстерні художника- «Казкові птахи» 6. Підсумок заняття.

1. Порівняйте репродукції картини М. Приймаченко та творчі індивідуальні роботи дітей (схожі деталі, кольори, силуети птахів).

2. Подаруйте дітям «сонячну пташку», зроблену із блискучого паперу, щоб вона нагадувала про сонце, тепло і бажання радіти навколишній красі.

3. Організувати виставку дитячих індивідуальних творчих робіт, основаних на відтворенні репродукцій картин Марії Приймаченко.

Катерина Білокур

Ім'я Катерини Білокур, самобутньої художниці народу, яка в своїх чудових полотнах втілила невмирущу красу живописної української природи, назавжди вписалося в історію народного мистецтва.Твори Катерини Білокур, виконані аквареллю і олівцем, розкривають багатогранність таланту народної художниці. Прозорими чистими фарбами вона передає характерні прикмети богданівських краєвидів. Художниця тонко й вільно володіє технікою акварельного письма. Створювала Катерина Білокур і автопортрети, виконані олівцем. В них художниця зуміла передати головне, що має бути в портретних зображеннях - характер, настрій.

Робота з картиною художниці Катерини Білокур «Натюрморт»

Зацікавлення та створення позетивного настрою

-Малята, а чи ви любите загадки? Тоді будьте уважні. Зверніть увагу на дошку. Зараз мій чарівний пензлик буде показувати різні жанри живопису, а ви будете відгадувати.
Пропоную пограти в гру ,, Придумай асоціації”. Я називаю жанр живопису, а ви підберіть відповідні слова.
Портрет - чоловік,дівчина, жінка, дідусь…
Пейзаж - море,дельфін, берег, перлина, мушля, дерево, річка,квіти, хвилі….
Натюрморт –стіл,ваза, кошик, овочі, фрукти, листя, квіти,рушник, свічка, хліб…..
Декоративний –хата, тин, чарівні птахи, загадкові звірі,віз, писанка, квітка-цибулька,листок,завиток.

«Занурення» в картину

- Давайте візьмемо в руки зорову трубу і назвемо, хто що побачив.
- Якими зобразила художниця помідори?
- А який на ваш погляд виноград?
- Що можна приготувати з картоплі?
- Як ви гадаєте яка цибуля? Чому?
- З яких фруктів, можна приготувати сік. Д/г « Який сік
- Уявіть, що ви стоїте біля столу, чи відчуваєте аромат овочів,фруктів,запах свіжого хліба…?
- Яке враження справляє картина на вас?

Проблемні запитання

-Я переконана,що дія на картині відбувається восени, А ви як гадаєте,чому? . -Який вигляд мала б картина, влітку.

Актуалізація життєвого досвіду

-Де ви могли бачити овочі?

-Чи спостерігали ви коли- небудь за фруктами?

- Чи доводилось вам бачити як випікають хліб?

-Чи милувались ви такою красою?

Фрази- звертання до обєктів на картині

-Як ми можемо звернутись до хліба?

-Як привітаємось з кавуном?

-Про що ми можемо поговорити з яблуками?

-Як нам краще звернутись до винограду?

-Наговоримо компліментів для помідорок.

Віртуальні діалоги

-Яблучка, прислухайтесь до шелесту листочків, вони розкажуть вам про….

-Огірочки залишайтесь такими пахучими.

-Осінь будь такою щедрою,бо…

-Про що може попросити блакитний рушник.

Емоційні етюди

-Діти двайте уявимо що ми з вами:

- Стоїмо в саду. Що ми бачимо,що відчуваємо.

-Закрили оченята і прислухалися.

-Що ви почули?

-Збираємо яблука,виноград.

-Що бідчувають ваші долоньки.

- Озирніться навкруги. Який настрій маєте?

«Вихід» з картини

-А тепер сховаємо наші зорові труби в скрню, час повертатись до нашої групи, поки нас не застав вечір.

Складання розповіді за картиною вихователем

Розгляд картини. (під музику П.Чайковського «Пори року»)
Любі діти! Перед вами одини з натюрмортів Катерини Білокур. Тільки ця майстриня могла організувати зустрічі овочів,фруктів та хліба. Це дивовижна казка. Яка кольорова гамма переважає на картині? Подивіться як світло і тінь, падає на складки блакитної тканини на яку покладено високу хлібину.
- Як ви вважаєте, що найголовніше у цьому творі?
У натюрморті панує коло духмяного житнього хліба. Свіжий гарячий буханець щойно витягли з печі, поклали поряд із овочами та фруктами. Автор висловлює глибоку шану до святості хліба. Саме ця думка і є головною у картині. Натюрморт сповнений сонячного світла і тепла, викликає радісний настрій. У картині присутня людина з її почуттями, одвічним потягом до краси у праці. Це чиїсь дбайливі руки дуже чисто помили моркву, спекли хліб, зірвали найкращі яблучка та грушки у садку, викопали картоплю та буряк на городі та склали їх на столі, щоб передати комусь гостинця. Картина хвилює любов’ю художниці до людини, пошаною до її праці. Вона звеличує людську щедрість, доброту, працьовитість, прагнення до краси, закоханість у рідну землю.

Пальчикова вправа «Ми печемо хліб»
- Давайте з вами пограємо в цікаву гру за картиною «Доповни словечком».
- Чому ти плачеш Юлю? Це я чистила ….
-На базарі раз моряк на борщ купив …
-Смачно хрумкає синок зелененький …
-Наче справжній світлофор червоніє …
-Розгляглись як кабани на баштані …
-Є у яблучка подружка соковита жовта …
-Ось як, цукерочки підряд – це дозрів вже …
-Які ж ви винахідливі! А бажаєте ще погратися?


Етюд«Склади натюрморт …»
(Діти вибирають овочі або фрукти і складають розповідь-опис від першої особи за зразком вихователя).


Творча діяльність дітей

-Складання творчої розповіді за картиною. -Малювання в техніці «штампування сирими овочами» Порівняння худохніх засобів зображеннякартини К.Білокур ,,Натюрморт”, «Кавун. Морква. Квіти», О. Шовкуненко «Натюрморт з синім глечиком». -Створення разом з батьками виставки « Дивовижний натюрморт»

Євгенія Гапчинська

Відома українська художниця зробила щастя своїм брендом, а критики і галеристи називають її «постачальником щастя № 1». Адже кожен хоче щастя, і знаходить його в творах Гапчинської, яскравих і життєрадісних, населених чарівними, ніби з чарівної казки, маленькими чоловічкамиНапевно правдою є те, що в будинках, де висять картини Гапчинської люди не сваряться, а діти не хворіють. Варто лише поглянути на маленьку балерину у рожевій пачці, на хлопчика з дірочкою в носочку, на чоловічка роздивляється жука в маленькій коробочці, любителя солодких цукерочок, як на обличчі мимоволі виникає посмішка. На героїв робіт художниці не можна дивитися без розчулення, адже з полотен на вас дивляться дуже цікаві, уважні і добрі дитячі оченята. І вони як би змушують глядача повірити в те, що світ навколо все такий же чарівний і дивовижний, як у дитинстві. У ці хвилини згадується те безтурботне час, коли все було легко і просто. Адже як писав Екзюпері, "всі ми родом з дитинства"...

Картини Євгенії Гапчинської

Робота з картиною художниці Євгенії Гапчинської «Пустомелики»

Психогімнастика «Привітання»

- Діти, сьогодні я вас запрошую до картинної галереї. Хто мені нагадає, що таке картинна галерея? Як називається людина, яка в картинній галереї розповідає про картини? Давайте тепер разом пригадаємо, як треба поводитися в картинній галереї:

-говорити пошепки;

-ходити спокійно, не тупати ногами;

-картини руками не торкати;

-уважно слухати екскурсовода.

- Підкажіть мені, будь ласка, як називають людину, яка малює картини? -А якщо картини пише жінка, як ви її назвете.

«Занурення» в картину

Запрошую вас на виставку сучасної української художниці Євгенії Гапчинської. –Давайте роздивимось картини. -А можете придумати назви до її картин.

-Чи сподобалися вам картини Євгенії Гапчинської? - Як називається картина -Одіньте 3-д окуляри ,і поринемо у світ краси та щастя.

Проблемні запитання

- В якому жанрі виконана картина Євгенії Гапчинської? -Хто на них зображений ?

-А де ми могли бачити дивакуватих малюків з волоссям. -Чи подобаються вам очки цих малюків? -Чи викликають добру усмішку та симпатію у вас кумедні малятка?

-Які почуття відчувала художниця ,коли писала картину? - Який настрій був у художниці?

Актуалізація життєвого досвіду

-Малята якого кольору щастя для вас?

-Пригадайте один з найкращих днів вашого життя. .--Чи любите ви солодощі?

-Де ви могли бачити казкових ельфів?

-Які переважають кольори переважають на картині?Чому? В якому куточку картини вам хотілося б зупинитися (посидіти,відпочти,дістати солодощі,поласувати

ними).

Фрази- звертання до обєктів на картині

-Як ми можемо звернутися до малюків.

-Про що мріють герої картини? Що вас радує на картині? Що вас засмучує?

-Що відбувається з малятами?

-Що на картині доброго,що погоно.

Віртуалні діалоги

-Що ви можете сказати про солодощі?

-Казкові ельфи запросіть нас до себе в гості бо…?

-Як ми можемо малюкам допомогти?

-Як можемо розпитати у них,які таємниці в собі тримають?

Емоційні еюди

-Дітки уявімо що ми з вами прийшли у гості до чудернацьких добрих малюків і дивимось на них.Що ми бачимо?

-Вдивляємося на стіл. І чого тут тільки немає-багато кількаярусних тортів із позолоченою шкоринкою……,так і ваблять нас.Чи не так?

А давайте доторкнемось до найблищого тортика. Що відчули.

-Як прдовжиться цей святковий день?

«Вихід» зкартини

-Зніміть розові окуляри,і повернемося у реальний світ,поки нас не звабили ці солодощі.

Складання розповіді за картиною вихователем

-Дивакуваті малюки,з ангельськими крильцями,рум’яними щічками, маленькими оченятами,ніби гудзики,-це все надає обличчю щирість,зворушливість,щасття,добру усмішку,симпатію.Свято,свято ще раз свято.Чи не правда, ви завжди чекаєте свята?

На картині Євгенії Гапчинської що,ми бачимо? Святково прикрашений стіл,накритий світло-рожевою в дрібних трояндах скатертиною,-все це ніби з казки,чарівного сну. Ой, як,хочеться поласувати тістечками.Вони манять,зваблюють. Важно втриматися,щоб не поласувати ними.І чого тут тільки немає,- тортики з кремовими прошарками,мафіни з вершками,а ще зеленкувато- коричневі чізкеки під прозорою накривкою у вазі. Точно ми до солодощів не дістанемося.Придивимося до кожного малюка та розглянемо,яку конструкцію придумали ці чудернацькі винахідники.Винахідників у нас троє-дівчинка у рожевому і двоє хлопчиків у зелененькому та синенькому костюмах. Найсильніший перший малюк який служить опорою «піраміди»,стоячи біля столу навкарачки.Він радо усміхається,бо його задумка получилася.Я думаю що, другий хлопчик –самий сміливий серед них-бо він спирається своїми маленькими ніжками на спинну хлопчика,тримаючись однією рукою за скатертину ,і намагається дістати до тортика.Дівчинка також хоче солодощів,але вона маленька і не може дістати до тістечок.Щож її робити?

Зверніть увагу на колірну гамму картини.Худохниця зуміла передати щасливу мить свята.Чому Євгенія обрала саме ці кольори? Звісно не випадково.Кожен з цих кольорів має своє значення.Ось так за допомогою кольорів можна передати настрій картини,а гармонійне їх сполучення створить колорит полотна.

Творча діялність

-Коли ми з вами розглянули картину,пофантазуйте і придумайте оповідку про цих щасливих малюків і про те,що було моменту, зображеного на картині,а що після.

-Пригадайте один з найрадісніших днів вашого життя та передайте цю мить у своїх малюнках.

-Намалюйте свої улюблені солодощі,використовуючи різні техніки.

- Хай пензлик завжди відкриває вам,секрети,отож дослухайтеся та стежте за його порадами.- Можливо ви хочете намалювати своє щастя. Беріть свою фантазію і до роботи.

Полонський Фелікс Михайлович

У творчій палітрі Ф.М. Полонського переважають ліричні мотиви зромантичним забарвленням. Кировоградському художнику більше до вподоби стримані кольори, Від таких робіт як «Чари літньої ночі», «Осінній настрій», «Тихий куточок», «Зимовий ранок», «Бузок», «Маки», «Соняхи», «Горобина» та інших віє заспокоєнням, час ніби призупиняється, на серці стає тепло, і ви насичуєтеся чистою і цілющою енергією природи. Ця енергія лікує душу, дарує надію і наповнює любов’ю до усього живого. Що може бути краще? Сьогодні ми насолоджуємося ліричними пейзажами, портретним живописом, філософськими полотнами.

Робота з картиною художника Фелікса Полонського «Зима»

Зацікавлення та створення позетивного настрою

- Діти, сьогодні я отримала дуже важливий дзвінок. Потрібна наша допомога одній дуже хорошій людині. Хочете дізнатися кому? Тоді відгадайте загадку: Біга пензлик по тканині, Підкоряючись людині, А людина творить свій, Неповторний світ живий. - Хто це? (Художник.) - А яких відомих художників ви знаєте? (К. Білокур, О. Шовкуненко, та інші.)

-Перегляд відеосюжету про художника Ф. Полонського. - Про якого художника ви переглянули ролик? - Які ви знаєте роботи цього художника? («Похмурий ранок», «Осінній сум», «Після дощу», «Зима», «Піони», «Осіннє сонце».) - Де проходять виставки художників?

«Занурення» в картину -Для цього ми з вами відправимося в галерею і візьмемо з собою роботи Ф. Полонського. Будь-ласка, виберіть репродукції. Але виникла невеличка проблема… всі картини переплутались. Проблемне завдання «Знайди картини художника». -Діти розглядають картини і відбирають потрібні, сортують, називають їх автора і назву та складають у скриньку. - Молодці, тепер беремо картини і вирушаємо в дорогу.

Проблемні запитання

ка зараз пора року? Чому? - Яка зима? -Що робить зима?

Чого взимку не буває?

-Як ми можемо передати красу зимового дня?

-Хто передає красу природи музикою?

-Хто описує її словами?

-А фарбами?

-Що головного виділяє художник в картині?

Актуалізація життєвого досвіду

-А що під снігом?

-Чи часто бувають у цьому лісі люди?

-Художник зумів описати кожну деревинку, кожну гілочку, стеблинку. -Уявіть собі, що ви потрапили в цей ліс. Ліс ожив

-Що ви відчуваєте?

-Які звуки почули?

-Які пахощі?

-Як вам дихається в цьому лісі?

-Як вам річка?

-Ось так і Ф.Полонський, пишучи картину, відчував багато чистого повітря. Воно таке чисте, свіже, немов насичене ніжним дзвоном. Ліс,річка, немов завмер і дрімає.

Фрази- звертання до обєктів на картині

-Як ми можемо звернутися до річки?

-Як привітаємося з лісом?

-Як нам краще звернутися додерев?

-Про що ми можемо поговорити з лісом?

Віртуалні діалоги

-Деревця прислухайтеся до річки,вона вам розкаже про… -Водице, прислухайся доглибокого сну дере -Водичко дивися не замерзни бо… -Що відчувають ваші долоньки,коли торкаються снігу…-Яку таємниць нам розкаже ліс?

Емоційні еюди

-Художник написав таку чудову картину, а ми давайте з вами уявимо себе серед зимового лісу.Що ми бачимо?

-Давайте пройдемось поміж дерев.

-Які ви почули звуки?-Як поскрипує сніжок під ногами?

-Зазирніть здалеку у річку.Що ви там побачили…

-Заведемо хоровод.

-Який маєте настрій?

-Які враження ми отримали від прогулянки по зимовому лісу?

«Вихід» з картини

Закрийте очі і відчуйте запах… Чим пахне у майстерні художника? Ви чуєте? Тут лунає навіть музика… - Що ми бачимо у майстерні? - Яке обладнання є у майстра?

Вправа «Виставка». Завдання: Насправді нас запросили не тільки допомогти в організації виставки, а й взяти участь у ній та виставити свої роботи поруч з роботами справжнього художника. Тож запрошую вас у майстерню!

Складання розповіді за картиною вихователем

Я потрапила в казковий ялинковий ліс. Високі берези зустрічають мене дивовижною красою. Вчора в лісі випало багато снігу, тому дерева стоять одягнуті в білі шуби. А ось тут сніг присипав повалені дерева, маленькі кущики. Зображуючи ліс художник показував щедрість і красу природи. Здається, що він чекає чогось дивовижного, світлого, на скільки у ньому тихо і спокійно. Погляньте на дерева. Які вони? Вони витягнуті вітами один до одного і разом з тим простягають віти високо в небо. По всьому видно, що ліс густий, бо стовбури дерев прямі. Серед лісу пробігає чарівна річка.Дивовижно. Зовсім не видно слідів, тварини поховались, ніби бояться порушити зимову красу ялинкового лісу.

Творча діяльність - Сьогодні ми як справжні художники будемо тут працювати. У мене в руках скриня з кольоровими беретами, і вони чарівні, той хто його одягає перетворюється на справжнього художника… Діти по черзі дістають берети, називають колір (теплий він чи холодний), одягають , відшукуючи пензлик такого самого кольору як і берет. Вправа «Реклама». Діти розповідають про свою роботу, рекламуючи її, виставляють на поличку поряд з творами художника. - Ви молодці, організували дуже гарну виставку, створили власні шедеври. Зараз зробимо фото напам'ять. Діти, ви молодці! Я відправлю ці фото художнику, і думаю він буде у захваті.

Микола Петрович Глущенко

Український живописець-пейзажист Микола Петрович Глущенко .Це художник широкого обдарування, головну увагу віддає пейзажному живопису. Пейзажист. У цьому слові є спільне щось із словом лірик… Назви справжнього пейзажиста заслуговує тільки той, хто не лише вміє вправно віддати олією, пастеллю чи аквареллю лінії і барви, тони й відтінки, світлові, але й глибоко любить свою країну, її дерева, води, сади, міста, села і ту саму любов огріває і окрилює у глядача…”.

Глущенко — пейзажист, постійний, конктакт з природою допомагає йому, зберегти енергію творчості, щире і безпосереднє сприйняття вічно прекрасних, поетичних, надихаючих її мотивів, розмаїття життя.

Пейзажист. Убагатьох містах, добре знайоме ім’я київського живописця, його твори, позначені відразу відчутною самобутністю, виконані в найрізноманітних жанрах і техніках олійного та акварельного живопису, рисунка, монотипії.

Робота з картиною художника Миколи Глущенка

«Зимовий день»


Зацікавлення та створення позетивного настрою Перед початко заняття вихователь виставляє на мольберт картину М. Глущенка «Зимовий день», накриту білою тканиною. Звучить уривок з твору П. Чайковського «Пори року» («Грудень», «Січень», «Лютий»). Послухайте загадку

Розгулялась завірюха, Морозець щипає вуха, Діток гірочка катає Хто з вас пору цю впізнає? (Зима.)

«Занурення» в картину

-Чи не хотілося б вам хоча раз у житті дізнатися про що, мріють засніжені гори? -Спробуйте уявити себе засніженою горою. -Про що ви можете мріяти? - Можливо ви мрієте про… -Малята я відкрию край картини, щоб дізнатися, до якого жанру живопису належить ця репродукція. - Дійсно, це пейзаж, бо зображена природа, і пора року… -Це картина Миколи Петровича Глущенка, українського художника.

Проблемні запитання

-Як би ви її назвали? -А я б назвала «Зимова блакить». Сам художник дав назву «Зимовий день».

Мовчазне споглядання картини. - За якими ознаками взнали ви зиму? -Що це? Що може бути тут зображено? –Яку погоду зобразив художник. -Як ви здогадалися? -Якими кольрами передано зиму? -Про що,мріє засніжана хатина?

Вправа «Про що розкаже нам картина?»  Який день – похмурий чи сонячний?  Що бачите на передньому плані?  Що зображено в центрі картини?  Що зображено зліва?  Що зображено на задньому плані?  Що створює відчуття прохолоди?

Актуалізація життєвого досвіду

Чи відчуваєте ви прохолоду, яка віє з лісу? А тишу?  Що написано блакитними фарбами?  Що найяскравіше в картині?  Який настрій картини?  Доторкніться до кори дерев, яка вона?  Послухайте звуки лісу.  Як художникові вдалося це передати?  Як видумаєте, приємно в такий день побувати в лісі?

Фрази- звертання до обєктів на картині

-Як можна звернутися до хатинки?

-Про що ми можемо попрохати хатину? -Як ми звернемося до неба? -Про що можемо поговорити з зимою? А тепер ви задайте мені питання, що стосуються цієї картини відповіді Ви помітили, якими фарбами художник Микола Глущенко зобразив зимовий день.

Віртуалні діалоги

-Давайте поговоримо з вами з зимою. - Зимонько залишайся такою блакитною. -Гори не засипте хатинку снігом. -Сонечко виглянь,бо дерева замерзли від холоду.- Зимонько будь такою красивою,милою,блакитною,засніженою бо….

Емоційні еюди

-Малятка уявімо, що ми з вами опинилися серед цієї краси.Що ми бачимо? -Закрили оченята прислухалися. Що почули? - Що ви заєте про ці дерева. - Пограємо в сніжки.

«Вихід» з картини

-Ми забули рукавички в садочку,холодно,зимно.Руки замерзли,розігріємо руки.Не допомагає.Що ж робити? Повернемося у тепло, там затишо і приємно.

Складання розповіді за картиною вихователем

Коли дивишся на картину Миколи Петровича Глущенка "Зимовий день", таке враження, що ти вийшов у сонячний зимовий день на узлісся або лісову галявину. На картині зображені дерева на фоні яскраво-блакитного неба. На передньому плані - вільний простір, тобто земля, вкрита снігом. Серед снігу притаїлася оранжева хатинка. Тіні дерев на чистому білому снігу здаються темно-блакитними з фіолетовим відтінком. Картина сповнена простором та сонцем, вона дуже світла та радісна.

Творча діялність Місячне сяйво, ранковий дзвін бурульок, кольоровий танок сніжинки, кришталевий блиск сонечка, пелюстки диво-крижинок, хвилі радості та щастя. Знайдіть у цій палітрі кольорів ті, якими скористався художник, і викладіть на білий аркуш. - Ось якою барвистою побачив зиму художник Микола Глущенко! Пропоную друзі зробити кольорову воду і розфарбувати нею сніг під час прогулянки.

ЛІТЕРАТУРА

1. Базовий компонент дошкільної освіти вУкраїні, Київ 2012

2.Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», 2017

2.   Богуш А.М. , Гавриш Н.В. Дошкільна лінгводидактика: теорія і методика. — К.: Вища шк., 2007

 3.  Богуш А.М. , Гавриш Н.В. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі – К.: Вид.Дім "Слово", 2010

4. Гавриш Н. Навчання розповіді за картиною. Журнал « Дошкільне виховання» 2003. № 1.

5. Журнал «Дошкільне виховання» 2017 №7, 2016 №8 6. Журнали:» Джміль» №1 №2 2009 №1, №2, 2004 №4, 2010 №1, 2015 №1 , 2002 №2, 2007 №1

Зміст

1.Передмова

2. Ознайомлення дошкільників з художніми картинами

3. Завдання, методи і прийоми при ознайомленні дошкільників з репродукціями художніх картин

4. Методика ознайомлення дітей із художньою картиною

5. Методичні кроки ознайомлення дошкільників з художньою картиною

6. Добірка орієнтовних творчих запитань для роботи з картиною

7. Орієнтовний перелік картин українських художників, з якими варто ознайомити дошкільників

8.Орієнтовна система роботи по ознайомленню старших дошкільників з світом мистецтва

9.Відомості та робота за картинами художників :

- О. М.Приймаченко

- Катерина Білокур

- Євгенія Гапчинська

- Ф.М.Полонський

- М.П.Глущенко


Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСПАНСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
0
3
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!