Корекційно-розвиткова програма "Таємниці твоєї душі"

Опис документу:
Авторська корекційно-розвиткова програма спрямована на подолання причини виникнення страхів та зниження інтенсивності переживання їх дитиною. Підвищення рівня впевненості в собі, самооцінки, компетентності учасників занять подолати свої фобії спричинені емоційним процесом, що викликає страх. Багатоаспектність програми (поєднання різних напрямків корекційно-розвивальної роботи) простежується через: заняття арт-терапії, ароматерапії, природотерапії, корекція казкою.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Корекційно - розвиткова програма

«Таємниці твоєї душі»

Цап Катерина Борисівна

практичний психолог

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА ДО АВТОРСЬКОЇ

КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ ПРОГРАМИ

«ТАЄМНИЦІ ТВОЄЇ ДУШІ»

1. Теоретичні основи програми

Пропонована робота спрямована на подолання причини виникнення страхів та зниження інтенсивності переживання їх дитиною. У даній програмі надано теоретичне обґрунтування поставленої проблеми та запропоновано авторські практичні доробки з досвіду роботи за цією моделлю в закладі загальної середньої освіти, що можуть стати корисними при організації роботи практичного психолога, соціального педагога.

Програма спрямована на подолання причини виникнення страхів та зниження інтенсивності переживання їх дитиною. Підвищення рівня впевненості в собі, самооцінки, компетентності учасників занять подолати свої фобії спричинені емоційним процесом, що викликає страх. Багатоаспектність програми (поєднання різних напрямків корекційно-розвивальної роботи) простежується через: заняття арт-терапії, ароматерапії, природотерапії, корекція казкою.

Арт-терапія покликана через розвиток художнього світобачення (малювання, аплікації, ігри в пісочниці, захоплення музикою) привести несвідоме у взаємодію з свідомістю і тим відновити єдність почуттів, емоцій і відчуттів малюка.

Корекція казкою, переглядом дитячих телепрограм і фільмів допомагає дітям зрозуміти різноманітність і складність життя; дитина поступово розуміє, що в світі є несправедливість, обман, біль, жорстокість, але є і любов, дружба, вірність і немає приводу для зневіри.

Ароматерапія – модна і дієва методика. Рослинні ефірні масла впливають на біохіміку організму дитини. Забути про нічні страхи допоможе: Мирра з Петит грейн; від збудження, примхливості і злоби – Іланг-іланг з Валеріаною. Ароматів на сьогоднішній день безліч, але підбирати і користуватися ними треба обережно.

Природотерапія привчає малюка до уважного і глибокого розуміння природи: спів пташок, запах квітів, плескіт води дуже важливі для морального здоров’я малюка. У дорослих з’являється привід довірчого міркування про побачене – так дитина буде вчитися спостерігати, оцінювати і ділитися думкою.

2. Науково-методичне обґрунтування програми

Актуальність проблеми. У повсякденному житті, невелика порція страху може бути корисною: вона тримає нас у напрузі та мотивує. Утім, коли страх і невпевненість "затуляють" здоровий глузд, ці нездорові розумові процеси можуть затьмарити розум і завадити реалізації поставленої мети. Крім того, постійне занепокоєння, невпевненість у собі та ірраціональний страх, можуть викликати безліч проблем зі здоров'ям.

Страх  внутрішній стан, що обумовлений загрозою реального або передбачуваного лиха. З точки зору психології вважається негативно забарвленим емоційним процесом.

Страх пригнічує, додається постійна тривога, дратівливість, агресивність чи аутоагресивність (націлена на себе, коли дитина рве волосся, б’є рукою по очам, розчісує ранки тощо, помітна емоційна нестабільність, під час страху дитина втрачає контроль, може зашкодити собі (скажімо, від цуценяти втікати на проїзну дорогу), страхи знижують якість життя, заважають спілкуватися, гратися, навчатися, вести звичний спосіб життя.

Саме тому, важливо бути в курсі власних страхів та невпевненості і погодитися, що якщо вони дійсно заважають нормальній життєдіяльності, то треба з ними щось робити.

Криза сім'ї породжена економічними змінами та кризою суспільства, переходить у кризу виховання, що також актуалізує проблему тривожності. Діти менше отримують уваги з боку дорослих, відчувають нестабільність сім'ї, що також стимулює виникнення почуття страху. Сучасній дитині доводиться боротися зі страхами, яких не відчували її однолітки у минулі часи: їх викликають, зокрема, сюжети фільмів жахів, персонажі комп'ютерних ігор, бойовики зі сценами насильства, щоденні повідомлення про терористичні акти в засобах масової інформації.

Особливо вразливими до негативних впливів страху є діти молодшого шкільного віку. Страх є найбільш небезпечним з усіх емоцій. Він може бути присутній як на рівні свідомості, так і на рівні підсвідомості особистості, впливаючи на різні сфери її життя. Страх, який функціонує на рівні фобії, здатен значною мірою знижувати якість життя особистості, обмежуючи її життєдіяльність, соціальну взаємодію та негативно впливати на процес соціалізації, який є особливо важливим у молодшому шкільному віці. Відповідно, актуалізація страху, його нав’язливий характер, порушує процес становлення особистості дитини, призводить до деструктивних змін у її взаємодії з дорослими, однолітками або ж зумовлює викривлене сприйняття предметного середовища, залежно від об’єкту, на який спрямоване почуття страху.

Виходячи з вищесказаного, діти, а також їхні батьки потребують кваліфікованої психологічної допомоги у розв’язанні питань подолання дитиною страху.

Актуальність дослідження проблеми визначається ще й тим, що з віком у дітей змінюються мотиви поведінки, ставлення до навколишнього світу, дорослих, однолітків. І від того, чи зможуть батьки та педагоги виявити ці зміни, зрозуміти і відповідно з цим змінити свої відносини, буде залежати той позитивний емоційний контакт, який є основою нервово-психічного здоров'я дитини. На жаль, в більшості випадків страхи виникають з вини самих батьків, і наш обов'язок  викликаних сімейними негараздами, душевною черствістю або, навпаки, надмірною опікою, або ж просто батьківського неуважністю.

Мета програми: підвищення у дітей стійкості до можливості проявів страху та допомогти дітям позбутися цього відчуття.

Об'єкт дослідження: емоційна сфера дітей 6-10 років.

Предмет дослідження: психологічна корекція дитячих страхів у дітей 1-4 класів.

У відповідності з обєктом і предметом дослідження нами були поставлені такі завдання:

Зниження рівня тривожності;

Підвищення впевненості в собі;

Зняття емоційного та м’язового напруження;

Навчання прийомам прояву емоцій і почуттів соціально прийнятними способами;

Збагачення емоційної сфери дитини;

Формування адекватної самооцінки.

Цільова аудиторія: учні віком 6-10 років.

Вимоги до педагога, який буде реалізовувати здійснення програми: Працювати за програмою можуть спеціалісти, які мають досвід, знання та навички тренінгової роботи. Практичному психологу або педагогу, який працює з підлітками за програмою, бажано вміти використовувати комунікативні техніки:

  • емпатійне (активне) слухання;

  • використання «Я висловлювань»;

  • вирішення конфліктних ситуацій.

Мати професійно важливі якості педагога, який працює з дітьми:

  • вміти спиратися на актуальний рівень розвитку і потенційні можливості дитини;

  • робити позитивний прогноз подальшого розвитку;

  • володіти технікою встановлення довірчих відносин, з дитиною на основі безоцінних суджень і прийняття учня таким, яким він є;

  • вміти організовувати зворотний зв'язок;

  • уникати нав'язування власного життєвого досвіду та надавання йому значимості загальнолюдського буття;

  • поважати гідність дитини.

Наукова новизна полягає у новому підході до подолання дитячих страхів у молодшому шкільному віці методом психосинтезу. На відміну від традиційного психодинамічного підходу, застосування психосинтезу в нашому дослідженні спрямоване на допомогу дитині стати більш цілісною, гармонійною та саморегульованою особистістю на основі трансформації негативного емоційного реагування та усвідомленні об’єкти страхів.

Теоретична значущість роботи полягає у вивченні особливостей виникнення та протікання страхів у дітей молодшого шкільного віку й шляхів подолання спрямованих на зниження страхів у дітей.

Практична значущість. Результати дослідження можуть бути застосовані в освітньому процесі, зокрема у корекційно-розвивальній роботі психолога з дітьми молодшого шкільного віку. Крім того, у роботі представлена програма занять, спрямована на подолання дитячих страхів, що може бути використана вихователями, психологами та соціальними педагогами дошкільних навчальних закладів.

3. Структура та зміст програми

Заняття проводяться індивідуально з кожною дитиною.

Форми роботи:

- інтерактивні заняття;

- діагностика (анкетування, тестування тощо);

Методи та прийоми, що використовуються на інтерактивних заняттях:

- дискусія;

- рольова гра;

- гра-розминка;

- ситуативні вправи та ін.

Кожен з блоків являє собою своєрідний мініцикл занять, присвячених одній темі.

Кожне заняття складається з трьох основних частин.

1. Вступна частина налаштовує на робочу обстановку, усуває бар'єри спілкування, створює доброзичливу, безпечну атмосферу. Актуалізує наявний досвід і знання, налаштовує на подальшу роботу відповідно до теми заняття.

2. Основна частина. Спрямована на актуалізацію проблеми, визначення рівня проінформованості з проблеми та його підвищення; створення ситуації, протягом якої учасники самі роблять висновки, набувають та закріплюють стратегії поведінки, які не суперечать нормам суспільства; самодіагностику рис особистості та емоційних станів.

3. Заключна частина. Націлена на здійснення рефлексії зустрічі, підведення підсумків спільної роботи. Налаштування на подальшу роботу в ході наступних зустрічей.

Робота складається зі вступу, корекційної програми, індивідуального щоденника корекційної роботи, висновків та додатків.

4. Перелік необхідних матеріалів та обладнання:

- індивідуальний щоденник колекційної роботи (Додаток 1);

- фліп-чарт;

- кольорові олівці;

- фломастери;

- фарби;

- білий папір А4 різного формату;

- смайлики із зображенням різного настрою;

- лялька «Пісочна королева»,

- пісочниця;

- магнітофон;

- маркери;

- улюблена іграшка учня;

- хустинка, перешкоди;

- повітряні кульки різних кольорів;

- роздатковий матеріал (картка з віршиком, смайлик - посмішка, сонечко, хмаринка);

- картинки з зображеннями, які свідчать про відчуття страху;

- паличка з підручних матеріалів;

- ароматизована свічка;

Для кожного заняття використовуються потрібні матеріали та обладнання. Всі методики, які використовуються під час проведення занять, відповідають віковим особливостям дітей, мають наукове та методичне обґрунтування.

5. Строки та етапи реалізації програми:

Корекційно-розвиткова програма складається з 11 занять тривалістю 0,5 години кожне.

Періодичність проведення 2 рази на тиждень.

Заняття проводяться індивідуально з кожною дитиною віком 6-10 років.

Кожна зустріч проводиться після уроків у зручний для учнів та батьків час.

Перша половин вересня Організаційно-діагностичний

Друга половина вересня – перша половина листопад Поточний

Друга половина листопада Заключний

1. Організаційно-діагностичний – підбір учасників за згодою учнів та батьків, які за результатами діагностики потребують психологічної корекції дитячих страхів серед дітей 1-4 класів.

2. Поточний – участь учасників групи у 11 заняттях, які проводила практичний психолог.

3. Заключний – діагностичне обстеження, яке проводиться після закінчення циклу корекційно  розвиткових занять і дає можливість зробити висновок про результативність проведеної роботи.

Очікувані результати.

Як результат проведення інтерактивних занять передбачається у дітей зниження рівня тривожності, набуття почуття впевненості, формування адекватної самооцінки, розширення спектру емоцій, почуттів та зняття емоційного, м’язового напруження. Даний факт повинен підтвердитися результатами повторного діагностичного обстеження, проведеного після закінчення циклу корекційно-розвиткових занять.

Анотація авторської програми.

Ці заняття спрямовані на підвищення у дітей стійкості до можливості проявів страху та допомогти дітям позбутися цього відчуття. Усвідомлення власних сильних і слабких сторін розвинуть почуття самоповаги у дитини. Це стане найбільш дієвим чинником, що гальмує реалізацію асоціальних вчинків.

Перелік використаної літератури та Інтернет-ресурсів:

  1. Вікова та педагогічна психологія: [Навч. посіб] / О. Скрипченко, Л.Долинська та ін. – К. : Просвіта, 2001. – 416с.

  2. Венгер А.Л. Психологічне консультування та діагностика. М.: Генеза, 2001. 128с.

  3. Гозман Л.Я., Альошина Ю.Є., Соціально-психологічні дослідження сім'ї: проблеми та перспективи / / Психологічний журнал. 1991. № 4 - с.8492.

  4. Виготський Л.С. Дитяча психологія / / Собр. Соч. - М., 1982. Т.4 336 с.

  5. Громова Т.В. Країна емоцій: Методика як інструмент діагностичної та корекційної роботи з емоційно-вольовою сферою дитини. М.: УЦ «Перспектива», 2002. 48 с.: Іл.

  6. Захаров А.І. Денні та нічні страхи у дітей. – СПб.: Мова, 2005. – 320с.

  7. Крюкова С.В., Слободяник Н.П. Дивуюся, злюся, боюся, хвалюся і радію. Програми емоційного розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку: практичний посібник . – М.: Генеза, 2003 . – 204с.

  8. Панфілова М.А. Страхи в будиночках. Діагностика страхів у дітей та підлітків / / Шкільний психолог. 1999. № 8. с.1012.

  9. Панченко С.А. Мені страшно ... Я боюся / / Шкільний психолог. 2002. № 14. с.89.

  10. Громова Т.В. Країна емоцій: Методика як інструмент діагностичної та корекційної роботи з емоційно-вольовою сферою дитини. М.: УЦ «Перспектива», 2002. 48 с.: Іл.

  11. Інтернетресурс.

СТРУКТУРА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ ПРОГРАМИ

«ТАЄМНИЦІ ТВОЄЇ ДУШІ»

Зміст

Номер

заняття

Тривалість заняття (хвилин)

Діагностичний етап

1. Знайомство з дитиною «Розкажи про себе»

2. Вправа «Наша угода»

3. Проведення діагностування

- Проективна методика «Неіснуюча тварина»

- Методика «Страхи в будиночках»

(Тест О.І. Захарова, модифікація М.А. Панфілової (5-6 років))

4. Гра «Відтвори почуте»

Заняття 1

30 хв.

5 хв.

5 хв.

17 хв.

3 хв.

1. Гра-розминка «Квітка настрою»

2. Проведення діагностування

- Проективна методика «Малюнок сім’ї»

- Методика «Дерево»

3. Релаксаційна вправа «На сонечку»

Заняття 2

30 хв.

5 хв.

20 хв.

5 хв.

Корекційно-розвивальний етап

Заняття «Знайомство з країною Мрія»

1. Вправа «Знайомство з Країною Мрія»

2. Вправа «Правила поведінки в пісочниці»

3. Вправа «Подорож "Пісочною країною»

4. Гра «До зустрічі»

Заняття 3

30 хв.

5 хв.

5 хв.

15 хв.

5 хв.

Заняття «Подолання невпевненості»

1. Вправа «Мій безмовний друг»

2.Вправа «Відчуй себе»

3. Вправа «Вчимося довіряти»

4. Вправа «Знайди собі друга»

5. Психологічна гра «Казкова країна для друзів»

Заняття 4

30 хв.

5 хв.

10 хв.

5 хв.

5 хв.

5 хв.

Заняття «Подолання замкнутості»

1.Вправа «Незвичайне привітання»

2.Вправа «Казка фантазія»

3.Вправа «Домалюй за мною»

4.Вправа «Баночка бажань»

Заняття 5

30 хв.

3 хв.

12 хв.

10 хв.

5 хв.

Заняття «Зображення ситуацій страху через малювання»

1.Вправа «Привітання»

2.Вправа на релаксацію «Прогулянка лісом»

3.Гра «Твій шлях»

4.Вправа «Чудернацький пензлик»

5.Вправа «Сонячний промінчик»

Заняття 6

30хв.

5 хв.

5 хв.

7 хв.

10 хв.

3 хв.

Заняття «Методи подолання страху»

1.Вправа «Комплімент»

2.Вправа «Де тут страх?»

3.Вправа «Звільни себе»

4.Вправа «Подарунок»

Заняття 7

30хв.

5 хв.

8 хв.

12 хв.

5 хв.

Заняття «Чарівний пісок»

1.Психогімнастична вправа «Привітання»

2.Вправа «Світ чарівних ігор з піском»

3.Гра «Чарівники»

Заняття 8

30хв.

5 хв.

20 хв.

5 хв.

Заняття «Подорож в країну театру»

1.Гра-розминка «Твій настрій»

2.Вправа «Ляльковий театр»

3.Вправа «Слухай оплески»

Заняття 9

30 хв.

5 хв.

20 хв.

5 хв.

Етап оцінки ефективності корекційного впливу

Заняття «Я та мої емоції»

1.Проведення діагностування

- Проективна методика «Неіснуюча тварина»

- Методика «Страхи в будиночках»

(Тест О.І. Захарова, модифікація М.А. Панфілової (5-6 років))

2. Вправа на релаксацію «Повітряна кулька»

Заняття 10

30хв.

25 хв.

5 хв.

Заняття Арт та ароматерапія «Внутрішні барви»

1. Проведення діагностування

- Проективна методика «Малюнок сім’ї»

- Методика «Дерево»

2. Вправа «Кольоровий світ»

Заняття 11

30 хв.

20 хв.

10 хв.

ДІАГНОСТИЧНИЙ ЕТАП

ЗАНЯТТЯ 1

Мета заняття: сприяти зняттю емоційного напруження, проведення психодіагностичного обстеження.

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма проведення

Тривалість

хвилин

Вступна частина

«Розкажи про себе»

Вправа на знайомство

з дитиною

5 хв.

«Наша угода»

Вправа

Основна частина

Проективна методика «Неіснуюча тварина»

Проведення

діагностування

10хв.

Методика «Страхи в будиночках»

(Тест О.І. Захарова, модифікація М.А. Панфілової (5-6 років))

Проведення

діагностування

10 хв.

Завершальна частина

«Відтвори почуте»

Підведення підсумків

5 хв.

1. Знайомство з дитиною «Розкажи про себе»

Мета: сприяти створенню емоційної атмосфери, розвитку комуніка-тивних навичок, мимовільної уваги.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція: психолог розповідає дитині про себе і пропонує продовжити речення: - Мене звати... - Я (який?)... - Я люблю... - Я мрію...

2. Вправа «Наша угода»

Мета: обговорити та прийняти правила роботи.

Тривалість: 5 хв.

Ресурси: фліпчарт, плакат «Наша угода», маркер.

Інструкція: психолог прикріплює картинки на фліпчарт, дитина спільно з психологом визначає правило, яке відповідає цій картинці.

Орієнтовними правилами занять можуть бути такі:

Бути пунктуальним.

Уважно слухати.

Позитивний настрій.

Бути активним.

Дотримуємося таємниці занять.

Правила можуть редагуватися.

На початку кожного заняття правила повторюються.

Обговорення:

1. Як ти думаєш, для чого існують правила ?

2. Чи було важливим для нас обговорити правила, яких необхідно дотримуватись під час занять ?

3. Що б ти хотів від мене?

3. Проведення діагностування

Мета: виявлення та уточнення переважаючих видів страхів у дітей.

Тривалість: 17 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція: учаснику пропонується заповнити анкету.

1. Проективна методика «Неіснуюча тварина».

2. Методика «Страхи в будиночках».

(Тест О.І. Захарова, модифікація М.А. Панфілової (5-6 років))

4. Гра «Відтвори почуте»

Мета: підкріпити позитивні емоції на завершення заняття.

Тривалість: 3 хвилини.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція:

- Ми добре попрацювали сьогодні, і мені хочеться запропонувати тобі гру, в ході якої ти будеш відтворювати почутий звук. Зпочатку, я (психолог сидячи на стільці) долонями повільно постукую себе по ногах, поступово збільшуючи темп, потім зменшуючи до завершення. Твоє завдання відтворити почуте.

Вкінці вправу можна повторити одночасно.

ЗАНЯТТЯ 2

Мета заняття: сприяти зняттю емоційного напруження, проведення психодіагностичного обстеження.

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма проведення

Тривалість

хвилин

Вступна частина

«Квітка настрою»

Гра-розминка

5 хв.

Основна частина

Проективна методика

«Малюнок сім'ї»

Проведення діагностування

10хв.

Методика «Дерево»

Проведення діагностування

10 хв.

Завершальна частина

«На сонечку»

Релаксаційна вправа

хв.

1. Гра-розминка «Квітка настрою»

Мета: сприяти створенню позитивної психологічної атмосфери, розвитку емоційної сфери.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція: дитині пропонується взяти пелюстку такого кольору якого, на її думку, у неї настрій. Обговорення.

2. Проведення діагностування

Мета: виявлення та уточнення переважаючих видів страхів у дітей.

Тривалість: 20 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник колекційної роботи.

Інструкція: учаснику пропонується заповнити анкету.

1. Проективна методика «Малюнок сім'ї».

2. Методика «Дерево».

3. Релаксаційна вправа «На сонечку»

Мета: сприяти зниженню психофізичного напруження.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція: дитина розслаблено сидить, заплющивши очі, вдають ніби гріється на сонечку.

КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНИЙ ЕТАП

ЗАНЯТТЯ 3

«Знайомство з країною Мрія»

Мета заняття: створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного, психофізичного напруження. Активізація та стимулювання пізнавальної діяльності. Покращення стану загальної та дрібної моторики.

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма проведення

Тривалість

хвилин

Вступна частина

«Знайомство з країною Мрія»

Вправа

5 хв.

«Правила поведінки в пісочниці»

Вправа

5 хв.

Основна частина

«Подорож пісочною країною»

Вправа

15 хв.

Завершальна частина

«До зустрічі»

Гра

5 хв.

1. Вправа «Знайомство з країною Мрія».

Мета: сприяти розвитку комунікативних навичок і вмінь, навичок співпраці.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: лялька «Пісочна королева», пісочниця, магнітофон.

Інструкція: психолог повідомляє учневі, що сьогодні починається їх подорож до чарівної пісочної країни під назвою Мрія. В цій країні учень дізнається багато чого нового та цікавого для себе. І саме зараз він почне знайомитися з цією країною.

У цій чарівній країні, за лісами, за горами й хибкими пісками жив собі пісочний король і, звісно, Пісочна королева, а також багато пісочних придворних, фей, чарівників й інших цікавих героїв.

Чи хочеш ти побувати у цій чарівній країні?

Пісочна країна знаходиться ось тут, у нашій пісочниці. Тут і живе Пісочна королева.

Пісочна королева – це добра чарівниця, яка любить дітей, іграшки, їй дуже хочеться познайомитися з тобою. Вона запрошує тебе до себе в гості в пісочницю, у свій пісочний світ.

2. Вправа «Правила поведінки в пісочниці»

Мета: навчити учня правил поведінки в пісочниці.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: бланк з надрукованими правилами поведінки в пісочниці.

Інструкція: діти за допомогою Пісочної королеви позначають для себе правила поведінки в пісочниці.

Пісочна королева засумувала, тому що її подружки-піщинки загубилися й не змогли повернутися додому в пісочницю. Пісочна королева просить тебе, маля:

Бережи піщинки – не викидай їх із пісочниці. Якщо випадково пісок висипався, покажи це дорослому, і він допоможе йому повернутися назад у пісочницю. Не можна викидати пісок з пісочниці.

Піщинки дуже не люблять, коли їх беруть у рот або кидаються ними в інших дітей. Не можна брати пісок у рот й кидати його в інших людей.

Пісочна королева любить, коли в дітей чисті ручки й носики. Пограв з піском – помий ручки й покажи чисті долоньки дзеркалу.

3. Вправа «Подорож пісочною країною»

Мета: сприяти зниженню психофізичного напруження, регуляція м'язової напруги|напруження|, розслаблення.

Тривалість: 15 хвилин.

Ресурси: лялька «Пісочна королева», пісочниця, магнітофон.

Інструкція: пісочна королева прагне показати тобі багато цікавих ігор у пісковому світі.

Давай привітаємося з нашим новим другом – піском.

Психолог від імені королеви просить по-різному "привітатися з піском", тобто різними способами доторкнутися до піску.

Дитина:

  • доторкається до піску по черзі пальцями однієї, потім другої руки, потім усіма пальцями одночасно;

  • легко, з напругою стискає кулачки з піском, потім повільно висипає його в пісочницю;

  • доторкається до піску всією долонькою - внутрішньою, потім тильною стороною;

  • перетирає пісок між пальцями, долонями.

Дитина описує і порівнює свої відчуття: "тепле – холодне", "приємно – неприємно", "колюче, шорстке" і т.д.

У Пісочній країні може йти незвичайний пісочний дощик і дути пісочний вітер. Це дуже приємно. Ти сам можеш влаштувати такий дощ і вітер. Дивися, як це відбувається. Потрібно повільно, а потім швидко пересипати пісок зі свого кулачка в пісочницю, на долоню психолога, на свою долоню.

На завершення подорожі пісочною країною психолог просить дитину намалювати позитивну емоцію за допомогою піску.

4. Гра «До зустрічі»

Мета: сприяти позитивному ставленню учня до занять з психологом.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція:

- А на прощання давай з’єднаємо наші руки над пісочницею так, що б вийшла «квітка дружби». Відчуй тепло ваших рук. Нехай і «Пісочна королева» одержить часточку нашої дружби, щоб усім її мешканцям тут завжди було тепло й затишно.

Домашнє завдання: психолог просить учня на наступне заняття принести з собою свою улюблену іграшку.

ЗАНЯТТЯ 4

«Подолання невпевненості»

Мета заняття: створення позитивного емоційного настрою, розвиток комунікативних навичок та навичок співпраці, підвищення рівня самооцінки в дитини, вироблення в учня довіри, корекція тривожності, формування навичок саморозслаблення, розвиток уяви.

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма проведення

Тривалість

хвилин

Вступна частина

«Мій мовчазний друг»

Вправа

5 хв.

«Відчуй себе»

Вправа на релаксацію

10 хв.

Основна частина

«Вчимося довіряти»

Вправа

5 хв.

«Знайди собі друга»

Вправа

5 хв.

Завершальна частина

«Казкова країна для друзів»

Психологічна гра

5 хв.

1. Вправа «Мій мовчазний друг»

Мета: розвиток комунікативних здібностей, створення позитивного емоційного настрою, підвищення рівня самооцінки в дитини.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: улюблена іграшка учня.

Інструкція: дитина приносять на заняття свою улюблену іграшку. Тримаючи її в руках, дитина виходять на середину кімнати й описує свою іграшку (м'яка, тверда, в які ігри з нею грають, за що люблять цю іграшку, чим вона відрізняється від інших). Потім розповідає про себе від імені своєї іграшки (чи хороший господар, охайний, слухняний, турботливий, за що його любить).

Дорослий уважно слухає і спрямовує емоції, настрій, самооцінку дитини у позитивне русло.

2. Вправа «Відчуй себе»

Мета: підняття рівня самооцінки, розвиток комунікативних навичок та навичок співпраці.

Тривалість: 10 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція:

- Згадай ситуацію, коли ти почував себе невпевнено, які відчуття тебе супроводжували, опиши їх, чи тобі було комфортно.

- Згадай ситуацію, коли ти почував себе впевнено, справу яка тобі легко вдається, те у чому ти відчуваєш себе професіоналом. Що ти при цьому відчував? Напиши які твої хороші якості і риси характеру допомогли почувати себе впевнено? Якими ще позитивним рисами ти володієш?

Якщо тобі важко пригадати і визначити необхідні здібності та якості, то на допомогу пропоную перелік позитивних якостей:

Рішучість, ініціативність, наполегливість, ввічливість, ентузіазм, товариськість, доброзичливість, щирість, доброта, гордість, терплячість, цікавість, життєрадісність, сміливість, невимушеність, пунктуальність, організаторські здібності.

Проаналізуй як ти себе відчував в першій та другій ситуації.

3. Вправа «Вчимося довіряти»

Мета: сприяти виробленню в учня довіри.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: хустинка, перешкоди.

Інструкція: психолог повідомляє дитині, що для виконання цієї вправи, потрібно зяв'язати очі хустинкою.

Учень має оминати перешкоди, заздалегідь підготовлені. Психолог попереджує дитину про перешкоди, шепочучи на вушко: підніми ногу, опусти, переступи, йдемо вправо, вліво, пройдемо навприсядки тощо.

4. Вправа «Знайди собі друга»

Мета: корекція тривожності, формування навичок саморозслаблення, розвиток уяви.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: повітряні кульки різних кольорів, фломастери.

Інструкція: дорослий прикріплює до стільчиків повітряні кульки різних кольорів, пропонує учневі обрати з них собі друга. Пояснює, що для того, щоб кулька була добрим другом, вона має добре вас відчувати, тому важливо вибрати ту, яка найбільше подобається, підійти до неї, доторкнутися, сісти на стільчик і тихесенько розповісти їй щось про себе, про свій настрій, страхи, невдоволення, тривоги, бажання.

Після цього фломастером намалюй кульці обличчя відповідно до свого настрою.

5. Психологічна гра «Казкова країна для друзів»

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: повітряні кульки, магнітофон, аркуш паперу, ножиці, олівці або фломастери.

Цілі: розвиток уяви, позбавлення негативних емоцій.

Інструкція: психолог спонукає дитину пофантазувати, де могли б жити їхні нові друзі - повітряні кульки, пропонує разом намалювати для них «Чарівну країну».

Дитина виконує роботу під музичний супровід. Потім за малюнком розповідає про намальовану і придуману країну. На аркуші паперу дитина обводить свої долоньки, розфарбовує за бажанням. Дорослий їх вирізає, прив'язує до кульок.

Психолог дає дитині право вибору: - випустити кульки у вікно, щоб летіли в Чарівну країну. Проводжають їх добрими і теплими словами, спостерігають, як кульки на прощання "махають" їм долоньками.

Якщо дитина не хоче прощатися зі своєю кулькою, то може забрати їх з собою додому.

ЗАНЯТТЯ 5

«Подолання замкнутості»

Мета заняття: зняття напруги та створення невимушеної атмосфери, розвиток комунікативних вмінь, підняття рівня самооцінки, навчити дитину працювати в команді, не боячись критики.

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма проведення

Тривалість

хвилин

Вступна частина

«Незвичайне привітання»

Вправа

3 хв.

Основна частина

«Казка фантазія»

Вправа

12 хв.

«Домалюй за мною»

Вправа

10 хв.

Завершальна частина

«Баночка бажань»

Психологічна гра

5 хв.

1. Вправа «Незвичайне привітання»

Мета: зняття напруги та створення невимушеної атмосфери.

Тривалість: 3 хвилини.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція: дитина вітається з педагогом: а) двома долонями; б) однією долонею; в) коліном; г) плечем; ґ) ліктем.

2. Вправа «Казка-фантазія»

Мета: розвиток комунікативних вмінь, уяви, подолання страху за допомогою роботи з казкою.

Тривалість: 12 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція: спільно з учнем психолог складає казку, він починає розповідати «Жила-була дівчинка, схожа на тебе ...» і просить, щоб дитина придумала продовження до цієї казки.

Орієнтовні запитання:

- Яка це дівчина?

- Де вона живе?

- Чим вона займається?

- Які емоції в неї переважають…

3. Вправа «Домалюй за мною»

Мета: навчити дитину працювати в парі, не боячись критики.

Тривалість: 10хвилин.

Ресурси: 2 аркуші паперу А4, олівці або фломастери.

Інструкція: почніть з дитиною малювати кожен на своєму аркуші що-небудь незвичайне. Потім поміняйтеся незакінченими малюнками щоб закінчити (ви - її малюнок, а вона – ваш).

4. Вправа «Баночка бажань»

Мета: сприяти підняттю рівня самооцінки.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція: психолог просить дитину заповнити баночку бажань.

Фрази «Я вмію...», «Я хочу ...», «Я можу ...», «Я досягну...»

Таким чином дитина свідомо озвучить свої бажання, тим самим зробивши перший крок до їх досягнення.

ЗАНЯТТЯ 6

«Зображення ситуацій страху через малювання»

Мета заняття: виявити субособистісні причини страхів, які були приховані від свідомості дитини. Збагачення досвіду емоційних переживань дитини. Профілактика і корекція страху, невпевненості в собі, страху втратити рівновагу. Навчання елементів техніки виразних рухів, прийомів саморозслаблення. Знецінення реальних страхів. Виховання емпатії, самоповаги, сміливості, бажання самостверджуватись у своїх починаннях.

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма проведення

Тривалість

хвилин

Вступна частина

«Привітання»

Вправа

5 хв.

«Прогулянка лісом»

Вправа на релаксацію

5 хв.

Основна частина

«Твій шлях»

Гра

7 хв.

«Чудернадський пензлик»

Вправа

10 хв.

Завершальна частина

«Сонячний промінчик»

Психологічна гра

3 хв.

1. Вправа «Привітання»

Мета: створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: фліпчарт, роздатковий матеріал (картка з віршиком, смайлик - посмішка, сонечко, хмаринка).

Інструкція: психолог спільно з учнем дикламують вірш та відтворюють його чіпляючи на фліпчарт, роздатковий матеріал.

Доброго дня мій школярику любий

Радо всміхнися мені.

Разом з тобою охоче ми вирушимо

В подорож по новизні.

Глянемо разом направо в віконце,

Сонечко світить на нас,

Мило у відповідь йому посміхнемося

Й будемо вчитися враз.

2. Вправа на релаксацію «Прогулянка лісом»

Мета: психофізіологічне розслаблення, зняття психологічного напруження в дитини.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: магнітофон.

Інструкція: вправа йде з музичним супроводом.

Психолог каже:

- Заплющ очі і уяви, що ти знаходишся на чудовій лісовій галявині, вітер шелестить осіннім, багряним листям. Ти ступаєш по землі босими ногами і відчуваєш енергію природи, яка наповнює твоє тіло позитивом, добром та силою. Ти вдихаєш чисте, свіже повітря збагачене киснем і видихаєш його на повні груди. Тобі подобається, ти відчуваєш задоволення. Ти дивишся на чисте небо,простягаєш руки до сонця, намагаючись зловити його проміння, настільки, наскільки тобі це подобається. Ти знаходишся в цьому чудовому місці стільки,скільки цього хочеш, тобі ніхто не буде заважати, тому що це є ліс твоєї мрії. Після того, як ти наберешся енергії лісу, помалу повертайся до нас на заняття. Відкрий очі.

- Чи сподобалася тобі ця мандрівка?

- Чи хотів би ти ще раз побувати у цьому чарівному місці?

3. Гра «Твій шлях»

Мета: виявити субособистісні причини дитячих страхів через ініційовану проекцію та вміння долати перешкоди (страхи).

Тривалість: 7 хвилин.

Ресурси: папір А4, бланк запитань, олівці.

Інструкція:

- Уяви, що перед тобою тече річка, що має швидку течію, і тобі потрібно дістатися до берега на протилежну сторону. Переплисти не вдасться, так як течія дуже стрімка. Ти маєш придумати засіб, щоб безпечно дістатися до берега. Запропонуй свої варіанти.

Учень пояснює альтернативний спосіб як дістатися на іншу сторону. Психолог задає орієнтовні і намагається вияснити прихований зміст долання страхів.

Які відчуття тебе наповнювали, коли ти уявляв ситуацію?

Чи легко тобі давалося знайти вихід?

Чому саме ти вибрав цей шлях?

Чи можна змоделювати цю ситуацію в реальному житті?

Чи зможе в житті допомогти тобі здобутий досвід?

4. Вправа «Чудернацький пензлик»

Мета: виявити актуальний страх та відношення дитини до власного страху.

Тривалість: 10 хвилин.

Ресурси: папір А4, кольорові олівці.

Інструкція:

- Перед тобою аркуш паперу, кольорові олівці та фарби. Тобі необхідно намалювати твій страх так як ти його бачиш. Після того, як дитина намалювали страх відбувається обговорення. Психолог в процесі обговорення ставить наступні запитання:

Як ти назвав свій страх?

Скільки йому років?

Де він проживає?

Що він відчуває?

В чому проявляється?

Чи завжди він небезпечний?

Тощо

Після обговорення психолог разом з дитиною перетворюють «чудовисько» на доброго чи кумедного персонажа.

Рекомендації: але одного разу найчастіше не досить. Введіть за правило щодня малювати страх  і ви отримаєте ефект.

5. Вправа «Сонячний промінчик»

Мета: навчити дитину прийомів саморозслаблення. Відновлення почуття глибокого спокою.

Тривалість:3 хвилин.

Ресурси:

Інструкція:

- Сонячний промінчик заглянув до тебе у вічі. Заплющ їх. Він побіг далі по обличчю. Легенько погладь його долонями. Ось він перебрався на чоло, потім – на носик і ротик, а тепер – і на щічки. Погладь його обережно, щоб не сполохнути. Тепер сонячний промінчик далі помандрував – помахай йому рукою.

До нових зустрічей!

Зроби великий вдих, видих та посміхнися мені на прощання.

Як ти себе почуваєш?

ЗАНЯТТЯ 7

«Методи подолання страху»

Мета заняття: формування здатності виражати свої почуття в малюнку, зняття психоемоційного напруження, негативних емоційних станів, звільнення від страхів.

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма проведення

Тривалість

хвилин

Вступна частина

«Комплімент»

Вправа

5 хв.

Основна частина

«Де тут страх»

Вправа

8 хв.

«Звільни себе»

Вправа

12 хв.

Завершальна частина

«Подарунок»

Вправа

5 хв.

1. Вправа «Компліменти»

Мета: створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного напруження.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція:

Усміхнись усім довкола

Небу, сонцю, квітам...

І тоді обов’язково

Буде день привітним

Психолог вітається і по черзі з дитиною говорять одне одному компліменти.

2. Вправа «Де тут страх?»

Мета: показати дитині, що люди по-різному виявляють свій страх. Вправляти у визначенні почуттів людини.

Тривалість: 8 хвилин.

Ресурси: картинки з зображеннями, які свідчать про відчуття страху.

Інструкція: психолог пропонує дітям роздивитись картинки і:

Знайти серед них зображення, які свідчать про відчуття страху та обґрунтувати свій вибір.

Що допомагає вам помітити страх у людини?

Як тіло людини підказує, що вона боїться? (обличчя, очі, волосся, шия, руки, спина)

Часто в повсякденному житті ми можемо чути такі фразеологізми страху:

«коліна тремтять»;

«серце в п’ятках»;

«мурашки по спині»;

«волосся дибки»;

«очі великі»

3. Вправа «Звільни себе»

Мета: формування здатності виражати свої почуття в малюнку. Зняття психоемоційного напруження, негативних емоційних станів, звільнення від страхів.

Тривалість: 12 хвилин.

Ресурси: папір А4, олівці, фарби.

Інструкція: пропонуємо дитині намалювати те, чого вони бояться (після малювання індивідуально поговорити з дитиною про її конкретний страх). Радимо дитині порвати свій страх на малесенькі папірці. Показуємо, що тепер цей страх зібрати неможливо. Дитина викидає папірці у відро для сміття, щоб позбутися страху.

Рефлексія вправи.

Розкажи про свої відчуття до, підчас і після виконання вправи?

4. Вправа «Подарунок»

Мета: створення позитивної психологічної атмосфери, розвиток позитивного настрою.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція: психолог і дитина обмінюються уявними подарунками, показують її жестами (без слів). Завдання кожного відгадати подарунок.

ЗАНЯТТЯ 8

«Чарівний пісок»

Мета заняття: створення доброзичливої атмосфери та комфорту під час роботи, розвиток тактильних відчуттів, дрібної моторики руки, навчити дитину боротися зі своїми страхом і перемагати його. Навчити дитину стати сильним і рішучим.

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма проведення

Тривалість

Хвилин

Вступна частина

«Привітання»

Психогімнастична вправа

5 хв.

Основна частина

«Світ чарівних ігор з піском»

Вправа

20 хв.

Завершальна частина

«Чарівники»

Гра

5 хв.

1. Психогімнастична вправа «Привітання»

Мета: сприяти створенню доброзичливо їатмосфери та комфорту під час роботи

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: папір А4, кольорові олівці.

Інструкція: психолог спільно з учнем дикламують вірш та супроводжують його рухами.

Від сонечка — тепло (піднімаємо руки вгору),

Від землі — добро (робимо уклін до землі),

А усмішка — то краса (учень посміхається вчителеві),

Щоб раділа дітвора (оплески).

2. Вправа «Світ чарівних ігор з піском»

Мета: розвиток тактильних відчуттів, дрібної моторики руки, навчити дитину боротися зі своїми страхом і перемагати його. Навчити дитину стати сильним і рішучим, а не слабким і боязким.

Тривалість: 20 хвилин.

Ресурси: бланк з надрукованими правилами поведінки в пісочниці.

Інструкція: психолог повідомляє дитині, що сьогодні вони знову потрапили в гості до Пісочної королеви і вона поведе їх у «Світ чарівних ігор з піском».

Але перш ніж розпочати роботу, нам потрібно за допомогою Пісочної королеви пригадати правила поведінки в пісочниці.

Після цього психолог дає дитині коробку з безліччю фігур.

- Пісочна королева прагне показати тобі багато цікавих ігор у пісковому світі.

Дитина:

  • ховає свій страх в пісокта, за бажання, потім відкопує його.

  • складає казку, програє ситуацію страху, оживляє її і стає переможцем.

У всіх цих випадках дитина відчуває себе господарем свого маленького світу і є режисером драми яка програється у пісочниці. Кожна обрана фігурка втілює будь-який персонаж, який може взаємодіяти з іншими героями. Дитина сама вирішує, про що буде казка, що вона говорить та що робить, хто стане головним персонажем.

Психолог повинен виконувати роль уважного глядача. Позиція психолога - це "активна присутність", а не керівництво процесом. Звільнення енергії приводить до її трансформації, що дозволяє направити трансформовану енергію на розвиток особистості та подальше навчання.

Обговорення:

- Чи важко тобі було програвати ситуацію страху?

- З яким відчуттям ти це робив?

- Які відчуття в тебе зараз?

- Чи задоволений ти собою? Якщо так/ ні то чому?

3. Гра «Чарівники»

Мета: створення позитивної психологічної атмосфери

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: паличка з підручних матеріалів.

Інструкція:

- Уяви що ця паличка є чарівна. Що б ти зробив для себе, для інших за допомогою цієї палички.

ЗАНЯТТЯ 9

«Подорож в країну театру»

Мета: сприяти розвитку навички у дитини ділитися своїми переживаннями, самостійно вирішити внутрішній конфлікт

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма проведення

Тривалість

Хвилин

Вступна частина

«Твій настрій»

Гра-розминка

5 хв.

Основна частина

«Ляльковий театр»

Вправа

20 хв.

Завершальна частина

«Слухай оплески»

Психологічна гра

5 хв.

1. Гра-розминка «Твій настрій»

Мета: сприяти створенню позитивної психологічної атмосфери, розвитку емоційної сфери

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: смайлики із зображенням різного настрою.

Інструкція: дитині пропонується взяти смайлик такого зображення, яке відповідатиме її настрою. Обговорення.

2. Вправа «Ляльковий театр»

Тривалість: 20 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Мета: самостійно вирішити внутрішній конфлікт , що сприятливо впливає на її психіку за допомогою театру.

Інструкція: для гри в театр «в страх» підбирається сюжет і предмети, що символізують те, чого дитина боїться (собаку, привида, темряви та ін.) Програючи сюжети (сюжет гри психолог моделює відповідно до емоційного стану дитини та того перед чим вона відчуває страх)з цими предметами, вона може «розправитися» зі своїм страхом, у символічній формі програвати свої емоції та відреагувати, таким чином, знімаючи напругу від стресового впливу. Це дозволить вилити назовні переживання, самостійно вирішити внутрішній конфлікт. Дитина примірятиме ролі: корисно побути і тим самим «страховиськом». Дитина поволі здобуде соціально схвалені моделі поведінки. Варто програти сюжет «Що станеться, якщо…»: спочатку хай дитина проговорить (візуалізувати не треба) найгірший варіант, який їй ввижається. А потім програйте оптимістичний варіант розвитку подій.

Психолог повинен виконувати роль уважного глядача. Позиція психолога - це "активна присутність", а не керівництво процесом.

3. Вправа «Слухай оплески»

Мета: сприяти створенню емоційної атмосфери, мимовільної уваги, уяви.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція: Психолог просить дитину показати за допомогою жестів: вітер, дощ. Після цього вони домовляються що на один оплеск учень показує вітер, на два – дощ.

Психолог промовляє (вітер - дощ, дощ - вітер), дитина відтворює це оплесками.

Гру можна повторити три - чотири рази і змінити образи на інші.

ЗАНЯТТЯ 10 «Я та мої емоції»

Мета: сприяти закріпленню позитивного емоційного стану дитини.

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма

проведення

Тривалість

хвилин

Вступна та основна частина

Ведення діагностування

- Методика «Страхи в будиночках»

(Тест О.І. Захарова, модифікація

М.А. Панфілової (5-6 років))

- Проективна методика «Неіснуюча тварина»

Вихідна діагностика

25 хв.

Завершальна частина

«Повітряна кулька»

Вправа на релаксацію

5хв.

1. Проведення діагностування

Мета: контроль ефективності колекційного впливу.

Тривалість: 25 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник колекційної роботи

Інструкція: учаснику пропонується заповнити анкети та намалювати малюнки дордіагностик:

Методика «Страхи в будиночках» (Тест О.І. Захарова, модифікація М.А. Панфілової (5-6 років))

Проективна методика «Неіснуюча тварина»

2. Вправа на релаксацію «Повітряна кулька"

Мета: сприяти створенню емоційної атмосфери, мимовільної уваги, уяви.

Тривалість: 5 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник корекційної роботи.

Інструкція:

Уяви собі, що ти - повітряна кулька, дуже гарна і весела. Тебе надувають і ти стаєш все легше і легше. Все твоє тіло стає легким, невагомим. І ручки легенькі, і ніжки стали легкі, легкі. Повітряна кулька піднімаються все вище і вище. Дує теплий ласкавий вітерець, він ніжно обдуває кульку (пауза - погладжування дитини). Обдуває кульку, пестить кульку. Торі легко, спокійно. Ти летиш туди, куди дме ласкавий вітерець. Але ось прийшла пора повертатися додому. Ти знову в цій кімнаті. Потягнися і на рахунок «три» відкрий очі. Посміхнися своїй кульці. А тепер посміхнися мені. До наступної зустрічі.

ЗАНЯТТЯ 11

Арт та ароматерапія «Внутрішні барви»

Мета: сприяти закріпленню позитивного емоційного стану дитини.

Тривалість: 30 хвилин.

Хід заняття

Назва

Форма проведення

Тривалість

Хвилин

Вступна та основна частина

Ведення діагностування

- Проективна методика «Малюнок сім’ї»

- Методика «Дерево»

Вихідна діагностика

20 хв.

Завершальна частина

«Кольоровий світ»

Вправа з арт та ароматерапії

10 хв.

1. Проведення діагностування

Мета: контроль ефективності колекційного впливу.

Тривалість: 20 хвилин.

Ресурси: індивідуальний щоденник колекційної роботи

Інструкція: учаснику пропонується заповнити анкети та намалювати малюнки до діагностик:

- Проективна методика «Малюнок сім’ї»

- Методика «Дерево»

2. Вправа «Кольоровий світ»

Тривалість: 10 хвилин.

Ресурси: папір А4, кольорові олівці, фарби, ароматизована свічка.

Мета: сприяти закріпленню позитивного емоційного стану.

Інструкція:

Колір добре знімає загальну тривогу, особливо якщо підсилити аромотерапією (заспокійливі запахи). Рослинні ефірні масла впливають на біохіміку організму дитини. Забути про нічні страхи допоможе: Мирра з Петит грейн; від збудження, примхливості і злоби – Іланг-іланг з Валеріаною. Ароматів на сьогоднішній день безліч, але підбирати і користуватися ними треба обережно.

Спільно з дитиною обираєте приємні для неї кольори, що дає відчуття безпеки та комфорту, психолог просить дитину намалювати свій позитивний емоційний стан в якому вона себе почуває безпечно, відповідно до її побажань. Після чого дитина презентує свій малюнок.

Що найбільше вразило тебе під час наших занять?

Які найяскравіші позитивні емоції ти проживала під час занять?

Які побажання написав в своєму щоденнику для себе?

Як би ти назвав цей малюнок.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»