• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Дошкілля
  • Навчання творчого розповідання. Структурні компоненти заняття й методичні прийоми навчання творчого розповідання.

Навчання творчого розповідання. Структурні компоненти заняття й методичні прийоми навчання творчого розповідання.

Опис документу:
Навчання дітей вмінню придумувати творчі розповіді позитивно впливає на розвиток мови. Діти вправляються в активному використанні словника рідної мови, вчаться граматично правильно будувати речення, логічно поєднувати їх у розповіді.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Навчання творчого розповідання. Структурні компоненти заняття й методичні прийоми навчання творчого розповідання.

Питання навчання дітей творчого розповідання розкриваються в наукових працях Є.І.Тихєєвої, Фльоріної, Пенєвської, Орланової, Короткової, Ушакової, Бородич.

Навчання дітей вмінню придумувати творчі розповіді позитивно впливає на розвиток мови. Діти вправляються в активному використанні словника рідної мови, вчаться граматично правильно будувати речення, логічно поєднувати їх у розповіді. Це допомагає дитині оволодіти усною, а пізніше і письмовою мовою, вчить їх правильно виражати свої думки.

Творче розповідання виступає як засіб естетичного виховання, засіб розвитку художньотворчіх здібностей дітей. Дитина засвоює і розуміє прекрасне не лише шляхом споглядання, а в активній творчій діяльності.

Творче розповідання має важливе значення для морального виховання дітей.

Програма д/ садка ставить конкретні завдання щодо навчання дітей творчої розповіді. Починається із старшої групи, треба розвивати у дітей уміння: складати сюжетні розповіді, казки, дотримуватись композиції викладу, характеризувати персонажів казки або розповіді; придумувати події, які передують тим, що відтворені на картинах або є продовженням їх змісту. Вихователь повинен учити дітей виявляти творчу ініціативу, придумувати продовження і закінчення розповіді, придумувати оповідання на тему, запропоновану вихователем, складати зв’язний сюжет, який послідовно розвивається, застосовувати в мові образні слова, епітети, порівняння.

У підготовчій групі передбачається у самостійній творчій розповіді вчити дітей придумувати оповідання і знаходити відповідний стиль розповіді. Розповіді повинні мати чітку композиційну структуру ( опис умов, дійових осіб, розгортання дії, кульмінація, розв’язка).

Види творчих розповідей:

- на наочній основі (за сюжетною ігровою обстановкою, сюжетна розповідь про 1 іграшку, придумування початку або кінця до події, зображених на картині, описові розповіді про природу).

на словесній основі – це придумування кінця до початку розповіді чи казки вихователя, розповідь на тему запропоновану вих.-лем, самостійне складання казок.

Різновидність занять:

- найлегший вид занять: складання описових розповідей про іграшку ( в мол групі діти складають розповіді за 1 іграшкою, а в старших групах крім опису іграшки діти розповідають яким чином з нею можна гратися).

- складнішим видом є за сюжетною ігровою обстановкою ( група іграшок, тема «В гостях у ляльки Каті», або вихователь створює обстановку) (хто прийшов до Каті в гості?, що їм Катя показала?)

творчі розповіді про одну іграшкуДитина повинна самостійно придумати образні ситуації, дії з даною іграшкою. Тому це завдання ставиться лише в підготовчий групі. Складнішим завданням є складання дітьми розповідей про одну іграшку, але з різними сюжетами. Якщо дітям важко його виконати, вихователь може запропонувати кілька варіантів розвитку сюжету.

Різновидністю таких занять є

- розповіді – інсценівки або складання казок про іграшку, специфіка цих розповідей, казок полягає в тому, що дитина одночасно виконує три завдання: придумує сюжет, рухає іграшку по столу, розповідає про дії іграшки.

А.М.Бородич рекомендує проводити заняття з роздавальни матеріалом. Дітям дають однакові дрібні іграшки (каченята, машинки, ляльки).

Прийоми проведення занять:

Тихєєва пропонує такий прийом

спільне складання розповіді підгрупами дітей. (дітям пропонують один набір іграшок для настільної інсценівки, діти всі разом складають розповідь, а потім вирішують хто буде її розповідати).

За таки принципом проводять заняття на складання дітьми творчих за картинами.

Найскладнішим для дітей є описові розповіді про природу. Тому ця робота проводиться в підготовчий групі.

Особливий інтерес являють творчі розповіді на порівняння природних явищ. Такі теми створюють широкі можливості не тільки для того, щоб урізноманітнювати зміст, а й для використання різних граматичних і синтаксичних структур, зокрема поширених і складних речень. Це лексичні вправи на добір епітетів, метафор, порівнянь, синонімів і антонімів, які допомагають дітям відчути красу вірша. («Як можна сказати про березу? Про осінь? Про сніг?»)

Розповіді-етюди (Н.Ф.Виноградова) являють собою невелику розповідь на запропоновану тему, своєрідну словесну зарисовку. Спочатку дітям пропонують розповісти про ознаки, які привертають увагу дітей своєю різноманітністю (зимовий ліс, парк восени). Поступово діти переходять до складніших етюдів і повинні швидко, виразно описувати один, але яскравий предмет(тюльпан, ромашка).

Найскладнішим видом творчого розповідання є складання розповіді чи казки на тему, запропоновану вихователем. У них дитина повинна сама розповісти про умови, в яких відбувається подія, описати героя, визначити і розкрити хід дій, придумати кінець.

На заняттях з творчого розповідання використовуються як загальновідомі навчальні прийоми (зразок, план, вказівки, оцінка), так і специфічні прийоми розвитку творчої уяви та активізації творчих здібностей. Найчастіше використовується план розповіді.

З планом вихователь знайомить дітей після того, як їм стають відомі сюжет і тема розповіді.

Для того щоб закріпити в дитячій пам’яті план розповіді, доцільно запропонувати комусь із дітей повторити основні його моменти.

Цінним прийомом є зразок розповіді вих.-ля (за сюжетом «Пригоди на ковзанці», «Як діти зліпили снігову бабу»)

- ігровий прийом

- називання предмета

- запитання

- аналіз і оцінка розповідей

- повторення розповіді товариша

- прийом складання коротких розповідей об’єднаних одним героєм.

У комплексі ефективних методичних прийомів на занятті широко використовується і такий прийом, як вказівка. Вказівки бувають такі: розповісти детально: продумати свою розповідь, продумати початок розповіді.

Для того щоб більше зацікавити дітей, можна використовувати такі прийоми, як читання перед групою або прослуховування записаних на магнітофон дитячих розповідей, оформлення розповідей дітей у невеликі книжки-саморобки, ілюстрації до них можуть намалювати самі діти.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.