Конспект уроку української мови по темі: "Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи".

Опис документу:
Тема. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи. Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати послідовність викладу матеріалу; формувати мовленнєво-комунікативні уміння докладно відтворювати зміст сприйнятого на слух тексту розповідного характеру з елементами опису природи, доцільно використовуючи прикметники.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 76

Тема. Урок розвитку мовлення № 16. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи.

Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати послідовність викладу матеріалу; формувати мовленнєво-комунікативні уміння докладно відтворювати зміст сприйнятого на слух тексту розповідного характеру з елементами опису природи, доцільно використовуючи прикметники.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Хід уроку

І. Організаційний момент

IІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Колективна робота з текстом

Читання учнями тексту мовчки

З’ясувати тему й основну думку. Визначити стиль мовлення. Дібрати заголовок.

Наш човен пристав і причалив до берега. Ми вийшли на високу гору.

Я глянув на Дніпро, на небо. Хто змалює те дивне диво, що було перед моїми очима! Це було не фантастичне царство тіней та сутінків. Це був справді рай! За Дніпром небо ясно-ясно палало всіма кольорами веселки, підперезане однизу темною смугою лісів. Увесь Дніпро був ніби помальований ще ясніше й блискучіше, ніж небо. Здавалося, ніби текла блискуча, як скло, широка річка, попід лісом червона, посередині оранжева й жовта, а на другому березі зелено-синя. Вода стояла тиха й прозора. А між пофарбованим небом та водою лежав якийсь дивний пояс з лугів та з борів, де кольори були знов інші.

Я стояв і ждав сходу сонця. Не можна було одвести очей од того дива!

(І. Нечуй-Левицький, 123 сл.).

1). Виділити в тексті зачин (початок дії), основну частину й кінцівку.

2). Яка частина висловлювання містить опис природи?

3). Колективне складання плану.

4). Дібрати слова і словосполучення, які використовує автор для опису річки й неба.

5). Докладно переказати текст.

ІV. Самостійна робота з текстом для сприймання й усного відтворення

1). Прослухати текст. Визначити тему висловлювання. Дібрати заголовок.

Повівав холодний вітрець. З краю неба насувались білі, наче молочйі, хмари. Разно бігли мишасті коненята. Дорога була слизька, і сани йшли в затоки. На обидва боки від дороги, скільки скинеш оком, розстелилось поле, вкрите снігом, мов білою скатеркою. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами. Чорне вороння сідало громадами на сніг і знов здіймалося з місця. Вітер дужчав. Насунули снігові хмари і оповили небо. Сонце сховалось за хмари. Посипав сніжок. Василько вйокнув на коні, і вони побігли підтюпцем, наближаючись до лісу, що чорною стіною стояв перед ними. До лісу якраз половина дороги. Ще півгодини треба було їхати лісом. Василько в’їхав у ліс. Здорові кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах; їм було байдуже, що бурхав холодний вітер, ішов сніг… Мокрий сніг бив у лице Василькові, заліплював очі, налазив за комір… Мишасті коні зовсім побіліли, обліплені снігом. Василько загорнув руки в рукава, насунув на очі шапку й схилив голову, щоб хоч трохи захиститись од холодного вітру та снігу. Він і не постеріг, що коні звернули з дороги і побігли праворуч. Враз — сани пішли в затоки і вдарились у горбик. Трісь! Щось тріснуло в санях, і Василько дав сторчака в сніг. Коні стали. Василько підвівся, обтріпуючись з снігу, підбіг до саней. Старі, трухляві копили зламались, васаг лежав нарізно від санок. Василько обійшов навкруги саней, оглянув їх і мало не заплакав. Запобігти лихові не можна було. «Підожду, може, хто над’їде та дасть мені яку раду», — подумав він, поглядаючи на дорогу, яку раз у раз замітав сніг. Але в лісі було пусто. Тільки вітер гучав межи деревами та сипав сніг, закриваючи білою сіткою далечінь… Василько постеріг, що збився з дороги. Що тут робити? Хіба лишити сани з ялинкою в лісі, а самому вертатися з кіньми додому? Василько випріг коні, сів верхи і поїхав назад по дорозі.

Лексико-фразеологічна робота

2). Доберіть синоніми до слів і виразів: кострубатий (тут нерівний, покручений – про дуби), скіл ьки кинещ оком (скрізь, кругом, навсібіч, без краю, у всі боки), запобігти лихові (зарадити).

3). Дайте відповіді на запитання

- Із чим порівнюється поле, вкрите снігом?

- Як описується настання хуртовини?

4). Довести, що текст належить до розповіді з елементами опису: указати на речення, що містять розповідь, і речення, у яких подано опис природи.

5). Самостійне складання плану тексту.

Орієнтовний план

1. Насувались білі хмари.

2. Поле, вкрите снігом.

3. Наближається хуртовина.

4. Василько в лісі.

5. Захист від вітру та снігу.

6. Сани зламалися.

7. Дорогу замітав сніг.

8. Василько випріг коні, сів верхи і поїхав назад.

V. Усне переказування тексту

Скласти усний докладний переказ тексту відповідно до плану.

VІ. Узагальнення зробленого на уроці

VІІ. Домашнє завдання

1. Скласти письмовий вибірковий переказ тексту, опрацьованого на уроці, детально відтворивши частину висловлювання, у якій міститься опис природи.

2. Дібрати репродукцію, на якій було б зображено зимовий ліс. Підготувати усний твір-опис лісу в художньому стилі, використовуючи образні вислови.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Географічні задачі»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.