і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Китайська народна казка «Пензлик Маляна»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1200 грн
360 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №HA180867
За публікацію цієї методичної розробки Рябошапка Олександр Петрович отримав(ла) свідоцтво №HA180867
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Отримати код

5 клас

Китайська народна казка

«Пензлик Маляна»

Символічне значення чарівного предмета в китайській народній казці

Мета: повторити вивчене, розкрити зміст казки, вдосконалювати вміння усно відповідати на запитання за змістом прочитаного, розвивати навички переказу художнього твору, розвивати художню уяву, дитячу фантазію; виховувати уважне ставлення до художнього тексту та пошану до традицій інших народів

Бідний той, хто душі не має

Прислів’я

Обладнання: виставка літературних та народних казок народів світу, портрети письменників-казкарів

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Зміст роботи

1. Вступне слово вчителя

Сьогодні на уроці ми закінчуємо вивчення народних казок. А на наступному уроці починаємо вивчення літературних казок. Давайте відвідаємо наш казковий куточок, дещо згадаємо з курсу української літератури і дамо відповідь на запитання: в чому відмінність народної казки від літературної?

Назвіть народні і літературні казки, які ви вивчили.

«Пані Метелиця» (нім.), «Шестеро братів» (фр.), «Василина Прекрасна» (рос.), «Синдбад-мореплавець» (араб.), «Мудра дівчина» (укр.).

«Попелюшка», «Кіт у чоботях» Ш. Перро, «Снігова королева», «Соловей», «Дикі лебеді» Г. Андерсена, «Білосніжка і семеро гномів» У. Діснея, «Казка про царя Салтана», «Казка про мертву царівну» О. Пушкіна, «Фарбований лис» І. Франка та ін..

Записи в зошити! Дата, тема, завдання (усно) до уроку

Урок наш має таку назву не тільки тому, що головний герой твору – юний хлопчик, а ще й тому, що китайську казку записано ієрогліфами – невеликими малюнками, які пояснюють цілі слова і склади і складають основу китайської писемності.

2. Декілька слів про Китай (повідомлення вчителя чи підготовленого учня).

3. Перевірка домашнього завдання (вміти переказувати казку, скласти план на чернетці).

4. Словникова робота

Реманéнт – сукупність предметів, необхідних для певної галузі діяльності

Мотѝка – давнє ручне знаряддя для обробки ґрунту під посів. Мала вигляд палиці з камінним або металевим клинком

Бáский – дуже швидкий, прудкий, жвавий

Фенікс – птах, символ безсмертя

5. Робота за змістом казки. Бесіда

1. Про що мріяв Малян? Підтвердіть текстом

2. Що і як малював хлопчик спочатку? Яку рису характеру при цьому ми можемо відмітити? (наполегливість)

3. Який сон приснився Малянові? Що трапилось, коли хлопчик прокинувся?

4. Який був перший малюнок Маляна? (Птах)

5. Що саме малював хлопець? Як використовував чарівний пензлик? (малював всілякий реманент)

6. Хто втручається в життя юного художника? Що він вимагав? (місцевий поміщик; малювати лише для нього)

7. Коли Малян відмовляє йому, що робить багатій? Як ставиться до хлопця? Які відмічаємо риси характеру багатія? (жорстокість, за текстом «Злющий, мов 100 чортів»)

8. Робота з ілюстрацією, ст.. 106.

Художник Г. Спірін намалював картину. Придивіться до обличчя поміщика та його придворних: злі, зухвалі, грубі, недобрі.

Якими кольорами зобразив художник? (переважають коричневі, чорні)

9. Як довго тримав поміщик хлопця і що він побачив, відвідавши його? (три доби, горіла грубка, їв коржики; наказав убити хлопця).

10. Як Малян втік? (бамбукова драбина, виліз на горище).

11. Що трапилось потім? (намалював баского білогривого коня і помчав, потім лук, стріли і зумів утекти).

12. Після цієї пригоди Малян переселився у місто. Там малював свої картини, але що він робив, щоб зберегти таємницю пензля? (не домальовував картини до кінця).

13. Яка дивовижна подія трапилася з хлопчиком через певний час? (намалював журавля, крапля туші - в око і він полетів).

Повідомлення: стародавні китайські художники малювали тільки тушшю. Туш – це водяна чорна або кольорова фарба для малювання і креслення, а в країнах Сходу – ще й для письма. Найкраща чорна туш виготовлялась із сажі та клею.

14. Як ставився Малян до імператора? Що знав про нього? (Знав те, що гнобить людей, стягає податки, ненавидів його).

15. Що наказав імператор Малянові? (намалювати дракона і фенікса, тому що дракон в Китаї вважався символом влади, а фенікс – символ безсмертя). А Малян намалював жабу і общипану курку, які бігали по палацу.

16. Охоронці відібрали пензлик у хлопчика і імператор почав малювати. Що? Які казкові перетворення відбулися з предметами?

17. Яку рису імператора ми відмітимо, коли він боявся, щоб Малян малював гори? (боягуз)

18. Які малюнки вимагав імператор від Маляна? (море, рибки, корабель, вітер, хвилі).

19. На кого з персонажів російської казки схожий імператор у нестримності своїх бажань? (О. Пушкін «Казка про рибака і золоту рибку»).

Фізкультхвилинка

20. Запитання і завдання підручника ст.. 109

21. Знайдіть в тексті приклади казкових перетворень

22. Запитання на розвиток творчої уяви. Яку картину намалювали б ви, якби володіли чарівним пензликом?

6. Домашнє завдання: виконайте завдання на карточках

Китайські ієрогліфи

Для запису слів китайці користуються ієрогліфами. Ієрогліфи виникли з картинок, які люди малювали в давнину. Для кожного слова була своя картинка. Минав час, ставало дедалі більше і більше картинок для них. А сьогодні в китайській мові відомо 80 тисяч ієрогліфів. Культурній людині достатньо вміти писати і читати 5-6 тисяч ієрогліфів, а щоб надрукувати сучасну газету, потрібно «лише» 4 тисячі ієрогліфів.

Ієрогліфи писали стовпчиками згори донизу тушшю за допомогою пензликів. Китайці з повагою ставилися до знарядь письма – пензлика, туші, паперу і каменя для розтирання туші. Вони називали їх «чотири коштовності кабінету»

Китайська література

У Китаї з давніх-давен існувала багата література. В казках, легендах й оповіданнях розповідалося про дивовижні пригоди людей, ченців-чародіїв, перевертнів-лисів. Китайці тонко відчували красу природи й описували її у своїх віршах. Поезія була тісно пов’язана з музикою; вірші тоді було прийнято співати

Китайська музика

Китайці – дуже музикальний народ. Вони так люблять музику, що навчилися ще в далеку давнину виготовляти музичні інструменти «восьми видів»: з каменю, шовку, бамбука, дерева, металу, шкіри, гарбуза і глини. Але королевою інструментів була цінь, на якій грали, легко доторкаючись кінчиками пальців до струн. Нагадує наші цимбали. Сім струн характеризували сім відомих планет. У довжину цінь мала 4 мір і ще 5 частин, що символізувало 4 пори року і 5 природніх стихій – вогонь, землю, метал, дерево і воду.

Китайці вважали що людина ніколи не повинна розлучатись з цінь, бо її звуки допомагають вдосконалювати розум і скеровувати свої бажання на добро.

Домашнє завдання

Використовуючи подані відомості, склади чарівну казку, яка починалася б так: «Колись дуже-дуже давно...»

Герой: хлопчик 10 років

Риси характеру: добрий, сміливий, наполегливий

Труднощі: побачити дідуся, який захворів і зник

Магічна істота: гномик або лісовичок

Казкові перетворення: хлопчик перетворюється у птаха

Щасливий кінець: подолавши випробування, хлопчик знаходить і виліковує дідуся

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Урок на тему "Китайська народна казка «Пензлик Маляна»
  • Додано
    23.02.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7607
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    HA180867
  • Вподобань
    0
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти