Особливості сприймання дітьми геометричних фігур та форми предметів (на основі сенсорного сприйняття)

Опис документу:
Перші відомості про геометричні фігури діти досліджують в іграх. Граючи з дітьми педагог із самого початку вживає правильні назви геометричних фігур, але не прагне до того, щоб діти їх запам’ятовували, в цей період важливо розвивати сприйняття дітей нагромадити в них уявлення про різноманітні форми.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Особливості сприймання дітьми геометричних фігур та форми предметів (на основі сенсорного сприйняття)

Геометричні фігури  об’єктиякі не змінюють своєї форми і розмірів при будь – яких переміщеннях, Тобто вони мають властивості абсолютно твердих тіл. Геом. фіг-ри – еталони, за допомогою яких людина визначає форму предметів. Форма, як і розмір обмежує предмет від інших в просторі. Шляхи оволодіння формою – у дітей рано виникає уявлення про форму – вони можуть бачити і відрізняти в грудному віці. Якщо предмет добре знайомий знаходиться в незвичному положенні, дитина може його не впізнати. Дитина не бачить форми різних предметів і не може узагальнювати форми предметів. Значну роль в пізнанні форми предметів відіграють геометричні фігури Геом.. фігури відтворюють роль зразка.На 2 році життя

Діти вільно вибирають фігури за зразком. Необхідно поступово звертати увагу на їх елемент якості (кіь-ть сторін, кутів) Уміння розрізняти геом.. фігури не означає, що у них сформовано поняття. Елементарні поняття про геом..фіг. форм. в 6 – 7 році . Для сприймання форм використовуються різні аналізатори, слово. З раннього віку вчать правильним прийомам обстеження геом..фіг. Розвивають здатність виявити особливості, вчать вибирати потрібну фігуру по кольору, розміру. Навчають групувати фігури за певними ознаками. Знаходити у предметах схожість з геом.. фіг. Складати з них моделі предметів.

Перші відомості про геометричні фігури діти досліджують в іграх. Граючи з дітьми педагог із самого початку вживає правильні назви геометричних фігур, але не прагне до того, щоб діти їх запам’ятовували, в цей період важливо розвивати сприйняття дітей нагромадити в них уявлення про різноманітні форми. Займаючись із групою малят, педагог показує і називає кулю, і проводить різноманітні дії з ним. Потім з’ясовує, якого кольору куля кожного із малят, чи котиться вона. Аналогічним способом дітей знайомлять з кубом. Але тому, що в них є досвід обстеження форми предметів, то їм відразу дають моделі кубиків різних розмірів. Діти обстежують їх різними аналізаторами, граються. Для розвитку навичок обстеження форми й нагромадження відповідних уявлень організовуються ігри для дітей з дошками, у вирізах яких опускають моделі плоских фігур: кулі, куба, паралелепіпеда (цеглинки), трикутної призми. Дітям показують і пояснюють, що кожна фігура поміщається (або проходить) тільки у виріз (отвір) своєї форми. Обводячи вказівним пальцем контур «моделі» або границі отвору (вирізу), педагог навчає дітей прийому дитикально-рухового обстеження форми предметів. Надалі можна попросити дитину спочатку показати потрібний отвір, а потім діяти. Далі діти опановують умінням порівнювати форму предметів не механічним підбором, а на око. На основі накопиченого сенсорного досвіду на спец заняттях дітей учать розрізняти і називати коло, куб, трикутник. Моделі геометричних фігур порівнюються попарно. Коли фігури порівнюють вперше, для демонстрації і як роздавальний матеріал використовують моделі фігур однакові за розміром і кольором. Далі дають фігури, що відрізняються кольором, потім і розміром.

Велике значення надається навчанню дітей прийомам обведення контурів моделей геометричних фігур: простежування поглядом за рухом руки.Вихователь показує фігуру, називає її, просить дітей показати таку ж, а далі неодноразово обводить контур фігури вказівним пальцем, залучаючи дітей до спеціальної дії у «повітрі». Рух пальцями по контуру завершується проведенням рукою по всій поверхні фігури. Діти стежать за рухом руки педагога, а після самі обводять модель фігури й називають її. Властивості форми виявляють, пропонуючи дітям проробити ту або іншу дію. Так катаючи фігури, діти з’ясовують, що коло котиться, а квадрат не котиться. «Чому квадрат не котиться?» -«Заважають кути. У кола кутів немає і воно котиться». Важливо із самого початку сформувати в них правильні навички показу елементів. Вершина – це точка.Діти повинні ставити палець або вказівку точно в точку з’єднання сторін. Сторони багатокутника – відрізки. Показуючи їх, дитина повинна провести пальцем уздовж усього відрізка від однієї вешини до іншої. Кут – це частина площини, укладена між двома променями (сторонами), що виходять із однієї точки (вершини). Показуючи кут, педагог накладає вказівку на одну з його сторін і повертає її до збігу з іншою стороною. Діти показують кут, здійснюючи рух рукою від однієї сторони до іншої. Для дітей старших груп суттєве як і раніше має використання прийому дотиково – рухового обстеження моделей. З новими геометричними фігурами дітей знайомлять порівнюючи моделі із уже знайомим моделями або один з одними, куля з кубом, циліндр з кубом і кулею. Спочатку їх порівнюють попарно, а потім зіставляють групи фігур ( квадрати і трикутники, та інші). Розглядання і порівняння фігур проводять в певному порядку «Що це?», «Якого кольору?, «Якого розміру?», «З чого зроблені?», «Чим відрізняються?», «Чим схожі?». Важливо організовувати різноманітні дії дітей з моделями фігур, тому що рівень уявлень про них визначається багатством досвіду сприйняття форми. Діючи з моделями, діти пробують їх катати, ставити в різні положення й виявляють їхню стійкість або нестійкість. Взаємне накладання однієї фігури на іншу (коло й квадрата, квадрата й прямокутника, квадрата й трикутника) дозволяє чіткіше сприйняти особливості фігур кожного виду, виділити їхні елементи.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Сучасні проблеми адаптації та соціалізації особистості»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.