Методичні рекомендації керівникам шкіл щодо складання розкладу уроків

Опис документу:
Розклад занять в освітній установі с одним із найважливіших і діючих видів планування навчально-виховної роботи, основним організаційним документом, що визначає роботу учнівського і вчи¬тельського колективів, адміністрації і всієї школи в цілому.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Методичні рекомендації керівникам шкіл

щодо складання розкладу уроків

Розклад занять в освітній установі с одним із найважливіших і діючих видів планування навчально-виховної роботи, основним організаційним документом, що визначає роботу учнівського і вчи­тельського колективів, адміністрації і всієї школи в цілому.

У роботі з даного питання необхідно керуватися санітарними правилами і нормами.

При складанні розкладу необхідно враховувати, що праце­здатність учнів змінюється протягом дня і тижня (таблиці 1, 2); характерно, що вона залежить і від віку учнів.

Таблиця 1

Найбільш продуктивні і непродуктивні уроки протягом дня

Класи

Продуктивні уроки

Непродуктивні уроки

1-2

1(↑), 2(↓), 4(↓)

3 (↑)

3-5

1 (↓), 2(↓), 3 (↓)

4 (↓)

6-7

1(↓), 2(↓), 5(↓)

4(↑), 6(↓)

8

1 (↑), 2(↓), 3(↓), 5(↓)

4(↑), 6 (↓)

9

1(↓), 2(↓), 3(↓), 5(↓)

4(↑), 6(↓)

10

1(↓), 2(↓), 3(↓), 5(↑), 6(↑)

4(↑)

11

1(↑), 2(↓), 3(↓), 4(↑), 5(↓), 6(↓)

Стрілки після цифр означають падіння (↓) чи зростання (↑) працездатності учня на відповідному уроці. Приміром, вираз «1 (↑)» означає, що працездатність учня на першому уроці зростає від його початку до кінця.

Таблиця 2

Продуктивні і непродуктивні дні протягом тижня

Класи

Сприятливі дні

Несприятливі дні

1-4

Вівторок, середа, четвер

Понеділок, п'ятниця, субота

5

Понеділок, вівторок

Середа-субота

6

Вівторок, четвер, п'ятниця, субота

Понеділок, середа

7-8

Вівторок, середа, четвер, су­бота

Понеділок, п'ятниця

9-11

Середа, четвер, п'ятниця

Понеділок, вівторок, субота

Серйозний вплив на рівень стомлюваності учнів протягом на­вчального дня виконує чергування уроків різного змісту і різних типів. Два уроки з одного предмета чи навіть уроки з двох близьких предметів швидше викликають стомлення, ніж уроки, розділені уроком з іншого предмета, не близькому їм.

Уроки з деяких предметів можна здвоювати:

  • російську мову і літературу (з 5-го класу);

  • літературу (10-11 класи);

  • алгебру і геометрію (з 6-го класу);

  • історію і суспільствознавчі предмети (з 9-го класу);

  • хімію і біологію (з 8-го класу);

  • фізику (за необхідності проведення практикуму в четвертій чверті в 9-му класі, в четвертій чверті другого півріччя в 10—11-х класах);

  • фізику й астрономію (11-й клас);

  • малювання і креслення (8-й клас);

  • фізкультуру (за необхідності проведення занять на лижах у третій чверті в 5-11-х класах);

  • трудове навчання (з 5-го класу).

Те саме стосується і чергування уроків з одного предмета про­тягом тижня. Воно має бути рівномірним за днями тижня, особливо у випадку предметів з малою кількістю навчальних годин.

У педагогічній практиці шкільні навчальні предмети за сту­пенем складності прийнято поділяти на чотири групи.

Група

Предмет

1

Українська та російська мови, математика, загальна біологія, фізика (9-11 кл.),іноземна мова

2

Природознавство, біологія (6—9 кл.), фізична географія, фізика (7-8 кл.), хімія, астрономія

3

Література, історія, суспільствознавство, економічна геогра­фія, креслення

4

Трудове навчання, образотворче мистецтво, музика, фізична культура, ОБЖ та основи здоров'я

Важким предметом для сприйняття учнів усіх вікових кате­горій є математика. Уроки з цього предмета бажано розподіляти на години більш високої працездатності.

Для кожного віку характерні свої особливості сприйняття навчального предмета. Наприклад, «важкими» предметами для різних паралелей класів є:

Клас

Предмети

2-3

Читання, природознавство

5

Історія, література, російська та українська мови

6-7

Географія, історія, біологія, література, фізика, російська та українська мови

8-9

Хімія, географія, іноземна мова, література

10

Хімія, географія, література, фізика

11

Література, хімія

На стомлюваність учнів дуже впливає ступінь психофізіоло­гічного напруження. Це такі фактори:

  • обсяг інформації, призначеної для сприйняття і наступної пере­робки, що повідомляється учням;

  • складність навчального матеріалу;

  • ступінь новизни навчального матеріалу;

  • тип уроку і його структура;

  • методична майстерність викладача;

  • емоційний стан учня;

  • ступінь інтересу до предмета;

  • взаємини класу і вчителя, учня і вчителя;

  • санітарний стан навчальних приміщень.

Гігієнічні вимоги до складання розкладу занять у школі пе­редбачають обов'язкове урахування динаміки зміни фізіологічних функцій і працездатності учнів протягом робочого дня і тижня, а також «труднощі» навчальних предметів і переваги статичного чи динамічного компонента під час занять.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.