Інструкційно-технологічна картка №14
Тема: Розбирання, вивчення будови й роботи, складання приладів системи мащення.
Мета заняття: Ознайомитись із загальною схемою мащення двигуна і передачею оливи до тертьових поверхонь, із будовою насоса оливи й фільтрів очищення оливи; одержати практичні навички розбирання й складання насоса оливи та фільтра відцентрового очищення оливи.
Матеріальне забезпечення: Двигун ЗМЗ-53 або ЗІЛ-130, укомплектований усіма приладами та агрегатами системи мащення; насос оливи, фільтр відцентрового очищення оливи; схеми і плакати системи мащення різних марок двигунів; необхідна література.
Обладнання та інструменти: Ключі гайкові двосторонні; коловоротний ключ; бородок діаметром З мм; молоток 0,5 кг; мідний дріт діаметром 1,5-2 мм; лещата слюсарні, змонтовані на слюсарному столі; дерев'яний тригранний стержень довжиною 20 мм і стороною гранню 20 мм; плоскогубці, ганчірки (технічна серветка).
Вказівки до роботи: Прилади системи мащення спочатку знімають із двигуна і на верстаку, користуючись при потребі лещатами, розбирають їх, а потім знову встановлюють на двигун. При зніманні корпуса ротора центрифуги з осі, треба слідкувати, щоб упорне кільце кульового підшипника не впало в корпус фільтра центрифуги.
Порядок виконання роботи
Завдання 1. Перевірка вивченого теоретичного матеріалу
Які деталі, вузли й прилади входять в систему мащення автомобільного двигуна, призначення кожної з них?
До яких деталей олива подається під тиском, а які змащуються розпліскуванням?
Яку оливу використовують для карбюраторних двигунів взимку, а яку влітку?
Яка послідовність розбирання насоса оливи двигуна ЗІЛ-1ЗО і чим відрізняється він від насоса двигуна ЗМЗ-53?
Яка будова й принцип роботи редукційного клапана? Яке його призначення?
Яка послідовність розбирання фільтра грубого очищення оливи?
Яка будова й принцип роботи перепускного клапана фільтра грубого очищення оливи?
Завдання 2. Зняти з двигуна і розібрати насос оливи та редукційний клапан
Гайковим ключем викрутіть болти, якими кріплять насос оливи до блока циліндрів. Зніміть прокладку й шайби насоса оливи з болтів кріплення.
Закріпіть насос в лещатах так, щоб кришка корпусу верхньої секції 15 знаходилась зверху над губками лещат.
Викрутіть три болти 25 (Мал.4.2,б) кріплення корпусу 1 нижньої секції, вийміть болти, зніміть корпус нижньої секції з прокладкою.
Зніміть ведену шестерню 3 з осі 2.
Викрутіть пробку 21, вийміть пружину 22 і кулю 23 редукційного клапана. Зніміть центруючу муфту 11, вийміть із корпусу верхньої секції 15 шестерень ведучий вал 12 в зборі з ведучими шестернями 17 і проміжною кришкою (корпусом) 18.
Зніміть із корпусу прокладку 16 і ведену шестерню 8 верхньої секції з осі.
Закріпить ведучий вал насоса в лещата з м’якими підкладками і зніміть із нього ведучу шестерню нижньої секції, вийміть першу шпонку, і, вийнявши стопорне кільце, зніміть проміжну кришку 18 із валика.
Просуньте шестерню по валу і зніміть верхнє стопорне кільце
9. Викрутіть пробку 7, вийміть пружину 6 і перепускний клапан (плунжер) 5.
Завдання 3. Скласти насос оливи, редукційний клапан і встановити його на двигун
Складіть насос у послідовності, зворотній до розбирання.
Покручуючи ведучий вал насоса рукою, переконайтесь у тому, чи правильно складено.
Вставте насос оливи у гніздо і прикрутіть його болтами із шайбами до блока циліндра.
Завдання 4. Розібрати відцентровий фільтр очищення оливи
Відкрутіть баранцеву гайку 15 (Мал.4.3) і зніміть кожух 8.
Викрутіть пробку 22, вставте в отвір трубку відповідного діаметра або стержень для втримування корпуса ротора від обертання.
На корпус ротора 3 й ковпак 5 нанесіть мітку.
Відкрутіть гайку 14 ковпака 5 ключем для запалювальної свічки, зніміть ковпак ротора разом з гайкою 14.
Зніміть вставку 7 центрифуги.
Зніміть сітчастий фільтр 6.
Відкрутіть гайку 16 на осі центрифуги, зніміть шайбу 13 і корпус 3 з осі 9.
Знайдіть жиклери 2 ротора 3, виясніть розміщення їх відносно один одного і відносно осі 8 ротора.
Завдання 5. Скласти центрифугу
Складання центрифуги проведіть у зворотній послідовності розбиранню.
При складанні слідкувати за правильним встановленням сітчастого фільтра 6, з таким розрахунком, щоб забезпечити його центрування на виступу корпусу 3.
Перед затягуванням гайки 14 кріплення ковпака, прослідкуйте за суміщенням міток на корпусі ротора і ковпака.
Перед встановленням кожуха перевірте легкість обертання ротора центрифуги від руки.
Гайку 15 кріплення кожуха 8 слід затягувати тільки від руки.
Завдання 6. Скласти опис усіх деталей фільтра відцентрового очищення оливи і заповнити таблицю
№ п/п | Назва деталі | Призначення | Матеріал | Кількість |
|
|
|
|
|