Ікебана – мистецтво за покликанням серця

Опис документу:
Квіти ставили у вази з давніх часів. Ними захоплювались тільки за їхню зовнішню красу без усвідомлення їхньої природньої суті. Вивчення мистецтва створення композицій з квітів – найкращий спосіб розкрити найдивовижніші грані нашої душі. Мета методичних рекомендацій полягає в особистісному художньо-естетичному розвитку, формуванні ціннісних орієнтацій у сфері аранжування і комплексу базових компетентностей, вихованні потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Будинок дитячої та юнацької творчості

Мелітопольської районної ради Запорізької області

Ікебана – мистецтво за покликанням серця

Методичні рекомендації для педагогів-позашкільників щодо організації навчально-виховного процесу

2020 рік

Упорядник: Назаренко О.В. – директор Будинку дитячої та юнацької творчості Мелітопольської районної ради Запорізької області.

Віхляєва О.С. – заступник директора Будинку дитячої та юнацької творчості Мелітопольської районної ради Запорізької області.

Автор: Соколова О.М. – вчитель біології Костянтинівського НВО №1 «Таврія», керівник гуртків «Флористика» Будинку дитячої та юнацької творчості Мелітопольської районної ради Запорізької області.

Методичні рекомендації складено для керівників гуртків загальноосвітніх та позашкільних закладів освіти щодо організації навчально-виховного процесу.

Тематичний план

Вступ ……………………………………………………………………………... 4

Розділ І. Ікебана – японське мистецтво ………………………………………. 5

Розділ ІІ. 50 заповідей ікебани ………………………………………………… 8

  1. Початковий етап ………………………………………………….. 8

  2. Форма букета ……………………………………………………... 9

  3. Пам’ятка до практики …………………………………………… 10

  4. Вази ………………………………………………………………. 10

  5. Місце установки букета …………………………………………. 11

  6. Способи пожвавлення квітів ……………………………………. 11

  7. Основні правила для творчості ………………………………..... 12

  8. Збір природного матеріалу ………………...…………………… 12

Розділ ІІІ. Навчальні форми школи Согецу …………………………………... 13

Розділ ІV. Мистецтво створення композицій……...………………………….. 15

  1. Прямостояча форма (основний варіант) ……………………….. 16

  2. Похилена форма (основний варіант)……………………………. 17

Розділ V. Техніка складання букетів …………………………………………... 17

Розділ VІ. Букети за призначенням…..……..…………..……………………... 21

Висновки ……………………………………………………………………….. 24

Додатки …………………………………………………………………………. 25

Словник використаних (специфічних термінів) ……………………………... 26

Список використаної літератури ……………………………………………… 27

Список використаних інтернет-джерел……………………………………….. 27

Вступ

Квіти ставили у вази з давніх часів. Ними захоплювались тільки за їхню зовнішню красу без усвідомлення їхньої природньої суті. Вивчення мистецтва створення композицій з квітів – найкращий спосіб розкрити найдивовижніші грані нашої душі.

Ікебана привертає увагу українців як частина загадкової культури Японії, можливість доторкнутися до давніх традицій Сходу. Вивчаючи ікебану, людина вчиться бачити красу у просторі та природності, вчиться терпінню, шанобливому ставленню не тільки до інших людей, а й до рослин, до природи.

Композиції ікебана дуже витончені, навіть скромні, але мають внутрішню силу, яка проявляється не в кількості яскравих квіті, а в гармонії форм і кольорів, де композиція являє одне ціле, але видно красу кожної квітки.

Поспішайте надихнути славетне японське мистецтво.

Ікебана «затягне» у свої тенета.

Сьогодні ікебана – це не тільки хобі, але і справа професіоналів. Професія флориста вимагає творчого підходу, дає можливість створити красу власними руками з природного матеріалу.

Мета методичних рекомендацій полягає в особистісному художньо-естетичному розвитку, формуванні ціннісних орієнтацій у сфері аранжування і комплексу базових компетентностей, вихованні потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні.

Ікебана – мистецтво за покликом серця

«Ми створюємо колекцію із квітів, а не просто «ставимо їх». Це означає – виявляти притаманну квітам красу і, водночас, виявляти красу власної душі.»

(Ікенобо Сен-ей 45-й голова школи Ікенобо)

Розділ І. Ікебана – японське мистецтво

Коли суха розквітне ікебана

Й рожевий сніг впаде на плечі літа,

Я повернуся (Тільки б не зарано)

Спитаюся, чи зміг ти зрозуміти.

В своїй брудній життєвій калабані

Відсидівши з самотністю години,

Чи зрозумів ти як болить кохання,

Розламане, мов кістка, на частини?

І буде день о пів на третю ночі.

І буде спогад равликом тянутись.

Моя любов. Жар – птицею захоче

У студінь твого серця повернутись

А ти впусти. Впізнай її. Розкайся.

І заспокойся, ласкою зігрітий.

Я не прощаюсь. Тільки дочекайся.

Коли розквітне ікебана…

Композиція з квітів і гілок, певним чином зібрана у вазі є ікебана. Вона з давніх часів набула великого розповсюдження в Японії, а в даний час поширена і в усьому світі, звичайно ж, з доповненнями та змінами.

Разом з буддизмом з Китаю до Японії прийшов звичай - ставити в храмах перед статуєю Будди жертвопринесення з квітів. Згодом у палацах знаті також з'явилися пишні букети. Перша форма ікебани виникла більше 500 років тому, вона носить назву «рікка» («Додаток 1»). Композиція в стилі «рікка» зображує в символічній формі гірський ландшафт, характерний для Японських островів. Елементи цієї складної композиції розходяться від потужної підставки (ноги), як гілки від стовбура дерева, розміщуються під певними кутами. Досвідчене око японця розрізнить в контурі «рікки» гору, річку, струмок, що збігає з вершини, селище у підніжжя гори, а також «душу» і «серце» композиції. «Рікка» і зараз дуже популярна в Японії, її ставлять під час різних святкувань. Однак, її правила занадто складні, для її виконання потрібні особливі навички і майстерність. У XVII столітті на противагу цьому складному стилю виник витончений стиль «секка». В його суворій композиції розглядаються три напрямки - вираз трьох начал в природі, небо - людина - земля. Ці три несучі лінії становлять основу сучасної ікебани.

Ровесником стилю «рікка» є ще один стиль, він носить назву «нагеіре». Вперше «нагеіре» стали вживати як прикрасу чайної церемонії. Всього одна квітка, поставлена у високу вазу, символізувала тишу і спокій, необхідні для атмосфери чайного будиночка. Пізніше всі композиції, поставлені в високій вазі, стали називати «нагеіре». Квіти і гілки які ніби продовжують рости, так природно і невимушено стоять в посудині.

Ці всі форми ікебани розвивалися паралельно, вони дуже популярні і сьогодні.

На початку XX століття в Японію стали проникати невідомі раніше європейські квіти яскравого забарвлення, незвичайної форми. Був потрібен новий підхід до їх аранжування. Виникає новий стиль – «морибана» («Додаток 2»). Композиції ставлять в низьких плоских вазах круглої, овальної або квадратної форми. Квіти і гілки кріпляться в такій вазі за допомогою голчастого тримача з важкою підставою – «кензана». Рослини розташовують так, немов вони «виростають» з вільного простору вази, не торкаючись при цьому її бортів.

У 1926 році в Японії виникла нова школа – «согецу», що в перекладі означає «місяць-трава». Засновник школи Софу Тесігахара розкриває художні можливості ікебани. Він використовує в своїх композиціях поряд з живими рослинами сухі гілки, штучні матеріали, камені, дріт, залізні конструкції, прирівнюючи ікебану до скульптури з квітами. Зараз це найпопулярніша школа не тільки в Японії, але і в багатьох країнах світу. Початківці, які вирішили опановувати мистецтво ікебани спочатку вчаться створювати форми в стилі морибана, потім переходять до стилю нагеіре, і вже потім - до вільних форм.

Починаючи займатися аранжуванням квітів не поспішайте звертатися до схем. Адже вам потрібно зуміти оживити сухі лініі креслення, вдихнути життя в квіти і гілки, щоб вони знайшли у вашій композиції нове існування. Ви - співавтор природи! Придивіться уважно до рослин, квітів, дерев, які вас оточують. Початок залучення до аранжування квітів - це чуйне розуміння рослин. Ось дерево, воно подобається вам, потужно, на всі боки розкидало свою крону, кожна гілка пробирається між сусідніми, несе листя до світла. Скільки сили у гілках, скільки руху! Кожен лист спрямований вгору, ловить сонячне світло. Відчуйте це прагнення рослин до зростання. Вдивіться у зростаючу в полі або в саду квітку, ними рухає та сама сила - зайняти своє місце під сонцем.

О, скільки їх на полях!

Але кожен зростає по-своєму –

в цьому вищий подвиг квітки!

Це тривірш японської поетеси XVII століття Басьо прекрасно передає відчуття неповторності всього живого в природі.

Приступаючи до аранжування квітів, виберіть три-чотири гілки, які здаються вам найбільш динамічнішими і найгарнішими, листя не повинно бути дуже великим. Крім того, вам знадобляться три квітки - гвоздика, троянда або хризантема, плоска ваза з широким, рівним дном (це може бути хлібниця, попільничка або піднос з бортиками) і кензан, який ви можете придбати в магазині «природа».

Розділ ІІ. 50 заповідей ікебани

Аранжувальники знають про існування п'ятдесяти заповідей ікебани та суворо їх дотримуються. Заповіді включають у себе пам'ятку до практики, основні правила для творчості, закони про форму букета і вимоги до ваз, про місця установки букета і способи пожвавлення квітів.

1. Початковий етап

1. Гарні квіти не одне і те ж саме, що гарна ікебана. Квіти покажуть свою красу після того, як їх відповідним чином поставлять.

2. Правильна ікебана не відповідає епохі і нагоді, за якими робиться букет. Грає роль настрій.

3. Дух ікебани не старіє. Але кожен робить букет по - своєму

4. Навіть в одній квітці і в одній гілці повинна бути відображена велика природа.

5. Роблячи букет, треба в душі поговорити з квіткою.

6. Приступайте до виготовлення букета, не боючись результату.

7. Приступайте до виготовлення букета з відповідним настроєм, спокійно, уважно.

2. Форма букета

8. Слово "букет" французьке, означає – зібрана разом гарна група зрізаних квітів.

9. У основних форм букета є багато варіантів.

10. Вільна творчість виникає після оволодіння основною формою букета і його варіантами.

11. Головні елементи букета ("син", «сое», "хікае") - основний скелет букета, як до кожного з основних елементів, до ікебани, додаються помічники "деюсі" - "м'ясо".

12.Порядок практики такий: спочатку потрібно практикуватися в низькій вазі (торібана), потім у високій вазі (нагеіре) («Додаток 1»). Елемент "син", «сое», "хікае" - з гілок дерева, але частіше "хікае" з квітів і трав.

13. Дві основні форми: прямостояча і похила - основа будь-якої іншої форми.

14. Перші варіанти кожної основної форми: розвести головні елементи букета - "син" і «сое» в різні боки або вперед і назад.

15. Інші варіанти: поміняти місцями головні елементи («сое», "хікае")

16. Треті варіанти: тристоронні.

17. У четвертих варіантах: елементи «сое» і "син" групуються разом, а від них осторонь (окремо) ставиться "хікае".

18. У п’ятих варіантах елементи «сое» не вживаються.

19. Шості варіанти - чотиристоронні.

20. Сьомі варіанти - лежача, плаваюча ікебана типу натюрморту, складена з плодів, листя, гілок, фруктів.

21. Восьмі варіанти: поєднання з двох букетів в двох різних вазах.

3. Пам’ятка до практики

22. Чим більше людина осягає мистецтво ікебани, тим більше вона повинна бути уважнішим перед складанням букета (очистити гілки і квіти) і після створення букета привести робоче місце в порядок.

23. Треба дбайливо ставитися до складання букета і матеріалу з якого він виготовляється Але не треба боятися відрізати зайві гілки, листя, квіти задля краси букета.

24. Навчіться фіксувати матеріали на вивороті, зверніть увагу на те, щоб не красиву зворотну сторону листа або гілки (у тих рослин, які мають «лице» і виворіт) не було видно. Зверніть увагу на те, щоб підставка букета була гарною і закінченою (виворіт непомітний).

25. Зверніть увагу на "хікае", потрібно направити "хікае" на "син" і «сое».

26. Під час складання букета не можна розглядати свій букет.

27. Не звертайте увагу на кількість квітів, гілок (парне, непарне) головне - гармонія і баланс.

28. У складанні букета в високій вазі (нагеіре) треба практикуватися також, як і у створенні букета в низькій вазі.

29. Складання букета без вази і вживання каремоно - вибіленої гілки, гілки без кори, іншого штучного матеріалу, треба вивчати спеціально.

30. Муки творчості складання букета не помітні з боку. Залежно від матеріалу, лінії букета можуть бути чіткими, розпливчастими або плавними.

31. Ікебана - це не тільки картина, але музика і скульптура.

4. Вази

32. Одна з кращих ваз - це ваза зі стовбура бамбука або будь-яка річ, пристосована під вазу, яка здається упоряднику підходящою.

33. Вибирайте в якості вази ту, що будуть виглядати гарно, коли в неї поставлять квіти і гілки.

5. Місце установки букета

34. Спочатку підберіть гармонійні один з одним вазу і матеріал для букета, потім, зробивши букет, підберіть для нього підходяще місце.

35. Букети за своєю метою робляться не тільки для дому, але і для індивідуальних і громадських місць.

36. Створюючи букет і підбираючи для нього місце, думайте не тільки про колір квіточок, але і про вазу, про місце, де буде стояти букет.

37. Букет повинен бути повернений у ту сторону, звідки краще його оглядати.

38. У красі букета бере участь місце, де стоїть букет, підставка, пісок, камінчики.

39. Справжня краса букета народжується з його гармонії з навколишнім середовищем, обстановкою.

40. Букети робляться з урахуванням значень квітів і кольорів у кожній країні. В Японії жовті хризантеми - символ імператора. А в деяких країнах жовтий колір - символ зради. Букети можуть бути виготовлені для офіційних церемоній, буденних прикрас, для весілля або річниці.

6. Способи пожвавлення квітів

41. Для квітів вітер - гірше, ніж відсутність вологи.

42. Зів'ялі квіти оживають, якщо стебла підрізати в воді: помістіть в гарячу воду кінці стебел перед складанням букета у деревних рослин, в воду покладіть сіль або оцет. Якщо порожнисте стебло, в нього шприцом впорскують воду, а в деякі рослини - спирт, для троянд - столовий оцет або м'ятну олію.

43. Створюючи букет, зверніть увагу на те, щоб не було накладки листа на лист, квітки на квітку (заднє листя зріжте). Зверніть увагу на наявність акценту. Відсутність акценту виникає тоді, коли елементи букета розставлені занадто рівномірно у вазі або є два або три однакових по силі (розміру) кольорові плями.

44. Запам'ятайте, якщо квітки і гілки - головний елемент букета, тоді ваза повинна бути скромною, якщо ваза головна - букет неяскравий.

45. Невиразним букет буде якщо між елементами однакова відстань або в одному з головних елементів (напр. «хікае», «деюсі») квіти будуть стояти один від одного на однаковій відстані. Це створює враження сили, адже створюване головними елементами не повинно бути однаково. Це є акцент, який дає букету виразність.

46. Постарайтеся знайти гармонію матеріалу букета, вази і місця установки.

47. Використовуйте натхнення для складання букета несподіваних форм, шукайте незвичайний матеріал, який вам допоможе підкаже тему аранжування.

7. Основні правила для творчості

48. а) Новизна (форма, матеріал і квіти букета).

б) Динамічність (лінії букета).

в) Пропорційність.

г) Гармонія (дотримання гармонії кольорів).

49. Гармонія листя в букеті - "м'ясо": слабкі листя (довгі, тонкі) не вживайте, листя з короткими живцями, по-різному забарвлені використовуйте для прикриття наколки. Листя гармоніюють з квітами.

50. Око, рука і серце укладача букета (композиції) повинні бути в полоні у правил.

8. Збір природного матеріалу

Для складання декоративних композицій необхідно багато природніх матеріалів, які збирають в процесі виїзду в поле, лісопарк, ліс, лісництво. Можуть бути використані наступні матеріали, які слід знайти, зібрати, нарізати і т.д.

1. Кора дерев.

2. Гриби -трутовики.

3. Лісові корчі (старі пні), цілі стовбури невеликих померлих дерев.

4.Гілки дерев і чагарників (химерні).

5. Високі злаки (рогіз, очерет та ін.).

6. Високі декоративні, дикі рослини (мордовик воросянка).

7. Гілки з плодами (кірказон, бересклет, міхурник, шипшина, фізаліс).

8. Гілки хвойних.

9. Лишайники і мохи.

10. Великі осіннє листя (засушити).

11. Сухоцвіти.

12. Каміння, брили вапняку, пісковика, блоки ракушняка, невеликі валуни, галька.

13. Папороті, плавуни, хвощі.

14. Все інше, що має гарний вигляд.

Розділ ІІІ. Навчальні форми школи Согецу

Звернемося до навчальних форм школи Согецу. На перших порах учні ставлять композиції в низьких вазах типу морибана, а вже потім - у високих вазах типу нагеіре. Зазвичай навчальна форма (Рис. 1) складається з трьох основних елементів, що символізують небо – «син», людини – «сое» і землю – «хікае». Найчастіше «син» і «сое» - це гілки, а «хікае» - квітка. До цих трьох основних елементів при необхідності можна додавати додаткові гілки і квіти – так звані помічники, ставляться поруч з гілкою або квіткою.

Під яким кутом ставиться гілка? Звернемося до схеми. «Син» зазвичай має нахил 10-15° по відношенню Рис. 1

до вертикалі, «сое» ставиться під кутом 45 , «хікае» - низько, 75-80°. Вид згори допоможе вам зрозуміти напрямок основних елементів. Якщо гілки і квіти обрані, поставимо композицію. Потрібно взяти для «син» найгарнішу і найбільшу гілку. Уважно огляньте її, знайдіть «обличчя», її найбільш декоративний бік, обріжте все зайве і некрасиве листя, нижню третину гілки краще оголити повністю. Якщо гілка пряма, її потрібно злегка погнути (покласти на великі пальці обох рук, іншими пальцями обережно гнути гілку). Таким же чином попрацюйте з гілкою «сое». Якщо гілки «син» і «сое» - тонкі, до них додаємо помічників, ставимо їх позаду або перед гілкою-господарем.

Квітка – «хікае» ставиться низько, трохи в сторону від глядача, квіти-помічники (зазвичай їх дві) ставимо поруч з «хікае» так, щоб вони складали неправильний трикутник, при цьому найнижча квітка прикриває кензан. Якщо її все-таки видно, її необхідно задекорувати дрібними гілками з листям. Кензан встановлюємо, як показано на схемі - змістивши в бік. Взагалі аранжування, як правило, повинна стояти не в центрі вази - це створює необхідну асиметрію композиції, крім того, ми маємо можливість милуватися поверхнею води у вазі і відбитими в ній рослинами. Це - важлива риса аранжувань в стилі морібанка.

Коли основні елементи розставлені, поглянемо на аранжування здалеку, критично оглянемо композицію, чи є в ній витонченість ліній, об'ємність, динаміка? Якщо композиція задовольняє ці вимоги, якщо робота над нею доставила вам задоволення - значить, ви на вірному шляху.

Потренуйтеся ставити цю форму з іншим матеріалом, адже, щоб оволодіти навичками поводження з рослинами, потрібен досвід і неквапливість. Тому, не поспішайте створювати складні композиції - навряд чи це вам вдасться відразу. Поміняйте місцями «син» і «сое» - ви отримаєте наклонну форму, а якщо приберете елемент «сое», то отримаєте мініатюрну композицію з однієї гілки і однієї-двох квітів. Варіюючи взаємне положення «син», «сое» та «хікае», ви отримаєте нові варіанти композицій. Якщо ви досить потренувалися, можна спробувати свої сили в більш складних аранжуваннях.

Розділ ІV. Мистецтво створення композицій

Букет - форма квіткових прикрас. Слово "букет" французького походження і означає - зібрана разом красива група квітів.

Спеціальних догм, правил, суворих форм для складання букетів немає, тут потрібно важливі навички і художній смак упорядника, форма букета залежить від виду квітів і його призначення. Він може бути круглим, подовженим, одностороннім, маленьким і великим.

Щоб букет був гарний, важлива не тільки його форма. Велике значення має забарвлення підібраних квітів. Тому треба знати специфічні особливості окремих кольорів.

Кольори спектру:

- червоний має тональний вплив і завжди рельєфно виділяється. Він гарний як самостійний, а також в невеликій кількості в поєднанні з білим і блідо-рожевим тонами. Це колір любові, перемоги, торжества;

- помаранчевий і жовтий колір вважається найтеплішими і означає світло, радість. У деяких країнах, зокрема в нашій, жовтий колір вважається кольором розлуки, а помаранчевий - колір радості;

- зелений колір впливає на наше око найбільш сприятливо. Зелене листя різних відтінків поєднується з усіма барвами і покращує квіткові композиції. Зелений колір означає живе, життя.

- блакитний і синій кольори вважаються найбільш холодними тонами. З їх допомогою в букетах можна висловити неприязнь, злість, наклеп і усілякі інші неприємні почуття до іншої людини. Але в поєднанні з різними відтінками жовтого, помаранчевого, ніжним відтінком рожевого кольору, а також білим, блакитний втрачає своє основне значення і приглушує головне значення вищевказаних відтінків;

- фіолетовий колір виражає відданість, вірність, велич і багатство;

- білий колір діє на наше око найбільш сприятливо, він дуже гарний як самостійний і означає радісне очікування, приємну зустріч, світле, ясне. Білий колір гармонує з усіма кольорами в букеті.

Основу японської композиції становить три лінії (гілки або квіти), що створюють у вазі неправильний трикутник і мають символічне значення.

Найдовша гілка (квітка) - "сін" уособлює собою небо і має, ніби, керівний початок, середня "сое" - людина і найменша - "хікае" - земля.

Є певна залежність висоти "син", «сое» і "хікае" з висотою вази.

"Син" - це зазвичай найбільша найкрасивіша гілка. Довжина її в маленькій композиції Рис. 2

дорівнює сумі: діаметр вази + висота вази, в середній за величиною композиції "син" дорівнює сумі: 1,5 діаметра вази + висота вази, для великої композиції "син" дорівнює сумі: 2 діаметра вази + 2 висоти вази.

"Сое" дорівнює 3/4 "син", а "хікае" найкоротша - 3/4 «сое» або 1/2 "син".

"Син", "Сое" і "хікае" – це скелет композиції. До них додають кольорову ажурну зелень - це "м'ясо". По довжині вона повинна бути менше основних гілок. (Рис. 2)

Існує дві основні форми ікебани: прямостояча і похила. Вони дають початок багатьом іншим формам.

Мистецтво ікебани давнє і одночасно сучасне. Створюючи декоративну композицію, працюючи з природним матеріалом, ми висловлюємо свої думки, почуття, настрій і отримуємо велике емоційне і душевне задоволення.

1. Прямостояча форма (основний варіант):

На "наколці" вибирається три цвяхи, які стоять поруч. До них візуально проводяться вертикалі. Відбирають гілки "син", «сое» і "хікае".

Довжину "син" розраховують так: довжина + висота вази (в маленькій композиції); в середній: 1,5 довжини + висота вази. "Син" наколюють і нахиляють від зорової вертикалі на 10-15 градусів вліво від себе.

Довжину «сое» розраховують наступним чином: 3/4 довжини "син". Її закріплюють на сусідньому цвяху, відводячи від глядачів під кутом 45 градусів нахиляючи вліво вперед.

Довжина "хікае" становить: 1/2 "син" або 3/4 «сое». Її наколюють на третій сусідній цвях і відхиляють від зримою вертикалі під кутом 75 градусів вправо вперед.

Рис. 3 Зібравши таким чином "скелет" композиції, додають супутні елементи (квіти) - "м'ясо" композиції. Всі супутні елементи по довжині не повинні перевищувати довжину головних гілок. (Рис. 3 (І)

2. Похилена форма (основний варіант):

Техніка приготування "наколки", розрахунок розмірів "син", «сое» і "хікае" такі ж як при виготовленні прямостоячої форми ікебани.

Розташування лінії "син" - основну галузь нахиляють від прямої вертикалі під кутом 45 градусів вперед вліво, другу «сое» - вліво під кутом 10-15 градусів, а третю "хікае" вправо під кутом 75 градусів. (Рис. 3 (ІІ).

Розділ V. Техніка складання букетів

Приступаючи до складання букета треба знати, не тільки про відтінки, але і деякі правила про зрізання квітів, їх зберігання та тривалість життя, а також підібрати вазу, яка б гармонійно поєднувалася з букетом;

- квіти з м'яким стеблом зрізають гострим ножем, зріз роблять під кутом,

щоб збільшити всмоктувальну поверхню. Зрізані квіти відразу ставлять у вазу.

Рис. 4

Приступаючи до складання букета, потрібно обов'язково відновити під водою зріз, тому що на місці зрізу, в провідних судинах, утворюється повітряна пробка, що заважає проникненню води в провідні тканини.

- квіти з дерев'янистим стеблом зрізають секатором. У квітучих гілок (бузок, жасмин, троянди) для кращого надходження води розщеплюють нижню частину і в розщелини вставляють шматочки сірників, щоб краї їх не сходилися або дроблять молотком;

Перш ніж помістити квіти у вазу, видаляють все листя з нижньої частини стебла, яка буде знаходитися під водою:

- на трояндах очищають ту частину стебла, яка буде під водою. На ніч троянди слід вийняти з води, добре промити кінці стебел, щільно загорнути в мокру газету і покласти в прохолодне місце, найчастіше - це нижня частина холодильника.

- при складанні букета треба знати середню тривалість стояння у воді зрізаних квітів: айстри - 7-10 днів, гвоздика - 6-8 днів, гладіолуси - 10-15 днів, жоржини - 3-5 днів, іриси - 6-8 днів, лілія біла - 8-9 днів, нарцисів - 7-9 днів, календула - 5-7 днів, півонії - 8-10 днів, тюльпани - 3-5 днів, фіокси - 4-6 днів, цікламін - 3 = 5 днів, хризантеми - 10-11 днів.

Якщо хочете, щоб букет показав свою справжню красу, не потрібно, щоб ваза, в якій він стоїть була чудернацької форми, яскравого забарвлення і мала різні прикраси. Вазою може бути будь-який посуд (салатниця, піала, хлібниця, тарілка, оброблений химерний корч або корінь дерева, мініатюрний кошик з берести, верби, макраме). У поглиблення таких ваз ставлять баночку з водою, в яку поміщають букет.

Крім того, приблизно треба знати, які квіти краще ставити в яку вазу. Наприклад, троянди, кали, гвоздики - в кришталеву або скляну. А цініі, календулу, волошки, польові квіти - в керамічну.

Для надання букету легкості використовують рослини з витонченою і ажурною зеленню або дрібними квіточками (аспарагус, папороті і т.п.).

Для аранжування в низькій вазі потрібно взяти: низьку вазу з широким плоским дном, кілька плаваючих по воді листочків і 2-3 коротких квітки, що нагадують водні рослини: півонія, лотосовидні жоржин, хризантему, лілію - вони дуже ефектно виглядають у такій композиції. Оскільки поверхня води відіграє велику роль, потрібно подумати про те, щоб дно вази було однотонним - блакитним, синім, білим, коричневим. Квіти низько наколюємо на кензан і ставимо до одного з бортів вази. Листя на довгих стеблах наколюємо на кензан щоб вони вільно плавали по воді. Наколку добре прикрити дрібними камінчиками або черепашками.

Для аранжування квітів можна використовувати також високі циліндричні, круглі, квадратні і інші форми ваз і поставити композицію в стилі нагеіре. Довжина основної гілки «син» визначається, як і в стилі морибана, сумою висоти і діаметра вази. Композиція може бути середньою (син- 1,5 розміру вази), малою і великою. Гілки і квіти можна закріплювати, в залежності від форми вази, наступними способами.

1. Насипати в вазу пісок, дрібну гальку або використовувати в якості кріплення моток тугого дроту. Цими способами користуються, якщо ваза має дуже вузьке горло.

2. Усередині вази зміцнити розпірку у вигляді хрестовини (рис. 5). До цієї опори кріплять дротом гілки, потім - квіти. Цей вид кріплення зручний для ваз з прямими стінками.

3. Можна кріпити гілки за допомогою опорної палиці,

Рис. 5 довжина її дорівнює висоті вази. Використовують товсту гілку не менше 1 см в діаметрі. Верхній край її розщеплюють на 5-7 см. Гілки «син» і «сое» вставляються в розщепів і спираються об бортик вази. Для міцності кріплення ці гілки також можна розщепити біля основи і закріпити дротом. Ввідний кінець гілок потрібно звільнити від листя, обрізати зайві гілки. Квіти вставляються у вільний простір горловини вази. Композиція повинна виглядати природно і елегантно, як ніби квіти і гілки вільно розташовуються у вазі.

Розділ VІ. Букети за призначенням

- Букети до Нового року завжди повинні виражати приховані почуття розлуки зі старим роком і почуття зустрічі з тим, що буде попереду, тобто з усім новим. Бажано, щоб в букеті були присутні обов'язково жовті і білі кольори поряд з нечисленними іншими квітами. А головні в новорічному букеті - хвойні.

- Букет до 8 березня. Такий букет може бути складений з різноманітних квітів. Але завжди треба пам'ятати, що падаровані квіти висловлюють не тільки ваш власний смак, але і ваше ставлення до того, кому даруєте квіти. Якщо даруєте коханій людині, то букет потрібно складати з його улюблених квітів. Подарований букет повинен бути радісним, світлим, чистим, яскравим і обов'язково ніжним.

- Весільний букет для нареченої. Складають завжди з білих і ніжно-рожевих відтінків: троянд, калл, гвоздик, тюльпанів, гербер, лілій. Зазвичай за правилами букет для нареченої збирають з одного виду квітів і оформляють його зеленню аспарагуса або качіла (гипсофилла). Квіточок має бути від 5 до 9 штук. Причому їх міцно і красиво ререв'язують білою або світло-зеленою стрічкою.

Букет повинен гармоніювати з нарядом нареченої. Так, наприклад, якщо влітку весільний букет зробили з лілій, то сукня нареченої має бути білою з ледь помітним відтінком бузково-рожевого кольору. У квітках лілії в букеті вищіпують тичинки з пильовиками, щоб пилок не забруднив сукню нареченої, а в букеті із троянд з їх стебел видаляють шипи.

Весільний букет для нареченого. Для нареченого готують бутоньєрку (маленький букетик). Його складають з дрібних квітів (за кольором квіточок в букеті нареченої) і бутонів. Для бутоньєрки використовують, наприклад, гілочки левкоїв, мініатюрні білі або світло-рожеві троянди, Анюткиі очі, фіалки та інші маленькі квіти. Бутоньєрку складають з одного виду квітів і прикріплюють до ажурного листа зелені. Перев’язують бутоньєрку вузькою стрічкою (за кольором стрічки з букета нареченої) і прикріплюють шпилькою на лівий лацкан піджака. Рис. 6

Ви чекаєте гостей. Хочеться, щоб стіл був нарядним, святковим. Створена вами композиція у вазі морибана, яка стоїть у центрі столу, прикрасить його, і в той же час не буде загороджувати сидячих за столом. Вам знадобляться три гілки зі свіжою зеленню - аспарагус, барбарис, сосна (якщо їх немає - можна скористатися квітами) і не менше семи кольорів. Гілки («син» «сое», «хікае») ставимо як показано на рис. 6, низько, під кутом 65, 75, 45 ° на рівній відстані один від одного. Квіти ставимо як помічники до гілок на коротких стеблах, не менше двох до кожної гілки. Щоб букет був гарний з усіх боків, повертайте його до себе кожною зі сторін, квіти при цьому повинні «дивитися» на вас. Остання квітка - найкоротша - ставимо її в центрі, вона закриває від глядача кензан і завершує вашу композицію.

А можна прикрасити стіл по-іншому. Перед кожним прибором у маленьку посудину (стопку) поставимо одну коротку квітку з зеленню або, якщо квіти дрібні, наприклад, фіалки, проліски - пучок квітів з гілочкою аспарагуса, плюща або іншої зелені. Гарною буде маленька гілка бузку, черемхи. Всі міні-букети можуть бути різними і відповідати смаку кожного з гостей.

Якщо друзі прийшли до вас на дві-три години, щоб посидіти за чашкою кави, ви можете порадувати їх ошатним оздобленням столу. На однотонній серветці, солом'яній доріжці або просто на скатертині розташуйте дві витончено зігнуті гілочки сосни, туї, аспарагуса, плюща, а між ними наколи на кензані обрізані коротко 2-3 квітки. Звичайно, це повинні бути квіти, здатні залишатися свіжими протягом довгого часу без води: хризантема, гвоздика, астра. Для продовження їх довговічності капніть на зріз квітки стеарин. Таку композицію можна розташувати в центрі, а можна з двох сторін по кутах столу.

Висновки

Якщо ви думаєте, що ікебана – це незвичайної краси букет, який ви бачте перед собою, ви помиляєтесь.

Ікебана – це почуття, яке виникає у вас в той час, коли ви дивитесь на витончене плетіння гілок і квітів.

Навіть короткий дотик до світу прекрасного та вишуканого залишає слід у душі людини, міняє її, вчить бачити красу в звичайних речах, починає мінятися погляд на навколишнє середовище.

Яким би гарним і затишним не було ваше житло - його кращою прикрасою завжди будуть квіти. Зі смаком виконане аранжування квітів розповість про господиню будинку дуже багато. Адже в нашій прихильності до тих чи інших рослин і квітів, в тому, де, в якій посудині, наскільки скромно або пишно, елегантно або недбало стоять квіти - у всьому цьому позначається наш смак, почуття прекрасного.

Заняття аранжуванням квітів не тільки допоможуть вам створити гарну композицію з природного матеріалу, а й принесуть радість спілкування з природою, радість творчості.

Особливий розвиток аранжування квітів отримало в Японії. В основі ікебани лежать певні принципи мистецтва, нині визнані в усьому світі. Це любов до лінії, елегантність, гармонія матеріалу, вази і навколишнього оточення.

Велике значення надається відображенню пори року в аранжуванні, а також розуміння природного росту рослин.

Поняття «ікебана» перекладається так: допомогти квітам проявити себе або дати життя квітам. Значить, аранжування вимагає особливої уваги до квітки, до рослини. Ми повинні допомогти йому проявити свою красу, при цьому зберігши його прагнення до зростання. Композиція повинна бути динамічною, природною, повною життя.

Додаток 1

Додаток 2

Словник використаних (специфічних) термінів

  1. Ікебана - (з япон. – «живі квіти» або «допомогти квітам виявити себе») – традиційне японське мистецтво складання букетів. Зародилося у 6 ст. в Індії, де композиціями з квітів традиційно прикрашали вівтарі Будди, надаючи кожному елементу особливого сакрального значення. Згодом поширилося у Китаї та Японії.

  2. Букет – слово французького походження і означає - зібрана разом красива група квітів.

  3. Нагеірє (інша назва Хейка) – ікебана у високих вазах з вузькою горловиною, рослини встановлюються, спираючись на край ваз. Якщо потрібні встановити гілки і стебла в іншому становищі, то застосовують нескладні дерев'яні підпірки.

  4. Морібана – ікебана на низьких плоских вазах або підносах, в яких може містяться вода. Для установки рослин в посуді використовуються металеві наколки (кензан) або важкі металеві утримувачі з відкритими гніздами

  5. Рікка – Найбільшої популярності стиль Рікка досяг в 17 столітті, зараз вважається застарілим і рідко практикується.

  6. «Син» – НЕБЕСА, найдовший елемент в ікебані.

  7. «Сое» – ЛЮДИНА, елемент середньої довжини в ікебані.

  8. «Хікае» – ЗЕМЛЯ, найкоротший елемент в ікебані.

  9. Кензан – власник-наколка, призначений для фіксації рослин в ікебани при створенні композицій, винайдений для стилю морібана. Кензан забезпечує стійкість стебел і гілок і їх необхідну взаємне розташування. Складається з важкого металевого підстави з безліччю вертикальних голок, між якими вставляється рослинний матеріал. Кензан з закріпленими в ньому рослинами зазвичай поміщається в плоску низьку вазу з водою; його при цьому намагаються приховати від спостерігача.

  10. Согецу – принципово новий напрямок ікебани з елементами європейської аранжування та використанням металу, кераміки).

Список використаної літератури

  1. Пронников В.А. Икебана или Вселенная, запечатленная в цветах. – М.: Наука. 1990.- 205 страниц;

  2. Сированська Л.С. Азбука квітникаря, - К.: Урожай, 1993

Список використаних інтернет-джерел

  1. https://anime-com-ua.webnode.com.ua/products/%D1%96kjebana-japons%27kje-mistjetstvo-stvorjennja-kompozits%D1%96j-%D1%96z-kv%D1%96t%D1%96v/

  2. https://kpi.ua/uajc-ikebana

  3. https://svitppt.com.ua/trudove-navchannya/ikebana.html

  4. https://www.google.com.ua/search?q=%D0%BC%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%BE+%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B6%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%BA%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%96%D0%B2&tbm=isch&tbs=rimg:CegcitWKIQ5mIjjaxBN6ZhFAyldpcBbU0JQZJZ_114tJr7OdpQWAM18gwDlE-IhMvmVkERy6XLHSgx4kTPKEhYVd1fioSCdrEE3pmEUDKETEICbEMsj7qKhIJV2lwFtTQlBkRMQgJsQyyPuoqEgkln_1Xi0mvs5xExCAmxDLI-6ioSCWlBYAzXyDAOETEICbEMsj7qKhIJUT4iEy-ZWQQRdyvkoTVFduYqEglHLpcsdKDHiRGkUsEsVfgjRioSCRM8oSFhV3V-EUgG1DjXJ4-8&tbo=u&sa=X&ved=2ahUKEwijtPPe99jgAhWvyqYKHXaVAWcQ9C96BAgBEBs&biw=1440&bih=767&dpr=1#imgdii=W_mGPAHxXomDvM:&imgrc=OaMUGzSiRo5elM:

  5. http://maysterni.com/publication.php?id=27196

  6. http://florbazar.com.ua/blog/33_ikebana-moribana-i-kenzany.html

  7. https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%8D%D0%BD%D0%B4%D0%B7%D0%B0%D0%BD

  8. https://anime-com-ua.webnode.com.ua/products/%D1%96kjebana-japons%27kje-mistjetstvo-stvorjennja-kompozits%D1%96j-%D1%96z-kv%D1%96t%D1%96v/

  • 16.07.2020
  • Різне
  • 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас, Дорослі
  • Інші методичні матеріали
  • 422
  • 2
  • 5
  • Стежити
  • Поскаржитись

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00