До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
6
міс.
1
1
дн.
1
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Матеріали для історичного гуртка «ІСТОРІЯ ВИНАХОДІВ: Бутерброд»

Опис документу:
Все повинно з чогось починатися, і бутерброди в цьому сенсі не є винятком. Все почалося в 1521 році. Видатний польський астроном, лікар і політичний діяч Микола Коперник і є «винахідником» першого в світі бутерброда. Історія виникнення бутерброда почалася з нього. © Чайка П.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

КОПЕРНИК ТА ІСТОРІЯ БУТЕРБРОДА

Все повинно з чогось починатися, і бутерброди в цьому сенсі не є винятком. Все почалося в 1521 році. Видатний польський астроном, лікар і політичний діяч Микола Коперник і є «винахідником» першого в світі бутерброда. Історія виникнення бутерброда почалася з нього.

Початок XVI століття в Польщі був неспокійним. Тевтонський орден, який визнав в 1466 році свою васальну залежність від польського короля, не бажав повністю відмовлятися від загарбницьких планів. Як військово-політичне та економічне утворення Тевтонський орден ще представляв чималу загрозу для Польщі. Щоб захистити Польщу від вторгнення ордена, споконвічним слов’янським землям на кордоні між Польщею і Тевтонським орденом – Вармії – були додані права князівства з єпископським управлінням. Таким чином, Вармія стала буферним володінням між Польщею і Тевтонським орденом.

У Вармійському капітулі Микола Коперник займав досить високу посаду – був адміністратором «загальних робіт» в містечку і замку Алленштейн – тобто був кимось на кшталт генерального інспектора.

Вармії як буферному князівству доводилося туго, оскільки сутички між Польщею і орденом практично не припинялися. В 1519 році почалася нова війна між орденом і польським королем Сигізмундом. Війна йшла з перемінним успіхом до 1521 року. На початку 1521 року війська ордена обложили замок Алленштейн, і Коперник став готуватися до захисту фортеці.

Але незадовго до початку облоги серед захисників замку почався мор. Щоб з’ясувати його причини, Коперник розділив людей на невеликі ізольовані групи і віддав розпорядження, щоб кожній групі давалися тільки строго певні продукти. Досить скоро з’ясувалося, що причина мору таїлася в хлібі. Селяни, котрі доставляли їжу солдатам, так часто кидали короваї додолу, що хліб суцільно покривався брудом.

Микола Коперник задумався. Потрібно було якось захистити хліб від бруду. І тоді такий собі Герхард Глікзелінг запропонував змащувати коровай чимось, що було б їстівне, але в той же час за кольором відрізнялося від хліба. Тоді легко можна було б помітити бруд і видалити його, або вже якщо хліб зовсім став непридатним для їжі, відмовитися від нього. Микола Коперник придумав. Він наказав змащувати кожен коровай збитими вершками – маслом. Мор припинився.

У 1545 році, через два роки після смерті Коперника, в Німеччині епохи Реформації вибухнула Шмалькальденська війна і по Європі покотилася епідемія чуми. Положення було страхітливим. Керівник гільдії аптекарів і лікарів Адольф Буттенадт був в Алленштейні у 1521 році під час облоги замку і знав, природно, про дотепну пропозицію Коперника. Але тільки тепер, майже через чверть століття, поважний староста цеху аптекарів і лікарів прозрів: він став широко рекламувати алленштейнські ліки проти епідемії. Звичай обмазувати хліб маслом швидко поширився по Європі, став звичкою і живе з того часу до сих пір.

Правда, перші бутерброди не мали сучасного вигляду – масло намазували на цілий коровай і тільки потім розрізали на окремі шматки.

  • 21.08.2019
  • Всесвітня історія
  • 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 40
  • 0
  • 4
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Ефективні комунікації (soft skills) учителя з батьками»
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись