Під інтеграцією ми розуміємо процес зближення і зв'язку наук, стан зв'язаності окремих частин в одне ціле, а також процес, що веде до такого стану. Інтеграція - це засіб інтенсифікації уроку. При інтегрованому навчанні подібність ідей і принципів просліджується краще, ніж при навчанні різним дисциплінам окремо, тому що при цьому з'являється можливість застосування одержуваних зведень одночасно в різних областях – теоретичній та практичній.
Головна мета інтеграції - створення в школяра цілісного представлення про навколишній світ, тобто формування світогляду.
Саме проведення у початковій школі інтегрованих уроків інформатики з іншими навчальними предметами, дають можливість учням краще засвоїти інформатику. Такі уроки знижують стомлюваність, створюють комфортні умови для дитини як особистості, підвищують успішність навчання.
У Каланчацькій філії ОЗ «Каланчацький ЗПЗСО № 1» предмет інформатика у 3-К та 4-К викладає вчитель початкових класів Перехода Світлана Миколаївна. У 2016 році Світлана Миколаївна взяла участь у роботі спецкурсу «Методика викладання навчального курсу «Інформатика» в початковій школі» та отримала відповідний сертифікат Комунального вищого навчального закладу «Херсонська академія неперервної освіти» також у 2019 р. успішно пройшли навчання за проектом SchoоI Boost та отримала сертифікат «Технологічна грамотність для вчителів шкіл». Педагогічний стаж - 22 роки, предмет «Інформатика» викладає з 2017 року.
Перехода С.М. практикує у своїй роботі проведення інтегрованих уроків, а саме:
інтегрований урок інформатики і природознавства у 4 класі по темі «Електронні карти. Віртуальні подорожі сузір’ями, планетами, материками» (інформатика) та по темі «Які космічні «сусіди» та «гості» є у планети Земля. Куди веде Чумацький шлях?» (природознавство);
інтегрований урок інформатики та української мови. Тема «Електронна пошта. Культура листування» (інформатика) та «Вправляння у написанні листа» (українська мова);
інтегрований урок інформатики та літературного читання. Тема «Орієнтування у списку книг електронної бібліотеки. Пошук літератури за назвою, автором. Зміст твору»;
інтегрований урок інформатики та математики. Тема «Таблиці. Доповнення готових таблиць».
У 2 класі (НУШ) предмет «Інформатика» є складовою інтегрованого курсу «Я досліджую світ», для якого навчальним планом встановлено тижневе навантаження 5 год викладає основний вчитель Діденко О.В. Педагогічний стаж - 19 років. У 2018 році Олена Валеріївна також взяла участь у роботі спецкурсу «Методика викладання навчального курсу «Інформатика» в початковій школі» та отримала відповідний сертифікат Комунального вищого навчального закладу «Херсонська академія неперервної освіти».
Проблема міжпредметної інтеграції є одним із чинників змін в початковій освіті, що зумовило скорочення переліку предметів, орієнтацію на формування ключових та предметних компетентностей, цінностей, урахування потреб і можливостей учнів.
Тематичну основу курсу складають змістові лінії, які визначені Державним стандартом початкової освіти і охоплюють складники освітніх галузей в їх інтегрованому змісті. Типовою освітньою програмою інтегрованого курсу для другого класу визначено особистісний поступ молодших школярів на основі формування цілісного образу світу в процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, який охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, світоглядних орієнтацій, формування інформатичної, технологічної й інших ключових компетентностей, необхідних для життя та продовження навчання, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність учнів розв’язувати практичні задачі.
Компетентнісний підхід — ключова ознака презентації змісту, процесу і результатів навчання в інтегрованому курсі. Це передбачає не лише достатній обсяг інформації про об’єкт пізнання, його якість, але й забезпечення дослідницької активності учнів у вияві причиново-наслідкових зв’язків; надання переваги знанням, які можна здобути самостійно, застосовувати набутий досвід у нових ситуаціях.
Реалізуючи інформаційні проекти – розповіді в самій різноманітній формі – усній, письмовій, вокальної пісні, підготовці презентаційних матеріалів тощо, у школярів формують способи самоорганізації навчальної діяльності, вміння роботи з інформацією (пошук необхідної інформації в довідкових виданнях, в тому числі на електронних носіях, у мережі Internet), комунікативні та комунікаційні уміння та навички.
Мета інформативної освітньої галузі у НУШ - формування інформаційно-комунікаційної (цифрової) компетентності та інших ключових компетентностей учнів.
У 2 класі інформативна освітня галузь викладається за підручником «Я досліджую світ» ІІ частина (Н.Морзе, О.Барна) особливості якого є органічне поєднання класичного підходу до освіти з новітніми ідеями НУШ. Підручник інтегрує інформативну та технологічну освітні галузі. Наприклад на уроці інформатики вчитель знайомить дітей з темою «Як ми отримуємо інформацію», а під час прогулянки осіннім парком учні збирають матеріал для своїх майбутніх поробок (дизайн і технології). На інформатиці знайомляться з комп’ютерною мишкою, на дизайні і технологіях виконують аплікацію з осінніх листочків «Мишка». Так інтегрується весь навчальний матеріал двох освітніх галузей.
Активна робота вчителів по розширенню і поглибленню інтеграції є одним з важливих шляхів комплексного розв’язання проблем навчання і виховання учнів, формування в них здібностей до творчих розумових операцій.
Інтегровані уроки захоплюють учителів новизною, можливістю включення в шкільний курс альтернативних ідей і нестандартних підходів.
У сучасних умовах освіта не може залишатися осторонь від стрімких процесів науково-технічного прогресу, посилення інтегрованих функцій у розвитку науки, техніки, виробництва, політики. Наше суспільство знаходиться в постійному розвитку і через систему освіти висуває і реалізує всі нові вимоги до людини, а, отже, і до якості освіти.
Саме вчителі початкових класів допоможуть дитині побачити красу і цілісність навколишнього світу!
1.Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред.
Н. М. Бібік. — Київ : Літера ЛТД, 2018. — 160 с.
ISBN 978-966-178-985-1
2. (Нова) інформатика в Новій українській школі
Оксана Пасічник
вчителька інформатики ліцею «Сихівський» Львівської міської ради
http://www.free-powerpoint-templates-design.com
3.Гвоздецька Ю.В. Інтеграція уроків інформатики як засіб підвищення якості знань учнівОснови інтегрованого навчання [Методичний посібник] / Ю.В.Гвоздецька. – КЖЛ, 2011. – 36с.