Філософська поезія Івана Франка «Легенда про вічне життя». Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання.

Українська література

Для кого: 10 Клас

23.01.2019

16841

783

3

Опис документу:
проаналізувати філософську поезію письменника; зробити ідейно - тематичний аналіз поезії «Легенда про вічне життя», пов’язуючи її з поезією збірки «Зів’яле листя», визначити провідні мотиви твору; сприяти розвитку вмінь давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції ...
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Комунальний заклад

«Рубанівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів»

Великолепетиської районної ради

Херсонської області

Філософська поезія Івана Франка «Легенда про вічне життя».

Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання.

Урок української літератури

10 клас

О.А.Польська,

учитель української мови та літератури

Тема уроку: Філософська поезія Івана Франка «Легенда про вічне життя». Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання.

Мета:

навчальна

формувати предметні компетентності:

- комунікативно-мовленнєву - проаналізувати філософську поезію письменника; зробити ідейно - тематичний аналіз поезії «Легенда про вічне життя», пов’язуючи її з поезією збірки «Зів’яле листя», визначити провідні мотиви твору;

- власне читацьку - сприяти розвитку вмінь давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції;

- інтелектуальну - формувати вміння працювати з інформацією, застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях; удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань, активізувати прийоми роботи в умовах пошуку, дослідження;

- ціннісно – світоглядну - удосконалювати вміння й навички; визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного; аналізувати та робити висновки; розрізняти філософську лірику серед інших видів; з’ясовувати різні погляди на одну проблему;

- творчо - діяльнісну - активізувати інтерес до розв’язання будь - якої навчальної задачі творчо; формувати асоціативне та логічне мислення, пізнавальну активність учнів;

- особистісну - удосконалювати вміння виявляти самостійність щодо аналізу поезії, організовувати власну діяльність, дотримуватися правил етики, співробітництва.

розвивальна:

розвивати ключові компетентності:

- соціальну - сприяти вмінню спілкуватися в парах, групах, розвивати навички висловлювати власні думки, чітко та послідовно.

- інформаційно – пізнавальну - удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань, активізувати роботу в умовах пошуку, дослідження; розвивати активність пізнавальних процесів учнів;

- самоосвіти та саморозвитку - сприяти розвитку навичок самостійно працювати з різними джерелами інформації;

виховна:

- виховувати повагу до творчості Івана Франка, усвідомлення відповідального ставлення до життя, сприяти осмисленню негативної ролі лицемірства в житті людини;

- виховувати усвідомлення того, що любов - найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти й цінувати в житті кожній людині;

Очікувані результати

учні повинні знати:

- факти з життя І.Я.Франка;

- ідейно-художній зміст поезії;

- послідовність аналізу ліричного твору.

учні повинні вміти:

- виразно читати поезію;

- висловлювати судження з приводу почутого й прочитаного;

- проводити паралелі між почутим, зображеним у творі та реаліями сучасного життя;

- презентувати результати навчальної діяльності;

- досліджувати проблеми, міркувати

- пояснювати провідні мотивив творі;

- визначати проблеми й підтекст твору.

Тип уроку: урок - подорож вивчення та аналізу художнього твору.

Теоретико - літературні поняття: філософська лірика, її особливості, лірика як окремий різновид, легенда, притча, прототип.

Обладнання уроку: підручник, портрет І. Франка, текст твору, ілюстрації до твору, проектор, комп’ютер, екран, відеопоезія, дидактичний матеріал.

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон», самостійна робота, робота у парах, групах, рольова гра.

Епіграф уроку:

Життя людини має сенс до тих пір,

поки вона вносить сенс у життя інших

людей за допомогою любові…

С. Де Бовуар

Випереджувальні завдання:

  1. Історія написання поезії «Легенда про вічне життя».

  2. Підготувати розповіді про прототипів твору.

  3. Дібрати цікаві історії з життя О.Македонського.

  4. Розповідь про символ любові.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

На фоні ліричної мелодії

Слово вчителя: Доброго дня, дорогі друзі! Перш ніж розпочати урок, хочу побажати вам гарного настрою та легкого засвоєння теми. І хай символом нашого уроку буде смайлик «Любов».

Учитель прикріплює смайлик на дошку.

Любов - саме таємниче і незвідане почуття на землі. І хоча кожна людина відчуває її протягом усього свого життя, однак ніхто не може пояснити, що це таке. Навіть вчені і лікарі не в силах дати наукове пояснення. Хоча, якби й існувала якась формула любові, хіба від цього щось би змінилося? То що ж таке любов?

Вправа «Асоціативне гроно»

Слово вчителя: З найдавніших років люди придумують символ любові. Який? Серце як уособлення щастя і самого прекрасного почуття на землі.

  • Ну а чому саме цей знак?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учня: За легендою, цей символ любові і щастя стався від пари лебедів, які романтично розгойдувалися на тлі заходу, з'єднавши свої голови і грудей. Крім того, всім відомо, що ці птахи вірні своєму обранцеві або обраниці на все життя. Багатьом людям варто було б взяти приклад з лебедів, бо без своєї другої половинки птахи навіть не можуть жити далі, помирають. Відданість, що заслуговує уваги. Є й інші версії про те, звідки стався символ любові. Так, люди вважають, що серце сходить ще й до подвійності, тобто числу два, тому що люди - дві половинки цілого, дзеркальні відображення. А серце - це дві двійки, які відображають один одного.

Слово вчителя: Я сподіваюся, що цей урок стане для вас справжнім зарядом позитиву, хороших емоцій та незабутньою мандрівкою у світ художнього слова. Отож, бажаю усім натхненної та результативної роботи.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Слово вчителя: Кожна людина мріє бути щасливою, але не кожна розуміє, що однією із складових щастя, однією із найшляхетніших цілей життя й одним із найбільших виявів людяності є любов. Саме вона підносить людину до небес і може скинути у прірву розпачу,кличе на подвиги і провокує зради, змінює долі й творить історію. Недарма, саме любов проголошено у Біблії найвищою людською чеснотою. Тож, як ви вже, певно, здогадалися сьогодні ми поговоримо про любов - таємне і святе почуття, оспіване багатьма письменниками, й І.Франком зокрема.

Опрацювання епіграфа.

  • Епіграфом нашого уроку є слова С. Де Бовуара «Життя людини має сенс до тих пір, поки вона вносить сенс у життя інших людей за допомогою любові…»

  • Яка головна думка вислову?

Очікування учнів від уроку.

  • Чи буде корисним виучуваний матеріал?

  • Які конкретні знання й уміння здобудете після його опрацювання?

Учні записують свої очікування на зірках, які закріплюють на дошці. Все це відбувається у супроводі класичної мелодії.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя: На попередніх уроках ми розглядали з вами життєвий та творчий шлях І.Франка, ви готували доповіді, цікаві факти з біографії письменника, говорили про велике значення його творчості для розвитку української літератури. Сьогодні я хотіла б перевірити, як ви запам’ятали цю інформацію.

- Отже, нашу мандрівку у світ слова розпочинаємо з першої зупинки «Цікава арифметика».

Зупинка «Цікава арифметика».

Подивіться уважно на дошку, подумайте й скажіть: що це за цифри, яке значення вони мають у житті І.Франка?

Гра «Цікава арифметика»

600 - стільки книжок було в особистій бібліотеці бідного гімназиста І.Франка.

8 + 8 = 16 - вісьмома мовами Франко володів досконало, вісьмома - вільно, всього 16.

100 - оповідань написав Франко.

10 - повістей створив Франко.

50 - томів містить його повне зібрання творів.

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Зупинка «Повернення до першоджерел».

Слово вчителя: Наступна зупинка нашої подорожі «Повернення до першоджерел».

Біблія завжди служила джерелом мудрості щодо покаяння, морального самовдосконалення і пізнання істини. Вона давала той ідеал, духовну підтримку, яких митці не знаходили в реальному житті. Важливу роль відіграла Біблія й у становленні української літератури. Письменники XIX століття зверталися до неї як до джерела своєї творчості. Не винятком стала і творчість І. Франка. Оригінальна інтерпретація ідей християнського гуманізму відчутна в багатьох поезіях митця. Це і "Легенда про вічне життя", "Строфи", "Притча про сіяння слова Божого". Поет перемежовує їх із власним світобаченням, творчою уявою, неперевершеною поетичною майстерністю, створює оригінальні шедеври, наповнені життєвою правдою. Його твори несуть гуманістичний, загальнолюдський зміст, постають проти поклоніння і сваволі, несуть головне: доброту і любов. І. Франко зміг втілити в них найголовніші закони людського буття та взаємин. Найбільше значення Біблії І. Франко бачить у проповідуванні любові до ближнього.

Наступною після «Зів’ялого листя» була збірка поезій І. Франка «Мій Ізмарагд», яка вийшла 1898 року. У передмові письменник так пояснює назву збірки: «Ізмарагдом звався в старій Русі збірник статей та притч, почасти оригінальних, а почасти повибираних із грецьких писань отців церкви, підібраних так, щоби цілість становила неначе повний курс практичної християнської моралі».

Збірка «Мій Ізмарагд» складається із шести циклів: «Поклони», «Паренетікон», «Притчі», «Легенди», «По селах», «До Бразилії».

Ставлення Івана Франка до своєї збірки: «Я бажав зробити,- пише автор, - свою збірку наскрізь моральною». Таким чином збірка «Мій Ізмарагд» у цілому є суб’єктивно - риторичною. У ній (за винятком першого й останнього циклів) не порушуються соціальні та суспільно-політичні питання. «На чужу основу я накладав свої власні узори»,- пише І.Франко. Текст творився з певною настановою – викликати в читача відповідний психологічно - інтелектуальний стан. «А тобі, любий брате чи люба сестро, що читатимеш оті рядки «не мудрствуя лукаво», бажаю того душевного супокою, того м’якого, ніжного, щирого настрою, який знаходив я…» Автор прагне, щоб у душу читача упала хоч крапля «доброти, лагідності, толерантності не тільки для відмінних поглядів і вірувань, але навіть для людських блудів, і похибок, і прогріхів». Йдеться про розуміння людської природи і сутності людини.

   Так уже влаштоване наше життя, що ми не можемо без інших людей, без спілкування, співпраці з ними, їхньої допомоги й підтримки і, звичайно, їхньої любові. Мабуть, і найбільший егоїст не буде почуватися щасливим, маючи все для задоволення своїх потреб, але залишений сам - один. Тому цілком природною є потреба людини любити, бути коханою, мати сенс життя.

Над цим у своїй філософській ліриці розмірковує І. Франко, над цим поміркуємо і ми, адже у «Легенді про вічне життя» письменник продовжує тему любові й висуває тезу про взаємне кохання як критерій щастя, розмірковує про безсмертя людини, драматизм і дуже часту непередбачуваність людських стосунків

Перед тим, як ми почнемо роботу над текстом і характеристикою образів, «історики» познайомлять нас із реальними людьми, що стали прототипами художніх образів твору. До речі, давайте згадаємо, хто такі прототипи?

(Робота зі словником літературознавчих термінів)

Прототип – це …..

Учні - історики: ( у супроводі презентації)

І. Олександр Македонський - дев'ятнадцятий цар Македонії, син царя Філіпа ІІ Македонського, та Олімпіади, царівни Епіру. Був вихованцем Аристотеля. Геніальний полководець, видатний адміністратор і політик. Засновник великої держави, що охоплювалаМакедонію, Грецію, завойовану Перську імперію та Єгипет. Його походи позитивно вплинули на розвиток античної науки (особливо географії) і культури (еллінізм). З 336 до н. е. (з 20-річного віку) правитель Македонії. Забезпечив міцність свого правління перемогами над фракійцями та іллірійцями. Перемоги над перським царем Дарієм III біля Граніка (334 до н. е.), Іссі (333 до н. е.) відкрили йому шлях доЄгипту, де він коронувався короною фараонів і заснував містоАлександрію. Після вирішальної перемоги над Дарієм при Гавгамелах(331 до н. е.) повністю підкорив імперію Ахеменідів - Вавілон, Парса і Сузи здалися йому без опору.

У Вавілоні, де він жив, зайнятий державними справами і планами нових завойовницьких походів, після одного з банкетів, цар раптово занедужав і через кілька днів помер на 33-ому році життя. Вмираючи, він не встиг призначити свого спадкоємця. Один з найближчих соратників - Птоломей перевіз тіло володаря у золотій труні в Олександрію і поховав там.

Напис на надгробному камені могили Македонського свідчить:

«Цього клаптика землі виявилося досить для того, кому не вистачило Всесвіту».

Виступ учня: 15 маловідомих фактів про Александра Македонського - полководця, котрий змінив світ або перегяд відео «О. Македонський».

ІІ. Птоломей - правитель і цар Єгипту, родоначальник Птоломеїв, син Птоломея Лага.

Воєначальник Олександра Македонського, отримав Єгипет в управління 323року до н.е. під час поділу імперії діадохами. У жорстких війнах діадохів зумів розширити межі елліністичного Египту, приєднавши Киренаїку, Південну Сирію та Кіпр. За нього розпочалась відбудова Александрії, а неподалік Фів засновано нове місто - Птоломіада.

Рольова гра.

(Учениця в образі Роксани розповідає про себе)

Я Роксана – бактрійська княжна, дружина Олександра Македонського.

Народилася я в Бактрії. Мій батько місцевий вельможа Оксіорта (Ваксувадарва). При наближенні Олександра Великого він відправив дружину і дітей у неприступну фортецю, іменовану Скелею Согдіани. Проте під натиском македонян фортеця здалася в 327р. до н.е. і всі її мешканці, включаючи дружин і дітей Оксіарта, виявилися бранцями Олександра.

Грецький письменник Арріан так розповідає про мою долю: «Одну з цих дочок звали Роксана. Вона була дівчиною на виданні, і ті, хто брав участь у поході, повторювали, що вона була найвродливішою із жінок, яких вони бачили в Азії, виключаючи одну тільки дружину Дарія. Олександр закохався в неї з першого погляду, але, хоча вона й була полонянкою, відмовився через пристрасний потяг до неї взяти її силою, і опустився до одруження на ній.»

Я супроводжувала Олександра в його поході в Індію і під час повернення у Вавілон (326-324 до н.е.). Під час індійського походу помер наш з Олександром новонароджений син. Після повернення з походу романтичні почуття Олександра до мене, можливо, ослабли, і він одружився зі Статірою, дочкою перського царя Дарія ІІІ, іще однією персіянкою царської крові.

323 року до н.е. Олександр раптово помер, залишивши мене вагітною, а через місяць після його смерті я народила сина, назвавши його Олександром. Залишившись без єдиного захисника, ми з сином опинилися в центрі політичних інтриг імперії, що вже розпадалася.

Мій син підростав і міг незабаром претендувати на престол, користуючись славою батька. Але 14-річний хлопчик, Олександр ІV був таємно вбитий в 309р.до н.е.

Учитель: Отже, ми дізналися, якими були прототипи наших героїв. А тепер давайте звернемося до твору.

- Наступна нашу зупинка «У творчій майстерні автора».

Зупинка «У творчій майстерні автора».

    1. Історія написання поезії (випереджувальне завдання для учнів).

    2. Прослуховування твору.

- Чи сподобалась вам поезія?

- Які слова для вас були незрозумілими?

- У яку епоху ви перенеслись, читаючи твір?

- Який ваш настрій після прочитання твору?

    1. Словникова робота.

    2. Виразне читання фрагментів поезії, які найбільше вразили учнів.

    3. Автор визначив жанр свого твору як легенду. Що ж таке легенда і які її особливості? Давайте звернемося до словника літературознавчих термінів.

(Легенда — народна оповідь про життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповита фантастикою, казковістю. На Русі жанр сформувався у християнській традиції як оповідання про життя святого, мученика, пустельника і т. п., яке мало читатися у день його пам´яті. Ці оповідання часто носили повчальний характер. Вони укладались у збірники, що називалися «Патериками». Їм притаманні драматизм, стійкість і завершеність сюжету.)

    1. Пригадайте визначення притчі. (Притча – повчальна алегорична оповідь, у якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору.)

    2. Визначте жанр «Легенди про вічне життя». Свій вибір вмотивуйте. (Притча)

Слово вчителя: Поезія «Легенда про вічне життя» дуже приємна, а її тема залишиться актуальною у будь-які часи. Адже у вірші йдеться про кохання, про те, що «Життя - вічна боротьба, а життя без любові - ніщо». На мій погляд, тема цієї поезії - це нездатність людей керувати власним щастям та обставинами, прагнення людей здобути вічне життя. У творі І. Франко ставить перед читачами важливі питання: що важливіше - шанс бути коханими і щасливими чи могутність і вічна молодість? Звичайно ж, краще бути коханими і щасливими, навіть якщо для цього доведеться відмовитися від усіх мрій!

«Легенда про вічне життя» - дуже сильний вірш, який змушує замислитися над одвічними людськими питаннями, над тим, чим же справді може керувати людина. Крім того, автор підштовхує до міркування про безсмертя, про те, потрібне воно людині, чи ні. Цей вірш І. Франко написав в зрозумілій та незвичайно легкій формі і виступає в ньому як філософ і мислитель.

«Творча майстерня» (робота в парах).

Завдання. Об’єднайтеся в пари. Розгляньте ілюстрації до твору. Визначте кращу ілюстрацію (на свій розсуд). Поясніть свій вибір.

Ілюстрації до твору

- Ось і наблизились ми до ще однієї зупинки «Внутрішній світ художнього твору».

Зупинка «Внутрішній світ художнього твору».

Аналіз елементів композиції.

Завдання – знайти у тексті рядки, які розмежовують елементи композиції та зачитати їх.

  • Експозиція:

Олександер Великий весь світ звоював
І отсе в Вавілоні, мов бог раював.
А побожний аскет вік в пустині прожив

  • Зав’язка:

На ж тобі сей малий золотистий горіх.

  • Розвиток дії і кульмінація:

А без щастя, без віри й любові внутрі
Вічно жить — се горіть вік у вік на кострі!
Ні, богине! Візьми свій дарунок назад!

  • Розв’язка:

Прояснів його ум, серце збулось химер,
А в опівніч саму Олександер умер.

Опрацювання змісту поезії за питаннями.

  • Який образ-символ використано в творі? Що він символізує?(ГОРІХ – символ багатства для когось, а не для себе. Він - багате дерево, яке бідне саме по собі: дає поживний і багатий урожай своїх плодів, але це не збагачує його власних сил і не зміцнює його стійкості – його, багатого і щедрого, легко ламають вітри і дуже часто вражають морози. Тож він виражає характер тих людей, які можуть багато зробити для інших, але не в силі ні забезпечити, ні захистити себе самих…)

  • Як аскет заслужив у богині чудодійний горіх?(Молитвою і постом)

  • Якою магічною силою був наділений золотистий горіх?( Зачитати слова богині).

  • Чому аскет передав горіх цареві, адже це був дар про який він мріяв? (Він просив вічного життя, бо йому непотрібні були матеріальні цінності, але потім злякався, бо життя – це - боротьба, а вічне життя - це вічна боротьба. Хотів,щоб цар вічно жив для добра мільйонів) (Зачитати цитату «Та ось сумніви…Се ж безумство…)

  • Чи скористався подарунком Олександр Македонський?

  • Чому він це зробив?(Кохання до дівчини. Автор вказує на те, що навіть сильні люди можуть бути слабкими.Зачитати цитату «Та дівчини рабом…мов, пожар не згаса».)

  • Чому цар передав горіх коханій ?(Бо дуже кохав її і не хотів без неї жити вічно.Зачитати роздуми царя «Вічно жить…ти сам умирай»)

Висновок. Олександр Македонський - сильна могутня людина, воїн,цар не зміг жити без любові, не зміг пробачити зради, бо без любові не бачив сенсу жити далі.

- Чому, на вашу думку, дівчина взяла від царя горішок, хоч і не кохає його?

- Якою автор зображує Роксану? («З її уст вилітають бажання страшні…» ).  

- Чи імпонує вам її поведінка?(подвійна зрада: бере дарунок і отруює царя) Чого вона прагне, чи є для неї любов найважливішою цінністю?На вашу думку чи варто довіряти таким людям?

Висновок.Часом ми кохаємо людей, які  нас не варті.

  • Яким ми бачимо Птоломея? (цит. « Хоч не любить її..»)

  • Яку оцінку його діям ви можете дати?(Зрадник, нерозважливий у стосунках, байдужий)

  • Хто хотів врятувати життя царю?(Зачитати слова куртизанки).

  • Як ви оцінюєте вчинок куртизанки? Чому і вона не скористалася подарунком долі?

  • Що сталося з подарунком богині?

  • Чому  Македонський спалив чудодійний горіх, що приносив безсмертя людям?(Зачитати монолог Олександра « Вічно жить і любить…се горіть вік  у вік на кострі»).

  • Спробуємо схематично зобразити шлях, який здійснив чарівний горішок.

Схема

Сюжет «Легенди про вічне життя» розвивається стрімко. Спочатку — згадка про Олександра Македонського, одного з найбільших правителів давнього світу, який «раював» у Вавилоні. Далі сюжет фокусується на побожному аскеті, який молитвами заслужив у богині золотистий горіх — священний дарунок, котрий може забезпечити вічне життя. Проте після роздумів аскет вважає своє бажання безумним і гріховним, тож вирішує передати горіх Олександру Македонському, щоб той став «богорівним». Проте цей могутній завойовник, як звичайнісінька людина, засліплений коханням до чарівної персіянки Роксани, котра, відчуває правитель, багато що приховує від нього. Цар віддає священний горіх дівчині, яка кохає генерала Птолемея без взаємності. А той передає дар куртизанці, котра мила його серцю. Нарешті горіх безсмертя потрапляє знову до отруєного Роксаною Олександра: його приносить куртизанка, бажаючи не лише врятувати володаря, а й подарувати йому вічне життя, бо вона його щиро кохає. Але Македонський відмовляється вдруге від чудодійного горіха, кидає його у вогонь й помирає. Сюжетне коло таким чином замкнулося: горіх нікому не приніс вічного життя. Чому? Бо в кожного з героїв — царя, персіянки, генерала, куртизанки — життя пролітало без кохання, кохання взаємного, щирого, сердечного. Натомість у ньому навіть в інтимних стосунках панували обман, подвійні стандарти, зрадливість і нещирість.

Кейс-метод (обговорення проблем, проведення аналізу, прийняття рішень)

  • Чого хочуть люди? Влади, грошей, могутності, визнання - "безсмертя", але маючи можливість здійснити своє бажання, що вони оберуть?

Образи твору (робота у групах).

- Прошу поділитись на групи і скласти цитатну характеристику образів твору.

Учні виписують цитати для характристики образів, зачитують їх.

- Чимало завдань ми виконали. Ось і наблизились до зупинки «Осягнути сенс життя».

Зупинка «Зрозуміти поетичне слово».

Робота у групах.

І група «Паспорт твору».

Автор: І. Франко.

Назва твору: «Легенда про вічне життя».

Тема: розповідь про прагнення людей здобути вічне життя, їх нездатність керувати обставинами та власним щастям.

Ідея: возвеличення взаємного кохання як одного із критеріїв людського щастя, прагнення людини бути щасливою, навіть якщо для цього треба відмовитись від безсмертя.

Рід: лірика.

Жанр: філософська поезія.


ІІ група

Визначити проблематику твору

Використовуючи казковий сюжет, І.Франко розглянув важливу філософську проблему про життя і смерть та дійшов висновку, що людина має жити стільки, скільки їй відпущено.

Він ототожнює зраду, відступ із духовною смертю, руйнуванням цілісності духу, гармонії. У творі відображено душевний стан самого автора, який тяжко переживав і любовні драми, і підступи, і цькування під час виборів до австрійського парламенту.

Проблемне питання.

- Чи згодні ви з тим, що кожен намагався купити любов?( Це - гріх,бо святими почуттями не торгують).

- А що б ви зробили з горішком безсмертя? (Усні відповіді учнів).

ІІІ група

Художні засоби

Учні вибірково називають художні засоби, які використані у творі.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Зупинка «Осягнути сенс життя».

  1. Повернення до епіграфа.

  • То чи погоджуєтесь ви з думкою, висловленою в нашому епіграфі?

  1. Метод «Мікрофон».

- Філософська проблема життя і смерті є актуальною в усі часи. І.Франко показав у «Легенді про вічне життя»  своє бачення сенсу людського життя. У чому, на думку автора, сенс людського життя? (Нема сенсу жити без любові). 

- А у чому ви бачите сенс людського життя?

Складання сенкану до слова «життя»

ЖИТТЯ

ПРЕКРАСНЕ,ЧУДЕСНЕ

НАРОДИТИСЬ,ЛЮБИТИ,ТВОРИТИ

ДАРУВАТИ РАДІСТЬ ІНШИМ ЛЮДЯМ

ЛЮБОВ

Слово вчителя: Життя – це безцінний дар, який людина одержує при народженні. Проте як вона зуміє розпорядитись цим даром залежить від неї самої. Життя можна витратити на різні задоволення, на те, щоб отримати якомога більше приємних вражень, насолод. Але таке життя – порожнє. Життя має величезну цінність вже само по собі, не варто розтринькувати його на щось менш цінне, в тому числі лише на самі задоволення. Людина повинна дорожити своїм життям навіть тоді, коли воно у неї чомусь не складається, коли у ньому більше незгод ніж радощів.

  • Із запропонованих слів визначте, що є вічне, а що швидкоплинне:

моральні цінності; патріотизм; самовдосконалення; самоповага, матеріальне збагачення; міщанство; корисливість;егоїзм, любов.

VІI. Підсумок уроку.

Рефлексія.

1. Технологія«Незакінчене речення».

Завдяки уроку дізналися …

На цьому уроці навчилися…

Найбільший мій успіх - це…

Найбільші труднощі відчули…

Сьогодні мені не вдалося...

Я й не підозрював...

На наступних заняттях я хочу…

Настрій на уроці був…

Зупинка «Фінальна».

Слово вчителя: На сьогоднішньому уроці ми з вами через призму твору І.Франка побачили, що людське життя непередбачуване: ми народжуємося, живемо, творимо, здійснюємо подвиги, досягаємо нових вершин заради любові. А без неї людина не прагне до вічного життя, бо саме любов і є сенсом людського буття. Завершити урок я хочу словами Марії Терези:

життя-це виклик, прийми його,

життя-це обов'язок, виконай його, ..

життя-це любов, насолоджуйся нею, ..

життя таке чудове, не погуби його! 

VIІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів. 

Слово вчителя: Дякую за роботу на уроці. Хочеться, щоб такими активними ви були завжди і щоб наш смайлик супроводжував вас усе життя.

(Оцінюються учні за такими видами роботи: діалог, участь у складанні схем, робота з різними джерелами інформації, відповіді на проблемно-узагальнюючі питання, активність на уроці)

ІХ. Домашнє завдання.

  1. Скласти есе «У чому я бачу сенс свого життя?».

  2. Роздум, що означає слово «вічність».

  3. Створити ФБ-сторінку Олександра за твором Франка .

Список використаних джерел

  1. Новий тлумачний словник української мови у 4 томах. Укладачі: Василь Яременко, Оксана Сліпушко. - К.: Видавництво “Аконіт”,2000

  2. Оксана Парфенюк. Драматизм людських стосунків, роздуми про безсмертя людини в “Легенді про вічне життя” І.Франка. Взаємне кохання як критерій щастя. //.Українська література в загальноосвітній школі. – 2011. - №7-8 с.37-38.

  3. мережа ІНТЕРНЕТ http://zno.if.ua/?p=4609

  4. https://i-otvet.ru/20001876/аналіз-твору-і-франка-легенда-про-вічне-життя

  5. http://www.10minschool.ua/rsc/naspath/articles/000018-440235242.pdf

19

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.