ПЧ.Є.Гуцало. "До Танаськи по молоко"

Опис документу:
Тести допоможуть учителю перевірити знання учнями змісту твору, дасть можливість кожній дитині отримати оцінку, також матеріал буде корисним і для самоперевірки шестикласниками домашнього завдання. Для 6 класу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема уроку. Урок позакласного читання. Євген Гуцало «До Танаськи по молоко»

Мета уроку: поглибити знання про творчий шлях Євгена Гуцала; виявити жанрові особливості оповідання як літературного твору; опрацювати зміст і охарактеризувати героїв, формувати комунікативну компетентність учнів; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, спостереження, робити узагальнення; виховувати морально-етичні цінності,що допомагають бачити і розуміти красу та приваби світу.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: портрет Євгена Гуцала, текст твору «До Танаськи по молоко», ілюстрації до твору.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми,мети,завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

Сьогоднішній урок позакласного читання буде присвячений творчості Євгена Гуцала. Як завжди,це твори з глибоким філософським підтекстом,які покликані достукатися до потаємних куточків душі читача.

Бесіда:

  • Пригадайте,які твори Євгена Гуцала ви вже вивчали на уроках літератури? (Оповідання «Лось», «Олень Август»).

  • Яка провідна думка оповідання «Лось»?

До сьогоднішнього уроку ви мали були прочитати оповідання Євгена Гуцала «До Танаськи по молоко».

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя


Дитячі роки — той вік, який вважається віком безтурботної радості, ідилії. Але від того, що відкрилося дитині в навколишньому світі, що подивувало й захопило її, що обурило або примусило страждати, значною мірою залежить майбутнє цієї людини. Письменник, який хоче переконливо змалювати світ дитячої душі, повинен мати добру емоційну пам’ять, тобто повинен добре пам’ятати своє дитинство. Тоді не буде приблизності, фальші, схематичості.

Саме до таких письменників і належав Євген Гуцало. У своїх творах він змалював багато персонажів дітей, які чарують нас неповторністю характерів, чистотою своїх почувань і помислів. Тут і перші дощі, такі щирі й безпосередні, і перші розчарування, ще не усвідомлені, але вже такі, що дають поштовх до роздумів, до мікроаналізу.

Він відчував дитячу душу чи не краще серед письменників. Його маленькі герої оповідань добрі та щедрі душею, обдаровані фантазією, нестандартним мисленням.

Кажуть,що світ без мрійників став би безбарвним і нецікавим. Саме мрійники роблять найбільші наукові відкриття,вирушають у навколишні мандрівки, складають вірші, малюють картинки,пишуть музику. Уміти фантазувати і мріяти – це талант.

Малий мрійник Михалко з оповідання «До Танаськи по молоко» перетворює цілком буденну подію (мати послала хлопця по молоко на інший куток села до баби Танаськи) у захопливу пригоду, сповнену несподіванок, таємниць та зустрічей. Дорогою до баби Танаськи Михалко помічає цибатого лелеку, що стоїть у гнізді. « Гей ти, бузько, про що думаєш?» - запитує хлопчик у птаха. – «Про жаб і про жабунів», - відказує лелека і тут -таки нагадує малому,що слід поспішати, бо мати гніватиметься,що син так довго не вертається. Ця розмова з птахом існує лише в Михалковій уяві, хлопчик створює навколо себе свій власний фантастичний світ.

  1. Біографія

Слово вчителя

Народився Євген Пилипович Гуцало в селі Старому Животові на Вінниччині в сім'ї вчителів. Батькам доводилося переїздити з однієї сільської школи в іншу, і малий Євген з дитинства надивився подільської розмаїтої природи, наслухався співучих і щирих подолян.

Як і в багатьох ровесників, у пам'яті Євгена Гуцала назавжди залишилася війна, чорні дні окупації України гітлерівськими загарбниками.

Після звільнення Вінниччини Євгенові батьки вчителювали у школі села Гулівці. Тут хлопець пішов до першого класу, а середню освіту здобув у сусідньому селі Корделівка.

Юнак потай мріяв про журналістику. Закінчивши 1959 року Ніжинський педагогічний інститут, він не став учителем, а пішов працювати в редакцію молодіжної газети у Вінниці. Потім співпрацював у редакціях газет на Донеччині, Львівщині, у молодіжній газеті в Чернігові, у «Літературній Україні» в Києві. Саме тоді молодий журналіст мав можливість ближче знайомитися з новими краями й новими людьми. Це давало йому розмаїтий матеріал для творів, а гостре око журналіста помічало й закарбовувало в пам'яті цікаві людські характери, життєві історії. Не випадково свою першу книжку письменник назвав «Люди серед людей».

Художня творчість цілковито захопила Євгена Гуцала. Збірки оповідань та повістей виходили з-під його пера одна за одною.

Письменник постійно працював над творами для юного читача. Його книжки оповідань «Олень Август», «Пролетіли коні», «З горіха зерня», «У лелечому селі», «Дениско», «За обручем», «Зелене листячко з вирію» та інші набули широкої популярності серед дітей. Дослідник літературної спадщини письменника Юрій Сердюк влучно зазначив, що його твори — «це завжди подорож у таємницю людської душі, зустріч з натурами чистими й нелукавими».

Непересічність таланту Євгена Гуцала гідно поцінована: книжки для дітей «Саййора» та «Пролетіли коні» було відзначено Державною премією імені Т. Г. Шевченка. На жаль, письменникові судилось недовге життя. Його не стало — і земля осиротіла ще на одного щедрого і талановитого майстра слова. Його проза сьогодні — феномен у нашій літературі. Яскравий літературний талант, незвичайна любов до рідного українського слова, доброта, порядність і міцна моральна позиція визначають внутрішню суть будь-якого твору письменника.

  1. Теорія літератури

За жанром твір « До Танаськи по молоко» - оповідання.

  • Давайте пригадаємо,а що таке оповідання?

Оповідання – невеликий розповідний художній твір про одну чи декілька подій у житті персонажа(іноді кількох), що відіграють важливу роль у його долі.

  1. Робота над змістом твору.

3.1. Тема: похід хлопчика Михалка до Танаськи по молоко.

3.2. Ідея:зображення внутрішнього світу дитини, зохоплення його багатою уявою.

3.3. Композиція.

Експозиція:Михалко грається з котами.

Зав’язка:мати відправляє Михалка до баби Танаськи по молоко.

Розвиток дії:по дорозі до баби Михалко фантазує і спілкується з вигаданими героями,переборює страх.

Кульмінація: Михалко підманув бабу,щоб вона провела його додому.

Розв’язка:хлопчик повертається додому стомлений,засинає.

5. Бесіда:

-Яке завдання отримав Михалко від матері?

-Чи було щось у ямі, яку хлопчик завжди так боявся?

-До кого Михалко пішов по молоко?

-Кого хлопець побачив на городі,йдучи до Танаськи?

-Назвіть усіх тварин, яких зустрів Михалко?

- Чи можемо ми дізнатися про вік хлопчика із твору?

-Прийшовши до тітки,що побачив головний герой?

_Хто був зображений на фотокартках?

-Чому Михалко повернувся назад до Танаськи?

-Доведіть,що хлопчик був трішки боязливий?

- Дайте характеристику одному із героїв твору.

- Чиї це слова: «То це я маю ваших телят пасти?»(Михалка)

- Як відповів Михалко на запитання:»Ти що, за три моря віявся по молоко?»(За чотири)

Хвилинка відпочинку

5. Словникова робота(інформаційна компетентність)

Ви, мабуть, помітили,що у тексті зустрічалися невідомі раніше слова. Давайте спробуємо знайти їх та пояснити.

Як мертвому припарка – безрезультатна дія.

Терпець урвався – вичерпалися можливості терпіти, зносити що-небудь.

Гладущик – глечик для молока.

Денце – дно.

Тапчан – вид ліжка з дощок без спинки.

Будьонівка – шапка воїна червоноармійця.

Сіни – нежила частина селянської хати і невеликих міських будинків,яка з’єднує жиле приміщення з ґанком.

Либонь – нібито.

Ляда - рухома покришка, дверцята, що прикривають отвір всередину чого-небудь.

6. Колективне складання плану до твору

1) Михалко та його розваги з котами.

2) Хлопчик вирушає до баби Танаськи по молоко.

3) Яма, яку хлопчик боявся понад усе.

4) У Танаськи вдома.

5) Загадкова нечисть.

6) Хитрість Михалка.

7) Додому разом із Танаською.

8) Вечеря та солодкий сон.

7. Посилаючись на зміст оповідання, скласти інформаційне ґроно «Який він?»

IV. Закріплення вивченого матеріалу та корекція набутих знань.

  1. Робота у парах. Складання сенкану до образу Михалка.

  1. Виконання тесту

1) З ким мати порівнювала головного героя твору?

а) бешкетником Михайликом;

б) лисим Теренем;

в) високим Остапом.

2) Коли головний герой твору вирушив по молоко?

а) вранці;

б) в обідню пору;

в) ввечері.

3) Біля чого найбільше боявся проходити хлопчик?

а ) ями;

б) городу;

в) лісу.

4) Кого у хаті баби Танаськи злякався Михайлик?

а) півня з куркою;

б) гусей;

в) собак.

5) Що найбільше привертало увагу хлопчика у хаті баби Танаськи?

а) казкова скринька;

б) старі фото;

в) антикварні меблі.

6) Про що пожалкував хлопчик,повертаючись додому?

а) про те, що він так мало взяв молока;

б) про те, чому не залишився на ночівлю у баби Танаськи;

в) про те,чому раніше не вийшов із дому.

7) Куди Михалко заховав молоко?

а) у кущі;

б) у кукурудзу;

в) у картоплю.

8) Що ж насправді було у ямі?

а) жаби;

б) змії;

в) кошеня.

9) Із чиїм телям розмовляв хлопчик?

а) тітки Зої;

б) баби Танаськи;

в) Наталки.

10) Про що задумався Михалко, прийшовши додому і сівши на поріг?

а) чому мати на нього не накричала;

б) чому місяць досі не зійшов;

в) чому вечеря ще досі не на столі.

11) Що притискав до грудей хлопчик,зайшовши в хату?

а) кошеня;

б) жабу;

в) черепок.

12) Де заснув Михалко?

а) на порозі;

б) за столом;

в) у матері на руках.

V. Підсумок уроку.

1. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.

2. Домашнє завдання (на вибір):

1) Уявіть себе письменником і створіть власний кінець твору.

2) Написати лист головному герою; намалювати ілюстрації до твору.

1) З ким мати порівнювала головного героя твору?

а) бешкетником Михайликом;

б) лисим Теренем;

в) високим Остапом.

2) Коли головний герой твору вирушив по молоко?

а) вранці;

б) в обідню пору;

в) ввечері.

3) Біля чого найбільше боявся проходити хлопчик?

а ) ями;

б) городу;

в) лісу.

4) Кого у хаті баби Танаськи злякався Михайлик?

а) півня з куркою;

б) гусей;

в) собак.

5) Що найбільше привертало увагу хлопчика у хаті баби Танаськи?

а) казкова скринька;

б) старі фото;

в) антикварні меблі.

6) Про що пожалкував хлопчик,повертаючись додому?

а) про те, що він так мало взяв молока;

б) про те, чому не залишився на ночівлю у баби Танаськи;

в) про те,чому раніше не вийшов із дому.

7) Куди Михалко заховав молоко?

а) у кущі;

б) у кукурудзу;

в) у картоплю.

8) Що ж насправді було у ямі?

а) жаби;

б) змії;

в) кошеня.

9) Із чиїм телям розмовляв хлопчик?

а) тітки Зої;

б) баби Танаськи;

в) Наталки.

10) Про що задумався Михалко, прийшовши додому і сівши на поріг?

а) чому мати на нього не накричала;

б) чому місяць досі не зійшов;

в) чому вечеря ще досі не на столі.

11) Що притискав до грудей хлопчик,зайшовши в хату?

а) кошеня;

б) жабу;

в) черепок.

12) Де заснув Михалко?

а) на порозі;

б) за столом;

в) у матері на руках.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
1
міс.
2
2
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!