Заняття розвиток мовлення + грамота (старша група).
ТЕМА: ВЕСНА.
Програмовий зміст: Ознайомити з народним звичаєм зустрічі весни, продовжувати розширювати знання дітей про живу та неживу природу, про весняні явища, викликати почуття радості від краси весняної природи, вчити дітей складати описи природи, використовуючи опорні картинки, емоційно відтворювати образний зміст заклички; учити дітей відчувати красу українського слова, закріпити знання про птахів, їх користь, збагачувати словниковий запас, продовжувати знайомити дітей з пейзажним жанром. Продовжувати розвивати в дітей інтерес до природи, її таємниці, естетичні почуття, спостережливість, розвивати зв'язне мовлення, вміння мислити і робити самостійний опис, розвивати чутливість до образного слова, образних виразів.
Розвивати у дітей фонематичний слух, увагу, уяву, пам'ять, творче мислення, інтонаційну виразність. Закріплювати вміння виділяти перший і останній звуки у словах; розрізняти голосні та м’які і тверді приголосні звуки.
Формувати вміння читати та викладати слова за допомогою розрізних букв. Виховувати самостійність, допитливість, бажання досягати заданої мети.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
І Організаційний момент:
Вихователь: Доброго ранку, доброго дня!
Все навкруг добрим хай буде щодня!
Дорослі і діти, звірята і квіти,
І я рада зустрічі з вами щодня!
Станьте діти всі чемненько,
Усміхніться всі гарненько,
Усміхніться самі до себе,
Усміхніться всі до мене,
Усміхніться до гостей,
Привітайтесь «Добрий день»
ІІ Основна частина.
Ось і закінчилась зима. Вона почула подих весни. Ласкавий сонячний промінець відчинив двері весни, і все навколо почало оживати.
А я вам , діти, хочу розповісти казку про весну, хочете її послухати?
Презентація «Ознаки весни» (під показ презентації та музичний супровід Ф.Шопен «Весняний вальс» вихователь розповідає казку)
Казка.
Жив - був король Сонце. Його палац знаходився за найвищими хмарами. Король ніколи не спускався на землю, але посилав до людей своїх доньок - Зиму, Весну, Літо й Осінь з їх братами - місяцями.
Найбільше король любив наймолодшу - красуню Весну. Але те, що вона була такою гарною, знав тільки батько, а вже потім люди, які зустрічали її. Як тільки Весна ступала на холодну після Зими землю, і зігрівала її своїм теплим весняним подихом, а ласкавий батько Сонце посилав на допомогу донці свої сонячні промінці, починалися на землі різні дива; прокидалися від зимового сну тварини, різні комашки, жучки, метелики, дерева теж прокидалися від зимового сну, проростали різні рослини, поверталися до рідної домівки птахи і звеселяли землю співом, оживала природа.
- І така краса надихала композиторів, поетів та художників створювати гарні вірші, музику та картини про Весну.
- Діти, а ви любите весну? подобається вам ця пора року?
Тоді давайте ми з вами допоможемо Весні скоріше вступити в свої права, адже ми хочемо теплих весняних днів?
Давайте ми разом з вами побудемо зараз художниками і спробуємо намалювати весняну картину. А малювати ми будемо не олівцями і не фарбами, а словами.
Презентація «Намалюй картину словами»
Прийшла тепла запашна Весна. Яскраво світить сонечко. Небо стало блакитним.
Дощик - накрапайчик полив землю. Зазеленіла травичка , розквітли квіти. На деревах з’явилися листочки. Прокинулися від зимового сну тваринки. Прилетіли з теплих країв птахи: ластівки, соловейки. Весна – чарівна пора року.
- Діти, а давайте ми з вами спробуємо побути ще й поетами та складемо віршик про красуню - Весну. Будемо підбирати риму до слів.
Дидактична гра «Придумай риму»
Скажіть, яка іде весна?
Чудова, ніжна … (чарівна).
І раді всі міста і села,
Бо йде до нас весна… (весела).
Летить на сушу і на море,
Повітря чисте і … (прозоре).
У полі теплий вітер віє,
А небо у горі … (синіє).
Хоч де-не-де, ще сніг летить,
Та вже дзвінкий струмок … (біжить).
Веселе сонечко розквітло,
Весна летить прозоро й … (світло).
На трави розсипа росу,
Дарує щастя і … (красу).
Артикуляційна гімнастика
Вправа «Голочка»
В пташки дзьобик дуже гострий
І тонкий , як голка.
Нумо гратися , малята,
Буде язичок ,як в птаха.
Вправа «Нагодуй пташеня»
Ви будете пташенятами, а я мамою - пташкою. Пташка принесла зернятка і пташеня відкриває дзьобик.
Сядьте прямого лову тримайте рівненько, рух виконуємо нижньою щелепою, язик і губи спокійні. Рот відкриваємо спокійно, без напруження.
Чистомовка
Са-са-са - вже прийшла весна.
Су-су - су - я люблю весну.
Сі-сі - сі - ми веселі всі.
Се -се -се - нам весна тепло несе.
Ок-ок-ок - сіла бджілка не пеньок.
Ки-ки-ки - прилетіли шпаки.
Че-че-че - вода в річці тече.
Ей-ей-ей - співає соловей.
Дидактична гра «Викладаємо весняні слова»
1. Сад.
2. Роса.
3. Весна, вітер, квіти, сонце, птахи.
4. Придумати своє слово.
Фізкультхвилинка.
Робота з коректурною таблицею.
Назви:
- Які птахи повертаються навесні додому?
- Які квіти з’являються першими навесні?
- Які комахи прокидаються першими?
- Що на деревах з’являється спочатку весни?
- Житло, яке для птахів будують люди;
- Житло, яке птахи для себе роблять самі;
- Комаху схожу на квітку;
- Гілочки, які в народі називають котиками;
- Квітку, яку називають розвідником весни;
- Комаху, яка живе великою родиною у вулику.
Назви зайве:
- Метелик, ластівка, хрущ, шпаківня;
- Шпак, ластівка, бджола, бурульки;
- Конвалія, дзвоник, нарцис, шпак;
- Кульбабка, дзвоник, мімоза, верба;
- Жіноче свято, шпак, ластівка, метелик.
Поміркуй:
- Що спільного у бджоли, метелика і хруща;
- Чому в шпаківні круглий, маленький вхід;
Будь уважним:
- Знайди квітку, в назві якої два склади (нар - цис);
- Знайди птаха, в назві якого один склад (шпак);
- Знайди комаху, в назві якої три склади (ме-те-лик);
- Знайди два слова, які починаються з однієї букви і закінчуються однаково (бруньки - бурульки)
Продовж речення:
- На свято матусі подарую …;
- До свята Пасхи розпускається …;
- З-під снігу пробиваються перші …;
- Над кульбабками кружляють …;
- Під стріхою будує гніздечко …;
- До шпаківні прилетів … .
- Здавна в нас в Україні вважалося, що пташки приносять на своїх крилах весну. Ось ми зараз з вами спробуємо закликати пташок із теплого краю, а для цього нам потрібно вивчити закличку.
Вивчення заклички за мнемотаблицею.
| | |
| | |
| | |
Пташок викликаю
З теплого краю:
- Летіть, соловейки,
На нашу земельку.
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки.
ІІІ. Підсумок.
- Про яку пору року ми сьогодні з вами говорили?
- Чим вам подобається весна?
- Ким ми пробували бути під час заняття? Чи сподобалось вам?